cele rewalidacji - do formułowania tematu lekcji.doc

(33 KB) Pobierz
Funkcje manualne:

Funkcje manualne:

- usprawnianie funkcji manualnych poprzez samodzielne wycinanie elementów ob-razka

- ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez cięcie po linii prostej, falistej

- rozwijanie precyzji ruchów palców i nadgarstka poprzez wydzieranki z papieru sza-rego i kolorowego, bibuły, wylepianki z plasteliny itp.

- rozwijanie wyobraźni przestrzennej i koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez two-rzenie kompozycji przestrzennych z klocków, brył geometrycznych

- doskonalenie sprawności ruchów ręki i nadgarstka – zamalowywanie dużych po-wierzchni farbą klejową i plakatową, pokrywanie kredką itp.

- ćwiczenia precyzyjnych ruchów palców i nadgarstka poprzez wycinanie drobnych elementów rozsypani wyrazowej, zdaniowej

- kształtowanie nawyków prawidłowego posługiwania się narzędziami kuchennymi – krojenie, szatkowanie, skrobanie, ucieranie.

Percepcja wzrokowa:

- ćwiczenie spostrzegania wzrokowego poprzez wyszukiwanie różnic i podobieństw, szczegółów w obrazkach

- doskonalenie percepcji wzrokowej poprzez dobieranie jednakowych form graficz-nych, geometrycznych oraz ich różnicowanie

rozwijanie sprawności ujmowania zależności między całością obrazu a jego ele-mentami składowymi poprzez układanie puzzli

- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez rysowanie po śladzie, łącze-nie wyznaczonych punktów linią ciągłą, wypełnianie i obrysowywanie konturów

- ćwiczenie pamięci wzrokowej poprzez zapamiętywanie elementów obrazu (położe-nia przedmiotów, szczegółów danego przedmiotu) i ich pamięciowe odtwarzanie

- doskonalenie pamięci wzrokowej poprzez wzrokowe zapamiętywanie wyrazów i ich zapisywanie

Percepcja słuchowa:

- usprawnianie analizy słuchowej – wyodrębnianie głosek w wyrazach, dzielenie wy-razów na sylaby, wskazywanie przedmiotów na określoną sylabę, głoskę itp.

- korygowanie percepcji słuchowej poprzez rozpoznawanie dźwięków nagranych na taśmie magnetofonowej

- doskonalenie percepcji słuchowej poprzez pisanie ze słuchu wyrazów i prostych zdań, wypowiadanych przez nauczyciela

- rozwijanie słuchu muzycznego poprzez ćwiczenia rytmiczno-muzyczne, np. rozpo-znawanie melodii, zaznaczanie jej kierunku, rozpoznawanie brzmienia instrumentów, odtwarzanie rytmów wystukiwanych przez nauczyciela

Mówienie i komunikowanie się:

- wzbogacanie słownictwa uczniów o nazwy: rzeczy, zjawisk atmosferycznych, czyn-ności, ptaków i zwierząt, narzędzi gospodarstwa domowego itp.

- ćwiczenia w wypowiadaniu się pełnymi zdaniami – odpowiadanie pełnymi zdaniami na zadawane przez nauczyciela pytania wokół tematu…

- rozwijanie umiejętności komunikowania się z otoczeniem poprzez słuchowy odbiór poleceń, zawartych w ćwiczeniu i reagowanie na nie

- doskonalenie mówienia poprzez opisywanie treści obrazka, opowiadanie o szcze-gólnych wydarzeniach w domu, szkole i własnych doświadczeniach

- kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków i ich werbalizowania poprzez dys-kutowanie na temat problemów, zawartych w tekście…

- korygowanie i utrwalanie rozumienia pojęć abstrakcyjnych opisujących zachowanie człowieka poprzez definiowanie, czym jest uczciwość, odpowiedzialność itp.

Czytanie i pisanie:

- rozwijanie sprawności analizy i syntezy wzrokowej poprzez układanie rozsypanek literowych, wyrazowych, zdaniowych

- doskonalenie techniki czytania poprzez dobieranie podpisów do obrazków, samo-dzielne odczytywanie zdań i poleceń

- ćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem poprzez określanie miejsca, cza-su i kolejności wydarzeń w opowiadaniu

- kształtowanie umiejętności płynnego czytania poprzez czytanie tekstu wiersza z podziałem na role

- ćwiczenie umiejętności samodzielnego pisania poprzez układanie i rozwijanie zdań wokół tematu…, redagowanie notatki, redagowanie życzeń, wypełnianie druków itp.

- korygowanie cichego czytania ze zrozumieniem treści poprzez monitorowanie po-ziomu wykonania poleceń według instrukcji.

Pamięć i koncentracja uwagi:

- rozwijanie pamięci trwałej poprzez pamięciowe opanowanie i odtwarzanie informa-cji, zawartych w tekście

- usprawnianie pamięci świeżej poprzez ćwiczenia w mechanicznym zapamiętywaniu liczb, dni tygodnia, miesięcy itp.

- ćwiczenie koncentracji uwagi – wyszukiwanie różnic pomiędzy obrazkami

- doskonalenie koncentracji uwagi poprzez reagowanie ruchem na ustalone sygnały.

Operacje na liczbach i wyobraźnia przestrzenna:

- korygowanie orientacji przestrzennej i pojęć, związanych z określaniem położenia – ćwiczenia z mapą

- rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zadań z treścią

- ćwiczenia w rozumieniu pojęć przestrzennych (za – przed, nad – pod, wyżej – niżej, prawo – lewo itd.

- utrwalanie znajomości kalendarza – odczytywanie dat, nazw miesięcy, pór roku

- kształtowanie pojęć wielkościowych – porównywanie, szeregowanie, różnicowanie odcinków, figur i brył geometrycznych, przedmiotów z otoczenia

- usprawnianie posługiwania się jednostkami długości, masy, objętości i in. w prak-tycznym działaniu, np. poprzez mierzenie odcinków, ważenie…

- utrwalanie pojęcia liczby naturalnej poprze liczenie na konkretach, działania na licz-bach, porównywanie liczebności zbiorów itp.

- usprawnianie posługiwania się kalkulatorem – obliczanie np. należności za zakupy.

Rozwój emocjonalny i społeczny:

- kształtowanie zachowań prospołecznych poprzez zespołowe wykonanie ilustracji do opowiadania, wspólny śpiew…

- korygowanie rozumienia norm społeczno - moralnych poprzez analizę postępowa-nia bohaterów opowiadania

- kształtowanie umiejętności mających zastosowanie w życiu codziennym – redago-wanie pism użytkowych, wypełnianie druków pocztowych, telegramu, PITu…

- wzbogacanie wrażliwości emocjonalnej poprzez werbalne, plastyczne, ruchowe wy-rażanie uczuć, związanych z…

- wyrabianie prawidłowych nawyków spędzania wolnego czasu (higienicznych, proz-drowotnych) – grupowanie haseł wokół tematu…

- rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego poprzez analizę zachowań bohate-rów historyjki obrazkowej, komiksu, opowiadania, filmu, itp.

- kształtowanie kompetencji społecznej poprzez ukazywanie sposobów, zasad, roli, funkcji… (aktywnego poszukiwania pracy, rozwiązywania konfliktów itp.)

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin