Irena Grochowska - W jakim sensie naprotechnologia jest nadzieją.pdf

(438 KB) Pobierz
Microsoft Word - I. Grochowska
Dr Irena Grochowska
Instytut Ekologii i Bioetyki
Wydział Filozofii Chrześcijańskiej UKSW
W JAKIM SENSIE NAPROTECHNOLOGIA
JEST NADZIEJĄ?
WSTĘP
Termin NaProTechnologia z jednej strony kojarzy się z
nowoczesną medycyną ginekologiczno–położniczą, z drugiej zaś
wiemy, że jest odpowiedzią na społeczne nauczanie Kościoła, a
szczególnie Papieża Pawła VI i jego kontynuatorów.
W lipcu 1968 roku Paweł VI wydał encyklikę Humanae Vitae, w
której nauczał o podejściu Kościoła Katolickiego do antykoncepcji i
aborcji, które zakłócają i destrukcyjnie wpływają na prawdę o
małżeństwie i rodzinie. Właśnie to ta encyklika była słowem, które
wpłynęło na dalsze losy zawodowe doktora Hilgersa i spowodowało
powstanie nowej dyscypliny jaką jest NaProTechnologia 1 .
NaProTechnologia pochodzi od angielskiego „natural procreative
technology” i jest nową dyscypliną nauk medycznych w zakresie
zdrowia ginekologiczno–prokreacyjnego. Zajmuje się naturalnym
wsparciem rozrodczości, rozwiązując problemy natury ginekologiczno-
reprodukcyjnej kobiet. Charakteryzuje się określonym sposobem
myślenia, z którego wynika postępowanie.
Naprotechnologia współgra z naturalnym cyklem kobiety i
pozwala dokładnie określić przyczyny niepłodności, diagnozować je i w
1 T. W. Hilgers, NaProTechnologia The medical and surgical practice of
NaProTechnology, 2004: 19.
końcu leczyć. Trzeba tutaj nadmienić, że NaProTechnologia to nie tylko
wspomaganie rozpoznania przyczyn niepłodności, ale również pomoc
w jej leczeniu oraz monitorowaniu i leczeniu innych schorzeń układu
rozrodczego.
Jest to nauka o fizjologii hormonów, proponuje leczenie
hormonalne zgodne z indywidualnym zapotrzebowaniem pacjentki.
Jest to możliwe dzięki połączeniu technologicznego postępu medycyny
konwencjonalnej z anatomią, biochemią, fizjologią i psychologią
człowieka. Dzięki takiemu interdyscyplinarnemu ujęciu można
wsłuchać się w „mowę organizmu kobiety” i pozwolić jej cieszyć się z
możliwości macierzyństwa oraz zdrowia likwidując wielorakie choroby
i przyczyny niepłodności.
Przyjęcie, respektowanie i wdrażanie zasad sformułowanych
przez twórców NaProTechnologii prowadzi do integralnego rozwoju
człowieka. Uwzględnianie i rozumienie ludzkiej płodności zakłada
postęp w rozwoju, czyli dążenie do integralności.
Dlatego też NaProTechnologia jako kompleksowa metoda łącząca
medycynę z wiarą może stać się nadzieją na lepsze, głębsze
zrozumienie seksualności człowieka.
1. NAPROTECHNOLOGIA PROPOZYCJĄ
ODPOWIEDZI NA NAUCZANIE KOŚCIOŁA
Kościół przyglądając się najnowszym osiągnięciom badań
medycznych przypomina o odpowiedzialności etycznej i społecznej za
podejmowane działania.
Nauka zaproponowana przez Hilgersa, oświecona nauką Kościoła
Katolickiego, jest propozycją wcielenia Ewangelii w praktykę dnia
codziennego, dotyczącą sfery ludzkiej płodności. Paweł VI chciał
pobudzić, zainspirować naukowców do poszukiwania prawdy i służenia
jej poprzez naukę. Można powiedzieć, że kontynuacja nauczania Jana
Pawła II poprzez encyklikę Fides et ratio została przyjęta i zastosowana
już wcześniej przez zespół lekarzy z Instytutu Pawła VI 2 .
Pomimo, że Humanae Vitae to encyklika, która przebudziła do
nowego myślenia grupę lekarzy ginekologów i położników na czele z
małżeństwem S. i T. Hilgers, to jednak ich zdaniem treści przesłania
zawarte w encyklice nie stały się realne we współczesnym świecie.
Według twórców metody zauważa się zbyt małe zaangażowanie a
czasem nawet zaniechanie przedstawicieli Kościoła w przezwyciężaniu
wątpliwości i zachęcie do wdrażania pastoralnych wskazówek
poruszanych w Humanae Vitae .
Paweł VI skierował apel do ludzi nauki, społecznych autorytetów,
chrześcijańskich małżeństw, świeckiego apostolatu, lekarzy i
przedstawicieli opieki medycznej, księży i biskupów o to, aby nauczanie
Kościoła stawało się coraz bardziej widoczne.
2 Instytut Badań nad Ludzką Rozrodczością im. Pawła VI założony przez prof. T.
Hilgersa w Omaha, stan Nebraska.
Jeżeli porównać oddźwięk tego wyzwania, o szacunek i troskę o
życie od poczęcia do naturalnej śmierci zgodny z moralnym
porządkiem głoszonym przez Papieża do oddźwięku dawanego przez
naukowców i zwolenników antykoncepcji, aborcji i reprodukcyjnych
technologii, to rozwój i zaangażowanie ich programów daleko
wyprzedziło rozwój i propagowanie naturalnych metod regulacji
ludzkiej płodności. Metody antykoncepcyjne i reprodukcyjne znalazły
oddźwięk i szerokie zastosowanie we współczesnym świecie.
Rozeznając sytuację Jan Paweł II informował o zagubieniu i
zdezorientowaniu małżeństw, pozostawionych ze swoimi problemami
samym sobie.Bez kompetentnej pomocy i wsparcia zostawali narażeni
na ryzyko osłabienia lub zagubienia wiary w Boga i stawali się
niewolnikami swoich własnych moralnych konfliktów.
Jan Paweł II w adhortacji apostolskiej Familiaris Consortio
postulował potrzebę wprowadzenia nauczania o naturalnej płodności i
jej rytmach dla młodych małżeństw i narzeczonych, przygotowywanych
i prowadzonych przez lekarzy i specjalistów.
„Teologia Ciała” Jana Pawła II była propagowana wśród młodych
ludzi i jej rozgłos miał mieć przełożenie na programy edukacyjne
dotyczące naturalnego planowania rodziny. Wśród wielu propozycji
pojawiła się metoda, która zdaje się być najbardziej całościową i
wiarygodną spośród dotychczasowych propozycji, metoda, która jest
nową nadzieją i to jest właśnie NaProTechnologia.
Żona Profesora Hilgersa Susan potwierdziła, że katolickie
małżeństwa napotykają na trudne wyzwania.
Powiedziała ona:
„Sądzę, że gdyby pary katolickie naprawdę i głęboko rozumiały
swoją seksualność w świetle nauki Kościoła, szczególnie w odniesieniu
do teologii ciała Jana Pawła II, w której ukazał całe piękno i głębię
seksualności w związku pomiędzy mężczyzną a kobietą, jeśli pary
małżeńskie naprawdę rozumiałyby tę prawdę o sobie, żyły według niej i
świadczyły o niej swoim dzieciom - jestem przekonana, że ich wiara
pogłębiłaby się”.
W ostatniej instrukcji Dignitas personae poza częścią
antropologiczno-etyczno-teologiczną poświęcono rozdział nowym
problemom związanym z przekazywaniem życia oraz nowym
propozycjom terapeutycznym związanym z manipulowaniem
embrionem lub dziedzictwem genetycznym człowieka.
Instrukcja porusza temat trzech podstawowych dóbr,które
powinny być uszanowane przez nowe techniki medyczne. Są to:
Prawo do życia i do integralności fizycznej każdej istoty
ludzkiej od poczęcia do naturalnej śmierci
Jedność małżeństwa pociągająca za sobą wzajemne
poszanowanie prawa małżonków do stania się ojcem i matką
wyłącznie dzięki sobie [Kongregacja Nauki i Wiary, Instrukcja
Dominum Vitae , 1988, s.87]
specyficznie ludzkie wartości płciowości, które „ wymagają
małżeńskiego aktu miłości między małżonkami” [Kongregacja
Nauki i Wiary, Instrukcja Dominum Vitae , 1988, s.87]
Encyklika Humanae vitae i adhortacja apostolska Ewangelii
muntiandi są ważne, aby zrozumieć ludzki sens rozwoju
proponowany przez Kościół.
Przede wszystkim encyklika Humanae Vitae wskazuje na silnie
więzy istniejące między etyką życia a etyką społeczną. Na taką
zależność wskazuje również Jan Paweł II w Evangelium vitae .
Pełny rozwój ma szansę w powiązaniu Ewangelii z konkretnym
osobistym i społecznym życiem człowieka, ponieważ między
ewangelizacją i rozwojem ludzkim istnieją głębokie więzi.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin