Dlaczego szerokości torów kolejowych w USA wynosi 4 stopy.pdf

(180 KB) Pobierz
424695976 UNPDF
Artykuł pobrano ze strony eioba.pl
Dlaczego szerokości torów kolejowych w USA wynosi 4 stopy
Amerykański standard szerokości torów kolejowych wynosi 4 stopy, 8.5 cala. Prawda, że to dziwaczna liczba? A czy wiesz
dlaczego taki właśnie standard się stosuje?
Amerykański standard szerokości torów kolejowych (odstępu szyn) wynosi 4 stopy, 8.5
cala . Prawda, że to dziwaczna liczba? A czy wiesz dlaczego taki właśnie standard się
stosuje?
Ponieważ w ten sposób buduje się linie kolejowe w Anglii, a właśnie angielscy przybysze
budowali amerykańskie linie kolejowe. Dlaczego jednak Anglicy budowali je właśnie tak?
Ponieważ pierwsze linie kolejowe, budowali ci sami ludzie, którzy budowali wcześniej linie
tramwajowe, a tam właśnie stosowano ten standard. Dlaczego jednak stosowano tam ten
standard?
Ponieważ ludzie, którzy budowali linie tramwajowe, używali tych samych szablonów i
narzędzi, jakich używali przy budowie wagonów tramwajowych, które miały taki odstęp kół.
W porządku! Ale dlaczego wagony miały taki właśnie dziwaczny odstęp kół?
No cóż, gdyby próbowali zastosować jakiś inny odstęp, łamali by pewną starą zasadę
budowy dalekobieżnych dróg angielskich, ponieważ mają one taki właśnie odstęp kolein
na koła. Któż to budował te starodawne drogi z koleinami?
Pierwsze dalekobieżne drogi w Europie (i Anglii) zbudowało Imperium Rzymskie dla
swoich legionów. Drogi te są zresztą w użyciu do dzisiaj. Ale skąd te koleiny?
Pierwotne koleiny uformowały rzymskie rydwany wojenne; każdy inny użytkownik tych dróg musiał się dostosować do nich,
gdyż inaczej uszkodziłby koła swoich pojazdów. Ponieważ rydwany były wykonywane dla Imperium Rzymskiego, były one
wszystkie do siebie podobne jeśli idzie o rozstęp kół. Jak widać amerykański standard odstępu szyn kolejowych: 4 stopy i 8.5
cala, pochodzi od parametrów technicznych rzymskich rydwanów bojowych. A biurokracja jest wieczna...
A więc następnym razem, kiedy dostaniecie do ręki jakąś dokumentację techniczną i zaczniecie podejrzewać, że może ona
mieć coś wspólnego z końską d*pą , będziecie mieli całkowitą rację, ponieważ rzymskie rydwany wojenne były konstruowane
tak, aby ich szerokość była dostosowana do sumarycznej szerokości zadów dwu koni bojowych.
A teraz małe rozwinięcie tematu...
Kiedy spoglądacie na kosmiczny wahadłowiec na stanowisku startowym, widzicie dwie duże rakiety startowe przymocowane
po bokach głównego zbiornika paliwa. Są to rakiety na paliwo stałe, w skrócie: SRB, produkowane w firmie Thiokol, w Utah, w
U.S.A. Inżynierowie, którzy projektowali SRB woleliby, aby były one nieco grubsze, ale... SRB transportuje się z wytwórni na
stanowisko startowe koleją.
Tak się złożyło, że linia kolejowa biegnie na pewnym odcinku przez tunel wydrążony w górze. Rakiety muszą się zmieścić w
tym tunelu . Tunel jest tylko odrobinę szerszy niż linia kolejowa, a linia ta, jak już wiecie, ma szerokość dwu końskich tyłków.
Tak więc jeden z głównych szczegółów konstrukcyjnych kosmicznego wahadłowca, być może najbardziej nowoczesnego
systemu transportowego na świecie, został zdeterminowany ponad dwa tysiące lat temu przez szerokość końskiej d*py.
Autor: Autor nieznany
Przedruk ze strony:
http://drlex.jogger.pl/2008/04/05/czy-oswiadczenie-zawsze-tak-to-robimy-nie-budzi-w-tobie-jaki/
Artykuł pobrano ze strony
eioba.pl
424695976.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin