Wprowadzenie do zagadnień filozoficznych Piotr Lenartowicz SJ.pdf

(572 KB) Pobierz
341525916 UNPDF
WPROWADZENIE
DO ZAGADNIEŃ
FILOZOFICZNYCH
Wydanie drugie
poprawione we współpracy
z Józefem Bremerem SJ
i Jolantą Koszteyn
Wydział Filozoficzny Towarzystwa Jezusowego
Wydawnictwo WAM
Kraków 1998
Przedmowa
9
ROZDZIAŁ I
O istocie filozofowania
11
Czym jest filozofia?
12
Filozofia jako program
12
© Wydawnictwo WAM, 1998
ul. Kopernika 26, 31-501 Kraków
Filozofia jako metoda
15
Filozofia jako wnioski
17
Definicja filozofii
18
Podział zagadnień filozoficznych
21
według Arystotelesa
21
według Christiana Wolffa
23
według filozofów współczesnych
24
ROZDZIAŁ II
O znaczeniu filozofii dla wiary
29
Czy człowiek może poznać Boga?
30
Trudności w poznawaniu Boga
34
Czy istnieje "filozofia chrześcijańska"?
37
Redakcja
PIOTR LENARTOWICZ SJ
Teologia jako "norma negatywna" filozofii
39
Teoria Dwóch Prawd
40
ROZDZIAŁ III
0 podmiocie, przedmiocie, świadomości, pojęciach
1 znakach
43
Podmiot, przedmiot, pojęcie, znak
43
Redukcja pojęcia do przedmiotu
46
Redukcja pojęcia do języka (znaków)
50
Podmiot a przedmiot poznania
54
ISBN 83-906568-9-2 WFTJ
Introspekcja, samoobserwacja
56
ISBN 83-7097-436-8 WAM
ROZDZIAŁ IV
Spór o możliwość systematycznego poznania
rzeczywistości
59
Nominalizm
60
Konceptualizm
62
341525916.008.png 341525916.009.png 341525916.010.png 341525916.011.png
Realizm umiarkowany
70
Antropologia i teoria poznania w marksizmie ...
120
Spór o "uniwcrsalia"
71
ROZDZIAŁ V
Spór o teorię bytu zmiennego
75
ROZDZIAŁ VIII
Spór o właściwy poziom krytycyzmu
121
Natura aktu krytycznego
121
Statyczna teoria bytu
75
Zasada sprzeczności
124
Dynamiczna teoria bytu
77
Jak dochodzi do poznania zasady sprzeczności? .
126
Dualistyczna teoria bytu zmiennego
79
Stany umysłu wobec wypowiadanych twierdzeń .
127
Dlaczego AT nazywa się teorią dualistyczną? ....
82
Problem krytycyzmu w historii filozofii
129
Porównanie trzech teorii bytu
84
Bczkrytycyzm w filozojh
130
O niektórych cechach arystotelcsowskiej
metody filozofowania
Ultrakrytycyzm w
filozofii
131
84
Zarzuty sceptyków
135
Zależność pomiędzy teorią poznania a teorią bytu .
85
Zarzut zawodności poznania zmysłowego . . .
135
Zarzut subiektywności poznania
136
ROZDZIAŁ VI
Spór o pierwszeństwo: materia czy duch?
Zarzut bezwartościowości pojęć racjonalnych
136
87
Zarzut niewiedzy
138
Abstrakcja selektywna, źródło pojęć materii i ducha
88
Zarzut sprzeczności
139
Podstawowe cechy materii
90
Relatywizm
140
Podstawowe cechy ducha
94
Przyczyny relatywizmu
143
Duchowe cechy aktu refleksji
94
Nicklasycznc definicje prawdy
145
Duchowe cechy aktu sądzenia
96
O możliwości krytykowania tez filozoficznych . .
148
Duchowe cechy aktu wolnej woli
96
Procesy biologiczne
98
Podsumowanie
150
Duch i dusza
99
Istotne elementy sporu
101
ROZDZIAŁ VII
Sporo mechanizm działania świadomości
105
Zależność między antropologią a teorią
poznania w AT
107
Poznawanie a kształtowanie pojęć wg AT
109
Pojęcie wiedzy i nauki wg AT
110
Skrajny dualizm antropologii kartezjańskiej ....
112
Dualizm kartezjański a teoria poznania
113
Skutki dualizmu kartezjańskiego w nowożytnej myśli
filozoficznej
115
Teoria poznania i antropologia u Berkeley'a ....
116
Teoria poznania i antropologia u Macha
117
341525916.001.png 341525916.002.png 341525916.003.png 341525916.004.png 341525916.005.png 341525916.006.png 341525916.007.png
PRZEDMOWA
"Wprowadzenie" nic jest ani "zarysem", ani "przewodni­
kiem", ani "informatorem". Nic stanowi też jakiejś systema­
tycznej całości. Wiele istotnych dla filozofii zagadnień
pominięto. Jest to raczej zbiór "ilustracji", przykładów filozofii
"in statu nascendi". Żaden album ilustracji nie spełni roli
podręcznika. Usiłowano tu uwypuklić pewne kontrastujące
punkty widzenia, pewne wybrane konsekwencje proponowa­
nych metod lub punktów wyjścia.
"Wprowadzenie" w kilku miejscach obszerniej porusza
stanowisko Kościoła Katolickiego wobec filozofii. To stano­
wisko - oczywiście - ma charakter teologiczny. Jego ukazanie
pozwala wyraźniej odgraniczyć to, co w religii pochodzi z wia­
ry nadprzyrodzonej, od lego, co może wynikać z naturalnych,
poznawczych kontaktów z rzeczywistością otoczenia i Wszech­
świata.
Czytelnik powinien też zauważyć, że filozofia arystotcle-
sowsko-tomistyczna (oznaczana w tekście skrótem AT) ma we
"Wprowadzeniu" pozycję uprzywilejowaną. Stronniczość autora
też może służyć jako ilustracja pewnych tendencji spotykanych
we filozofii i przyczynić się w len sposób do pogłębienia
obiektywizmu i krytycyzmu czytelnika.
ROZDZIAŁ I
O
istocie filozofowania
"Marność nad marnościami! Wszystko jest marnością!
...Umysł swój zwróciłem ku temu, by mądrze wybadać
I prześledzić wszystko co dzieje się pod niebem...
...Przyłożyłem się do zgłębienia mądrości i głupoty.
1 pojąłem, że to także jest gonitwą za wiatrem.
Bo gdzie wiele mądrości, tam wiele goryczy,
A kto pomnaża wiedzę, pomnaża i cierpienie..."
(z. pierwszego rozdziału Księgi Koheleta).
Przestroga. Kto przystępuje do studiowania filozofii, ten
staje oko w oko z najtrudniejszymi, a zarazem najboleśniej­
szymi pytaniami, jakie człowiek może sobie postawić. Staje też
wobec tysiąca przeciwstawnych, sprzecznych odpowiedzi. Ła­
two zgubić się w świecie, a jeszcze łatwiej w chaosie myśli
filozoficznej. Bardzo często sposób postępowania filozofów
wydaje się początkującym z jednej strony czymś bezsensow­
nym lub trywialnym, z drugiej zaś strony czymś zaskakująco
trudnym, a nawet frustrującym. Dlatego studia filozoficzne
prowadzą czasem do zniechęcenia, sceptycyzmu, a nawet
wrogości wobec problematyki filozoficznej. Pojawia się pokusa
kapitulacji. Ale, czy możemy zrezygnować ze światopoglądu,
ze zrozumienia sensu i celu naszego istnienia? Nawet Kościół,
nawet sam Pan Bóg, poprzez swoje Objawienie, oczekują od
Zgłoś jeśli naruszono regulamin