H. Markiewicz „Rzut oka na współczesną teorię badań literackich za granicą”.doc

(30 KB) Pobierz
Każda rzecz wskazuje na jakąś inną rzecz (szerokie pojęcie formuły hermeneutyki)

H. Markiewicz „Rzut oka na współczesną teorię badań literackich za granicą” (Próba syntezy)

 

Po wojnie:

              - nastawienie na pojedynczy utwór literacki jako samowystarczalną i samoistną konstrukcję językową

              - literatura traktowana jako zbiór dokonań artystycznych istnieją ponadczasowo w żywej tradycji danego kraju, narodu

              - poniechanie badań nad społecznymi i biograficznymi determinantami twórczości

              - niechęć do kryteriów ideologicznych i mimetycznych w ocenie dzieła literackiego

 

Pierwszoplanowe role:

              - clone-reading – uważne odczytanie

              - kunst der interpretation – sztuka interpretacji

 

Kontekstualiści i interpretatorzy rozpatrują utwór literacki (głównie poetycki) jako autonomiczną strukturę językową kontekstualiści Rolowanie utworu z otoczka

 

Interpretatorzy uzupełnianie analizy immanentnej użytkowaniem tekst.

                                                       

                            wielopłaszczyznowy ogląd dzieła literackiego


Obie szkoły:

              - Zamknięty i samowystarczalny charakter dzieła literackiego

              - Swoista wartość poznawcza dzieła literackiego

 

Murray Kieger:

              Dzieło literackie […] musi dążyć do stania się samowystarczalnym systemem symboli nacechowanych wewnętrzną zgodnością

 

Szkoła interpretacji sferę sensu poetyckiego łączy z założeniami egzystencjalizmu.

 

KONTEKSTUALIZM:

dzieło literackie – wypowiedź symboliczna, treści rozpatrywane w kategorii mitu i archemitu

 

Szkoła genewska:

·         Analogie do sztuki interpretacji

·         Materiał badawczy

Całokształt pisarstwa twórcy

·         Obiekt obserwacji: Materia, forma, dynamika świata poetyckiego

·         Zabarwienie psychologizujące

·         Krytyka świadomości

·         Krytyka genetyczna

·         Krytyka tematyczna

 

PRACE TEORETYCZNE

Nawiązanie do tradycji antyku

·         Poetyka Arystotelesa (szkoła chicagowska) mimesis

·         Retoryka

 

Termin zasadniczy XX-wiecznych badań:

              STRUKTURA

                            Układ od zewnątrz stanowiący samoistną całość, od wewnątrz – spoisty ZBIÓR

                                                        elementy są:

                                                                      - zhierarchizowane

                                                                      - uzależnione od siebie i całości układu

 

Klasyczny strukturalizm czechosłowacki

Mukařovsky, Vodička ambicje zbudowania uniwersalnej wiedzy o literaturze

 

Jacobson, Samuel Levis węższe ujęcie problemu

 

Semiotyka porównawcza teoria różnych systemów znakowych rozpatrywanych w aspekcie strukturalnym i jakościowym

 

Szkoła tartuska M. Bachtin – nachylenie w kierunku antropologii kulturowej, uwydatnienie modelującej funkcji literatury

 

Strukturalizm francuski Cel – zbudowanie gramatyki dyskursu literackiego.

                                                   Zajmowali się segmentacją i składnią narracji zdarzeniowej.

 

Odniesienia genetyczne w badaniach:

1)     Twórczość konfrontowana z nieświadomością indywidualną

2)     Twórczość konfrontowana z archetypami nieświadomości zbiorowej

3)     Twórczość konfrontowana z dziedziną mitów i obrzędów religijnych

 

MAUD BODKIN

              teoria nieświadomości zbiorowej i jej archetypów

 

NORTHROP FRYE:

              „Literatura […] jest w gruncie rzeczy ucywilizowana, rozrośniętą i rozwiniętą mitologią”

 

Socjologia literatury

Badania nad instytucjami i interakcjami zachodzącymi w obwodzie komunikacji literackiej, a więc w środowisku: twórców, pośredników, odbiorców literatury.

Przedmiotem badań są korelacje zachodzące między zróżnicowaniem synchronicznym i dynamiką diachroniczną w społeczeństwie i literaturze.

 

DĄŻENIA BADAŃ LITERACKICH

1)      Uściślenie wiedzy o literaturze przez formalizację jej języka i zastosowanie technik empirycznych import pojęć i terminów innych nauk. Terminy te ulegają metaforyzacji.

2)      Wypowiedź teoretyczna o literaturze upodobnia się do literatury. Stosuje przenośnię i grę słów

3)      Niecierpliwy pośpiech w publikowaniu pomysłów teoret.

·         Nie dość gruntowanie sprawdzone

·         Skomplikowane

·         Niekonsekwentne

 

TEORIA INTERPRETACJI

1)     obiektywistyczna

2)      subiektywistyczna – relatywizuje znaczenie tekstu

Strategie interpretacyjne –mnie są wykorzystane po lekturze, tylko nadają kształt tekstom

3)      relacjonalne – znaczenie utworu jako rezultat dialogu, interakcji między twórcą a odbiorcą

 

TYPY INTERPRETACJI:

1)     Rekonstrukcja wewnątrztekstowej intencji autorskiej (nieosiągalne)

2)     Rekonstrukcje znaczenia tekstu w pierwotnej jego sytuacji komunikacyjnej

3)     Interpretacja modernizująca w odmianie subiektywnej i obiektywnej

HANS-GEORG GADAMER

Kto chce zrozumieć jakiś tekst, podejmuje zawsze pewien projekt. Antycypuje znaczenie całości, skoro tylko pojawi się pierwsze znaczenie w tekście. […] Czytamy tekst z pewnymi oczekiwaniami na określone znaczenie”

 

Tendencje subiektywne i relacjonalne

Reorientacja z dzieła na odbiór i odbiorcę. Pojawia się nowy składnik – czytelnik modelowy, wirtualny, pożadany, idealny.

 

PERSPEKTYWA PRAGMATYCZNA

             

Stosunki między wytworami literackimi, a ich użytkownikami, zarówno nadawczymi, jak i odbiorczymi.

 

Odmiany tego paradygmatu:

1)      Zainteresowania teoretyczne kierują się na wpisanie w tekst instancje nadawcze i odbiorcze i relacje między nimi

2)      Utwór literacki – akt mowy wyposażony w moc illokucyjną

3)      Utwór literacki rozpatruje się na tle sytuacji komun., w której jest realizowany

4)      Literatura – system swoistych działań komunikacyjnych

5)      Literatura – ujmowana w kategoriach praktyki, produkcji

tu: rozpowszechnianie, przetwarzanie dzieł literackich, role społeczne właściwe literaturze, techniki przekazu

6)      Marlisiści: dialektyczna współzależność produkcji i konsumpcji

 

SPOŁECZNA HISTORIA LITERATURY

Literatura – system społeczny pozostający w związkach z innymi systemami

 

POSTSTRUKTURALIZM

Negacja strukturalizmu, z którego wyrósł

              płynność poglądów

 

·         Odrzuca tradycyjne, podstawowe kategorie zachodnioeuropejskich filozofii.

·         Odwraca akceptowaną dotąd hierarchię wartości.

·         Obala rozpowszechnione schematy myślowe

·         TEKST kategoria podstawowa w obrębie refleksji o literaturze

·         DYSSEMINACJA teksty dzięki swoistej organizacji językowej wytwarzają rozchwianych rozchwianych i nieciągłych tekstów

·         Tekst (Barthes) Zdolność wywoływania orgiastycznej przyjemności u czytelnika Intelektualna przyjemność (inne)

 

NOWA KRYTYKA

Poszukuje w utworze wieloznaczeniowości, ikony.

 

MISREADING

Słowo-klucz amerykańskiego postrukturalizmu.

              Błądzenie, odchylenie każdego czytania.

 

KRYTYKA ANTYTETYCZNA (Herold Bloum)

Historie poezji porenesansowej tworzą „silni”, tzn. autentyczni poezji przez MISPRISION – kreatywne deformacje dzieł poprzedników, podjęte z lęku przed ich oddziaływaniem.

             

To połączenie:

              Intertekstualność + missreading + psychoanaliza decydująca rola osobowości twórcy

 

NOWY HISTORYZM

Powiązania literatury ze współczesnymi instytucjami.

 

KRYTYKA ETYCZNA

Filozoficzna, ideologiczna.

 

KRYTYKAGENETYCZNA

Francja

Rekonstruuje dzieje ukształtowania się tekstu literackiego, np. na podstawie brulionów.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin