Akumulatory i kondensatory.pdf
(
298 KB
)
Pobierz
Eksploatacja / Akumulatory
12/2007
> Warsztat <
Akumulatory
mowy, aby powstał elektryczny samochód
o rozsądnej masie, zdolny przejechać choć-
by 400 kilometrów od ładowania do łado-
wania, dysponujący osiągami co najmniej
klasycznego auta popularnego i, co ważne,
dający się z powrotem „zatankować” prą-
dem w kilka lub kilkanaście minut.
Większość obecnie produkowanych i pro-
jektowanych samochodów hybrydowych
i z ogniwami paliwowymi ma akumulatory
niklowo-metalowo-wodorkowe (NiMH).
Ta technologia jest już dobrze opanowa-
na i daje niezłe wyniki, choć ma też wady
– akumulatory tego typu podlegają stop-
niowemu samorozładowaniu, co bywa
istotne, gdy samochód nie jest użytkowany
systematycznie.
Lepsze parametry, szczególnie gęstość
energii, mają akumulatory litowo-jonowe
(Li-ion), ale producenci samochodów hy-
brydowych uznają, że ta technologia wy-
maga jeszcze dopracowania. Problemem
jest bezpieczeństwo, zagospodarowanie
zużytych baterii, ale największym niedo-
stateczna ich trwałość.
Wszystkie wspomniane technologie aku-
mulatorów mają dwie podstawowe wady:
długi czas ładowania oraz niedostateczną
sprawność i trudność wykorzystania całej
energii, jaka zostanie w nich zmagazyno-
wana. Właściwą odpowiedzią zdają się być
kondensatory. Nie wdając się w dłuższe
dywagacje fizyczno-chemiczne, konden-
sator jest magazynem energii elektrycznej,
podobnie jak wspomniany wyżej aku-
mulator, ale takim, w którym ładowaniu
i rozładowaniu nie towarzyszy reakcja che-
miczna. Skutkiem tego proces ładowania
i rozładowania kondensatora jest niezwy-
kle szybki. Z drugiej jednak strony klasycz-
ne, tzw. elektrolityczne, kondensatory mają
minimalną pojemność, a więc i niewielką
gęstość zmagazynowanej energii.
5
6
7
1
2
8
3
4
9
10
i kondensatory
Jednym z dwóch źródeł prądu w każdym pojeździe jest akumulator. Drugim jest
alternator dostarczający temu pierwszemu energii elektrycznej.
Po lewej – budowa ogniwa Li-ion oferującego dwukrotnie lepszą wydajność niż NiMH: 1) pokrywa, 2) uszczel-
ka, 3) izolacja, 4) obudowa i połączenie ujemne, 5) połączenie dodatnie, 6) zawór bezpieczeństwa,
7) czujnik temperatury/wyłącznik, 8) separator – elektrolit, 9) elektroda dodatnia, 10) elektroda ujemna.
Jak widać, ogniwo litowo-jonowe przypomina konstrukcją ogniwo nowoczesnego akumulatora ołowiowo- -
kwasowego w technologii Orbital, a to z kolei przypomina historyczne ogniwo Gastona Plantégo. Za każdym
razem chodzi o mechaniczną trwałość i jak największą powierzchnię płyt – elektrod w zadanej objętości.
1000
10 000 s 1000 s
100 s
opracowanie:
ATM
Akumulatory wielokrotnego ładowania
Li-ion
NiMH
NiCd
100
P
ierwszy akumulator skonstruował
10 s
10
w 1859 roku francuski fizyk Ga-
ston Planté. Urządzenie składało się
z pojedynczego ogniwa, które zbudowano
z dwóch ołowianych folii spiralnie zwinię-
tych i odseparowanych od siebie płótnem
lnianym. Całość zanurzona w elektrolicie,
roztworze kwasu siarkowego, była prototy-
pem akumulatora takiego, jaki znamy dzi-
siaj. Po 150 latach najbardziej popularne
w motoryzacji są ciągle akumulatory kwa-
sowo-ołowiowe. Czyżby więc przez pół-
tora wieku technologia magazynowania
prądu nie posunęła się do przodu? Wręcz
przeciwnie, choć genialny wynalazek pana
Plantégo nadal stanowi jej podwaliny. Przez
lata dążono do zwiększenia trwałości aku-
mulatorów i poprawienia parametru zwa-
nego gęstością energii, czyli zdolnością do
jej magazynowania w odniesieniu do masy
urządzenia. Jak się okazuje bariery, jakie tu
występują, trudno przekroczyć.
Technologie budowy akumulatorów do-
znały wyraźnego przyspieszenia w ostatnim
ćwierćwieczu, gdy przemysł motoryzacyj-
ny zaczął poszukiwać wydajnego maga-
zynu energii dla ekologicznych pojazdów
elektrycznych. I właśnie ta kwestia stała się
barierą dla rozwoju podobnych pojazdów.
Na razie żaden ze znanych akumulatorów
nie jest w stanie zmagazynować energii
w takiej gęstości, która byłaby choć trochę
porównywalna z gęstością energii w zbior-
niku z benzyną lub olejem napędowym.
Nie mówimy tu już oczywiście o akumula-
torach kwasowo-ołowiowych. Pojawiły się
lepsze rozwiązania, choć niektóre z nich
drogie i kłopotliwe. Dalej jednak nie ma
Pb
1 s
1
Kondensatory dwuwarstwowe
superkondensatory
0,1 s
0,1
Aluminiowe kondensatory
elektrolityczne
0,01
10 100 1000 10 000
Moc w przeliczeniu na jednostkę masy [W/kg]
Wydajność systemów magazynowania energii elektrycznej. Największą gęstość energii (do 160 Wh/kg) oferuje
ogniwo Li-ion, jednak jego problemem jest trwałość (rzędu tylko 2 lat) i kwestia bezpieczeństwa w przypadku
przeładowania lub nadmiernego wzrostu temperatury. Duże nadzieje wiąże się za to z superkondensatorami.
W ostatnich dziesięcioleciach pojawiły się
jednak kondensatory będące formą przej-
ściową pomiędzy akumulatorami a zwy-
kłymi kondensatorami. Są to kondensatory
dwuwarstwowe (określenie to dotyczy nie
tyle budowy, co specyficznego procesu fi-
zycznego, jaki powoduje grupowanie elek-
tronów przy ładowaniu pod niskim na-
pięciem, bez udziału jakiejkolwiek reakcji
chemicznej), oraz tzw. superkondensatory,
które wykorzystują tę technologię, plus
specjalne rozwiązania powodujące olbrzy-
mie zwiększenie powierzchni czynnej, na
której gromadzony jest potencjał elektrycz-
ny. W rezultacie superkondensator może
gromadzić energię o gęstości zbliżonej do
zwykłych akumulatorów, a jednocześnie
może być on ładowany i rozładowany dość
dużym prądem, co prawda o niewielkim
napięciu, ale za to bardzo szybko – czas
pełnego ładowania i rozładowania liczony
jest w sekundach lub dziesiątkach sekund.
Akumulator ołowiowy z tzw. uwięzionym elektro-
litem, odporny na wielokrotne rozładowanie. Różni
się tym od klasycznego, że elektrolit utrzymywany
jest w sprasowanej macie z włókna szklanego.
Doświadczalny akumulator Li-ion ma doskonałe
parametry elektryczne, ale ciągle zbyt szybko traci
pojemność, poza tym może być niebezpieczny,
gdy będzie nieprawidłowo ładowany.
Superkondensator oferuje przeciętną gęstość energii
i niskie napięcie, ale nadrabia szybkością ładowania.
Ten, wielkości trzech tabliczek czekolady, oddając
prąd 1 A przez ok. minutę, straci 1V napięcia.
40
59
www.autotechnika.com.pl
auto
technika
motoryzacyjna
grudzien 2007
Plik z chomika:
stom007
Inne pliki z tego folderu:
Supercap.pdf
(974 KB)
Kondensator SUPERCAP.pdf
(197 KB)
Akumulatory i kondensatory.pdf
(298 KB)
Przetworniki liniowe pomiaru drogi.ppt
(6066 KB)
Sterowniki proglamowalne PLC.pdf
(10393 KB)
Inne foldery tego chomika:
>>> ANDROID_wszystko na TABLET <<<
>>>> LEX POLONICA 2014 <<<
@@@ eBOOKs
@@@ KURSY i SZKOLENIA
@@@ MASZYNY ROLNICZE @@@
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin