Kampania reklamowa.docx

(12 KB) Pobierz

 

Temat: Kampania reklamowa.

 

Kampania reklamowa jest to proces polegający na urzeczywistnianiu koncepcji reklamowej przedsiębiorstwa. Kampania reklamowa prowadzona jest przy wykorzystaniu wyspecjalizowanego przedsiębiorstwa czyli agencji reklamowej, a rzadziej przy użyciu własnej komórki promocji. Przeprowadzenie kampanii reklamowej poprzedza dokonanie analizy rynku, na którą składa się: analiza produktu, badanie grupy konsumentów. Do podstawowych czynności w przygotowaniu kampanii reklamowej należą: ustalenie wysokości sumy na jej przeprowadzenie, ustalenie planu kampanii reklamowej, określenie nośników z jakich należy korzystać w czasie jej prowadzenia. Istotne znaczenie ma także wybór podstawowej idei reklamowej, która ma stanowić myśl przewodnią całej kampanii reklamowej. Podstawowa idea reklamowa jest wyrażana bądź w postaci sloganu reklamowego, bądź w formie eksponowania określonej cechy charakterystycznej produktu, która odróżnia dany towar od towarów konkurencji. Realizacja kampanii reklamowej polega na tworzeniu środków reklamowych, lokowaniu ich w odpowiednich środkach przekazu, sprawdzaniu, czy ukazały się zgodnie z umową, oraz na badaniu ich skuteczności, a także badaniu działalności reklamowej konkurentów. 
Stosowanie kampanii reklamowej ma na celu zwiększenie sprzedaży w znacznym stopniu. Siła oddziaływania takiej kampanii jest znacznie większa, szczególnie jeżeli jest przeprowadzona na podstawie dobrze opracowanej strategii. 

Firmy używają wszystkich możliwych sposobów reklamowych, by dotrzeć do klienta i przekonać go, że ich produkt jest najlepszy. Główne media reklamowe to:

I. Miejsce sprzedaży: okno wystawowe, wystrój sklepu,

II. Upominki: firmowe koszulki, czapki,

III. Miejsca publiczne: napisy (neony), tablice i billboardy

IV. Media bezpośrednie: kolportaż katalogów, broszur,

V. Media drukowane: ogłaszanie się w gazetach, czasopismach

VI. Media audio-wizualne: internet, reklamy telewizyjne, radiowe, w kinach


Media reklamowe różnią się ekspresją, zasięgiem terytorialnym, częstotliwością przekazu oraz kosztem przekazu. Najbardziej uniwersalna w tym zakresie jest telewizja, która posługuje się obrazem, kolorem, ruchem, dźwiękiem i słowem. Ma również duży zasięg. Natomiast koszt reklamy telewizyjnej jest wysoki, a czas reklamy krótki. Radio zapewnia szeroki zasięg, jest stosunkowo tanie ale reklamy są krótkie i giną w szumie informacyjnym. Gazety są elastyczne, a reklama tania i szybka. Jakość reklamy jest jednak niska za względu na złą jakość papieru i nadmierna liczbę reklam, głównie w kolorze czarno-bialym. W tym zakresie wyróżniają się czasopisma i magazyny, szczególnie kolorowe. Zaletą czasopism jest też to, że docierają do określonych osób. Najbardziej efektywna w tym zakresie jest poczta, która dociera do wybranych osób i instytucji. Reklama w miejscach publicznych ma niewielki lokalny zasięg, ale długi czas ekspozycji. Nie zawiera jednak dużej liczby informacji, a po pewnym okresie nie jest estetyczna. Miejsce sprzedaży jako medium reklamowe ma znaczenie tylko dla potencjalnych nabywców i przechodniów lecz zawsze wywiera wpływ na decyzję zakupu. Jednakże największym od dziesięcioleci wyzwaniem dla wszystkich profesjonalistów marketingu stało się poznanie specyfiki i praca z tym fundamentalnie odmiennym od wszystkich znanych do tej pory medium - internet. Formy reklamy umieszczane w internecie są różnorodne i (w zależności od rodzaju) stosunkowo tanie a czas reklamy długi, ma on również największy zasięg.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin