DYPLOMACJA by me pietraś.doc

(91 KB) Pobierz
DYPLOMACJA by me

DYPLOMACJA by me

 

 

§         Zespół metod i środków polityki zagranicznej

§         Oficjalna działalność państwa realizująca jego zewnętrzne funkcje

§         Aparat organizacyjny oraz zespół ludzi obdarzonych odpowiednimikwalifikacjami

 

è    dyplomacja jest oficjalną działalnością państwa skierowaną na zewnątrz, realizowaną przez organy państwowe i mającą na celu osiągnięcie założeń polityki zagranicznej na drodze prowadzenia rokowań i zawierania umów międzynarodowych

 

 

Cele:

§         nawiązywanie i utrzymywanie pokojowych stosunków z innymi państwami

§         ochrona interesów i bezpieczeństwa państwa

§         poszukiwanie możłiwości współpracy

 

Metody:


§         negocjacje

§         perswazja

§         kompromis

§         konsultacje

§         groźby

§         podstęp

§         wywieranie presji psychologicznej


 

 

stosunki dyplomatyczne – oficjalne stosunki między uznającymi się suwerennymi państwami lub innymi podmiotami prawa międzynarodowego

 

prawo legacji:

§         zazwyczaj należy do kompetencji głowy państwa

§         realizowane jest przez przedstawicieli dyplomatycznych

§         przekazanie prawa legacji: Monako – Francja, Lichtenstein – Szwajcaria

§         warunkiem jest uznanie się państw i ich rządów (sam akt uznania nie usi oznaczać nawiązania stosunkó dyplomatycznych)

§         nawiązanie stosunków dyplomatycznych następuje na podstawie pisemnego porozumienia zainteresowanych stron (termin oraz szczebel misji dyplomatycznej)

a)       bierne – przyjmowanie obcych przedstawiciel

b)     czynne – wysyłanie swoich przedstawicielstw

 

 

regulacje:

§         dyplomacja działa napodstawie i w ramach zasad oraz norm prawa międzynarodowego praz prawa dyplomatycznego

§         do XIX wieku funkcjonowanie misji odbywało się w oparciu o zwyczajowe prawo międzynarodowe

§         1815, kongres wiedeński – pierwsza kodyfikacja norm; uregulowanie kwestii precedencji (wprowadził jednolite rangi i zasady pierwszeństwa)

 

Współczesne prawo dyplomatyczne (źródła):

§         Konwencja Wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych 1961

§         Konwencja Nowojorska o misjach specjalnych 1969

§         Konwencja Wiedeńska o reprezentacji pańtw w stosunkach z organizacjami  międzynarodowymi o charakterze uniwersalnym 1975

§         Umowy dwustronne

§         Zwyczaj międzynarodowy

§         Akty prawa wew.

§         Praktyka sądowa i dyplomatyczna

§         Doktryna prawa dyplomatycznego

 

Dyplomacja publiczna:

§         Wpływ postaw społecznych na formowanie i realizację polityki zagranicznej

§         Kształtowanie opinii publicznej w innych państwach

§         Wzajemne oddziaływanie grup społęcznych i ich interesów

§         Stosuje tzw ‘miękkie srodki’

§         Stwarza pozytywną atmosferę

§         Jest skierowana nie tylko od decydentów politycznych, ale do całęgo spolęczeństwa

§         Dysponuje środkami, opierającymi się na działalnośic organizacji i instytucji pozarządowych

 

 

Formy dyplomacji

 

1.       dyplomatyczne misje specjalne – misje czasowe reprezentujące państwo wysyłające w jego stosunkach z państwem przyjmującym; najstarsza forma dyplomatyczna

2.       stałe przedstawicielstwa dyplomatyczne – ambasady i poselstwa (od II połowy XV wieku); Mediolan, Wenecja

3.       konferencje międyznarodowe – formy wykorzystywane w dyplomacji wielostronnej; rozwój po 1815 charakter uniwersalny, regionalny lub grupowy; delegacja: dyplomaci plus eksperci

4.       organizacje międzynarodowe – wspólne organy państw, reprezentujące ich interesy;

 

tendencje przekształcania:

1)       formy doraźne -> formy stałe (misje specjalne w poselstwa i ambasady, konferencje w orgaqnizacje międzynarodowe)

2)       formy dwustronne -> fomy wielostronne (misje specjalne w konferencje międyznarodowe, ambasady – organizacje międzynarodowe)

 

przyczyny:

§         wzrastająca dynamika i złożoność środowiska międzynarodowego

§         powstawanie nowych tendencji i problemów

§         konieczność tworzenia nowychmnechanizmów i instrumentów rozwiązywania

 

wspólczesne tendencje:

§         wzrost roli dyplomacji wielostronnej

§         wzrost znaczenia dyplomacji bezpośredniej (dyplomacja na szczycie)

§         ewolucja roli i znaczenia szefa misji dyplomatycznej przez znaczne ograniczenie możliwości podejmowania samodzielnych decyzji

§         wzrost znaczenia misji specjalnych spoza kręgu zawodowej dyplomacji (np. dyplomacja obywatelska (ad. Ukraina))

 

 

FUNKCJE DYPLOMACJI

 

1)       reprezentowanie państwa wtstłającego w państwie przyjmującym

2)       ochrona interesów państwa wysyłającego i jego obywateli w państwie przyjmującym

3)       prowadzenie rokowań

4)       działąnie na rzecz rozwoju przyjaznych stosunków (np. dyplomacja kulturalna)

5)       zaznajamianie się wszelkimi legalnymi sposobami z warunkami panującymi w państwie przyjmującym i informowanie o tym państwa wysyłającego

6)       możliwość pełnienia przez misję dyplomatyczna funkcji konsularnych

 

 

czasowe misje dyplomatyczne:

§         negocjacyjne

§         militarne (doradcze i nadzorujace rozejm, delegacje wojskowe)

§         obserwacyjne (obserwujące wybory)

§         doręczycielskie

§         ceremonialne (śluby, pogrzeby ważnych osobistości, udzial w oficjalnych uroczystościach)

 

 

Funkcje stałych przedstawicielstw: (przy organizacjach mn)

1)       zapewnienie reprezentacji państwa wysyłającego wobec organizacji

2)       utryzmywanie łączności między państwem a organizacją

3)       prowadzenie rokowań z organizacją i w ramach organizacji

4)       zaznajamianie się z dzialalnością organizacji i skladanie raportów na ten temat własnemu rządowi

5)       zapewnienie państwu uczestnictwa w dzialaności organizacji

6)       ochrona interesów państwa wysylającego wobec organizacji

7)       popieranie realicaji celów i zasad organizacji

 

Organy państwa do spraw stosunkó międzyanrodowych:

 

 

Organy wewnętrzne:

1)       prezydent

§         prawo legacji – mianowanie i odwolywanie szefów misji dyplomatycznych oraz przyjmowanie listów uwierzytelniających od przedstawicieli dyplomatycznych

§         ratyfikowanie umów międzynarodowych

§         postanowienia o stanie wojny w przypadku agresji zbrojnej lub gdy z umów mn wynika konieczność wspólnej obrony (ale tylko w okresie gdy nie obraduje sejm)

 

2)       premier

§         ogólne kierownictwo w stosunkach z innymi państwami

§         reprezentowanie państwa

§         prowadzenie rokowań

§         zawieranie umów

§         kształtowanie polityki zagranicznej

 

3)       msz

§         prowadzenie plityki zagranicznej państwa

§         opracowywanie założeń i kontrola realizacji

§         reprezentacja i ochrona interesów państwa

§         kierowanie działalnościa przedstawicielstw dyplomatycznych

 

Organy zewnętrzne:

1)       stałe misje dyplomatyczne

2)       misje specjalne

3)       przedstawicielstwa państwa przy organizacjach

4)       delegacje na konferencje międzyanrodowe

5)       urzędy konsularne

 

 

Misje dyplomatyczne:

1)       czsowy zakres misji

§         stałę

§         czasowe

2)       podmiotowy zakres misji

§         funkcjonujące w stosunkach dwustronnych

§         …. Wielostronnych

3)       charakteru misji

§         merytoryczne

§         obserwacyjne

 

Typy misji dyplomatycznych:

a)       stałe w stosunkach bilateralnych

b)       stałe w stosunkach multilateralnych

c)       czasowe misje dyplomatyczne w stosunkach bilateralnych (specjalne)

d)       czasowe misje dyplomatyczne w stosunkach multilateralnych (konferencje)

 

 

 

Podział szefów misji dyplomatycznych:

 

1.       ambasadorowie i nuncjusze (akredytowani przy głowach państw)

2.       posłowie, ministrowie, internuncjusze (j.w.)

3.       charges d’affaires (akredytowani przy msz)(stali – en pied, en titre; tymczasowi – ad interim)

 

zasada precedencji – pierwszeństwo szefów misji syplomatycznej decyduje klasa, do jakiej należą, a w ramach klas data zlożenia listów uwieżytelniających

 

wysyłanie stałej misji dyplomatycznej:

§         mianowanie szefa misji]

§         uzyskanie agreement państwa przyjmującego

§         wystaweinie przez państwo wysyłąjące listów uwierzytelniających (charge d’affaires – listy wprowadzające)

§         rozpoczyna misję w chwili złożenia listów na ręce głowie państwa przyjmującego

 

Misja dyplomatyczna:

§         szef misji

§         personel służby misji

 

attache – może być wymagana zgoda państwa przyjmującego

 

Zakończenie funkcji stałej misji dyplomatycznej

§         utrata podmiotowości prawnomiędzynarodowej przez jedno z państw

§         zerwanie stosunkó dyplomatycznych

§         zawieszenie stosunkó dyplomatycznych

§         wybuch wojny między państwami

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin