Audyt Finansowy.docx

(25 KB) Pobierz

Audyt Finansowy

Podstawy metodyczne audytu finansowego

Sprawozdanie finansowe Sprawozdanie finansowe składa trzech części.

ü                   bilans - prezentuje sytuację jednostki na dany dzień. Obrazuje stan majątkowy jednostki oraz źródła finansowania,

ü                   rachunek zysków i strat - przedstawia działalność jednostki w danym okresie. Jest kalkulacją zmierzającą do ustalenia wyniku finansowego za dany rok obrotowy,

ü                   rachunek przepływów pieniężnych - pokazuje źródła generowania gotówki oraz sposób jej wydatkowania w danym okresie.

 

Aktywa

Pasywa

Aktywa trwałe

Kapitał

Aktywa obrotowe

- w tym wynik finansowy

- w tym środki pieniężne

Zobowiązania

 

Podwójny zapis księgowy Polega on na tym, że każde zdarzenie gospodarcze zapisuje się na dwóch lub więcej, przeciwnych stronach dwóch kont w tej samej kwocie. Na stronie Debet (Dt), zwanej też Winien (Wn), oraz stronie Kredyt (Ct), zwanej też Ma (Ma).

Podwójny zapis a bilans

Bilans można traktować również jako konto, które ma swoją stronę debetową (Dt) oraz kredytową (Cr).

Aktywa

Pasywa

Aktywa trwałe

Kapitał (źródło finansowania - własne)

Aktywa obrotowe

Zobowiązania (źródło finansowania -obce)

Majątek trwały firmy

Źródło finansowania majątku - skąd pochodzą aktywa

Winien (Wn)

Ma (Ma)

 

Transakcje, które powodują zmiany w bilansie możemy podzielić ogólnie na:

1) transakcje aktywne

2) transakcje pasywne

3) transakcje aktywno-pasywne

 

Podwójny zapis a rachunek wyników

Koszty

Przychody

Koszty działalności operacyjnej

Przychody ze sprzedaży

Pozostałe koszty operacyjne

Pozostałe przychody operacyjne

Koszty finansowe

Przychody finansowe

Straty nadzwyczajne

Zyski nadzwyczajne

Winien (Wn)

Ma (Ma)



 

Transakcja sprzedaży

 

Wn

Ma

Sprzedaż towarów

 

X

Należności/Środki pieniężne

X

 

Towary

 

Y

Koszt sprzedanych towarów

Y

 

 

Wpływ transakcji sprzedaży towarów na bilans

Koszty

Przychody

Aktywa trwałe

Kapitał

Aktywa obrotowe

- wynik finansowy (X-Y)

- towary (- Y)

Zobowiązania

- należności (+ X), albo

 

- środki pieniężne (+X)

 

-Y+X

X-Y

Winien (Wn)

Ma (Ma)

 

Zestawienie obrotów i sald

Zestawienie obrotów i sald, zwane często obrotówką. Zawiera ono wszystkie konta używane przez daną jednostkę, pokazując osobno wszystkie salda debetowe i kredytom Dla każdego konta podawany jest bilans otwarcia (BO) obroty debetowe i obroty kredytowe za dany okres oraz bilans zamknięcia (BZ).

Zestawienie obrotów i sald jest istotnym źródłem informacji dla audytora Zawarte w nim dane są znacznie bardziej szczegółowe, niż te ze sprawozdania finansowego. Sprawdzenie obrotówki jest jednocześnie pierwszym ważnym etapem w ramach testów szczegółowych. Sprawdzenie obrotówki polega na:

·                     uzgodnieniu wewnętrznym. Sprawdzenie poprawności samej obrotów co oznacza zazwyczaj sprawdzenie, czy suma zapisów debetowych je równa sumie zapisów kredytowych (obecnie niemal w 100% sprawozdanie przez system finansowo-księgowy),

·                     uzgodnieniu zewnętrznym. Sprawdzenie zgodności obrotówki ze sprawozdaniem finansowym - jest to zazwyczaj pierwsza wykonywana prz audytora czynność w trakcie samego badania sprawozdania. „Uzgodnienie" obrotówki ze sprawozdaniem finansowym polega na sprawozdaniu, czy wszystkie konta jednostki znalazły swoje odzwierciedleń w sprawozdaniu. Jest to bardzo ważny krok na drodze sprawdzenia kompletności sprawozdania.

 

Błędy księgowe

Błędy księgowe bez wpływu na poprawność zestawienia obrotów i sald

Błędy księgowe mające wpływ na poprawność zestawienia obrotów i sald

Całkowite pominięcie danej transakcji

Zapis jednostronny - tylko po stronie Wn lub tylko po stronie Ma

Błąd wyboru konta (np. zaksięgowanie rezerwy na należności jako zobowiązania)

Dwukrotny zapis po stronie Wn lub Ma

Odwrotny zapis - księgowanie na właściwych kontach, ale po ich niewłaściwych stronach (np. księgowanie sprzedaży jako: należności Ma, sprzedaż Wn)

Poprawny kwotowo zapis po stronie Wn i błędny po stronie Ma, albo odwrotnie

Błędy kompensujące się (dwa niezależne błędy, które „znoszą się" nawzajem (np. koszty opłat pocztowych o wartości 997 zaksięgowano w kwocie 799 i jednocześnie fakturę sprzedaży w wysokości 12 866 zaksięgowano w kwocie 12 668 (zaniżenie obrotów Wn i Ma o 198 zł)

 


 

 

Błędy księgowe likwiduje:

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin