podstwa_programowa_2010.docx

(19 KB) Pobierz

WPROWADZENIE

 

Kościół, świadomy swego posłannictwa głoszenia wszystkim ludziom

Dobrej Nowiny o zbawieniu, stara się to zadanie wypełniać wszystkimi

dostępnymi mu sposobami. Ten proces, którego istotnym momentem jest

posługa słowa Bożego, realizuje się przez pierwsze głoszenie, tzn. przepowiadanie

misyjne, katechezę przed- i pochrzcielną, posługę liturgiczną, katechetyczną

i teologiczną (DOK 49-52). Wszystkie te formy posługi słowa

są ze swej istoty aktem całego Kościoła, który ożywiany mocą Ducha Świętego

ukazuje światu jedyność i powszechność posłania Jezusa Chrystusa

(DOK 78). Treścią tak rozumianej posługi Kościoła jest wiara w Boga, który

w Jezusie Chrystusie, Synu Bożym, wszedł w historię ludzi, przyjął ich

sposób życia do tego stopnia, że stał się do nich podobny we wszystkim

oprócz grzechu po to, aby doprowadzić do zawarcia nowego i ostatecznego

przymierza między Bogiem i ludźmi (DOK 41). Te treści wiary Kościół

czerpie z objawienia Bożego (DOK 94). Kieruje się przy tym zasadą teologicznej

ciągłości Biblii: jeden Bóg, jeden plan zbawienia, jedna wiara

ukierunkowana na jedynego Zbawiciela człowieka – Jezusa Chrystusa.

Adresatami przepowiadania Dobrej Nowiny są zarówno niewierzący, ci,

którzy żyją w stanie obojętności religijnej, jak i gorliwi wyznawcy (DOK

61). Wobec dwóch pierwszych kategorii osób posługa słowa przybiera postać

pierwszego głoszenia zbaw czego orędzia Jezusa Chrystusa i wspiera ich

w podejmowaniu decyzji kształtowania życia opartego na zasadach ewangelicznych

(DOK 53). W przypadku osób głęboko wierzących przepowiadanie

staje się katechezą czyli wprowadzaniem w pełnię życia chrześcijańskiego.

Zadaniem katechezy jest doprowadzenie człowieka nie tylko do

spotkania z Jezusem, ale do zjednoczenia, a nawet głębokiej z Nim zażyłości

(DOK 80). Katecheza staje się ważnym ogniwem między działaniem

misyjnym Kościoła, którego istotą jest wzywanie do wiary, oraz działaniem

duszpasterskim, które wspiera wiarę wspólnoty chrześcijańskiej (DOK 64).

Stąd też wszelkie inicjatywy Kościoła powinny wspierać człowieka w jego

upodabnianiu się do Jezusa i włączaniu do wspólnoty Jego uczniów. Wspólnota

ta swą wiarę wyznaje, celebruje i o niej świadczy (DOK 67-68).

Kościół w Polsce wypełnia na rożne sposoby i w rożnych miejscach

zadanie głoszenia Dobrej Nowiny. Ma ono miejsce w rodzinie, w parafii,

a także w szkole. Natomiast jej adresatami czyni dorosłych, dzieci i młodzież.

Katecheza dzieci i młodzieży po roku 1990 przybrała postać głównie

nauczania w szkole, co nie oznacza, by mniej uwagi można było poświęcać

katechezie dorosłych i duszpasterstwu katechetycznemu dzieci i młodzieży

w parafii.

Charakterystycznym dla szkolnego nauczania religii zjawiskiem jest to,

że uczestniczący w tych lekcjach uczniowie prezentują dość zróżnicowany

poziom zainteresowania Ewangelią, a w konsekwencji poziom życia religijnego.

Można też zauważyć, że wiele osób korzystających ze szkolnych

lekcji religii nie osiągnęło jeszcze dojrzałości odpowiedniej dla swojego

wieku. Nie sprzyja to podejmowaniu ważnych życiowych decyzji, utrudnia

też prowadzenie tego nauczania. W związku z tym nauczanie religii w szkole

niejednokrotnie przybiera bardziej postać procesów ewangelizacyjnych

– pierwszego zainteresowania Jezusem Chrystusem i Jego Dobrą Nowiną,

mniej natomiast katechezy wtajemniczania chrześcijańskiego. Sens oraz

główne zasady nauczania religii w szkole opisuje Dyrektorium katechetyczne

Kościoła katolickiego w Polsce z roku 2001 (zob. PDK 82-96).

Nauczanie religii w szkole nie wyczerpuje w pełni zadań stawianych

przed katechezą (DOK 73), dlatego konieczne jest uzupełnienie go katechezą

w rodzinie i w parafii. Nauczanie religii w polskiej szkole jest jednym

z wielu elementów składowych całościowej posługi słowa w Kościele.

Nauczanie religii w szkole daje także możliwość objęcia procesem formacji

chrześcijańskiej uczniów z rodzin dysfunkcyjnych. Wspieranie rozwoju

życia chrześcijańskiego uczniów z tych środowisk może polegać na

szczególnej, osobistej zachęcie do udziału w liturgii, pomocy w bezpośrednim

przygotowaniu do przyjęcia sakramentów czy kierowaniu ich, w ramach

możliwości, do świetlic parafialnych.

Adresatami Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego

w Polsce są przede wszystkim twórcy programów nauczania religii. Ze

względu na rożne potrzeby ewangelizacyjne środowisk, w jakich wychowują

się dzieci i młodzi ludzie, potrzebne jest opracowanie różnorodnych programów

i podręczników katechetycznych. Celem Podstawy programowej

katechezy jest stworzenie ram, które umożliwiłyby tę różnorodność przy

jednoczesnym zachowaniu pewnej jednolitości katechetycznej na terenie

całego kraju. Warte podkreślenia jest również założenie dokumentu, polegające

na zapewnieniu integralności treści religijnych na dwóch poziomach:

najpierw w szkole podstawowej, a następnie na III i IV etapie edukacyjnym.

Zadaniem programów będzie zatem skonkretyzowanie założeń przyjętych

w niniejszej Podstawie po to, aby katecheza wprowadzała w życie religijne

(przedszkole), kierowała inicjacją w sakramenty pokuty i pojednania oraz

Eucharystii (kl. I-III szkoły podstawowej), pogłębiała przylgnięcie do Chrystusa

przez proces mistagogii (kl. IV-VI szkoły podstawowej), prowadziła

do rozumnego wyznawania wiary i je wspierała (gimnazjum) i wreszcie

umożliwiała dawanie świadectwa życia chrześcijańskiego (szkoły ponadgimnazjalne).

Te same zadania oraz oczekiwania wiążą się z prowadzeniem

katechezy osób znajdujących się w szczególnych sytuacjach.

Jednakże Podstawa programowa katechezy jest adresowana nie tylko do

twórców programów i podręczników. Jej odbiorcami winni stać się także

katecheci. Dokument ten bowiem określa, jakie wymagania można i należy

postawić przed uczniem uczęszczającym na szkolne lekcje religii, jakie

w związku z tym działania winien podjąć katecheta. Zaprezentowana

tu charakterystyka psychologiczna dzieci i młodzieży oraz opis zalecanych

warunków i sposobu realizacji stanowią dla katechety drogowskaz, jak formować

religijnie katechizowanych, a jednocześnie mają mu dać konkretne

narzędzie, przydatne we włączeniu lekcji religii w system wychowawczy

szkoły. Z kolei obszerny wyciąg z Podstawy programowej kształcenia ogólnego

daje katechetom wiedzę o wymaganiach nauczycieli innych przedmiotów

oraz stanowi praktyczny przewodnik dla podejmowania korelacji

nauczania religii z edukacją szkolną. Lekcja religii ze względu na swe wychowawcze

znaczenie oraz korelację ma stać się bowiem prawdziwie elementem

koniecznego dialogu interdyscyplinarnego (DOK 73).

Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce odnosi

się do poszczególnych etapów edukacji szkolnej i zawiera:

■ charakterystykę psychologiczną dzieci i młodzieży na danym etapie

edukacji;

Podstawę programową nauczania religii (w przedszkolu lub szkole),

obejmującą cele katechetyczne – wymagania ogólne, zadania

nauczyciela religii, treści – wymagania szczegółowe, zalecane warunki

i sposób realizacji;

■ wykaz treści – wymagań szczegółowych innych przedmiotowa szkolnych,

służących korelacji nauczania religii z edukacją szkolną;

■ propozycje współpracy środowisk katechetycznych (rodziny i parafii).

Niniejszy tekst Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego

w Polsce został uchwalony przez Konferencję Episkopatu Polski 8 marca

2010 roku. Dokonana wówczas nowelizacja dokumentu z roku 2001

wynikała z konieczności dostosowania nauczania religii do zmian zachodzących

w strukturze świeckich programów nauczania, a także z potrzeby

usunięcia niedoskonałości poprzedniej Podstawy.

 

TERMINOLOGIA PODSTAWY PRO GRAMOWEJ

KATE CHEZY KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO

W POLSCE

 

W Podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce posłużono

się terminologią respektującą zarówno standardy szkolne, wskazania

Kościoła powszechnego dotyczące katechezy, jak też polską tradycję

katechetyczną.

Dyrektorium ogólne o katechizacji określa nadrzędny cel katechezy

(prowadzenie do wiary dojrzałej – DOK 80), który jest realizowany przez

zadania katechezy (DOK 85-86; PDK 24-30).

Odnowione dokumenty szkolne posługują się pojęciami sformułowanymi

w języku wymagań, wynikającym z przyjętych w polskim systemie

oświatowym tzw. europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe

życie. Oznacza to, że wiadomości i umiejętności, które uczeń nabywa na

każdym etapie edukacyjnym, przedstawione są jako efekty kształcenia.

Ze względu na to, że nauczanie religii jest procesem katechetycznym, realizującym

wskazania Kościoła, a jednocześnie uwzględniającym kontekst

szkolny (DOK 73; PDK 82), Podstawa programowa katechezy Kościoła

katolickiego w Polsce wprowadza pojęcie celów katechetycznych równoznacznych

z wymaganiami ogólnymi. Określają one ogólnie sformułowane

efekty kształcenia religijnego, które należy osiągnąć w ramach nauczania

religii na danym etapie edukacyjnym.

Celom katechetycznym – wymaganiom ogólnym odpowiadają treści –

wymagania szczegółowe. Tworzą one katalog wiadomości oraz oczekiwanych

umiejętności, jakie uczeń winien przyswoić i posiąść na danym etapie

edukacyjnym. Powiązanie wiadomości z osiągnięciami ma uchronić przed

popadnięciem w encyklopedyzm, polegający na przedstawieniu dużej ilości

informacji słabo ze sobą powiązanych i nie odnoszących się do świadomości

i sprawności ucznia. Konieczność powiązania treści i umiejętności pod14

kreślona była zresztą w poprzedniej wersji Podstawy programowej katechezy

z roku 2001, dzięki zastosowaniu układu tabelarycznego w dokumencie.

Zadania nauczyciela religii określają uwarunkowania, sytuacje i działania

nauczyciela, sprzyjające osiągnięciu przez ucznia konkretnych efektów

kształcenia religijnego. Zadaniem nauczyciela religii jest bowiem wspomaganie

ucznia w wszechstronnym rozwoju intelektualnym, emocjonalnym,

społecznym, moralnym i religijnym.

Zadania nauczyciela religii oraz treści – wymagania szczegółowe prezentowane

są w Podstawie programowej katechezy w wersji tabelarycznej,

by wskazać ich ścisły związek z zadaniami katechezy.

Korelacja nauczania religii z edukacją szkolną ma uwzględniać te

treści przedmiotów nauczania, które są istotne z punktu widzenia celów

katechetycznych nauczania religii. W związku z tym Podstawa programowa

katechezy Kościoła katolickiego w Polsce zawiera wyciąg z analogicznego

dokumentu prawa szkolnego. Przyjmuje sformułowania zrozumiałe

dla tych programistów oświatowych, którzy z pozycji innych przedmiotów

szkolnych chcieliby zaproponować nauczaniu religii integrowanie treści.

Jednocześnie należy pamiętać, że korelacja nauczania religii z całością edukacji

szkolnej oznacza, w zależności od konkretnego kontekstu szkolnego,

nie tylko podejmowanie funkcji integrującej, ale niekiedy uzupełniającej

lub polemicznej (PDK 83).

Zgodnie ze wskazaniami zawartymi w Dyrektorium ogólnym o katechizacji,

należy zwrócić uwagę zwłaszcza na następujące zagadnienia:

■ początek świata i sens historii;

■ fundament wartości etycznych;

■ funkcja religii w kulturze;

■ przeznaczenie człowieka;

■ relacja ze środowiskiem naturalnym (DOK 73).

Stosowanie korelacji nauczania religii z edukacją szkolną jest pożądane

zarówno ze względów katechetycznych (łączenie doświadczenia życia

z wiarą chrześcijańską), dydaktycznych (łatwiejsze przyswojenie tych samych

treści, które omawia się w rożnych aspektach na rożnych lekcjach),

jak i wychowawczych (ukazanie uczniom jedności prawdy oraz szacunku

do niej).

Zgłoś jeśli naruszono regulamin