p12226.14.pdf

(242 KB) Pobierz
(Microsoft Word - 14. Odmawianie- trening asertywno\234ci.doc)
Lekcja wychowawcza w gimnazjum
Temat: Odmawianie- trening asertywno ci.
Autor:Wioletta Rafałowicz
Cele:
1.nauka konkretnych umiej tno ci zwi zanych z przezwyci aniem
problemów:
t werbalna i niewerbalna ekspresja uczu ,
t przeciwstawienie si komu , z kim si nie zgadzam,
t u ywanie j zyka ,,Ja”,
t chwalenie samego siebie i przyjmowanie pochwał od innych,
t spontaniczno , zdolno do ycia tera niejszo ci ,
2.odwołanie si do realnych sytuacji,znanych z do wiadczenia,
3. próba wiczenia zachowa odmiennych od tych, które stosuj na co dzie , ale
nie satysfakcjonuj cych.
Metody, techniki:praca w grupach, drama, mapa mentalna.
Formy pracy: zbiorowa, grupowa,jednostkowa.
Przebieg lekcji:
1.Wprowadzenie
Nauczyciel definiuje wraz z uczniami poj cie ,,ODMAWIA ”. Spostrze enia
wynotowuj na tablicy w formie mapy mentalnej.
Nast pnie ustalaj :
Ò Czy łatwo jest odmówi komu bliskiemu, przyjacielowi, koledze?
Ò Jak si nale y zachowa , kiedy chcemy komu odmówi (mamy inne plany
lub uwa amy, e kto post puje niewła ciwie) , ale nie chcemy z nim straci
kontaktu czy go obrazi ?
Ò Czy ten, kto nikomu nie odmawia, jest przez wszystkich lubiany, ceniony?
Ò Co czułe , kiedy komu nie odmówiłe , mimo e chciałe post pi zupełnie
odwrotnie? Czy byłe z siebie wówczas zadowolony?
Ò
2. Cz zasadnicza
Nauczyciel informuje uczniów, e na dzisiejszej lekcji b d pracowali w grupach.
Obja nia, e ich zadaniem b dzie odmówi temu, kto si zwróci do nich o pomoc.
B d musieli wzi za własn decyzj odpowiedzialno i uzasadni j . Zdaniem
odmawiaj cego b dzie pokazanie prosz cemu, e go nie odrzuca, lecz ma np.
wa niejsze sprawy. Wskazane jest by nie pozostawi kogo bez pomocy, lecz
zaproponowa mu inn form udzielenia wsparcia.
Nauczyciel dzieli klas na grupy , najlepiej 4 - 5-osobowe. Wspólnie przypominaj
sobie zasady pracy grupowej. Dziel si funkcjami.
LIDER organizuje prac grupy, ale nie dominuje i nie narzuca swoich pogl dów,
pilnuje, by uwaga grupy była skoncentrowana na przydzielonych zadaniach.
SEKRETARZ zapisuje pomysły, pilnuje, kontroluje upływ czasu i informuje o tym
na bie co innych członków grupy.
SPRAWOZDAWCA ustala z grup stanowisko, przedstawia efekt pracy zespołu na
forum klasy.
Zadaniem nauczyciela jest dokonanie podziału w sposób jak najbardziej
przypadkowy, a jednoczesnie by siły grupy były do siebie zbli one. Proponuj
pocz stowa klas cukierkami w kolorowych papierkach. Wedle koloru papierków
(jako kryterium) uczniowie grupuj si . Nale y jednak pami ta , e takie sposoby s
skuteczne jedynie jeden (pierwszy) raz.
ZADANIA DLA GRUP
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
I
Kolega z klasy nagminnie odpisuje od Ciebie zadania domowe. Obiecuje za ka dym
razem, e to ju ostatni raz. Sam zacznie odrabia prace domowe. Nie chcesz czu
si wykorzystywany.
II
Serdeczna kole anka prosi Ci , aby poszła z ni na pizz . Ty zaplanowała ju cos
innego (wa nego dla ciebie) na to popołudnie.
III
Kolega prosi Ci , aby podał nauczycielowi, e on wraz z tob i innymi wykonał
prac grupow , cho nie jest to zgodne z prawd . Nie chcesz si na to zgodzi , gdy
uwa asz, e byłoby to dla Ciebie krzywdz ce.
IV
Przyjaciółka prosi Ci , aby pozwoliła zatelefonowa z Twojego telefonu
komórkowego do jej chłopaka, bo rodzice nie pozwolili jej si z nim kontaktowa i
zapowiedzieli kontrole billingu. Uwa asz, e jej rodzice podj li słuszn decyzj .
V
S siad z ławki prosi Ci , aby pomógł mu na sprawdzianie z matematyki. W ten
sposób nie wykonasz rzetelnie własnych zada i mo esz otrzyma ni sz ocen ,
mimo e wiele czasu si do niego przygotowałe . Jeste niezadowolony.
VI
444715968.001.png
Kolega X przy ka dej okazji robi Ci przytyki na temat Twojej urody, ubioru, fryzury.
Czujesz si z tego powodu upokorzony i chciałby to zmieni .
VII
Dziewcz ta proponuj wysok składk zwi zan z zakupem upominków z okazji
Dnia Chłopaka. Uwa asz, ze składka powinna by ni sza, gdy nie ka dy dysponuje
tak kwot . Ty tak e nie mo esz sobie pozwoli na taki wydatek.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sprawozdawca przedstawia wyniki pracy grupowej.
3.Podsumowanie
Uczniowie wnioskuj :
Ò nasze asertywne zachowanie nie b dzie si wszystkim podobało, np. Kto
poczuje si ura ony, odrzucony lub zachowa si agresywnie,
Ò nie zawsze musimy by asertywni, ale istotne jest, by była to nasza osobista
decyzja.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin