Instrukcja_Alfa_Romeo_156_50_101-202.pdf

(7492 KB) Pobierz
24918037 UNPDF
UWAGA Jeżeli silnik nie zostanie uruchomiony,
nie ponawiać wielokrotnie prób uruchomienia silnika,
gdyż można uszkodzić nieodwracalnie katalizator,
ale zwrócić się do ASO Alfa Romeo.
W zależności od wersji / wy-
posażenia samochodu (jeżeli
przewidziano) pulsowanie lam-
pki sygnalizacyjnej przez około 30 se-
kund po uruchomieniu silnika oznacza wystą-
pienie usterki w układzie nagrzewanie świec
żarowych. W tym przypadku należy zwrócić
się do ASO Alfa Romeo.
NAGRZEWANIE SILNIKA
- Ruszać powoli, utrzymywać średnie obroty
silnika, unikać gwałtownych przyspieszeń.
- Nie obciążać silnika podczas pierwszych kilo-
metrów, odczekać aż płyn chłodzący silnik osiągnie
temperaturę 50'( 4- 60'C.
PROCEDURA DLA WERSJI
DIESEL
1) Upewnić się, czy dźwignia hamulca postojo-
wego jest zaciągnięta.
2) Ustawić dźwignię zmiany biegów w pozycji
neutralnej.
3) Obrócić kluczyk w wyłączniku zapłonu w po-
zycję MAR. W zestawie wskaźników zapali się lam-
pka sygnalizacyjna
4) Poczekać, aż lampka sygnalizacyjna
zgaśnie, co nastąpi tym szybciej, im cieplejszy jest
silnik.
5) Wcisnąć do oporu pedał sprzęgła.
6) Obrócić kluczyk w wyłączniku zapłonu w po-
zycję AVV, natychmiast po zgaśnięciu lampki syg-
nalizacyjnej . Zbyt długie oczekiwanie na roz-
ruch sprawi, że nagrzewanie świec stanie się bezuży-
teczne.
UWAGA Urządzenia elektryczne, które pobie-
rają dużą moc (układ klimatyzacji, ogrzewana tylna
szyba), zostają wyłączone automatycznie podczas
uruchamiania silnika.
Jeżeli silnik nie uruchomi się przy pierwszej pró-
bie, obrócić kluczyk w wyłączniku zapłonu w pozycje
STOP przed ponownym uruchomieniem silnika.
Jeżeli silnik nie uruchomi się (przy sprawnym
układzie Alfa Romeo CODE), nie ponawiać wielo-
krotnie prób uruchomienia silnika.
Spróbować uruchomić silnik akumulatorem do-
datkowym, jeżeli przyczyną nieuruchomienia silnika
był rozładowany akumulator. Nie używać absolutnie
prostownika do ładowania akumulatorów do urucho-
mienia silnika (patrz „Jeżeli rozładuje się akumu-
lator" w rozdziale „W razie awarii").
WYŁĄCZENIE SILNIKA
- Zwolnić pedał przyspieszenia i poczekać aż
obroty silnika spadną do obrotów biegu jałowego.
- Obrócić kluczyk w wyłączniku zapłonu w pozycje
STOP i wyłączyć silnik.
24918037.064.png 24918037.075.png 24918037.086.png 24918037.097.png 24918037.001.png 24918037.012.png 24918037.016.png 24918037.017.png 24918037.018.png 24918037.019.png 24918037.020.png 24918037.021.png 24918037.022.png 24918037.023.png 24918037.024.png 24918037.025.png 24918037.026.png 24918037.027.png 24918037.028.png 24918037.029.png 24918037.030.png 24918037.031.png 24918037.032.png 24918037.033.png 24918037.034.png 24918037.035.png 24918037.036.png 24918037.037.png
Nie należy naciskać na pedał
przyspieszenia przed wyłącze-
niem silnika, szczególnie w sa-
mochodach wyposażonych w turbosprężarkę.
Naciskanie na pedał przyspieszenia nicze-
mu nie służy, powoduje jedynie większe zu-
życie paliwa i może spowodować uszkodze-
nie łożysk wirnika turbosprężarki.
URUCHOMIENIE AWARYJNE
SILNIKA
JAZDA BEZPIECZNA
Nigdy nie próbować urucha-
miać silnika przez pchanie, holo-
wanie lub zjazd ze wzniesienia,
gdyż spowoduje to nieodwracalne uszkodze-
nie katalizatora.
Rozdział poświęcono zasadom prawidłowej i bez-
piecznej eksploatacji samochodu. Omówiono także
urządzenia zabezpieczające zarówno samochód, jak
i pasażerów.
URUCHOMIENIE PRZY POMOCY
AKUMULATORA
DODATKOWEGO
Jeżeli silnika nie można uruchomić (przy spraw-
nym układzie Alfa Romeo CODE), należy spróbować
uruchomić awaryjnie przy pomocy dodatkowego
akumulatora, jak opisano w rozdziale „W przypadku
awarii".
PRZED WYRUSZENIEM
W PODRÓŻ
Przed wyruszeniem w długą podróż należy spra-
wdzić i wykonać następujące czynności:
- wyregulować siedzenia, kierownicę i lusterka
wsteczne tak, aby kierowca uzyskał jak najlepszą
pozycję,
- upewnić się, że żadne przedmioty nie znajdują
się pod pedałami, a w szczególności pod pedałem
hamulca,
- w przypadku przewożenia dzieci w samocho-
dzie, należy przestrzegać zaleceń podanych w roz-
dziale „Uwagi ogólne na temat stosowania pasów
bezpieczeństwa i systemów zabezpieczających dzieci"
w rozdziale „Poznawanie samochodu",
24918037.038.png 24918037.039.png 24918037.040.png 24918037.041.png 24918037.042.png 24918037.043.png 24918037.044.png 24918037.045.png 24918037.046.png 24918037.047.png
- sprawdzić funkcjonowanie sygnału dźwięko-
wego,
- sprawdzić działanie i ewentualne zużycie wycie-
raczek szyby przedniej,
- sprawdzić działanie świateł zewnętrznych i jeżeli
jest to konieczne oczyścić reflektory,
- przed podróżą nocą sprawdzić ustawienie świa-
teł reflektorów,
- sprawdzić, czy nie występują wycieki oleju lub
innycb płynów pod samochodem,
- sprawdzić, czy wszyscy pasażerowie mają za-
pięte pasy bezpieczeństwa,
- upewnić się, czy bagaż jest rozmieszczony rów-
nomiernie i czy jest zamocowany prawidłowo,
- sprawdzić, czy hamulec postojowy jest zwolnio-
ny i czy lampki sygnalizacyjne w zestawie wskaź-
ników nie sygnalizują usterek; aby uniknąć przy-
padkowego ruszenia samochodu, zwolnić hamulec
postojowy, naciskając jednocześnie na pedał hamulca
zasadniczego.
Ponadto należy zwrócić uwagę na:
- czy kierowca w dniu podróży ma dobre samo-
poczucie, czy czas wyjazdu jest prawidłowo zapla-
nowany, a drogi w tym czasie nie są zbyt zatłoczone,
- w czasie podróży spożywać lekkostrawne po-
siłki, które pozwalają zachować refleks i pełną
koncentrację, warunkującą bezpieczna jazdę.
- Utrzymywać bezpieczną odległość w stosunku
do samochodu znajdującego się przed nami; „bez-
pieczna" odległość jest różna i zależy od prędkości
samochodu, warunków pogodowych i ruchu samo-
chodowego na drodze.
- Nigdy nie podróżować z ręką opartą o dźwignię
zmiany biegów, gdyż nieświadome, nawet bardzo
lekkie przytrzymywanie dźwigni zmiany biegów
ręką, powoduje zużycie elementów wewnętrznych
w skrzyni biegów.
- Podczas jazdy nigdy nie ustawiać dźwigni zmia-
ny biegów w pozycji neutralnej.
- Nie opierać nogi o pedał sprzęgła; może to spo-
wodować szybkie zużycie okładzin ciernych tarczy
sprzęgła.
- Nie przejeżdżać jednorazowo zbyt długich od-
cinków drogi bez odpoczynku; należy robić okresowo
przerwy, a po zatrzymaniu się należy wysiąść z sa-
mochodu i zrobić krótki spacer wokół samochodu.
- Zapewnić ciągłą wymianę powietrza wewnątrz
samochodu, wykorzystując różne możliwości wy-
miany powietrza, które zapewnia układ wentylacji/
ogrzewania lub klimatyzacji.
Jazda pod wpływem alkoholu,
środków odurzających, lekarstw
powodujących osłabienie kon-
centracji jest bardzo niebezpieczna. Nigdy nie
podróżować pod wpływem alkoholu, narko-
tyków lub lekarstw powodujących osłabienie
koncentracji.
PODCZAS PODRÓŻY
- Jechać ostrożnie, zwracając szczególną uwagę
na innych użytkowników dróg, przewidywać ich
reakcję, przestrzegać wszelkich ograniczeń prędkości
oraz zajmować pas bliski skraju jezdni.
- Włączać kierunkowskazy podczas zmiany pasa
ruchu.
24918037.048.png 24918037.049.png 24918037.050.png 24918037.051.png 24918037.052.png 24918037.053.png 24918037.054.png 24918037.055.png 24918037.056.png 24918037.057.png 24918037.058.png 24918037.059.png 24918037.060.png 24918037.061.png 24918037.062.png 24918037.063.png 24918037.065.png 24918037.066.png 24918037.067.png 24918037.068.png 24918037.069.png 24918037.070.png 24918037.071.png 24918037.072.png 24918037.073.png 24918037.074.png 24918037.076.png 24918037.077.png
Zawsze sprawdzać, czy wszy-
scy pasażerowie w samocho-
dzie maja zapięte pasy bez-
pieczeństwa. Podróżowanie bez zapiętych
pasów bezpieczeństwa zwiększa ryzyko po-
ważnych obrażeń lub śmierci przy ewen-
tualnym wypadku drogowym.
PARKOWANIE SAMOCHODU
Aby zaparkować samochód, należy:
- wyłączyć silnik,
- zaciągnąć hamulec postojowy,
- włączyć pierwszy bieg, gdy samochód stoi pod
górę lub wsteczny bieg, jeśli samochód stoi na
zjeździe,
- obrócić przednie koła w kierunku krawężnika,
tak aby samochód - przy niespodziewanym zwol-
nieniu hamulca postojowego - zatrzymał się.
PODRÓŻOWANIE NOCĄ
Podróżowanie nocą wymaga maksymalnej kon-
centracji i skupienia. Poniżej podano kilka zaleceń,
których należy przestrzegać podczas podróży nocą:
- Jechać bardzo ostrożnie, zmniejszając prędkość,
szczególnie na drogach słabo lub nieoświetlonych.
- Utrzymywać większą, niż podczas jazdy w dzień,
odległość od samochodu jadącego przed nami, po-
nieważ dużo trudniej jest ocenić prędkość samochodu
widząc tylko jego tylne światła.
- Jeżeli zaczyna się odczuwać zmęczenie i senność
- zatrzymać samochód i odpocząć. Kontynuowanie
podróży jest wówczas niebezpieczne zarówno dla kie-
rowcy, jak i dla pasażerów w samochodzie.
- Upewnić się, że światła są prawidłowo usta-
wione, gdyż światła ustawione za nisko zmniejszają
widoczność, natomiast za wysoko - będą oślepiać
innych użytkowników drogi.
- Używać świateł drogowych poza obszarem
zabudowanym i tylko po upewnieniu się, że nie
przeszkadzają innym użytkownikom drogi.
- Jeżeli będzie jechał samochód z przeciwnej stro-
ny, przełączyć światła drogowe na światła mijania.
- Utrzymywać zawsze reflektory i lampy zespo-
lone w czystości.
- Nie wyłączać silnika na zjazdach, gdyż nie działa
układ wspomagania hamulców oraz nie działa
hamowanie silnikiem. Przy nacisku na pedał hamul-
ca należy użyć dużo większego wysiłku.
- W przypadku awarii, która spowodowała za-
trzymanie samochodu, zaparkować samochód poza
jezdnią, włączyć światła awaryjne i ustawić trójkąt
ostrzegawczy, aby ostrzec innych użytkowników
dróg. W takich przypadkach postępować zgodnie z
przepisami kodeksu drogowego.
Przy wyłączonym silniku, nie
zostawiać nigdy kluczyka w wy-
łączniku zapłonu w pozycji MAR,
aby uniknąć niepotrzebnego rozładowania
akumulatora.
Nigdy nie pozostawiać dzieci
bez opieki w samochodzie. Przed
opuszczeniem samochodu zaw-
sze wyjąć kluczyk z wyłącznika zapłonu.
24918037.078.png 24918037.079.png 24918037.080.png 24918037.081.png 24918037.082.png 24918037.083.png 24918037.084.png 24918037.085.png 24918037.087.png 24918037.088.png 24918037.089.png 24918037.090.png 24918037.091.png 24918037.092.png 24918037.093.png 24918037.094.png 24918037.095.png 24918037.096.png 24918037.098.png 24918037.099.png
PODRÓŻOWANIE PRZY
ZMIENNYCH WARUNKACH
METEOROLOGICZNYCH
Deszcz i mgła mogq być bardzo niebezpieczne,
jeżeli sposób jazdy nie zostanie przystosowany do
tych warunków.
- Jeżeli jezdnia jest mokra, przyczepność kół sa-
mochodu do nawierzchni drogi zmniejsza się, co po-
woduje wydłużenie drogi hamowania oraz zmniej-
szenie przyczepności kół na zakrętach. W takich
przypadkach konieczne jest zmniejszenie prędkości.
- Zmniejszyć prędkość i utrzymywać większą od-
ległość od samochodu jadącego przed nami.
- Intensywny deszcz lub mgła pogarszają wido-
czność. Należy przestrzegać przepisów kodeksu dro-
gowego, również w dzień zapalić światła mijania,
aby być widocznym przez innych użytkowników
drogi.
- Nie przejeżdżać długich i prostych odcinków
dróg z dużą prędkością, gdyż samochód może nie-
spodziewanie wpaść w poślizg przy przejechaniu
przez kałużę (zjawisko aguaplaning).
- Gdy widoczność jest zmniejszona, ustawić po-
krętła i przełączniki układu ogrzewania i wentylacji
na działanie odraszające (patrz rozdział „Pozna-
wanie samochodu"), tak aby uzyskać jak najlepszą
widoczność.
- Należy sprawdzać okresowo stan wycieraczek.
- Jeżeli mgła jest bardzo gęsta, najlepiej zrezyg-
nować z dalszej jazdy, natomiast gdy podróż musi
być kontynuowana - należy zachować maksymalną
ostrożność i zmniejszyć prędkość do minimum.
- W przypadku konieczności zatrzymania samo-
chodu (awaria, widoczność zmniejszy się praktycznie
do zera itp.) należy zjechać z drogi, włączyć światła
awaryjne i ewentualnie światła mijania.
- Prowadzić z minimalną prędkością, unikać
„ścinania" zakrętów.
- Pamiętać, że wyprzedzanie pod górę jest wol-
niejsze, a więc wymaga dłuższej wolnej drogi. Jeżeli
jesteście wyprzedzani pod górę, należy ułatwić prze-
jazd drugiemu pojazdowi.
JAZDA W ZIMIE
Jeżeli temperatura spadnie poniżej O' C lub gdy
drogi sq oblodzone i zaśnieżone, należy przestrzegać
podanych zaleceń.
- Przed wyruszeniem w podróż sprawdzić, czy
wycieraczki nie są przymarznięte do szyby.
- Usunąć śnieg z wlotów powietrza układu og-
rzewania i wentylacji, znajdujących się pod przednią
szybą.
- Nie pozostawiać samochodu z uruchomionym
silnikiem przez dłuższy okres czasu na śniegu; śnieg
może spowodować dostanie się tlenku węgla do
samochodu.
- Upewnić się, że opony są w prawidłowym stanie
i układ hamulcowy jest sprawny.
JAZDA W GÓRACH
Jazda w górach wymaga dużej koncentracji. Oto
kilka praktycznych uwag dotyczących jazdy w
górach.
- Przed wyruszeniem w podróż sprawdzić pozio-
my płynów (oleju, płynu hamulcowego, płynu chło-
dzącego) i stan opon.
- Przy zjazdach stosować hamowanie silnikiem,
włączając niskie biegi, aby nie przegrzewać ha-
mulców.
- Nie zjeżdżać absolutnie z góry przy wyłączonym
silniku lub na luzie, a tym bardziej przy wyjętym
kluczyku z wyłącznika zapłonu.
24918037.100.png 24918037.101.png 24918037.102.png 24918037.103.png 24918037.104.png 24918037.105.png 24918037.106.png 24918037.107.png 24918037.002.png 24918037.003.png 24918037.004.png 24918037.005.png 24918037.006.png 24918037.007.png 24918037.008.png 24918037.009.png 24918037.010.png 24918037.011.png 24918037.013.png 24918037.014.png 24918037.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin