Dobieranie środków ochrony przeciwporażeniowej.pdf

(434 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_elektryk_311[08]_O3.05_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Małgorzata Höffner
Dobieranie środków ochrony przeciwporażeniowej
311[08].O3.05
Poradnik dla ucznia
Wawa
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
381328467.001.png 381328467.002.png 381328467.003.png
Recenzenci:
mgr inż. Jan Krzemiński
mgr Joachim Strzałka
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Jarosław Sitek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[08].O3.05
„Dobieranie środków ochrony przeciwporażeniowej” zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik elektryk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
4
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Działanie prądu elektrycznego na organizm człowieka
6
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3. Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
6
7
8
10
4.2. Układy sieci
10
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3. Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
10
12
13
14
4.3. Klasyfikacja środków ochrony przed porażeniem
15
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3. Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
15
18
19
20
4.4. Ochrona przez zastosowanie samoczynnego wyłączenia zasilania
21
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3. Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
21
24
25
27
4.5. Ochrona przez ograniczenie wartości prądu rażenia
28
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3. Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
28
30
31
32
4.6. Sprzęt ochronny
33
4.6.1. Materiał nauczania
4.6.2. Pytania sprawdzające
4.6.3. Ćwiczenia
4.6.4. Sprawdzian postępów
33
34
34
35
5. Sprawdzian osiągnięć
36
6. Literatura
41
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy o środkach ochrony przed
porażeniem i bezpiecznym użytkowaniu energii elektrycznej oraz kształtowaniu umiejętności
oceny zagrożenia i dobierania środków ochrony przed porażeniem prądem elektrycznym
zzakresu jednostki modułowej „Dobieranie środków ochrony przeciwporażeniowej”
w module „Gospodarowanie energią elektryczną”. Pomoże Ci również kształtować
umiejętność udzielania pierwszej pomocy osobom porażonym prądem elektrycznym.
W poradniku zamieszczono:
cele kształcenia,
materiał nauczania,
tabele przydatne do wykonywania ćwiczeń,
pytania sprawdzające,
ćwiczenia,
sprawdziany postępów,
sprawdzian osiągnięć,
wykaz literatury zawierającej treści z zamieszczonego zakresu.
Szczególną uwagę zwróć na:
ocenę stopnia zagrożenia porażeniem prądem elektrycznym,
rozpoznawanie środków ochrony i analizowanie ich działania,
sprawdzanie, czy środki ochrony zostały zainstalowane i są sprawne,
rodzaje i właściwości urządzeń zabezpieczających,
elementy decydujące o skuteczności zastosowanego środka ochrony,
właściwe dobieranie środków ochrony przed porażeniem do określonych warunków,
rozpoznawanie sprzętu ochronnego i jego przeznaczenia,
zasady udzielania pierwszej pomocy porażonemu prądem elektrycznym.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
wyszukiwać normy i przepisy budowy i eksploatacji urządzeń,
korzystać z kart katalogowych w postaci książkowej i elektronicznej,
wyszukiwać informacje w Internecie,
obliczać rezystancję i impedancję wypadkową obwodu,
obliczać wartość prądu w obwodzie elektrycznym,
stosować pierwsze i drugie prawo Kirchhoffa,
wyjaśniać zasadę działania transformatorów jednofazowych i wielofazowych,
klasyfikować sieci elektroenergetyczne,
klasyfikować odbiorniki energii elektrycznej,
charakteryzować zagrożenia związane z pracą maszyn i urządzeń elektrycznych,
czytać schematy instalacji elektrycznych,
rozpoznawać elementy składowe instalacji elektrycznej,
rysować schematy instalacji elektrycznej.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin