słowotwórstwo.doc

(85 KB) Pobierz
Przebieg lekcji:

Przebieg lekcji:

 

1.   Sprawdzenie ilościowe i jakościowe pracy domowej.

2.   Powtórzenie posiadanych wiadomości i terminów ze słowotwórstwa.

3.   Ćwiczenia utrwalające: tworzenie wyrazów pochodnych od podstawowych 

    i odwrotnie, określanie rodzaju formantu.

pisać – pisa – rz                                                        formant przyrostkowy

robić – z – robić                                                        formant przedrostkowy

dźwigać – dźwig                                                        nie ma formantu

liczyć – licz – enie                                                        formant przyrostkowy

zapisać – zapis                                                         nie ma formantu (odrzucamy cząstkę)

ciekawy – ciekaw – ość                            formant przyrostkowy

4.   Tworzenie wyrazów pochodnych od przymiotnika „biały”, nazywanie utworzonych części mowy, analizowanie budowy słowotwórczej utworzonych wyrazów. Zwrócenie uwagi uczniów na funkcję formantów, znaczenie utworzonych wyrazów i oboczności.

 















                                       biały

 

 

białawy        bielutki                        bielszy        biało        bielić        białość                     białko

 

5.   Zapisanie na tablicy wyrazów pochodnych, narysowanie tabeli i wspólne uzupełnianie. Zapisanie tabeli do zeszytu. Zwrócenie uwagi uczniów na pisownię wyrazów.

 

wyraz podstawowy

wyraz pochodny

formant

oboczność w podstawie słowotwórczej

chodzić

grozić

przechodzić

ciepły

schodzić

przy brzegu

prosić

ubawić

pod dachem

przechodzić

groźba

przechadzka

ciepło

schód

przybrzeżny

prośba

ubaw

poddasze

prze –

-    ba

-    ka

-    o

-

-    ny

-    ba

-

- e

-

-

o:a; dz:dź

-

o:ó; dź:d

g:ż

-

w:w’

ch:sz

1.     Zapisanie na tablicy kilku grup wyrazów. Ustalanie kolejności ich powstawania: od wyrazu niepodzielnego słowotwórczo poprzez kolejne etapy narastania formantów aż do wyrazu najbardziej skomplikowanego ze względu na swoją budowę. W wyrazach podzielnych oddzielanie podstawy słowotwórczej i formantu. (Praca zbiorowa.)

Przykład: amatorszczyzna, amator, amatorski

                          amator> amator/ski> amatorszcz/yzna

Grupy wyrazów: - szczęśliwszy, szczęśliwy, najszczęśliwszy

-  nauczyciel, uczyć, nauczyć, nauczycielka

-  dziennik, dziennikarstwo, dzień, dziennikarz

-  mówić, przemówienie, przemówić

·     Uczniowie opisują ustnie budowę każdego wyrazu podzielnego słowotwórczo: przywołują jego znaczenie, podają wyraz podstawowy dla wyrazu pochodnego, wskazują podstawę słowotwórczą i formant, porównują wyraz podstawowy i podstawę słowotwórczą, wymieniają oboczności występujące w podstawie słowotwórczej.

·     Uczniowie wskazują wyrazy pochodne, które są wyrazami podstawowymi

    dla innych wyrazów pochodnych.

·     Podanie uczniom wniosków i zapisanie notatki do zeszytu.

Wniosek: Wyraz pochodny może być jednocześnie podstawowym                dla innego wyrazu pochodnego (np. uczyć – uczeń – uczennica).

Wprowadzenie definicji „rodziny wyrazów”

2.   Praca w grupach – tworzenie wyrazów pochodnych od wyrazów „pisać”, „dobry”, „dom” i rysowanie wykresów. Sprawdzenie i omówienie pracy.

3.   Praca zbiorowa – graficzne przedstawienie stopnia pokrewieństwa podanej grupy wyrazów.

Wyrazy: nauka, uczyć, nauczyciel, naukowy, nauczanie, naukowiec, uczennica, nauczycielka, uczelnia, uczeń, uczelniany, nauczyć.

 

Wykres:





uczyć



 











uczeń                                                        nauczyć                                          uczelnia

 

 





uczennica                                          nauka                            nauczanie              nauczyciel                            uczelniany

 

                                          naukowy                                          nauczycielka



                                          naukowiec

 

1.     Ćwiczenie wprowadzające – wskazywanie przedrostków                                      w    czasownikach:

-                znosić, zwalić, zgłębić

-                spłonąć, stworzyć, schudnąć

-                ściągnąć, ściekać, ścichnąć

Wyjaśnianie pisowni tych czasowników przy pomocy doświadczeń uczniów i słownika ortograficznego.

2.   Dopisywanie czasowników pochodnych z przedrostkami z -, s – lub ś – do podanych: chodzić, ważyć, frunąć, robić, cierpieć, ciąć, badać, pędzić. Wyjaśnianie pisowni. Zapisanie wniosku dotyczącego pisowni tych przedrostków (z -, s -,ś -) w zeszycie; wypisanie wyjątków ze słowniczka (pisowni niezgodnej z wymową).

3.   Wykonanie polecenia 4 str. 219 polegającego na wypełnianiu luk wyrazami                z przedrostkami: ob -, w -,roz -, pod -,z -, zd -, pokrewnymi do wyrazów podanych. Posługiwanie się słownikiem ortograficznym.

4.   Wypisanie na tablicy przedrostków: wz -, ws -, wez -,wes -, roz -, a także czasowników: brać, tchnąć, bić się, kazać, lecieć. Zadaniem uczniów jest połączenie w pary formantów z podstawami słowotwórczymi tak, by powstały prawidłowo zapisane wyrazy pochodne. Po samodzielnym wykonaniu ćwiczenia uczniowie głośno odczytują utworzone wyrazy                      i wyjaśniają, jaka zasada ortograficzna rządzi pisownią przedrostków            wz –  (ws -) i wez – (wes -), a jak piszemy przedrostek roz -. Uczniowie mogą korzystać ze słownika ortograficznego. Samodzielnie zapisują wnioski w zeszycie przedmiotowym.

5.   Uzupełnianie miejsc wolnych przedrostkiem / cząstką bez -.

Noc była .....chmurna, .....księżycowa. Włóczyłem się .....celowo po .....ludnych ulicach. Za mną skradał się .....szelestnie .....pański, .....imienny pies. .....kształtny cień zamajaczył nagle w .....miarze .....kresnej przestrzeni. „Kogo jeszcze trapi .....senność?” – Pomyślałem z .....silną złością na .....wymiarowego intruza.

Omówienie ćwiczenia i zapisanie wniosku do zeszytu: Przedrostki roz -,   bez -  piszemy zawsze w jednej postaci (przez „z”) bez względu na wymowę.

1.   Analiza trudności ortograficznych występujących w przygotowanym ćwiczeniu. Łączenie strzałką odpowiednich par (początek i zakończenie danego słowa). Ustne wyjaśnianie pisowni tych wyrazów, która różni się od ich wymowy.

- cki                                          - dzki

- dzki                            - dzki

- cki                                          - cki

                            - dzki

- cki              - dzki                            - cki



flaman –                                                                                                                               niemie –

szwe –                                                                                                                               katowi -

siera –                                                                                                                               szko -

łó –                                                                                                                                             łowi -

żmu –                                                                                                                               note –

 

- ctwo                                          - dztwo

              - dztwo                            - ctwo

                    - dztwo

- ctwo                                          - ctwo

- dztwo              - dztwo              - ctwo

jasnowi -                                                                                                                               kupie –

szkara -                                                                                                                               bra –

sąsie -                                                                                                                               pienia –

śle -                             ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin