Zaburzenia zdrowia psychicznego w okresie młodzieńczym.pdf

(292 KB) Pobierz
Jacek Bomba, Maria Orwid
Jacek Bomba, Maria Orwid
Zaburzenia zdrowia psychicznego w okresie młodzieńczym
Postępowanie, profilaktyka, błędy w postępowaniu 1
Wstęp
Precyzyjne zdefiniowanie okresu młodzieńczego w życiu człowieka wymaga
równoczesnego ujęcia kilku wymiarów, istotnych dla całości aktywności ludzkich.
Najprostsze wydaje się odniesienie do czasu chronologicznego. Przyjmuje się, że okres
młodzieńczy rozciąga się w czasie między początkiem pokwitania, a więc końcem
dzieciństwa, a osiągnięciem dorosłości. O ile ustalenie punktu wyjścia nie sprawia większych
trudności, to określenie osiągnięcia dorosłości nie jest już tak proste. Początek pokwitania
wyznaczają bowiem dobrze rozpoznane zmiany czynności wewnątrzwydzielniczych i
towarzyszące im zmiany w budowie ciała. Współcześnie, u większości ludzi, ma to miejsce
między 11 a 13 rokiem życia. Osiągnięcie dorosłości wyznacza znacznie więcej zjawisk w
różnych wymiarach funkcjonowania człowieka i ustalenie w czasie końca okresu
młodzieńczego jest w konsekwencji umowne. Najczęściej przyjmuje się określaną przez
prawo granicę wieku, od którego człowiekowi przysługują prawa obywatelskie. W naszych
warunkach jest to ukończenie 18 lat. Wszystkie inne kryteria, np. osiągnięcia możliwości
samodzielnego zarabiania na życie, czy założenia rodziny nie pozwalają na ustalenie
wyrażonej wiekiem granicy miedzy okresem młodzieńczym a dorosłością.
Z punktu widzenia rozwoju człowieka okres młodzieńczy pokrywa się z fazą
dorastania (adolescencji). Jest to etap, w którym zachodzi dojrzewanie płciowe, intelektualne,
emocjonalne i społeczne.
Człowiek osiąga możliwość realizacji najważniejszego z biologicznego punktu
widzenia zadania życiowego, a mianowicie prokreacji. Wiadomo jednak, że gotowość do
poczęcia nie pokrywa się u współczesnego człowieka z gotowością do donoszenia ciąży,
urodzenia i wychowania potomstwa. Dojrzałość do poczęcia wyprzedza dojrzałość innych
układów somatycznych ważnych dla prokreacji. Wyprzedza też zazwyczaj dojrzałość
psychiczną, i dojrzałość społeczną. Dorastanie jest procesem rozciągłym w czasie.
1 Tekst jest częścią rozdziału przygotowanego wspólnie z Hanną Rzońcą do książki pod redakcją Marii
Rybakowej: Medycyna Młodzieżowa.
Wyjaśnienie sekwencji procesu dorastania nie jest łatwe, a dokonuje się go odwołując
się do różnych obserwacji, między innymi antropologicznych, psychologicznych,
neurofizjologicznych, badań życia rodzinnego.
W latach 30. XX wieku wysunięto koncepcję (Mead 2 ) uznającą dorastanie za zjawisko
związane z kulturą Zachodu. Złożoność życia społecznego i długi okres przygotowania do
samodzielności zawodowej, ekonomicznej w myśl tego ujęcia spowodowały wydłużenie się
w czasie fazy przejściowej i rozmycie obserwowalnych w kulturach pierwotnych rytuałów
przejścia.
Badania psychologiczne z kolei wskazały na stosunkowo powolne rozwijanie się w
okresie nakładającym się na pokwitanie – nowych zdolności intelektualnych (myślenie
abstrakcyjne, konstrukcja własnej filozofii życiowej) i emocjonalnych (rozwój emocjonalnego
stosunku do siebie, zmiany w stosunku emocjonalnym do osób ważnych w dzieciństwie,
rozszerzenie się kręgu osób ważnych, budowanie nowych więzi uczuciowych).
Żywy w ostatniej dekadzie rozwój badań nad czynnościami mózgu nie wniósł, jak
dotychczas, wiele nowego do wyjaśnienia złożoności dorastania.
Więcej wiemy z badań nad życiem rodzinnym. Funkcjonowanie rodziny, w której
dorasta dziecko wymaga elastycznego przekształcania się wzorów emocjonalnych i
behawioralnych. Najzwięźlej ujmuje to koncepcja koindywiduacji (Stierlin 3 ) , w myśl której
indywidualny proces dorastania (osiągnięcie przez dziecko poczucia własnej odrębności –
indywiduacja) wymaga równoległego procesu rozwojowego u rodziców.
Tak więc okres młodzieńczy można ujmować jako fazę procesu rozwoju człowieka, w
której zachodzą zmiany biologiczne obejmujące całe ciało (łącznie z mózgiem), oraz zmiany
czynności intelektualnych, uczuć i postaw społecznych człowieka, umożliwiające mu
osiągnięcie niezależności i podjęcie ról społecznych kobiety lub mężczyzny, zbudowanie
trwałego związku partnerskiego, prokreację i wychowanie dzieci oraz udzielenie opieki
rodzicom, kiedy będą jej potrzebowali.
Nie jest to ujęcie precyzyjne i nie można traktować go jako definicji. Podobnie zresztą
trudno jest zdefiniować zdrowie psychiczne i jego zaburzenia. Przyjmuje się, że zdrowie w
okresie młodzieńczym, to dobrostan i możliwość pełnego wykorzystania potencjału
2 Mead M.: Coming of age in Samoa. Morrow, New York 1928
3 Stierlin H.: Separating parents and adolescents. Jason Aronson, New York 1981
rozwojowego w wymiarach somatycznym, psychicznym, społecznym i duchowym (WHO).
Jest to definicja nieporęczna, ale jej wartością jest wskazanie na znaczenie podejścia
holistycznego i rozwoju.
Holistyczne podejście każe pamiętać, że skupienie się na wymiarze psychicznym jest
fragmentaryczne. Funkcjonowanie psychiczne i rozwój psychicznie nie zachodzą bowiem w
oderwaniu od pozostałych wymiarów, o których mowa w definicji.
Jeszcze trudniej zdefiniować zaburzenia zdrowia psychicznego. Cytowana definicja
zdrowia sprawia, że wszystkie okoliczności zakłócające wykorzystanie potencjału
rozwojowego winno traktować się jak zaburzenie. A jednak, dla usprawnienia
porozumiewania się i ustalania zasad postępowania w opiece nad zdrowiem wprowadza się
systemy klasyfikacji zaburzeń, takie jak obowiązujący w Polsce ICD-10. Warto jednak
podkreślić, że nie wyczerpuje on całej złożoności zjawisk zakłócających zdrowie psychiczne
co wyraża się zachowaniem licznych kategorii „inne”, lub „nie określone”. W drugim ze
znaczących systemów klasyfikacyjnych, amerykańskim DSM-IV przy wyraźnym
precyzowaniu kryteriów pozwalających na ustalenie rozpoznania zwraca się uwagę na fakt, że
objawy długo mogą nie osiągać wymaganej kompleksowości lub nasilenia, zwłaszcza we
wcześniejszych (takich jak dorastanie) okresach życia.
Ujęcie odwołujące się do przyjętych w wyniku uzgodnień ekspertów systemów
klasyfikacyjnych określa zaburzenie jako zbiór kryterialnych zjawisk psychicznych lub
zachowań. Współczesne klasyfikacje odwołują się przy tym do założenia, że zaburzenia
psychiczne nie są chorobami, tak jak chorobę zdefiniowano jeszcze w XIX wieku.
W tym miejscu trzeba przywołać inną próbę rozumienia patologii psychicznej, jako
odmienności od normy. Jest to podejście nadal często stosowane w praktycznym myśleniu,
także lekarskim. Wiele wskazuje jednak na to, że ustalenie granic normy życia psychicznego
jest niemal niemożliwe. Współczesne rozumienie zdrowia psychicznego (i jego zaburzeń)
zakłada, że zjawiska je określające stanowią fenotyp powstający w wyniku ujawnienia się
(ekspresji) genetycznych wyznaczników rozwoju mózgu pod wpływem środowiska, i to od
najwcześniejszych etapów rozwoju zarodka. Poza bardzo nielicznymi wyjątkami zaburzenie
ujawnia się w objawach w wyniku odpowiedniego wpływu środowiska biologicznego i
społecznego.
Dla interesującego nas zagadnienia zaburzeń zdrowia psychicznego w dorastaniu ma
to znaczenie istotne. Po pierwsze, dzieci, u których wystąpiły zaburzenia psychiczne i
zachowania ujawniają je najczęściej nadal w okresie młodzieńczym. Po drugie, przeżycia
okresu dzieciństwa (wpływ środowiska) mogą wpływać na rozwój tak, że w okresie
dorastania ujawnią się objawy zaburzeń psychicznych. Po trzecie, sam okres dorastania
traktowany jest jako etap rozwoju szczególnie ciężki dlatego, że przemiany dorastania mogą
stanowić czynnik wyzwalający objawy zaburzeń psychicznych.
Po czwarte – trzeba przypomnieć, że rozwój indywidualny dokonuje się przez
przełomy (kryzysy), które mogą powodować pojawienie się zjawisk psychicznych i zachowań
traktowanych jako objawy psychopatologiczne. Nie rozstrzygnięto dotychczas ostatecznie
problemu normatywności objawów pojawiających się w związku z przełomami
rozwojowymi.
Objawy psychopatologiczne (wyrażające się w zjawiskach psychicznych i
zachowaniach) w okresie młodzieńczym mogą być kontynuacją zaburzeń ujawniających się
już w dzieciństwie, mogą stanowić wczesne manifestacje zaburzeń psychicznych opisanych u
dorosłych, mogą też mieć charakter zjawisk swoistych dla tego okresu życia.
Nadto – należy brać pod uwagę, że znakomita większość zjawisk opisywanych jako
objawy psychopatologiczne ma charakter relacyjny. Ich ocena i znaczenie dla rozpoznania i
decyzji o potrzebie leczenia powinna zawsze być dokonywana w kontekście w jakim się
ujawniają. To znaczy w odniesieniu do warunków w jakich przebiega życie młodej osoby.
Pomoc, także pomoc terapeutyczna może być wskazana nie tylko wówczas, gdy można
ustalić rozpoznanie kliniczne, ale także wówczas, gdy kontekst w jakim pojawiają się
problemy nie stwarza oparcia wystarczającego dla skutecznego pokonania trudności.
W badaniach nad dziećmi udokumentowano, że adekwatna opieka ma decydujący
wpływ na pojawienie się zaburzeń psychicznych – na przykład u dzieci z okołoporodowym
uszkodzeniem oun, a zaniedbania opieki powodują trwałe następstwa w postaci zaburzeń
relacji interpersonalnych i emocji (p. Fonagy 4 ) . Podobnie – w badaniach nad dorastającymi
wykazano, że nieadekwatność opieki ma wpływ na ujawnianie się np. genetycznie
warunkowanych zaburzeń zdrowia (Tienari 5 , Ries s 6 ) .
4 Fonagy P.: Gene-environment interactions and the possible role for an attachment moderated inter-personal
interpretive mechanism. Promised Childhood Congress, Tel Aviv 2001
5 Tienari, P., Wynne, L. C., Moring, J., Lahti, I., Naarala, M.: The Finnish adoptive family study of
schizophrenia: implications for family research. British Journal of Psychiatry, 1994, 23 (Suppl 164), 20-26
6 Reiss, D., Neiderhiser, J., Hetherington, E. M., Plomin, R.: The Relationship Code: Deciphering Genetic and
Social Patterns in Adolescent Development. Harvard University Press, Cambridge, MA, 2000
Zaburzenia zdrowia psychicznego w okresie młodzieńczym zostaną omówione w
trzech grupach. W pierwszej skupimy się na tych, które pojawiają się w dzieciństwie ale z e
względu na przewlekły przebieg dotyczą także adolescentów. W drugiej skupimy się na
zaburzeniach, które pojawiają się swoiście w okresie adolescencji. W trzeciej omówione
zostaną zaburzenia, które nie są swoiste dla wczesnych okresów życia człowieka, ale
dorastanie nadaje im swoisty rys.
1. Zaburzenia psychiczne rozpoczynające się w dzieciństwie i ich następstwa w
dorastaniu
Wśród psychiatrów przeważa współcześnie teza, że większość zaburzeń psychicznych
rozwija się w przebiegu życia pod wpływem różnych czynników wyzwalających, jednak ich
obraz i przebieg zależny jest w ogromnej mierze od cech indywidualnych człowieka,
kształtowanych w wyniku interakcji determinant genetycznych i środowiska. W
konsekwencji, a także w nadziei efektywniejszego oddziaływania podejmowanego wcześniej
poszukuje się przejawów predyspozycji, czy podatności na wystąpienie zaburzeń już we
wczesnym dzieciństwie. Podejście to wbrew pozorom pozostaje w dość wyraźnym związku z
teoretycznymi ujęciami z początków XX wieku, w których zakładano, że przebieg rozwoju w
pierwszych 5 latach życia determinuje wystąpienie zaburzeń psychicznych w późniejszym
życiu (S. Freud). Istnieje więc w psychiatrii długa tradycja dostrzegania w zaburzeniach
okresu dorastania kontynuacji zaburzeń pojawiających się już w dzieciństwie.
Z perspektywy lekarza praktyka ważne jest jednak w szczególności zwrócenie uwagi
na znaczenie zaburzeń pojawiających się w dzieciństwie dla zdrowia psychicznego w okresie
młodzieńczym.
1.1. Parcjalne deficyty rozwojowe
Nazwą ta określa się niedostateczny rozwój, jednej lub kilku funkcji psychicznych. Są
to takie zaburzenia jak: dyslalia (wybiórcze zahamowanie rozwoju rozumienia i posługiwania
się mową), dysleksja i dysortografia (zaburzenie identyfikacji znaku graficznego i dźwięku
powodujące trudności posługiwania się pismem), dyskalkulia (zaburzenie posługiwania się
liczbami). Geneza tych zaburzeń nie jest dokładnie poznana. Przypuszcza się, że dochodzi do
nich w wyniku drobnych uszkodzeń mózgu, lub – co bardziej prawdopodobne - na drodze
niewystarczającej stymulacji rozwoju jego struktur czynnościowych. Możliwość dostrzeżenia
Zgłoś jeśli naruszono regulamin