edukacja_do_rownosci.pdf

(8205 KB) Pobierz
PODRĘCZNIK GENDER
Edukacja do równości,
czy trening uległości ?
a a
Internetowa
szkoła
równości i
demokracji
Czy polskie podręczniki respektują
zasadę równości płci ?
Projekt zostal zrealizowany przez Stowarzyszenie W stronę dziewcząt przy wsparciu udzielonym przez
Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru
Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego, oraz budżetu Rzeczpospolitej Polskiej
1
k
206047841.005.png 206047841.006.png 206047841.007.png 206047841.008.png
a o , y g i ?
O dokumentach, programach i podręcznikach
Jak wiadomo od 1999 roku trwa reforma organizacyjna i programowa
polskiego szkolnictwa. Jednym z głównych filarów reformy jest swoboda
wyboru programów i podręczników szkolnych. Na rynku konkurują ze sobą
setki programów i podręczników . Dlatego też MEN utworzył zestaw
podręczników i określił zasady jego funkcjonowania. Do zestawu
podręczników szkolnych mogą być wpisane książki, które spełniają wymóg
zgodności z podstawami programowymi kształcenia zawartymi w
stosownych rozporządzeniach, z Konstytucją RP i konwencjami
ratyfikowanymi przez Polskę: Konwencją praw człowieka i podstawowych
wolności, Konwencją praw dziecka, Konwencją w sprawie likwidacji wszelkich
form dyskryminacji kobiet.
Powstaje pytanie czy podstawy programowe, czyli ogólne wytyczne resortu
przeznaczone dla autorów programów i podręczników uwzględniają
zalecenia Konwencji, a w szczególności artykuł 5, który przewiduje, że
"Państwa-Strony podejmą wszelkie odpowiednie środki, aby: zmienić
społeczne i kulturowe wzorce zachowań mężczyzn i kobiet w celu likwidacji
przesądów i zwyczajów oraz wszelkich innych praktyk, które opierają się na
przekonaniu o niższości lub wyższości jednej z płci albo na stereotypach roli
mężczyzn i kobiet"
W dokumentach tych zagadnienia statusu płci nie są ujęte w
jednoznaczny i bezpośredni sposób ani w zadaniach szkoły i nauczyciela, ani
w celach edukacyjnych, ani w zalecanych do realizacji treściach nauczania.
Na przykład w zakresie historii dla żadnego z 3 poziomów kształcenia
(szk. podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna) nie znajdziemy
zalecenia, aby w sposób sprawiedliwy przedstawiać wkład kobiet i
mężczyzn w życie rodzinne i społeczne oraz eliminować stereotypowe ujęcia
ról jakie pełnili mężczyźni i kobiety w przeszłości i obecnie. Tak więc na
poziomie ministerialnych rozporządzeń, zobowiązanie, iż Polska
przestrzegać będzie postanowień Konwenc ji pozostało nie zrealizowane.
Mimo podnoszenia tej sprawy w przeszłości , ciągle nie dokonuje się
krytycznej analizy programów i podręczników, a w zestawie podręczników
2
206047841.001.png
a o , y g i ?
dopuszczonych do użytku szkolnego jest wiele takich, które w sposób
oczywisty nie respektują zasady równego statusu kobiet i mężczyzn.
W bieżącym roku szkolnym MEN dopuszcza do użytku szkolnego dla
wszystkich etapów kształcenia , kilkaset zestawów podręczników. To spora
biblioteka. Do jej powstania przyłożyli rękę autorzy, rysownicy wydawcy.
Codziennie korzystają z niej setki tysięcy uczniów, nauczycieli, rodziców.
Czym dla nich jest podręcznik ? Jaka rolę mu przypisują ?
W polskiej szkole podręcznik gra główną rolę, jest najważniejszym,
nieustannie używanym narzędziem dydaktycznym. To jego zawartość i układ
przesądza o tym jakie zagadnienia i w jakiej kolejności są omawiane, często
tytuły poszczególnych rozdziałów są tematami lekcji. Nauczyciele, uczniowie
i rodzice ufają podręcznikom. Zakładają, iż nie ma w nim błędów, a wszystko
co przekazuje jest prawdą, odzwierciedlającą bieżący stan wiedzy . Jeśli
więc podręcznik zawiera szkodliwe sformułowania, powiela stereotypy i
uprzedzenia to siła ich rażenia jest wielka i długotrwała.
Podręcznik powinien przekazywać młodemu pokoleniu wartości ważne i
cenione w demokratycznym państwie prawa, - a wśród nich otwartość,
tolerancję , równość, - powinien przygotowywać do pełnienia określonych ról
społecznych, do życia i działania w sferze publicznej. Podręcznik - tak jak
szkoła - powinien także zapewnić równe prawa, równe szanse i równe
traktowanie każdemu uczniowi bez względu na jego pochodzenie, płeć,
wyznanie.
Czy podręczniki wypełniają tak sformułowana misję ? W stowarzyszeniu
uważamy, że wiele podręczników, jeśli spojrzeć na nie z perspektywy
równości, nie wywiązuje się z niej rzetelnie. Większość nadal proponuje
tradycyjne , hierarchiczne ujęcie ról płciowych i to zarówno kiedy mówią o
życiu rodzinnym jak i społecznym, politycznym, gospodarczym. Ma to swoje
konsekwencje . Stereotypowe podejście do kobiet i mężczyzn i ról jakie
pełnią w rodzinie i w społeczeństwie wpływa na decyzje młodych ludzi jeśli
idzie o dalsze kształcenie, zawód, życie osobiste. Stereotypowe podejście , w
istocie wzmacnia i uprzywilejowuje męski punkt widzenia na takie problemy
jak podział obowiązków domowych, aktywność ma rynku pracy,
zaangażowanie polityczne. Można odnieść wrażenie, że autorzy
podręczników za najważniejsze uważają, aby młodzi ludzie zaadoptowali się
3
206047841.002.png
a o , y g i ?
do zastanych, warunków życia, kształtowali u siebie określone cechy i
sięgali po uświęcone tradycją nienaruszalne wzory osobowe, a nie uzyskali
autonomię, wewnętrzną niezależność i gotowości do krytyki i zmiany
społecznej.
Nierówność w traktowaniu płci, bez wątpienia obecna w polskich
podręcznikach, jest zróżnicowana. Możemy spotkać dyskryminację jawną,
stereotypy wulgarne jak np. w podręczniku dla klasy IV obficie przytaczane
żarty z cyklu przychodzi baba do lekarza (patrz: ramka ), czy w podręczniku
zatytułowanym nomen omen Wesoła szkoła dowcip odnoszący się do życia
rodzinnego:- Jak mam się ubrać do teatru ? - Mama pyta tatę. - Szybko !
Najczęściej jednak nierówność w traktowaniu płci jest na tyle oględna,
nieoczywista, utajona, nieuchwytna i wymykająca się pobieżnej analizie, że
korzystający z podręczników są zupełnie nieświadomi jej obecności i siły
oddziaływania.Nauczyciele i uczniowie po prostu nie widzą stereotypów,
uprzedzeń, nierówności, co nie czyni zjawiska mniej szkodliwym, wręcz
przeciwnie.
Kontrowersyjna książka do przyrody
Sporo kontrowersji wywołał podręcznik do przyrody autorstwa Władysława Błasiaka;
książka przeznaczona jest dla uczniów podstawówki. To, co resort edukacji uznaje za
stosowne, szokuje zarówno nauczycieli, jak i rodziców.
Z książki prof. Błasiaka korzystają uczniowie klas 4-6. Odbiega ona jednak od typowych
podręczników. Obok treści z zakresu przedmiotu, jest w nim sporo odnośników, cytatów
literackich, wierszy, są też dowcipy. I to właśnie one budzą kontrowersje. Oto przykład:
Przychodzi baba do lekarza. Co pani dolega? - pyta lekarz. - Czuję ogromny nacisk na moją
głowę. - Ma pani w swej głowie zbyt niskie ciśnienie wewnętrzne - wyjaśnia lekarz. -
Niemożliwe! Ja przecież nie mam nic w głowie! - irytuje się baba .
T o tylko jeden z wielu kawałów, jakie znalazły się w podręczniku. Zdaniem rodziców, są
one niedopuszczalne, bo dyskryminują kobiety. To jest niedopuszczalne. Nie dość, że jest
niewłaściwe, to jeszcze ryzykowne – wychowujemy kolejne pokolenie minimalnych, ale
jednak – szowinistów - mówią jednym głosem i nauczyciele, i opiekunowie młodzieży.
Mimo to, książka została dopuszczona do użytku przez Ministerstwo Edukacji nic
zdrożnego nie widzi w książce także jej autor. Prof. Błasiak tłumaczy, że podręcznik jest
interdyscyplinarny, a dowcipy w nim zawarte pochodzą ze zbiorów humoru uczniowskiego.
Podręcznik został napisany zgodnie z programem, za który autor otrzymał nagrodę
Ministra Edukacji w 1999 roku.
Źródło: portal radia RMF, 25 kwietnia 2005
4
206047841.003.png
a o , y g i ?
Przejrzałam wiele podręczników, aby zobaczyc jak kobiety i mężczyźni są
przedstawiani, jak się mówi o różnicach płci i czy podejmuje się tematy
związane z równością. Zapytałam jak jest wprowadzana kwestia równości.
Czy są teksty na ten temat, pytania i ćwiczenia prowokujące do myślenia i
dyskusji. Jakie są wzorce osobowe, wprowadzane przez podręcznik ? Jak
należy je oceniać ? Czy wprowadza są tzw tematy trudne i jak to jest
robione ?
Już pobieżna analiza zawartości programów i podręczników pozwala
poczynić dwa spostrzeżenia. Po pierwsze w sposób fundamentalny
naruszana jest zasada równego reprezentowania płci. Kobiety są w
podręcznikach prawie niewidzialne. Szczególnie uderza to w podręcznikach
do historii. Według autorów kobiety nie mają historii i w minionych dziejach
nie brały udziału. Recenzent, rzeczoznawca z listy MEN , świadomy przecież,
iż podręcznik musi spełniać wymóg zgodności z konwencją tak pisze w
recenzji podręcznika, w którym uwzględniono szerzej problematykę kobiet :
Autorka stara się godzić w swoim wykładzie dziejów „interesy” państwa,
Kościoła, Żydów – innych „mniejszości”, również kobiet. Wiadomo,
obowiązuje zasada „poprawności politycznej”. Robi to wszakże w sposób
sztuczny i koniunkturalny .
Z powyższych zdań przebija przekonanie, iż historia kobiet jest tylko
ozdobnikiem, nic nie znaczącym dodatkiem do prawdziwej, wielkiej historii,
dodatkiem sztucznym, niepotrzebnym ,wprowadzanym tylko z powodu
chwilowej koniunktury.
Po drugie autorzy ( z małymi wyjątkami) pozostają we władzy stereotypów
rodzaju. Z kart podręczników i zeszytów ćwiczeń płynie do uczniów
zakamuflowane, ale dobitne przesłanie, iż istnieją cechy fizyczne i cechy
psychiczne charakterystyczne dla jednej bądź drugiej płci, a także
zachowania i zajęcia odpowiednie dla mężczyzn bądź dla kobiet.
5
206047841.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin