CiM wyk.pdf

(520 KB) Pobierz
319366762 UNPDF
Gdynia, dnia 27 lutego 2010
Coaching – narzędzie przywództwa. Jest to najbardziej efektywna zasada modyfikowania
jednostek. Nadaje się do kształtowania postaw naszych i bliskich.
3 podstawowe metody:
1. Nakazowe – w tym dwa rodzaje emocji: pozytywne i negatywne
2. Odwoływanie się do dorosłości – podejście humanistyczne
3. Coaching
PSYCHILOGIA
- nauka zajmująca się człowiekiem, trzeba mieć podstawową
wiedzę z zakresu psychologii.
Postawa – nasz stosunek wobec kogoś. 3 elementy:
1)Fakty
2)Element emocjonalno – oceniający
3)Behawioralny
Aby zmodyfikować trzy elementy postawy trzeba dostarczyć
nowy zestaw informacji i skojarzyć z innymi emocjami. W
dobrym coachingu ważne jest to abyśmy rozumieli z czego
wynika zachowanie danego człowieka.
ZAUFANIE
Jest pochodną doświadczenia nie
dotrzymania obietnicy jakiejkolwiek
(wyartykułowanej jak i domniemanej)
KREATYWNOŚĆ
Umiejętność zorganizowania elementów w
zupełnie inna całość
ROZWÓJ
Nabywanie nowych
umiejętności i kompetencji
INSPIRACJA
Samemu dojść do czegoś
CZAS
Zarządzanie czasem to zarządzanie zdarzeniami
zapisanymi w czasie.
Co to jest czas?
W konkretnej jednostce czasu musimy wykonań
jak najwięcej zdarzeń. Musimy mieć je wypisane i
opisać na dwóch wymiarach:
1.oś czasu
2.znaczeniedanego zdarzenia
a)bardzo pilne
b)ważne
c)mało pilne
d)mało ważne
ZARZĄDZANIE
Musimy wiedzieć jakie mamy zasoby do
wykorzystania i jak je zoptymalizować
RELACJE
Nie ma możliwości, że nie można tworzyć
relacji. Musimy robić wszystko by relacje były
jak najlepsze.
ZMIANA
Sytuacja w której porównujemy dwa
momenty na osi czasu, które różnią
się między sobą. Najlepiej jak jest
pozytywna
KONTROLA
NAUCZANIE
- wspólnie określić co rozumiemy pod danym
pojęciem. Spróbować określić do czego
możemy dopasować definicję.
Wzmacnianie pożądanych zachowań.
Coach wspólnie powinien wypracować
wyjaśnienie dla definicji aby utrwalić.
CELE
Coś co chcemy osiągnąć.
Co to jest cel? Coś co warto realizować!
1)warto robić rzeczy, które są wymierne tj. takie,
które można mierzyć
2)ambiitne – coś więcej niż o co osiągnęliśmy do
tej pory
3)realne (subiektywnie)- gdy człowiek nie wierzy,
że może dokonać coś więcej
4) terminowe – określone w czasie – od kiedy do
kiedy
MOTYWACJA
Najbardziej motywuje sukces. To doprowadzenie
do zachowania zorientowanego na osiągnięciu
określonego celu.
- motywacja zewnętrzna (organizacji)
-motywacja wewnętrzna (swoja własna)
Wygodniejsza jest motywacja wewnętrzna.
Warunki wystąpienia motywacji:
1)użyteczność celu
2)prawdopodobieństwo wystąpienia celu
3)niedostatek, brak, deficyt – aby podjąć działania
rozwojowe musi nam czegoś brakować
4)niezadowolenie
319366762.013.png
GENEZA COACHINGU
Coaching – termin wywodzący się ze świata sportu, gdzie rozumiany jest jako trening
specjalistyczny , indywidualny opierający się na wiedzy i na doświadczeniu trenera.
Podobieństwa wiedzy istotą trenowania sportowców a doskonaleniem umiejętności
pracowników stały się podstawowymi założeniami coachingu
Trening specjalistyczny zakłada, że nie rozwijamy wszystkich umiejętności lecz skupiamy
się na pewnych określonych elementach.
Coaching – praca nad wybranymi kompetencjami
Coach – powinien zasugerować nad czym powinno się pracować
Coaching to nie terapia
Coach nie musi robić lepiej niż pracownik, nie musi być specjalistą w tej dziedzinie.
Coaching – wzbogacanie a nie zastępowanie
Coach musi być darzony zaufaniem
Coaching jest to:
Motywowanie do zmiany
Uruchomienie własnego potencjału
Utrwalanie procesu doskonalenia
Definiowanie statutu Quo, generowanie i wprowadzanie w życie nowych pomysłów
Pokrewne metody
Instruktarz – pokazujemy dokładnie jak coś należy zrobić
Trening
Mentoring
Consulting – doradzać. Cechu konsultingu:
Osoby z zewnątrz
Doradzanie ale nie odpowiadanie za efekty
Najważniejsza funkcja szkoleń:
Funkcja motywacyjna do budowania np. zaangażowania
Ocena efektywności szkoleń:
Satysfakcja
319366762.014.png 319366762.015.png 319366762.016.png 319366762.001.png
Poziom wiedzy
Najważniejsze w coachingu:
Zdobycie zaufania
Wygenerowanie wspólnego pomysłu
Coaching – Istota metody I
Polega na towarzyszeniu osobie w oparciu o jej potrzeby zawodowe w celu
rozwinięcia jej możliwości i zdolności
Oznacza pomoc drugiej osobie w zmianie i pomoc w określeniu celu zmiany, jej
kierunku, założeń, potencjalnych barier, możliwości. Potem następuje długa droga
dochodzenia do rozwiązań, ćwiczenie i weryfikacja.
Coaching – istota metody II
Prowadzenie osoby ku zmianie na lepsze
To nabywanie nowych umiejętności poprzez korygowanie nieskutecznych zachowań.
Jest związany z obserwacją pracownika w trakcie wykonywanej pracy, jego
samooceną, informacją zwrotną od coacha i wspólnym planowaniu nowych strategii
postępowania.
W COACHINGU UPŁYNIE TYLE CZASU ILE MU WYZNACZYMY!!!
Definicja coachingu
Zgodnie z dzisiejszą wiedzą coaching można określić jako dwustronny proces rozwoju
personelu firmy wykorzystujący wiedzę, doświadczenie pracowników w połączeniu z
systematyczną oceną zapewniającą sprzężenie zwrotne.
Doskonalenie pracowników opiera się na:
Pogłębieniu wiedzy, umiejętności i chęci pracowników w zakresie realizacji
powierzonych zadań
Motywującym oddziaływaniu trenera na rozwój trenowanego. Umacnianie
trenowanego w przekonaniu o jego rozwoju, co bezpośrednio wpływa na osobistą
skuteczność: wiara w zdolności (umiejętności) robienia czegoś w pewnych obszarach,
powoduje wzrost skuteczności podejmowanych działań. Elementem
przekonywującym o rozwoju jest sprzężenie zwrotne co do ciągłej oceny rozwoju
umiejętności.
319366762.002.png 319366762.003.png 319366762.004.png 319366762.005.png 319366762.006.png
COACHING I ZMIANA
Nowe zachowanie
nawyk
zmiana
Dotychczasowe zachowanie
C O A C H I N G
Zaczyna się od końca dotychczasowego zachowania, trwa przez cały proces modyfikacji, Az
do utrwalenia!!
Gdynia, dnia 5 marca 2010
POTENCJAŁ – PRZESZKODY = WYNIK
Przez stosowanie coachingu firma może osiągnąć:
Wzrost kompetencji pracowników
Zwiększenie stopnia identyfikacji z firmą
Poprawę zachowań socjalnych i społecznych w firmie
Zwiększenie kooperacji pomiędzy pracownikami
Poprawę komunikacji wewnętrznej
Rozwój zespołowych form pracy
319366762.007.png
Rozwój procesów innowacyjnych w praktyce; proces doskonalenia realizowany jest w
trakcie tzw. Spotkań coachingowych, w których uczestniczą jedynie podopieczny i
jego trener
REGUŁA WZAJEMNOŚCI – coś za coś
Cele coachingu:
Dostosowanie się do potrzeb organizacji co warunkuje jej postęp
Poszerzenie wiedzy (wiedza – przetworzona informacja – tzn. nie obiektywna)
Pogłębianie rozwoju i doskonalenie pracowników
Uzasadniona poprawa samoocen trenowanych
Nowatorskie przezwyciężanie pojawiających się trudności (generowanie nowych
rozwiązań)
TRENER
Aby móc realizować powyższe cele należy dobrać osoby mogące pełnić rolę trenerów
(coachów). Osoby takie poza wiedzą i doświadczeniem powinny charakteryzować się
obowiązkowością, umiejętnością obserwowania, diagnozowania, przewidywania i
ukierunkowania. Bardzo często funkcję trenera pełnią pracownicy znajdujący się na tym
samym poziomie hierarchii organizacyjnej (czasem z zewnątrz)
Coaching – proces dobrowolny na zasadzie partnerstwa. Przeszkoda – nadmierny dystans
Coach musi mieć autorytet
Coachem może być ktoś kto posiada:
Umiejętność słuchania
Znajomość komunikacji werbalnej
Wiedzę z zakresu, którego jest ktoś coachowany
Doświadczenie
Umiejętność obserwowania i diagnozowania
Nastawienie an przyszłość
319366762.008.png 319366762.009.png 319366762.010.png 319366762.011.png 319366762.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin