Akumulatory i kondensatory.pdf

(298 KB) Pobierz
Eksploatacja / Akumulatory
12/2007
> Warsztat <
Akumulatory
mowy, aby powstał elektryczny samochód
o rozsądnej masie, zdolny przejechać choć-
by 400 kilometrów od ładowania do łado-
wania, dysponujący osiągami co najmniej
klasycznego auta popularnego i, co ważne,
dający się z powrotem „zatankować” prą-
dem w kilka lub kilkanaście minut.
Większość obecnie produkowanych i pro-
jektowanych samochodów hybrydowych
i z ogniwami paliwowymi ma akumulatory
niklowo-metalowo-wodorkowe (NiMH).
Ta technologia jest już dobrze opanowa-
na i daje niezłe wyniki, choć ma też wady
– akumulatory tego typu podlegają stop-
niowemu samorozładowaniu, co bywa
istotne, gdy samochód nie jest użytkowany
systematycznie.
Lepsze parametry, szczególnie gęstość
energii, mają akumulatory litowo-jonowe
(Li-ion), ale producenci samochodów hy-
brydowych uznają, że ta technologia wy-
maga jeszcze dopracowania. Problemem
jest bezpieczeństwo, zagospodarowanie
zużytych baterii, ale największym niedo-
stateczna ich trwałość.
Wszystkie wspomniane technologie aku-
mulatorów mają dwie podstawowe wady:
długi czas ładowania oraz niedostateczną
sprawność i trudność wykorzystania całej
energii, jaka zostanie w nich zmagazyno-
wana. Właściwą odpowiedzią zdają się być
kondensatory. Nie wdając się w dłuższe
dywagacje fizyczno-chemiczne, konden-
sator jest magazynem energii elektrycznej,
podobnie jak wspomniany wyżej aku-
mulator, ale takim, w którym ładowaniu
i rozładowaniu nie towarzyszy reakcja che-
miczna. Skutkiem tego proces ładowania
i rozładowania kondensatora jest niezwy-
kle szybki. Z drugiej jednak strony klasycz-
ne, tzw. elektrolityczne, kondensatory mają
minimalną pojemność, a więc i niewielką
gęstość zmagazynowanej energii.
5
6
7
1
2
8
3
4
9
10
i kondensatory
Jednym z dwóch źródeł prądu w każdym pojeździe jest akumulator. Drugim jest
alternator dostarczający temu pierwszemu energii elektrycznej.
Po lewej – budowa ogniwa Li-ion oferującego dwukrotnie lepszą wydajność niż NiMH: 1) pokrywa, 2) uszczel-
ka, 3) izolacja, 4) obudowa i połączenie ujemne, 5) połączenie dodatnie, 6) zawór bezpieczeństwa,
7) czujnik temperatury/wyłącznik, 8) separator – elektrolit, 9) elektroda dodatnia, 10) elektroda ujemna.
Jak widać, ogniwo litowo-jonowe przypomina konstrukcją ogniwo nowoczesnego akumulatora ołowiowo- -
kwasowego w technologii Orbital, a to z kolei przypomina historyczne ogniwo Gastona Plantégo. Za każdym
razem chodzi o mechaniczną trwałość i jak największą powierzchnię płyt – elektrod w zadanej objętości.
1000
10 000 s 1000 s
100 s
opracowanie: ATM
Akumulatory wielokrotnego ładowania
Li-ion
NiMH
NiCd
100
P ierwszy akumulator skonstruował
10 s
10
w 1859 roku francuski fizyk Ga-
ston Planté. Urządzenie składało się
z pojedynczego ogniwa, które zbudowano
z dwóch ołowianych folii spiralnie zwinię-
tych i odseparowanych od siebie płótnem
lnianym. Całość zanurzona w elektrolicie,
roztworze kwasu siarkowego, była prototy-
pem akumulatora takiego, jaki znamy dzi-
siaj. Po 150 latach najbardziej popularne
w motoryzacji są ciągle akumulatory kwa-
sowo-ołowiowe. Czyżby więc przez pół-
tora wieku technologia magazynowania
prądu nie posunęła się do przodu? Wręcz
przeciwnie, choć genialny wynalazek pana
Plantégo nadal stanowi jej podwaliny. Przez
lata dążono do zwiększenia trwałości aku-
mulatorów i poprawienia parametru zwa-
nego gęstością energii, czyli zdolnością do
jej magazynowania w odniesieniu do masy
urządzenia. Jak się okazuje bariery, jakie tu
występują, trudno przekroczyć.
Technologie budowy akumulatorów do-
znały wyraźnego przyspieszenia w ostatnim
ćwierćwieczu, gdy przemysł motoryzacyj-
ny zaczął poszukiwać wydajnego maga-
zynu energii dla ekologicznych pojazdów
elektrycznych. I właśnie ta kwestia stała się
barierą dla rozwoju podobnych pojazdów.
Na razie żaden ze znanych akumulatorów
nie jest w stanie zmagazynować energii
w takiej gęstości, która byłaby choć trochę
porównywalna z gęstością energii w zbior-
niku z benzyną lub olejem napędowym.
Nie mówimy tu już oczywiście o akumula-
torach kwasowo-ołowiowych. Pojawiły się
lepsze rozwiązania, choć niektóre z nich
drogie i kłopotliwe. Dalej jednak nie ma
Pb
1 s
1
Kondensatory dwuwarstwowe
superkondensatory
0,1 s
0,1
Aluminiowe kondensatory
elektrolityczne
0,01
10 100 1000 10 000
Moc w przeliczeniu na jednostkę masy [W/kg]
Wydajność systemów magazynowania energii elektrycznej. Największą gęstość energii (do 160 Wh/kg) oferuje
ogniwo Li-ion, jednak jego problemem jest trwałość (rzędu tylko 2 lat) i kwestia bezpieczeństwa w przypadku
przeładowania lub nadmiernego wzrostu temperatury. Duże nadzieje wiąże się za to z superkondensatorami.
W ostatnich dziesięcioleciach pojawiły się
jednak kondensatory będące formą przej-
ściową pomiędzy akumulatorami a zwy-
kłymi kondensatorami. Są to kondensatory
dwuwarstwowe (określenie to dotyczy nie
tyle budowy, co specyficznego procesu fi-
zycznego, jaki powoduje grupowanie elek-
tronów przy ładowaniu pod niskim na-
pięciem, bez udziału jakiejkolwiek reakcji
chemicznej), oraz tzw. superkondensatory,
które wykorzystują tę technologię, plus
specjalne rozwiązania powodujące olbrzy-
mie zwiększenie powierzchni czynnej, na
której gromadzony jest potencjał elektrycz-
ny. W rezultacie superkondensator może
gromadzić energię o gęstości zbliżonej do
zwykłych akumulatorów, a jednocześnie
może być on ładowany i rozładowany dość
dużym prądem, co prawda o niewielkim
napięciu, ale za to bardzo szybko – czas
pełnego ładowania i rozładowania liczony
jest w sekundach lub dziesiątkach sekund.
Akumulator ołowiowy z tzw. uwięzionym elektro-
litem, odporny na wielokrotne rozładowanie. Różni
się tym od klasycznego, że elektrolit utrzymywany
jest w sprasowanej macie z włókna szklanego.
Doświadczalny akumulator Li-ion ma doskonałe
parametry elektryczne, ale ciągle zbyt szybko traci
pojemność, poza tym może być niebezpieczny,
gdy będzie nieprawidłowo ładowany.
Superkondensator oferuje przeciętną gęstość energii
i niskie napięcie, ale nadrabia szybkością ładowania.
Ten, wielkości trzech tabliczek czekolady, oddając
prąd 1 A przez ok. minutę, straci 1V napięcia.
40
59
www.autotechnika.com.pl
auto technika motoryzacyjna
grudzien 2007
1158412774.024.png 1158412774.025.png 1158412774.026.png 1158412774.027.png 1158412774.001.png 1158412774.002.png 1158412774.003.png 1158412774.004.png 1158412774.005.png 1158412774.006.png 1158412774.007.png 1158412774.008.png 1158412774.009.png 1158412774.010.png 1158412774.011.png 1158412774.012.png 1158412774.013.png 1158412774.014.png 1158412774.015.png 1158412774.016.png 1158412774.017.png 1158412774.018.png 1158412774.019.png 1158412774.020.png 1158412774.021.png 1158412774.022.png 1158412774.023.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin