Role i stereotypy płciowe.pdf

(88 KB) Pobierz
Role i stereotypy płciowe
GALERIA TOLERANCJI
Roleistereotypypłciowe
DanaWilliams
No dobrze, przyznam się do tego, poniewaŜ jest to waŜna część
historii, którą opowiem: w kaŜdy czwartkowy wieczór znajdziecie mnie
imojegosynarozłoŜonychprzedtelewizorem,oglądającychnicinnegojak
realityshow,hitstacjiCBS,„Survivor”.Tak,powiedziałamto.„Survivor”.
Teraz, kiedy juŜ zdradziłam nasz sekret, mogę powiedzieć, Ŝe ten sezon
sprzyjał wielu interesującym rozmowom z moim sześcioletnim synem
natematról,jakiepełniąmęŜczyźniikobiety.
Zaczęło się to juŜ na początku sezonu. Kilka pierwszych odcinków
poróŜniło kobiety i męŜczyzn po raz pierwszy w historii. Klasyczne
przechwałkidziewczynichłopakówpojawiłysiębardzoszybko,naekranie
i w moim domu. Najpierw, to męŜczyźni chwalili się zrobieniem czegoś,
w czym garstka kobiet nie miała szans ich pokonać – szczególnie
wzadaniachwymagającychsiły.Potemmójsynpowtarzałichkomentarze
i dodawał swoje przedszkolne mądrości o tym co dziewczynom wolno,
aczegonie.
Nie muszę wspominać, Ŝe kiedy później kobiety pokonywały
męŜczyzn w niemal kaŜdym zadaniu, łącznie z umysłowymi, męŜczyźni
przestalisięprzechwalać.WydawałosiętakŜe,Ŝezaczynająsięmniejstarać
widząc,jakkobietyimdorównują.
To nie była łatwa lekcja dla mojego syna. Nie mogłam uwierzyć,
Ŝe denerwował się, kiedy dziewczyny wygrywały. W pewnym momencie
nawetwstałizacząłskandować,Dziewczyny to frajerki! Naprzd chþopaki!
I muszę powiedzieć, doszliśmy w naszej rozmowie do tego, Ŝe słowo
„frajerka” nie jest do zaakceptowania, ale było to długo po tym,
jakrozmawialiśmyojegosmutkuzpowoduwygranejkobiet.
Jak to moŜliwe w roku 2003, kiedy kobiety są astronautkami,
inŜynierami, policjantkami, pracownicami budowlanymi i podejmują inne
nietradycyjnezawody,bysześciolatekniemógłzaakceptować,Ŝekobiety
wygrywająwyścigczydwawtelewizyjnymshow?
1
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
340390389.009.png 340390389.010.png 340390389.011.png
GALERIA TOLERANCJI
Odpowiedź jest łatwiejsza, niŜ mogło by się to niektórym z nas
wydawać.Wdomach,szkołach,mediachiwróŜnychsferachŜyciamówi
siędzieciomcomogą,aczegoniemogązewzględunaswojąpłeć.
Takie sygnały płyną zewsząd od zbyt rozemocjonowanego ojca
wrzeszczącegonaswojegosynapodczasmeczukoszykówki,„Rzucaszjak
dziewczyna!”, do nauczyciela, który zadaje chłopcom zadania związane z
budowaniem,adziewczynkomzwiązanezprowadzeniemdomu.
Nauczyłam się jednak, Ŝe codzienne czynności, jak oglądanie
telewizji, dają moŜliwości nawiązania z dzieckiem rozmowy o tym jak
przeciwdziałać krzywdzącemu wpływowi stereotypów związanych z płcią.
Jakorodziceiopiekunowie,musimynietylkorozpoznawaćiwykorzystywać
takiesytuacje,alerównieŜznaleźćwłasnysposóbnawprowadzanietakich
lekcjiwŜyciucodziennym.
OtokilkawskazówekjakmoŜnatozrobićwtwoimdomu:
Pozwóldzieciomwybieraćzajęciaizabawki
·
Zachęcajdziecidowspólnejzabawy;
·
Zapewniaj dziewczynkom moŜliwość wspinania się i odkrywania,
a chłopcom moŜliwość zabawy w wymyślony dom i brania udziału
wprojektachplastycznych;
·
Szanuj dzieci jako indywidualności. Nie namawiaj swojej córki
dokupieniaBarbie,kiedytaknaprawdęchcecięŜarówkę.Iniezmuszaj
swojegosynadogrywkoszykówkę,jeślilubigimnastykę.
PomóŜprzeciwdziałaćwpływowistereotypów
·
Czytajdzieckuksiązkiiopowiadajhistorie,którepodkreślająrówność;
·
PokaŜludzi,którzywykonujązawodyniezwiązanetradycyjniezpłcią–
kobietyinformatyczki,policjantkiczyarchitektkiimęŜczyznzajmujących
siędomem,pielęgniarzyczywychowawcówprzedszkolnych.
Kwestionujgeneralizacje
·
Jeślikolegazklasyzdenerwujetwojącórkęistwierdzi,Ŝe„Chłopcysą
głupi!”, wytłumacz jej, Ŝe zachowanie jednej osoby nigdy nie
2
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
340390389.012.png 340390389.001.png 340390389.002.png
GALERIA TOLERANCJI
charakteryzujecałejgrupy.ZachęcajjądowyraŜeniaswoichuczućdo
tejjednej,konkretnejosoby;
·
Rozmawiaj z nauczycielami o zadaniach, które wzmacniają stereotypy
dotyczącepłci;
·
ZauwaŜajinazywajstereotypowewyobraŜeniadotyczącerólizachowań
płciowychwystępującewksiąŜkachiopowieściach.
Zwracajuwagęnaprzekazymedialne
·
RozmawiajoróŜnicachwgrachkomputerowychpolecanychdlachłopców
i dziewczynek. Kim są agresorzy, a kim ofiary? Dlaczego gry dla
dziewczynek promują stereotypowe zainteresowania jak makijaŜ czy
moda?
·
Rozmawiaj o seksizmie i przemocy w tekstach piosenek i filmach.
WczyichrękachleŜywładzawedługtychmediówidlaczego?
·
Podkreśl role zaleŜne od płci w kreskówkach, jak i te, które te role
przełamują,np.„Atomówki”.
·
Przeanalizuj reklamy zabawek. Co moŜe pomyśleć dziewczynka, która
lubi bawić się samochodami, gdy widzi, Ŝe reklamy tych samochodów
przedstawiają jedynie chłopców? Jaki przekaz mają te reklamy, które
ukazują jedynie dziewczynki zajmujące się malowaniem i sztuką,
woczachchłopca,którymawłaśnietakiezainteresowania?
Zastanówsięnadwłasnymiuprzedzeniami
·
Dawaj dobry przykład równo rozdzielając obowiązki domowe. PokaŜ
swoimdzieciom,ŜekobietamoŜeściąćtrawę,amęŜczyznaodkurzyć.
·
Traktujchłopcówidziewczynkirównoifair.Niegniewajsię,Ŝetwójsyn
płacze, bo nabił sobie guza, jeśli zazwyczaj w takich momentach
głaszczeszipocieszaszswojącórkę.Nauczchłopcówbyćopiekuńczymi,
adziewczynkiodwaŜnymiisilnymi.
·
OkazujpodobnyentuzjazmwobeckobietimęŜczyznwsporcie.
Mimo,ŜeistniejąwrodzoneróŜnicemiędzychłopcamiidziewczynkami,
wychowanieodgrywaduŜąrolęwprzeciwdziałaniustereotypom,wiąŜących
3
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
340390389.003.png 340390389.004.png 340390389.005.png
GALERIA TOLERANCJI
sięztymiróŜnicami.Toja,wychowującmojegosyna,muszęgonauczyć,
bywiedział,Ŝezarównochłopcy,jakidziewczynkimogąrządzić.
Ibędęmiałaztymtrochęroboty!
Tekstpochodzizestrony:www.tolerance.org
4
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
340390389.006.png 340390389.007.png 340390389.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin