ćwiczenia 2 - podsum. ćw 1.docx

(986 KB) Pobierz

1.      Analiza sytuacji wyjściowej - „drzewo zagadnień”

 

NARZĘDZIA ANALITYCZNE:

Analizy eksperckie

Źródła wtórne (analiza dokumentów i opracowań): archiwa (w tym strategie lokalne, inne istotne opracowania, drukowane materiały informacyjne), dokumenty regionalne: Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego (strategie regionalne, RPO, inne dokumenty strategiczne, krajowe: Ministerstwa Gospodarki, Urzędu Statystycznego Województwa Lubelskiego, dostępne strony internetowe (portale regionalne, lokalne i tematyczne), monitoring prasowy w zakresie informacji o regionie z ostatnich 12 miesięcy

 



































 

METODA I NARZĘDZIA ANALITYCZNE dla wybranej kategorii:

Audyt turystyczny - zastosowanie zasad metody partycypacyjno-eksperckiej. Współpraca z władzami samorządowymi (głównie szczebla wojewódzkiego i powiatowego), organizacjami pozarządowymi, przedstawicielami branży turystycznej i wszystkimi osobami/podmiotami o wysokiej aktywności i pozycji społecznej (tzw. liderami i lokalnymi autorytetami)

Źródła wtórne: opracowania z zakresu turystyki na świecie i w Polsce, w tym w województwie lubelskim monitoring prasowy w zakresie turystyki regionu, analizy eksperckie, źródła PART, Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, LOT-ów, Lubelskiegorodka Informacji Turystycznej, samorządów (strategie rozwoju, plany rozwoju lokalnego, inne dokumenty strategiczne), uczelni wyższych (raporty z badań, strategie), opracowania krajowe: Ministerstwa Gospodarki, Instytutu Turystyki, instytucje światowych i europejskich: UNWTO, ETC (najnowsze raporty)

 

Badania pierwotne - celu z jednej strony poznanie atrakcyjności turystycznej województwa lubelskiego szczególnie w kontekście kreacji produktów turystycznych oraz identyfikacji głównych obszarów produktowych, jak również stanu turystycznego zagospodarowania województwa lubelskiego, a z drugiej poznanie potrzeb i oczekiwań związanych z turystyką oraz planów dotyczących rozwoju turystyki.


Rodzaj źródła

 

Obszar

badawczy/jednostka

Metody badawcze

Cel

Badania pierwotne

(ankietowemailowe

lub bezpośrednie na podstawie

kwestionariusza,

w tym telefoniczne,

osobiste)

Samorządy (w tym

starostwa powiatowe,

urzędy miast na

prawach powiatu)

Warsztaty strategiczne

Badania ankietowe mailingowe

Telemarketing

Konsultacje eksperckie – wywiady osobiste

 

Analiza potencjału turystycznego obszaru od strony tzw. podażowej

 

Firmy sektora

turystycznego

Warsztaty strategiczne

Badania ankietowe mailingowe

Telemarketing

Badanie obserwacyjne, tzw. wizja lokalna

Poznanie wizji, pomysłów na turystykę przedstawicieli branży. Określenie potrzeb wsparcia,

Identyfikacja głównych problemów.

Preferencje w zakresie komunikacji.

 

Organizacje pozarządowe,

instytucje lokalne

ważne dla rozwoju

turystyki (w tym LOTy,

podmioty świadczące usługi informacji turyst.,

instytucje prowadzące

działalność kulturalną i

muzealną)

 

Warsztaty strategiczne

Badania ankietowe

mailingowe

Telemarketing

Konsultacje eksperckie – wywiady osobiste

Badanie obserwacyjne, tzw. wizja lokalna

 

Określenie potrzeb wsparcia,

rekomendacje w zakresie strategii,

opinie dot. możliwości budowania

partnerstwa wokół produktów

województwa

 

3.Charakterystyka obszaru badawczego

27

3.6. Analiza atrakcyjności turystycznej

31

3.6.1. Analiza walorów naturalnych

31

3.6.2 Analiza walorów antropogenicznych

90

3.7. Ochrona środowiska naturalnego

143

3.8. Dostępność komunikacyjna

149

3.9. Analiza stanu zagospodarowania przestrzeni turystycznej

151

3.9.1. Infrastruktura turystyczna

153

3.9.2. Infrastruktura paraturystyczna

176

3.9.3. Infrastruktura uzupełniająca

192

 

Główne wnioski:

W turystyce wyjazdowej prognozy wskazują na to, że Europa pozostanie regionem generującym największą liczbę międzynarodowych podróży z ponad 45% udziałem w światowym rynku, a wśród poszczególnych regionów Europy największym rynkiem będą kraje Europy Środkowej i Wschodniej.

Podczas podróży długookresowych Polacy najczęściej odwiedza województwa: pomorskie (2 mln), zachodniopomorskie (1,8 mln), i mazowieckie (1,8 mln) i małopolskie (1,7 mln). Do województwa lubelskiego w tym okresie było 0,5 mln podróży długookresowych. Najwięcej wyjazdów na 2-4 dni obserwujemy do województwa mazowieckiego (2,6 mln), a następnie do małopolskiego (1,9 mln), pomorskiego (1,7 mln), zachodniopomorskiego i wielkopolskiego (po 1,5 mln). Do województwa lubelskiego był 1 mln tego typu podróży

 

Trendy obserwowane na polskim rynku turystycznym wyraźnie wskazują, iż tempo wzrostu tego sektora nie jest odzwierciedleniem jego ogromnego potencjału. Rzeczywista atrakcyjność turystyczna Lubelskiego jest bardzo duża, głównie ze względu na posiadane walory naturalne i antropogeniczne. W porównaniu do wcześniejszych lat obserwowalny jest wzrost liczby przyjazdów. Dane z pierwszej 2011 roku pozwalają prognozować, że w skali nastąpi znaczący wzrost globalnych przychodów dewizowych z tytułu przyjazdu cudzoziemców. Biorąc pod uwagę przedstawioną ocenę sytuacji oraz tendencje obserwowane na światowym rynku turystycznym do priorytetowych zadań, jakie stoją przed sektorem turystycznym należy:

Ø       Zwiększenie liczby turystów odwiedzających Lubelszczyznę, wydłużenie ich pobytu oraz podniesienie poziomu wydatków, poprzez: rozbudowanie oferty o dodatkowe elementy i produkty, oferowanie zintegrowanych,

 


Analiza SWOT – w odniesieniu do oferty turystycznej Lubelszczyzny

Mocne Strony

Słabe Strony

-    korzystne położenie geograficzne (międzynarodowe szlaki komunikacyjne, granica UE, bliskość przejść granicznych) – „brama na wschód” przyrodnicze,

-    duża różnorodność środowiska naturalnego i cenne zasoby, dobrze zachowane środowisko naturalne - lasy, czyste powietrze; walory przyrodnicze, krajoznawcze, Lasy Janowskie, Poleski Park Narodowy, rzadkie gat. ssaków, ptaków, roślin, owadów, runo leśne. Urokliwe doliny rzeczne (m.in. Wisła, Bug, Krzna, Tyśmienica)

-    wielokulturowe dziedzictwo: unikalne w skali kraju zabytkowe obiekty, obiekty sakralne i miejsca kultu wyznawców religii rzymskokatolickiej i unickiej (Kodeń, Leśna Podlaska, Pratulin, Kostomłoty), prawosławnej (Jabłeczna); żydowskiej (Lublin, Włodawa, Międzyrzec Podlaski); przenikanie się kultur - tu niegdyś przebiegała granica kultur, region spotkania Wschodu i Zachodu

-    duży potencjał dla rozwoju agroturystyki, turystyki aktywnej i specjalist., turystyki eduk. dzieci i młodzieży

-    słynne w skali międzynarodowej sierpniowe aukcje koni arabskich w Janowie Podlaskim - ogromny potencjał dla stworzenia kompleks. produktu

-    żywa kultura ludowa jako zalążek do kreacji produktu turyst. oraz kampanii prom. obszaru (twórcy ludowi, rękodzieło itd.)

-    rolnictwo ekologiczne, produkcja zdrowej żywności

-    imprezy kulturalne (np. Festiwal Filmu i Sztuki „Dwa Brzegi”, Zwierzyniec, Jarmark Jagielloński w Lublinie, jako potencjał do organizowania szeroko zakrojonych działań promocyjnych

-         słabe wykorzystanie zasobów turystycznych

-         mała ilość skomercjalizowanych produktów turystycznych; biura podróży nie realizują oferty turystyczno– przyjazdowej

-         brak flagowych, regionalnych produktów turystycznych, integrujących walory całego województwa

-         brak ogólnoregionalnego produktu turystycznego, który byłby kojarzony z całym regionem

-         brak zintegrowanego systemu informacji turystycznej

-         zupełny brak działalności marketingowej w większości gmin i starostw powiatowych

-         brak konsensusu społeczności samorządowej na jeden, priorytetowy produkt

-         słaba oferta na sezon zimowy

-         brak dużych imprez, o dużym potencjale promocyjnym (typu Bitwa pod Grunwaldem)

-         słaby system informowania o imprezach odbywających się w regionie

-         słaba infrastruktura (drogi, ale i obiekty, w tym zabytki)

-         nierównomierne obciążenie Regionu ruchem turystycznym

 

Szanse

Zagrożenia

-         rozwój regionalnych produktów turystycznych na bazie istniejącego potencjał...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin