Projektowanie linii kolejowych.pdf
(
1039 KB
)
Pobierz
Projektowanie linii kolejowych 2006
Zakład In
Ŝ
ynierii Komunikacyjnej
Wydział In
Ŝ
ynierii L
ą
dowej
Politechnika Warszawska
DROGI SZYNOWE
PODSTAWY PROJEKTOWANIA LINII I STACJI KOLEJOWYCH
CZ
ĘŚĆ
I - PROJEKTOWANIA LINII KOLEJOWYCH
LINIA KOLEJOWA W PLANIE
2
Trasowanie ...................................................... 2
Proste i łuki poziome ...................................... 2
LINIA KOLEJOWA W PROFILU PODŁU
ś
NYM
6
Równanie ruchu poci
ą
gu ................................ 6
Pochylenie miarodajne ................................... 6
Długo
ś
ci pochyle
ń
.......................................... 8
Załomy profilu podłu
Ŝ
nego ............................ 9
Zaokr
ą
glenie załomów ..................................10
Poło
Ŝ
enie załomów i łuków pionowych ........11
Wpływ warunków terenowych.......................12
Wybór miejsca na równi
ę
stacyjn
ą
................14
LINIA KOLEJOWA W PRZEKROJU POPRZECZNYM
15
Przekroje normalne toru ................................15
Przekroje poprzeczne – projektowanie ..........18
Przykłady .......................................................19
ODWODNIENIE LINII KOLEJOWYCH
20
ZAWARTO
ŚĆ
DOKUMENTACJI PROJEKTOWEJ
21
Opracowali
Wojciech Oleksiewicz
Stanisław
ś
urawski
na podstawie
-
Rozporz
ą
dzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków
technicznych, jakim powinny odpowiada
ć
budowle kolejowe i ich usytuowanie
(Dz. U. Nr 151, 1998)
-
T. Basiewicz, L. Rudzi
ń
ski, M. Jacyna; Linie kolejowe. Oficyna Wydawnicza PW, 1994
(i wydz. pó
ź
n.).
-
A. Oczykowski, K. Towpik; Projektowanie dróg
Ŝ
elaznych. Wydawnictwa PW, 1981
-
Drogi kolejowe. Praca zbiorowa pod red. J. Sysaka. PWN, 1982 (i wydz. pó
ź
n.).
-
M. Bałuch; Podstawy dróg kolejowych. Wyd. Politechniki Radomskiej, 2001.
-
J. Sysak; Podstawy dróg kolejowych. PWN, 1982 (i wydz. pó
ź
n.).
-
H. Bałuch; Optymalizacja układów geometrycznych toru. WKiŁ, 1983.
Warszawa 2006
Drogi szynowe. Podstawy projektowania linii i stacji kolejowych. Materiały do
ć
wicze
ń
. Cz
ęść
I
2
LINIA KOLEJOWA W PLANIE
TRASOWANIE
Wska
ź
nik rozwini
ę
cia trasy
równy jest stosunkowi długo
ś
ci rzeczywistej do długosci linii
geodezyjnej.
Odchylenia trasy od linii geodezyjnej czyli
uwarunkowania trasy
:
o
handlowo-przewozowe (rejony ci
ąŜ
enia)
o
topograficzne, geologiczne, hydrologiczne
o
infrastrukturalne (istniej
ą
ca zabudowa)
o
ś
rodowiskowo-przyrodnicze (ochrona przyrody)
PROSTE I ŁUKI POZIOME
Dobór promieni łuków
o
warunki terenowe (ukształtowanie terenu, omijanie przeszkód)
o
warunki konstrukcyjne pojazdu (promie
ń
minimalny 190 m)
o
zało
Ŝ
ona pr
ę
dko
ść
maksymalna i dopuszczalne przyspieszenia niezrównowa
Ŝ
one
Minimalne promienie łuku
v
2
R
=
max
min
g
a
+
h
dop
s
max
Minimalne okre
ś
lone przepisami promienie łuków poziomych
minimalny promie
ń
łuku w [m] w terenie:
nizinnym
podgórskim
górskim
magistralna
1400
1200
600
pierwszorz
ę
dna
1200
600
400
drugorz
ę
dna
600
400
300
znaczenia miejscowego
400
250
200
dla pr
ę
dko
ś
ci ponad 160 km/h na liniach magistralnych nowo budowanych R
min
=
4000 m, modernizowanych R = 2000 m,
w w
ę
złach i na podej
ś
ciach do stacji w trudnych warunkach promienie łuków jak dla
terenów górskich,
na ł
ą
cznicach mi
ę
dzy liniami o ró
Ŝ
nych kategoriach promienie łuków dla linii ni
Ŝ
szej
kategorii,
na torach bocznicowych z ruchem lokomotyw promienie co najmniej 180 m,
na torach bocznicy z obsług
ą
wła
ś
ciciela promienie co najmniej 150 m,
w stacyjnych torach bocznych promienie łuków nie mniejsze ni
Ŝ
w torach zwrotnych
rozjazdów na tej stacji,
Opracowali: W. Oleksiewicz, S.
ś
urawski. Warszawa 2002-2006
kategorie linii kolejowych
Drogi szynowe. Podstawy projektowania linii i stacji kolejowych. Materiały do
ć
wicze
ń
. Cz
ęść
I
3
Minimalna długo
ść
toru w łuku
tory główne linii magistralnych
i pierwszorz
ę
dnych
l
=
v
max
lecz nie mniej ni
Ŝ
30 m
min
2
tory główne linii drugorz
ę
dnych 30 m
pozostałe tory 10 m
gdy nie da si
ę
osi
ą
gn
ąć
l
min
nale
Ŝ
y stosowa
ć
łuk paraboliczny
(dwie stykaj
ą
ce si
ę
krzywe przej
ś
ciowe)
Obliczanie elementów łuków
T
styczna do łuku
T
=
R
×
tg
a
[m]
a
R
180
a
p ×
o
długo
ść
łuku
K
=
[m]
o
R
R – promie
ń
łuku [m];
a
Obliczanie przechyłki
Podczas jazdy po jezdni lub torze poło
Ŝ
onym w łuku na pojazd działa przyspieszenie
od
ś
rodkowe (
a
), którego warto
ść
zale
Ŝ
y od pr
ę
dko
ś
ci jazdy (
v
) i promienia łuku (
R
): a=v
2
/R.
Dla zredukowania niekorzystnych skutków oddziaływania tego przyspieszenia na pasa
Ŝ
erów i
ładunki wykonuje si
ę
poprzeczne pochylenie toru nazywane
przechyłk
ą
.
Rozkład przyspiesze
ń
działaj
ą
cych na pojazd podczas jazdu po łuku z przechyłk
ą
SKŁADOWA PRZYSPIESZENIA SKŁADOWA PRZYSPIESZENIA
WYPADKOWA SKŁADOWYCH
OD
Ś
RODKOWEGO GRAWITACYJNEGO
PRZYSPIESZENIA
(PRZYSPIESZENIE NIEZRÓWNOWA
ś
ONE)
p
R
= b·cos
a
p
g
= g·sin
a
a = p
R
- p
g
sin
a
= h/s
p
g
= g·h/s
a = v
2
/R - h·g/s
a
< 6°; cos
a
1
p
R
v
2
/R
STAN
RÓWNOWAGI:
a = 0 [m/s
2
]
Oznaczenia: a - przyspieszenie niezrównowa
Ŝ
one
h - przechyłka toru
b- przyspieszenie od
ś
rodkowe
s - rozstaw szyn
g - przyspieszenie grawitacyjne
a - k
ą
t poprzecznego pochylenia toru = arc sin h/s
p
R
- składowa przyspieszenia od
ś
rodkowego
p
g
- składowa przyspieszenia grawitacyjnego
Warto
ś
ci graniczne przechyłki: h
min
= 20 mm, h
max
= 150 mm
11
,
×
v
2
s
11
,
×
v
2
s
t
+
×
a
³
h
³
max
-
×
a
R
g
t
R
g
dop
Opracowali: W. Oleksiewicz, S.
ś
urawski. Warszawa 2002-2006
×
- k
ą
t zwrotu [º]
Drogi szynowe. Podstawy projektowania linii i stacji kolejowych. Materiały do
ć
wicze
ń
. Cz
ęść
I
4
dopuszczalne warto
ś
ci przyspieszenia niezrównowa
Ŝ
onego a
dop
rodzaj układu torowego
a
dop
[m/s
2
]
łuki i pojedyncze krzywe przej
ś
ciowe dla v<160km/h
0,8
łuki i pojedyncze krzywe przej
ś
ciowe dla v
≥
160km/h
0,6
tory zwrotne rozjazdów zwyczajnych
tory boczne na stacjach (v
≤
40km/h)
0,65
łuki o promieniach 200m<R
≤
250m
0,5
łuki o promieniach R
≤
200m
poszerzenia mi
ę
dzytorzy w trudnych warunkach
0,45
poszerzenia mi
ę
dzytorzy w dogodnych warunkach
0,3
dopuszczalne warto
ś
ci przyspieszenia niezrównowa
Ŝ
onego a
t
obci
ąŜ
enie przewozami [Tg/rok]
a
t
[m/s
2
]
0
≤
T<5
0,6
5
≤
T<10
0,5
10
≤
T<15
0,4
15
≤
T<20
0,3
T
≥
20
0,2
z przedziału wybiera si
ę
warto
ść
przechyłki stosownie do rodzaju i masy poci
ą
gów oraz
obci
ąŜ
enia przewozami i przyjmuje zaokr
ą
glon
ą
do 5 mm,
w pozostałych przypadkach przyjmuje si
ę
h = 0mm; 20mm lub 150mm, koryguje
pr
ę
dko
ść
minimaln
ą
lub maksymaln
ą
oraz promie
ń
łuku,
przechyłki nie stosuje si
ę
: w
niełukowanych
rozjazdach zwyczajnych i krzy
Ŝ
owych, w
torach głównych dodatkowych i bocznych na stacjach oraz w rozjazdach
łukowanych
dla
warto
ś
ci przyspiesze
ń
niezrównowa
Ŝ
onych mniejszych od dopuszczalnych, na bocznicach
o długo
ś
ci do 1 km.
Interpretacja graficzna ustalenia warto
ś
ci przechyłki łuku
h
11
,
v
2
a
=0
h
=
p
p
0
R
11
v
2
a=a
t
h
=
t
+
153
a
ta
R
t
11
,
v
2
h
=
p
-
153
a
a=a
dop
pa
R
dop
11
,
v
2
h
=
t
a
=0
t
0
R
-a
0
+a
Opracowali: W. Oleksiewicz, S.
ś
urawski. Warszawa 2002-2006
,
Drogi szynowe. Podstawy projektowania linii i stacji kolejowych. Materiały do
ć
wicze
ń
. Cz
ęść
I
5
Obliczanie długo
ś
ci rampy przechyłkowej
o
ze wzgl
ę
du na pochylenie rampy (Tabela 3.11 [1])
dla 40<v<200 [km/h]; i
zas
= 100/v [%o], l
zas
= hv/100 [m];
dla 40<v<200 [km/h]; i
dop
= 125/v [%o], l
dop
= hv/125 [m];
dla v<40 [km/h] i
min
= 2,5 [%o], l
min
= h/2,5 [m];
o
ze wzgl
ę
du na pr
ę
dko
ść
podnoszenia koła na rampie (Tabela 3.12 [1])
f
=
3
×
h
;
f
zas
= 28 mm/s; f
dop
= 35 mm/s
×
l
Obliczanie długo
ś
ci krzywej przej
ś
ciowej
Długo
ść
krzywej przej
ś
ciowej powinna by
ć
równa długo
ś
ci rampy przechyłkowej a jedno-
cze
ś
nie taka, aby przyrost niezrównowa
Ŝ
onego przyspieszenia bocznego nie przekroczył
warto
ś
ci dopuszczalnych (Tabela 3.14 [1]). Mo
Ŝ
na j
ą
obliczy
ć
ze wzoru
y
=
3
a
×
v
£
y
dop
(0,15
¸
0,45 m/s
3
)
×
l
y
dop
= 0,5 m/s
3
(dla pojedynczych krzywych przej
ś
ciowych w tab. 3.14 [1])
Długo
ść
odcinka przej
ś
ciowego
powinna spełnia
ć
warunki okre
ś
laj
ą
ce długo
ść
rampy
przechyłkowej i krzywej przej
ś
ciowej.
Wstawki proste mi
ę
dzy łukami
Okre
ś
lenie minimalnej długo
ś
ci odcinka prostego toru (mi
ę
dzy odcinkami krzywoliniowymi)
wynika z konieczno
ś
ci wytłumienia drga
ń
poprzecznych pojazdu po opuszczeniu odcinka
krzywoliniowego. Przy zało
Ŝ
eniu cz
ę
stotliwo
ś
ci drga
ń
(kołysania poprzecznego) 0,5-1,2 Hz
wytłumienie nast
ę
puje po 2-3 cyklach drga
ń
.
minimalne długo
ś
ci odcinków toru prostego pomi
ę
dzy łukami
v
max
[m] – dla warunków normalnych
tory główne linii magistralnych
i pierwszorz
ę
dnych
1
v
max
[m] – dla warunków trudnych
2
tory główne linii drugorz
ę
dnych
30 m
pozostałe tory
10 m
Opracowali: W. Oleksiewicz, S.
ś
urawski. Warszawa 2002-2006
v
Plik z chomika:
rozana87
Inne pliki z tego folderu:
Oznaczenia i klasy techniczne torow.doc
(82 KB)
Dz.U. nr 151z1998.pdf
(4196 KB)
objaśnienia znaków.tif
(3088 KB)
Znaki umowne - profil.jpg
(999 KB)
Projektowanie linii kolejowych.pdf
(1039 KB)
Inne foldery tego chomika:
Koleje I jakieś materiały od Ali
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin