uchwala_20080819_zalacznik (1).pdf

(159 KB) Pobierz
uchwala_20080819_zalacznik
Załącznik do uchwały nr 172/2008
Rady Ministrów z dnia 19 sierpnia 2008 r.
Rz ą dowy program na lata 2008-2013
„Bezpieczna i przyjazna
szkoła”
Warszawa, sierpie ń 2008
Spis treści :
I.
Wstęp ………………………………………………………………………………..3
II.
Uzasadnienie wprowadzenia programu…………………………………...................3
III. Cele, załoŜenia i zadania programu……………………………………………….....4
III.1. Przyjaźnie wspierający program wychowawczy szkoły……………………………..9
III.2. Upowszechnianie wiedzy, doskonalenie umiejętności wychowawczych nauczycieli
i rodziców, a takŜe innych pracowników szkoły……………………………...……11
III.3. Uspołecznienie szkoły oraz wzmocnienie pomocy psychologiczno
– pedagogicznej………………………………………………………………….....12
III.4. Rozwój działalności pozalekcyjnej i pozaszkolnej oraz zwiększenie znaczenia
organizacji i stowarzyszeń młodzieŜowych w Ŝyciu szkoły……………………….15
III.5. Poprawa jakości pracy młodzieŜowych ośrodków wychowawczych i
młodzieŜowych ośrodków socjoterapii………………………………………….…18
III.6. Monitoring wizyjny wejść do szkół i placówek.…………………………………...18
IV. Sposób realizacji i finansowanie programu………………………………………...19
V.
Przewidywane efekty programu……………………………………………………20
VI. Monitoring i ewaluacja……………………………………………………………..20
2
I. Wst ę p
Na jakość i efektywność procesów nauczania oraz wyniki kształcenia bezpośrednio wpływa
sposób i rodzaj podejmowanych w szkole działań wychowawczych, a takŜe klimat społeczny
szkoły, rozumiany jako współdziałanie wszystkich członków wspólnoty szkolnej, relacje
interpersonalne, sposób komunikowania się oraz konsekwentne przestrzeganie uzgodnionych
zasad.
Przemoc w szkole jest jednym z przejawów szerszego zjawiska społecznego – przemocy wśród
dzieci i młodzieŜy, agresji w relacjach społecznych i brutalizacji przekazów medialnych. Środki
masowego przekazu wielokrotnie upowszechniają agresywne wzorce i nagłaśniają negatywne
zachowania w poszukiwaniu sensacji, w pogoni za klientem i prześciganiu się we wskaźnikach
oglądalności. Jest to bardzo niepokojące, poniewaŜ w taki sposób kształtowane są społeczne
wyobraŜenia w tak istotnym obszarze, jakim jest wychowanie oraz edukacja dzieci i młodzieŜy.
Zachowania agresywne i przemoc w szkole osiągnęły w ostatnich latach wysoki stopień uwagi
społecznej, skupiając na sobie zainteresowanie mediów oraz opinii publicznej, a takŜe znalazły
odzwierciedlenie w uchwale nr 186/2006 Rady Ministrów z dnia 7 listopada 2006 r. w sprawie
działań administracji rządowej przeciwko przemocy w szkołach i placówkach. W wyniku
podjętych działań, w roku 2007 przyjęty został Rządowy program poprawy stanu bezpieczeństwa
w szkołach i placówkach „Zero tolerancji dla przemocy w szkole”.
Warto postawić pytania, w jaki sposób to, co dzieje się w szkole ma wpływ na zjawiska agresji
i przemocy wśród uczniów? Które z działań podejmowanych przez nauczycieli, psychologów,
pedagogów i rodziców przyczyniają się do redukcji zachowań agresywnych dzieci i młodzieŜy,
a które - mogą wzmacniać zachowania ryzykowne, destrukcyjne, prowadzić do narastania
przemocy i demoralizacji? Na jakie właściwości szkolnego kontekstu socjalizacyjnego naleŜy
zwrócić uwagę?
II. Uzasadnienie wprowadzenia programu
Rządowy program poprawy stanu bezpieczeństwa w szkołach i placówkach „Zero tolerancji
dla przemocy w szkole” został przyjęty uchwałą nr 28/2007 Rady Ministrów z dnia 6 marca
2007 r. Zrealizowane w ramach programu działania nie wyeliminowały z rzeczywistości szkolnej
zachowań problemowych dzieci i młodzieŜy. Istnieje wiele źródeł tego stanu rzeczy, podobnie
jak istnieje wiele źródeł samej agresji.
Program „Zero tolerancji dla przemocy w szkole” został skonstruowany na potrzeby chwili, pod
wpływem tragicznego i bardzo poruszającego wydarzenia w jednym z gimnazjów.
Nie została dokonana diagnoza, nie przeprowadzono analizy przyczyn i nie wyciągnięto
wniosków. Podobnie jak z realizowanego duŜym nakładem sił i środków przeglądu stanu
bezpieczeństwa w szkołach i placówkach nie zostały wyciągnięte wnioski. Nie zaproponowano
debaty ze środowiskami oświatowymi na temat przyczyn i skali niepokojących zjawisk
w polskiej szkole.
Szkoła powinna stosować kary, ale równolegle uczyć wartości społecznych, alternatywnych
zachowań i waŜnych umiejętności Ŝyciowych. NajwaŜniejszym zadaniem w procesie
przeciwdziałania agresji i przemocy w szkołach jest jednak przebudowa relacji interpersonalnych
3
i tworzenie przyjaźnie wspierającego klimatu społecznego w szkole. Karanie, dyscyplinowanie i
restrykcje pozostają tymi środkami, które mają zastosowanie dopiero po wyczerpaniu
dostępnych, korygujących oddziaływań wychowawczych.
Program „Bezpieczna i przyjazna szkoła” ukierunkowany został na budowanie szkoły
wspierającej uczniów i jednocześnie wymagającej. Pozostawione w nim zostały te działania
z programu „Zero tolerancji dla przemocy w szkole”, które przyniosły pozytywny efekt, zostały
dobrze ocenione przez szkoły i nauczycieli. Będą one kontynuowane.
Istotą programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła” jest kreowanie klimatu współpracy,
wzajemnego szacunku i dialogu.
Cyklicznie prowadzone badania ankietowe HBSC 1 na temat zdrowia i zachowań zdrowotnych
młodzieŜy szkolnej w wieku 11, 13 i 15 lat, w kontekście uwarunkowań psychospołecznych,
pokazują, Ŝe klimat panujący w szkole ma istotny wpływ na postawy i zachowania uczniów.
Priorytetem jest, więc rozwijanie kompetencji wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli,
poszerzenie katalogu środków oddziaływania na uczniów.
Szkoła ma za zadanie wspierać rodzinę w jej wychowawczej funkcji. Zadaniem programu
„Bezpieczna i przyjazna szkoła” jest przypomnienie, Ŝe uczniowie bardzo potrzebują mądrych,
świadomych, uczciwych, przyjaznych dorosłych, którzy pomogą im dokonywać trudnych
wyborów, podejmować decyzje, które mogą zawaŜyć na całym ich Ŝyciu. Uczniowie potrzebują
dorosłych, którzy pomogą im stać się ludźmi odpowiedzialnymi, otwartymi na innych,
potrafiącymi współdziałać i porozumiewać się bez przemocy z innymi, konstruktywnie
rozwiązywać konflikty i budować w ten sposób poczucie własnej wartości.
III. Cele, zało Ŝ enia i zadania programu
Szkoła jest miejscem o szczególnym znaczeniu dla prawidłowego rozwoju ucznia. Wypełnia
znaczną część jego aktywnego Ŝycia. Jest miejscem intensywnego rozwoju poznawczego,
emocjonalnego jak teŜ w zakresie funkcjonowania interpersonalnego i społecznego. Celem
edukacji szkolnej jest przygotowanie do dorosłego Ŝycia zarówno przez przekazywanie wiedzy,
jak i kształtowanie postaw i umiejętności uczniów. Zadania te stanowią wzajemnie uzupełniające
się wymiary pracy nauczyciela i funkcjonowania szkoły.
ZałoŜenia programu:
1) działania wychowawcze powinny mieć pierwszeństwo przed restrykcjami, co nie
oznacza rezygnacji z mądrych oddziaływań prewencyjnych i korygujących –
polegających na stawianiu granic, ustanawianiu zasad, norm i reguł współŜycia
społecznego w szkole i konsekwentnego ich przestrzegania / egzekwowania;
2) program wychowawczy musi być współtworzony przez wszystkie podmioty
zaangaŜowane w Ŝycie szkoły. Jedynie skoordynowane, wielopłaszczyznowe
1 Badania HBSC (Health Behaviour In School-Aged Children), są prowadzone przez WHO (World Health
Organization) i powtarzane co 4 lata, realizowane ostatnio w 23 krajach europejskich. Badania te wykorzystane będą
przy ewaluacji Rządowego programu na lata 2008-2013 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”.
4
komplementarne działania róŜnych podmiotów mogą doprowadzić do osiągnięcia celu
w postaci klimatu społecznego szkoły sprzyjającego uczeniu się i bezpieczeństwu;
3) podejmowane działania wychowawcze w szkole powinny obejmować promocję
zdrowia, w tym zdrowia psychicznego, profilaktykę, interwencje kryzysowe, terapię,
korektę zachowań oraz przeciwdziałanie, a takŜe redukcję agresji i przemocy;
4) program wychowawczy szkoły powinien uwzględniać aktualny stan wiedzy, diagnozę
problemów i trudności występujących w szkole, a takŜe specyfikę lokalnych warunków
i właściwości danego środowiska szkolnego;
5) tworzenie bezpiecznej i przyjaznej szkoły wymaga współuczestnictwa wszystkich
reprezentantów społeczności szkolnej: uczniów, nauczycieli, rodziców i innych
pracowników szkoły;
6) zapewnienie bezpieczeństwa, przyjaznego klimatu i przeciwdziałanie przemocy
w szkole moŜliwe jest tylko we współpracy z rodzicami uczniów, organizacjami
młodzieŜowymi i pozarządowymi oraz przedstawicielami środowiska lokalnego.
Podstawowe, wynikające z powyŜszych załoŜeń, cele programu to:
1) poprawa stanu bezpieczeństwa w szkołach i placówkach systemu oświaty poprzez
poprawę relacji interpersonalnych i klimatu społecznego w szkole;
2) zwiększenie wpływu rodziców na Ŝycie szkoły;
3) zwiększenie umiejętności wychowawczych dyrektorów szkół i placówek
wychowawczych, nauczycieli i rodziców oraz pracowników administracji;
4) zwiększenie kompetencji społecznych i emocjonalnych uczniów;
5) indywidualizacja kształcenia uczniów, rozwój ich zainteresowań, zwiększenie
autonomii uczniów w szkole;
6) wzmocnienie i rozszerzenie specjalistycznej pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
7) ograniczenie skali występowania zjawisk patologicznych (m.in. przemoc, narkomania,
alkoholizm).
8) przeciwdziałanie agresji i patologii wśród dzieci i młodzieŜy poprzez sport
Cele te będą realizowane przez:
1) diagnozowanie klimatu społecznego szkoły, identyfikowanie czynników ryzyka
i czynników chroniących przed agresją i przemocą;
2) stałą analizę działań wychowawczych podejmowanych przez szkoły i placówki,
zmierzających do poprawy wzajemnych relacji pomiędzy uczniami a nauczycielami;
3) upowszechnianie wiedzy i doskonalenie umiejętności wychowawczych dyrektorów,
nauczycieli innych pracowników szkoły i rodziców;
4) realizację programów wychowawczych i profilaktycznych rekomendowanych przez
CMPPP;
5) otwarcie szkoły na potrzeby uczniów, rodziców i przedstawicieli środowisk lokalnych;
6) uruchomienie punktów konsultacyjnych poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego;
7) rozwój działalności pozalekcyjnej i pozaszkolnej;
8) stworzenie sprawnego i efektywnego sposobu resocjalizacji.
Program „Bezpieczna i przyjazna szkoła” zwraca uwagę na fakt, Ŝe polska szkoła posiada
instrumenty, dzięki którym moŜna nie tylko przekazywać uczniom wiedzę przedmiotową,
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin