gry i zab w naucz j. obcego.pdf

(95 KB) Pobierz
211324738 UNPDF
Opracowala:Elżbieta Pietrzak
Gry i zabawy w nauczaniu języka obcego( język niemiecki).
W trosce o efektywność nauczania języka obcego w szkole poszukujemy ciągle
takich metod i form, które sprzyjałyby samodzielności myślenia ucznia i jego
kreatywności. Głównym celem na lekcjach jest doskonalenie umiejętności
językowych, wypowiadania się w mowie i piśmie. Na lekcjach stosuję często
aktywizujące metody nauczania, a jedną z nich są gry i zabawy dydaktyczne.
Gry językowe zmniejszają zahamowania uczniów do spontanicznego używania
języka. Wytwarzają one atmosferę koleżeńskiej współpracy i zrozumienia,
eliminują atmosferę nudy i niepokoju. Wykorzystując gry językowe możemy w
ciekawy sposób wprowadzić, utrwalać lub powtarzać słownictwo, struktury
gramatyczne i pewne reakcje językowe. Gry powinny być tak dobrane, aby
pasowały do wieku, osobowości i potrzeb uczniów. Dobór gier nie może być
przypadkowy, musi być ściśle związany z programem nauczania.
Przed rozpoczęciem gry należy uczniom objaśnić jej reguły, ewentualnie podać
przykłady, jeśli sytuacja tego wymaga. Podanie reguł powinno się odbywać w
języku ojczystym uczących się, aby wyeliminować niebezpieczeństwo ich
niezrozumienia. Jedynie w przypadku uczniów zaawansowanych językowo
można zrezygnować z użycia języka ojczystego. Gry pomagają uczniom
przełamać barierę językową i udowodnić, że języka obcego można używać w
autentycznych sytuacjach.
Oto kilka gier do utrwalenia gramatyki.
- Kółko i krzyżyk
Uczniowie są podzieleni na dwie grupy. Na tablicy nauczyciel rysuje diagramy
dla obu grup oraz zapisuje krótkie zdania, a zadaniem uczniów jest uzupełnienie
w nich rodzajnika w odpowiednim przypadku, np.;
Ich helfe… Mutter.
Hans sucht… Hefte.
Das ist das Auto… Schwester.
Er braucht... Kugelschreiber.
Grupa, której uczeń uzupełni pierwszy zdanie ma prawo do postawienia
swojego krzyżyka lub kółka określając jego położenie w języku niemieckim.
Zabawę tę można wykorzystać sprawdzając rekcję czasownika lub przymiotnika.
- Imperfekt- Was machtest du gestern?
Zabawa polega na tym, że każda osoba mówi jedno zdanie w czasie Imperfekta
np. Ich war im Theater z tym, że następna osoba musi powtórzyć to, co
powiedział jej poprzednik i dopiero dodać swoje zdanie. Zabawa ta wymaga od
uczniów dużej koncentracji.
- Tryb rozkazujący- Wykup fantów
Zebrane fanty uczeń może wykupić, jeżeli powie zdanie w trybie rozkazującym.
Zdania uczniowie mogą tworzyć indywidualnie lub w małych grupkach.
- Zdania złożone ze spójnikiem - dass -
Uczniowie opowiadają co widzieli, słyszeli i co przeczytali rozpoczynając
zdania od; Ich habe gesehen, dass…, Ich habe gelesen, dass…
- Zdania złożone ze spójnikiem- weil -
Uczniowie pracują parami. Jedna osoba pisze na kartce pytanie
rozpoczynające się od Warum, a jej partner odpowiada na nie również
pisemnie.
Gdy pary są gotowe nauczyciel prosi, by jeden z uczniów przeczytał pytanie, ale
odpowiedzi ma udzielić osoba z innej pary. Powstają często zabawne zdania
np.;
Warum gehst du zum Kino? Weil meine Mutter heute viel Arbeit hat.
Uczniowie zapisują wszystkie zdania do zeszytu w dwóch kolumnach Frage i
Antwort, a potem mają za zadanie połączyć pytanie z prawidłową odpowiedzią.
Słownictwo utrwalam stosując różne krzyżówki tematyczne np: Familie, Essen,
Pflanzen.
Dobrze dobrana i przeprowadzona gra daje satysfakcję nauczycielowi i
uczniom. Gry językowe można stosować nie tylko przy nauczaniu dzieci lecz
także młodzieży, studentów i osób dorosłych.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin