kartezjusz.pdf
(
146 KB
)
Pobierz
Kartezjusz
KARTEZJUSZ
(DESCARTES
R
ENÉ
)
– filozof, matematyk, przyrodnik, ur. 31
III 1596 w La Haye w Touraine (Francja), zm. 11 II 1650 w Sztokholmie.
K. urodził się w rodzinie drobnej szlachty, dość zamożnej z racji
piastowanych urzędów, co zapewniło mu niezależność finansową na całe życie.
W latach 1604–1612 uczył się w jezuickim kolegium w La Flèche, następnie w
Poitiers, gdzie w 1616 uzyskał tytuł licencjata prawa. W 1618 zaciągnął się do
holenderskiej armii; podczas służby wojskowej miała zrodzić się w nim myśl
stanowiąca zaczątek późniejszych koncepcji filozoficznych i naukowych. W
1620 porzucił służbę wojskową i udał się w podróż. Po kilkuletnim pobycie we
Francji osiedlił się na stałe w Holandii, spodziewając się tu znaleźć
bezpieczeństwo i spokój do pracy, których brakowało mu w niespokojnej
Francji. Prowadził ożywione kontakty naukowe, głównie korespondencyjnie, z
najwybitniejszymi ówczesnymi filozofami i naukowcami. Pragnął, aby jego
nowatorska filozofia była nauczana na uniwersytetach holenderskich. Nadzieja
ta pozostała niespełniona, a K. uwikłał się w spory z holenderskimi teologami,
co wpłynęło na podjęcie przezeń decyzji wyjazdu w 1649 do Szwecji na
zaproszenie królowej Krystyny. Surowy północny klimat okazał się dla K.
zabójczy; zmarł w wyniku zapalenia płuc (przypuszczenia, że przyczyną zgonu
było otrucie, nie są dostatecznie udokumentowane).
Najważniejsze dzieła filozoficzne K.:
Discours de la méthode
(Lei
1637;
Rozprawa o metodzie
, Wwa 1952;
Rozprawa o metodzie właściwego
kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach
, Wwa
1970, 1988
3
,
Kęty 2002);
Meditationes de prima philosophia
(P 1641;
Medytacje o pierwszej
filozofii
, Kr
1948;
Medytacje o pierwszej filozofii wraz z Zarzutami uczonych
mężów i Odpowiedziami autora
, I–II, Wwa 1958, Kęty 2001;
Medytacje o
filozofii pierwszej
, Kr 2002);
Principia philosophiae
(A 1644;
Zasady filozofii
,
Wwa 1960, Kęty 2001
2
);
Les passions de l’âme
(P 1649;
Namiętności duszy
,
Wwa 1938, Kęty 2001). Wszystkie dzieła K. wydano pt.
Oeuvres de Descartes
,
wyd. Ch. Adam, P. Tannery (I–XI (VIII/1–2), XII: Ch. Adam,
Vie and ouevres
de Descartes
, XIII:
Supplément, index général
,
P 1897–1913, 1974–1983). W
Kartezjusz PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
tłum. pol. wydano także:
Prawidła kierowania umysłem. Poszukiwanie prawdy
poprzez światło przyrodzone rozumu
(Wwa 1937, 1958
2
;
Reguły kierowania
umysłem. Poszukiwanie prawdy poprzez światło naturalne
, Kęty 2002
3
);
Człowiek. Opis ciała ludzkiego
(Wwa 1989);
Listy do księżniczki Elżbiety
(Wwa 1995);
Listy do Regiusa. Uwagi o pewnym pisemku
(Wwa 1996);
List do
Voetiusa
(Wwa 1998). Od 1972 w „Archives de Philosophie” publikowany jest
Bulletin cartésien
, który raz w roku podaje bieżącą bibliogr. dotyczącą K.
P
UNKT
WYJŚCIA
FILOZOFII
K
ARTEZJUSZA
. Proces metodycznego wątpienia,
podjęty w celu oddzielenia twierdzeń absolutnie prawdziwych od twierdzeń
niepewnych, uczynił K. punktem wyjścia swoich rozważań. Dzięki temu chciał
opracować metodę badań naukowych gwarantującą prawdziwość zdobywanej
wiedzy, oraz zbudować system filozoficzny obejmujący całość ludzkiej wiedzy,
sukcesywnie wzbogacany w sposób niezawodny. W rezultacie metodycznego
wątpienia K. ustalił, że jedynym twierdzeniem niepowątpiewalnym jest teza:
„Myślę, więc jestem” (wyrażana zazwyczaj w kanonicznej formule łac.
„Cogito, ergo sum”). Wątpić można we wszystko, ale nie w to, że się właśnie
wątpi, czyli że jest się podmiotem myślenia. Uzasadnieniem tej intuicji miała
być wprowadzona przez K. hipoteza złośliwego demona, który zwodzi umysł
człowieka, przedstawiając mu jego fantazmaty jako rzeczywiste byty; demon
ten nie może wszakże jednego: sprawić, aby myślący podmiot zwątpił, że to on
jest podmiotem swych wątpliwości. Cogito jest aktem świadomości ujmującym
wszystkie akty człowieka: rozumowanie, wyobrażanie, czucie i determinacje
woli – jest więc aktem samoświadomości podmiotu myślącego.
Zachodzi podobieństwo Kartezjańskiego rozumienia „cogito” do
przekonania św. Augustyna: człowiek nie może wątpić o swoim bytowaniu.
Różnica polega na tym, że w ujęciu Augustyna niepowątpiewalna jest cała sfera
życia, zarówno intelektualna, jak i biologiczna, podczas gdy wg K.
niepowątpiewalna jest jedynie sfera doznań umysłowych. Tak rozumiane
„cogito” leży u podstaw zarówno metafizyki, jak i teorii poznania K.; miało
Kartezjusz PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
także służyć do wypracowania metody badań naukowych oraz sformułowania
etyki.
M
ETAFIZYKA
. Uznanie samoświadomości za absolutny punkt odniesienia
podmiotu poznającego musiało być jednocześnie uznaniem substancjalności
podmiotu. Ponieważ w akcie samoświadomości podmiot doświadcza siebie
wyłącznie jako myślącego, dlatego myślenie uznał K. za jedyną z właściwości
tej substancji, na określenie której używał zamiennie terminów „umysł” i
„dusza”. Myślący podmiot ma również świadomość istnienia rzeczywistości
zewnętrznej względem niego, tzn. rzeczywistości materialnej (przyrodniczej),
pojmowanej jako druga, istotowo odmienna substancja. Właściwością
substancji materialnej jest rozciągłość, czyli przestrzenność i podzielność; daje
się ona opisywać i wyjaśniać w kategoriach geometrii i mechaniki.
Rzeczywistość jest więc dualistyczna; w jej ogólnym aspekcie bytowym
tworzy ją Bóg (substancja czysto duchowa) oraz świat przyrody (substancja
czysto materialna), a na poziomie bytu ludzkiego tworzy ją dusza (substancja
myśląca) oraz cielesność (substancja rozciągła). Te dwie substancje są
całkowicie odrębne w swych istnieniach i autonomiczne w swych działaniach.
Znaczy to, że Bóg stworzył świat i stale podtrzymuje go w istnieniu, ale raz
nadawszy prawa, wg których świat działa, nie ingeruje już w bieg zjawisk
przyrodniczych. Na poziomie bytu ludzkiego znaczy to, że cielesność
człowieka wyposażona jest we własną siłę życiową i nie potrzebuje aktów
duszy dla swych działań. Taka koncepcja duszy była zerwaniem z tradycją
klasyczną, przypisującą duszy również właściwość ożywiania materii.
Konsekwencją jej było przyznanie duszy jedynie człowiekowi, a odmówienie
jej (w jakiejkolwiek postaci) zwierzętom, uznanym za byty wyłącznie
materialne – mechanizmy organiczne.
W obrębie metafizyki K. powstawała trudność wyjaśnienia, w jaki
sposób w bycie ludzkim dusza i ciało – dwie odrębne i niesprowadzalne do
siebie substancje – mogą na siebie oddziaływać. K. twierdził, że jedynym
miejscem, w którym następuje zetknięcie duszy i ciała, umożliwiające
Kartezjusz PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
zainicjowanie zmiany kierunku działań, jest szyszynka (gruczoł w mózgu,
wówczas właśnie odkryty). Przyjęte przez K. rozwiązanie, że dusza może
wpływać na zmianę kierunku tego, co dzieje się w ciele, a ciało na zmianę
kierunku tego, co dzieje się w duszy, było i jest uznawane za niezadowalające.
Wyróżnione przez K. w płaszczyźnie ludzkiego doświadczenia dwie
substancje nie mają równego statusu poznawczego. Jedynie istnienie umysłu
jest pewne, jawi się bowiem podmiotowi w niepowątpiewalnym akcie jego
samoświadomości; wszystko inne – zarówno czysto duchowy byt Boga, jak i
czysto materialny byt świata – jest jedynie domniemywane, jawi się bowiem w
sposób podatny na wątpienie. Tym samym istnienie Boga, innych umysłów
oraz rzeczy materialnych wymaga udowodnienia.
K. sformułował 2 dowody na istnienie Boga: dowód z idei Boga oraz
dowód ze skutków. Dowód pierwszy jest tożsamy z dowodem ontologicznym
św. Anzelma, dowód drugi jest oryginalnym pomysłem K., choć opiera się na
scholastycznym twierdzeniu, że skutek nie może być doskonalszy od swej
przyczyny. Dowód ze skutków skonstruowany jest następująco: myślący umysł
posiada ideę Boga jako bytu najdoskonalszego, a więc ideę doskonałą w swej
treści, co świadczy, że nie może być ona tworem niedoskonałego umysłu
ludzkiego. W innej wersji dowód ten ma postać: człowiek nie jest stwórcą
samego siebie, ponieważ gdyby był, to wyposażyłby także siebie we wszystkie
doskonałości, które ujmuje w idei Boga. Udowodnienie istnienia Boga służy z
kolei udowodnieniu istnienia świata. Myślący umysł ma naturalne (czyli dane
przez Boga) przekonanie, że byty materialne, a także inne umysły istnieją
rzeczywiście, a nie tylko w nim jako jego twory; ponieważ Bóg nie może być
zwodzicielem, należy więc uznać, że przekonanie to jest zasadne, czyli że
istnieje rzeczywistość zewnętrzna względem umysłu.
T
EORIA
POZNANIA
. Intuicja „cogito” jest podstawą teorii poznania w
systemie K. Jeśli jedynym poznaniem absolutnie pewnym jest
samoświadomość podmiotu poznającego (świadomość wszelkich doznań
umysłu), to rzeczywisty proces poznania dokonywać się musi wewnątrz
Kartezjusz PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
umysłu podmiotu poznającego, a kryterium prawdziwości poznania musi mieć
charakter czysto intelektualny. K. uznał, że prawdziwe jest każde i tylko takie
poznanie, które narzuca się umysłowi z taką mocą, iż nie może być przezeń
nieprzyjęte. A ponieważ w jedynym twierdzeniu absolutnie
niepowątpiewalnym – „myślę, więc jestem” – nie ma niczego, co
gwarantowałoby mu jego prawdziwość, oprócz tego, że przedstawia się ono
umysłowi w sposób jasny i wyraźny, zatem jasność i wyraźność każdego ujęcia
poznawczego jest kryterium jego prawdziwości. Ujęcie poznawcze jest jasne,
jeśli uobecnia się umysłowi jawnie i bezpośrednio; jest wyraźne, jeśli pozostaje
całkowicie oddzielone od wszelkich innych ujęć. Każde poznanie wyraźne jest
zarazem poznaniem jasnym, ale nie odwrotnie (np. ból może być odczuwany
wprawdzie jasno, ale niewyraźnie).
Struktura substancjalna rzeczywistości przesądza z kolei o tym, że
proces poznania jest zamknięty całkowicie wewnątrz umysłu poznającego, tzn.
dotarcie do rzeczywistości pozaumysłowej musi być rezultatem badania nie jej
samej, lecz wyłącznie sposobu jej ujmowania przez umysł. Poza umysłem
istnieje substancja materialna działająca wg zasad mechaniki; z tego względu
do umysłu przez zmysły nie może dochodzić nic, oprócz oddziaływań
mechanicznych, czyli kształtów, wielkości i ruchów. Ponieważ umysł jest
świadomy nie tylko takich oddziaływań, więc wszelkie inne treści poznawcze
muszą być umysłowi wrodzone. Także to, że istnienie rzeczywistości
materialnej wymaga udowodnienia, nakazuje uznać, że w procesie
poznawczym rzeczywistość umysłu nie powiększa się o nic z zewnątrz; w
przeciwnym razie zakładalibyśmy, że istnieje to, czego istnienia mamy dopiero
dowieść.
Te wewnętrzne treści poznawcze nazwał K. ideami, rozumiejąc je nie
jako gotowe wzorce rzeczy, lecz jako potencjalności umysłu aktualizowane
bądź z własnej inspiracji umysłu, bądź w rezultacie mechanicznej inspiracji
(bodźca) z zewnątrz. K. wyróżnił 3 rodzaje idei: 1) idee wrodzone we
właściwym sensie tego słowa – do tej grupy należą idee filozoficzne,
Kartezjusz PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
Plik z chomika:
PowerWislak123
Inne pliki z tego folderu:
Antyczne źródła nauki o polityce Erica Voegelina Czarnecki.doc
(180 KB)
voegelin.pdf
(106 KB)
FILOZOFIA TWÓRCZEJ NEGACJI.pdf
(54 KB)
Człowiek w ujęciu Mikołaja Bierdiajewa.pdf
(166 KB)
ŚWIĘTY TOMASZ Z AKWINU - KOMETARZ DO EWANGELII JANA.pdf
(10135 KB)
Inne foldery tego chomika:
Archiwum
Boks
Camera
Ciekawe (haslo - 2015)
Corel Video Studio Pro X 5 PL (hasło-haslo)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin