Bezpieczeństwo i Rozbrojenie w Projektach Paktu Ligi Narodów, Henryk Korczyk.pdf

(3543 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Mazowieckie Studia Humanistyczne
Nr 1-2, 2005
Henryk Korczyk
BEZPIECZEŃSTWO I ROZBROJENIE W PROJEKTACH
PAKTU LIGI NARODÓW
Pokój czy bezpieczeństwo
Zapewnienie bezpieczeństwa było jednym z najważniejszych celów społecz­
ności międzynarodowej i znalazło wyraz m.in. w preambule paktu Ligi Narodów
(LN). W promocji celów, które zamierzano osiągnąć w ramach współpracy
międzynarodowej, na pierwszym miejscu preambuła wymieniała jednak utrzy­
manie pokoju, a dopiero na drugim - zapewnienie bezpieczeństwa. Już w tym­
czasowym raporcie Komitetu lorda Phillimore'a', ustanowionego przez rząd
brytyjski dla opracowania paktu LN, zatytułowanym Projekt konwencji (Draft
Convention) z 20 marca 1918 r. zakładano, że jeśli zostanie utworzona jakaś
europejska konfederacja przez zawarcie ewentualnego przymierza, dla określenia
której posłużono się nawet nazwą „Ligi Narodów", to najważniejszym jej celem
powinno być utrzymanie pokoju przez zapobieganie wybuchowi wojny 2 .
Utrzymanie pokoju mogło być realizowane przez: przestrzeganie prawa
międzynarodowego, działania dyplomatyczne, kontrolę zbrojeń 3 oraz przez takie
traktaty międzynarodowe, jak: pakty nieagresji, pakty o wyrzeczeniu się siły
(no-force agreements), pakty o zapobieganiu wojny (conventions ofpreventing
war - Kriegsverhutungsabkommeri), pakty arbitrażowe, pakty koncyliacyjne,
pakty konsultacyjne.
1 Walter George Frank Phillimore, były sędzia apelacyjny i członek Królewskiej Tajnej Rady.
W 1928 r. został podniesiony do godności lordowskiej. Był m.in. specjalistą w zakresie prawa
międzynarodowego.
2 D. Hunter Miller, The Drafting ofthe Covenant, vol. I, New York-London 1928, s. 4-5; vol.
II, New York-London 1928, s. 3.
3 G.W. Egerton, The League of Nations: An Outline History 1920-1946, w: The League of
Nations 1920-1946, New York and Geneva 1996, s. 25.
860907532.002.png
45
44
ppTpjeczeństwo i rozbrojenie w projektach paktu Ligi Narodów
Henryk Korczyk
Bezpieczeństwo można było natomiast osiągnąć przez: aneksję terytorium
nieprzyjaciela, okupację jego terytorium, rozczłonkowanie go na mniejsze
państwa, stosowanie sankcji, utrzymanie nieprzyjaciela w stanie rozbrojenia,
posiadanie przewagi militarnej 4 , zawieranie takich umów międzynarodowych,
jak: pakty przymierza, pakty o pomocy wzajemnej, pakty gwarancyjne 5 .
Termin „bezpieczeństwo", ani jego definicja nie zostały sprecyzowane
w pakcie LN. „Bezpieczeństwo" miało natomiast wynikać z pojęcia gwarancji,
którą ustanawiał artykuł 10 tegoż paktu przez zapewnienie wszystkim narodom
integralności terytorialnej i niezależności politycznej. W teorii prawa narodów
gwarancja polegała na zobowiązaniu się do przestrzegania (respecter) jakiegoś
stanu rzeczy dotyczącego sytuacji międzynarodowej lub wewnętrznej jakiegoś
państwa lub jakichś państw i do egzekwowania od innych realizacji (faire
respecter) tego zobowiązania 6 . Egzekwowanie tego zobowiązania mogło się
natomiast odbywać na drodze interwencji wojskowej gwaranta lub przez udzie­
lenie pomocy państwu napadniętemu. Artykuł 10 paktu LN posługiwał się także
tym dwuczłonowym sposobem realizowania gwarancji, stanowią w tłumaczeniu
polskim o szanowaniu (co odpowiadało pojęciom: respecter i respeci)
ichronieniu (odpowiednikami tutaj były słowa: maintejiir i preserve) inte­
gralności terytorialnej i niezależności politycznej 7 .
Również przymierze, którego zawarcie lord Phillimore dopuszczał jako
podstawę ,jakiejś europejskiej konfederacji" zakładało użycie wspólnych sił
i środków dla osiągnięcia wspólnego celu, a zwłaszcza dla wspólnej obrony lub
przeprowadzenia wspólnego ataku 8 .
Inspiratorem i promotorem artykułu 10 paktu LN był prezydent USA, Thomas
Woodrow Wilson. Już w sierpniu 1914 r. rozważał on koncepcję zrzeszenia
wszystkich narodów zjednoczonych dla ochrony integralności każdego z nich
tak, aby każdy naród, który wyłamie się z tej więzi został automatycznie ukarany
przez wypowiedzenie mu wojny 9 . Koncepcję tę Wilson propagował w okresie
I wojny światowej: 6 stycznia 1916 r. wystąpił na Panamerykańskim Kongresie
Naukowym z projektem zawarcia ogólnego porozumienia, w ramach którego
zjednoczono by się dla zagwarantowania każdemu państwu amerykańskiemu
całkowitej niezależności politycznej i integralności terytorialnej 10 . W lutym
1917 r. prezydent Wilson przesłał sekretarzowi stanu, Robertowi Lansingowi,
memorandum formułujące 4 podstawy pokoju (The Bases of Peace):
- wzajemne gwarancje politycznej niezależności,
- wzajemne gwarancje terytorialnej integralności,
- wzajemne gwarancje przeciwko wojnie gospodarczej,
- ograniczenie zbrojeń".
Ale według Lansinga prezydent Wilson miał w tym czasie wątpliwości, czy
należało akceptować użycie siły jako środka wymuszającego przywrócenie status
quo ante 12 . Zasada gwarancji politycznej niezależności i terytorialnej integralno­
ści powtarzała się później często w dokumentach amerykańskich.
Zrzeszenie narodów czy Liga Narodów
Realizowanie gwarancji wysuwało natomiast pytanie, kto miał o tym
decydować?
W sierpniu 1914 r. prezydent Wilson snuł projekt utworzenia zrzeszenia
narodów, które by tej gwarancji udzielało, a 27 maja 1916 r. na zebraniu Ligi dla
Wprowadzenia Pokoju {League to enforce peace) publicznie dał temu wyraz 13 .
Projekt ten otrzymał w ostateczności rangę jednego z głównych celów wojennych
USA i został sformułowany w czternastym punkcie programu pokojowego
zawartego w orędziu prezydenta Wilsona do Kongresu USA z 8 stycznia 1918 r. 1 4
0 utworzeniu międzynarodowej organizacji mającej na celu ograniczenie zbrojeń
1 zmniejszenie niebezpieczeństwa wojny mówił również premier brytyjski, David
4 A. Wolfers, Britain and France between Two Wars. Conflicting Slrategies of Peace sińce
Versailles, New York 1940, s. 11-28.
5 Dla zapobiegnięcia wojnom, gdy Liga Narodów tego uczynić nie będzie mogła, E.J. Dillon
przewidywał zawieranie przymierzy, ustalanie granic strategicznych i ubezwładnienie wroga
(E.J. Dillon, Konferencja pokojowa w Paryżu 1919, Warszawa 1921, s. 323).
6 P.Fauchille, Traitededroitinternationalpublic,\.\: Troisiemepartie, Paris 1926,s.412-418;
por. także L. Oppenheim, International Law. A Treatise, vol. I, London-New York-Toronto 1958,
s. 964-968; Lord McNair, The Law ofTreaties, Oxford 1961, s. 240; J.L. Kunz, Die Staatemerbin-
dungen, Stuttgart 1929, s. 282-288.
7 „Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej" 1920, nr 35, s. 14.
8 P. Fauchille, op. cit., t. I, cz. 3, s. 402-407; L. Oppenheim, op. cit., vol. I, s. 959-964;
J.L. Kunz, op. cit., s. 357-360.
9 G.W. Egerton, Collective Security as Political Myth: Liberał Internationalism and the League
of Nations in Politics and History, „The International History Review", vol. 4, November 1983,
s. 503; F. Bleiber, Der Yblkerbund. Die Entstehung der Yólkerbundssatzung, Stuttgart 1939, s. 96.
0 R. Stannard Baker, Woodrow Wilson and World Settlement, vol. I, Garden City, New York
1
1922, s. 221; H.W.V. Temperley, A History ofthe Peace Conference of Paris, vol. I, London 1920,
s. 96; T. Komarnicki, La Question de l 'Integrite Territoriale dans le Pacte de la Societe des Nations
(1'Article X du Pacte), Paris 1923, s. 93.
11 Foreign Relations ofthe United States (dalej - FRUS). The Lansing Papers 1914-1920, vol.
I, Washington 1939, s. 19.
1
2 [R. Lansing], Memoires de Robert Lansing, Paris 1925, s. 33-34; T. Komarnicki, op. cit.,
s.94. 1 3 FRUS. Paris Peace Conference 1919 (dalej - PPC 1919). vol. I, Washington 1942, s. 516-
-519; T. Komarnicki op. cit, s. 93; F.P. Walters, A History of the League of Nations, London-New
York-Toronto 1952, s. 18.
1
4 R. Stannard Baker, op. cit., vol. III, s. 44-45; [R. Lansing], op. cit., s. 34-35; R.J. Bartlett,
The Record of American Diplomacy, New York 1948, s. 459-461.
860907532.003.png
46
47
Henryk Korczyk
RpTpieczeństwo i rozbrojenie w projektach paktu Ligi Narodów
Lloyd George, na zebraniu z delegatami związków zawodowych 5 stycznia
1918 r.' 5
Powołanie do życia powszechnego zrzeszenia narodów, które Brytyjczycy,
a wraz z nimi Francuzi, zaczęli nazywać Ligą Narodów, miało stworzyć nowy
międzynarodowy porządek prawny, nie uchylający jednak dotychczasowego
systemu opartego na zasadzie suwerenności państw 16 .
W latach 1914-1919 powstało wiele projektów dotyczących utworzenia
takiego zrzeszenia narodów lub Ligi Narodów, ale na uwagę zasługuje tylko kilka
z nich.
nie sił międzynarodowych, międzynarodowego stałego sztabu generalnego
i powołanie szefa sztabu generalnego 20 .
Obydwa projekty zostały przekazane rządowi amerykańskiemu, aby go sty­
mulować do opracowania własnego projektu 21 . Projekt brytyjski zainspirował
doradcę prezydenta, płk. Edwarda M. House'a, który w lipcu 1918 r. opracował
na polecenie prezydenta Wilsona własną propozycję paktu LN, któremu prezydent
Wilson, jako stary prezbiterianin, nadał nazwę covenant 12 . Artykuł 20 tego
projektu zobowiązywał sygnatariuszy do udzielania sobie wzajemnych gwarancji
terytorialnej integralności i politycznej niezależności przy uwzględnianiu takich
zmian, jakie mogą być konieczne ze względów rasowych, stosownie do zasady
samostanowienia i jakie zostaną uznane za niezbędne dla dobrobytu zaintereso­
wanej ludności przez 3/4 delegatów państw sygnatariuszy. Początkowy człon tego
zobowiązania był pierwowzorem artykułu 10 paktu LN 23 . Projekt płk. House'a
przewidywał ponadto: 1) utworzenie pewnych organów LN oraz międzynarodo­
wego trybunału, 2) przedkładanie sporów pod arbitraż, 3) zastosowanie sankcji
ekonomicznych za złamanie postanowień paktu, 4) redukcję uzbrojenia narodo­
wego do minimalnego poziomu i opracowanie planu, który umożliwiłby jego
osiągnięcie, przy czym amunicja i sprzęt wojenny nie mogły być wytwarzane
przez firmy prywatne 24 .
Kolejny amerykański projekt z lipca 1918 r. był autorstwa prezydenta Wilsona.
Zasada gwarancji politycznej niezależności i terytorialnej integralności będąca
ulubionąi propagowanąprzez niego ideą została prawie dosłownie przejęta z projektu
płk. House'a, który sformułował ją aby wyjść naprzeciw dezyderatom prezyden­
ta. Zasada ta została powtórzona wraz z jej uwarunkowaniami w artykule III, tj.
z przewidzeniem uwzględnienia zmian wynikłych z konieczności rasowych,
aspiracji społecznych i politycznych stosownie do zasady samostanowienia oraz
takich, jakie w świadomości 3/4 zgromadzonych mogły być wysunięte na skutek
żądań zainteresowanych ludów pragnących osiągnąć dobrobyt i w ich interesie.
W odróżnieniu od projektu płk. House'a, prezydent Wilson nie uwzględnił pro­
pozycji utworzenia międzynarodowego trybunału, natomiast przewidywał stoso­
wanie nawet sankcji wojskowych. Ponadto projekt prezydenta Wilsona zakładał
Projekty paktu Ligi Narodów
W marcu 1918 r., jak już wyżej wspomniano, Komitet lorda Phillimore'a
przedłożył rządowi brytyjskiemu, jako załącznik do tymczasowego raportu,
projekt konwencji, w którym przewidywano: 1) załatwienie sporów międzypań­
stwowych na drodze arbitrażu lub 2) w wypadku braku zgody którejś ze stron na
arbitraż - przez konferencję państw sprzymierzonych, która miała być organem
Ligi, 3) nierozpoczynanie wojny ze stroną która zastosowała się do wyroku ar­
bitrażowego lub sprawozdania wyżej wspomnianej konferencji, 4) przystąpienie
do wojny przeciwko państwu łamiącemu postanowienia konwencji, co stanowi­
łoby gwarancję realizacji decyzji podjętych w trybie punktów 1-2 17 .
Również Francuska Komisja Ministerialna do Spraw Ligi Narodów, na której
czele stał były premier i wielokrotny minister III Republiki, Leon Bourgeois,
przedłożyła w czerwcu 1918 r. rządowi francuskiemu sprawozdanie w sprawie
utworzenia Ligi Narodów 18 . Projekt francuski 1 9 wyraźnie nazywał przyszłe
zrzeszenie narodów Ligą Narodów i ustalał: 1) cel jej działalności, którym miało
być: a) utrzymanie pokoju i zastąpienie siły przez prawo przy regulowaniu
sporów, b) gwarantowanie wszystkim państwom realizowania ich suwerenności
(l'exercise de leur somerainete), 2) początkowe zręby jej organizacji, 3) różnego
rodzaju sankcje (dyplomatyczne, prawne, ekonomiczne i wojskowe), 4) utworze-
5 D. Lloyd George, War Memoirs, vol. II, London 1936, s. 1493; Ch. Seymour, Pąpiers in-
1
0 D. Hunter Miller, op. cit., vol. I, s. 10; vol. II, s. 238-246, 403-417; R. Stannard Baker,
times du Colonel House, t. UJ, Paris 1930, s. 367-369; F.P. Walters, op. cit., s. 20; E. Bendiner, Czas
Aniołów. Tragikomiczna historia Ligi Narodów, Warszawa 1981, s. 57-58.
1
2
op. ciL, vol. III, s. 152-162; T. Komarnicki, op. cit., s. 116-117; F. Bleiber, op. cit., s. 22-24.
2
6 G.W. Egerton, Collective Security..., s. 502.
1 F.P. Walters, op. cit., s. 22-23.
7 D. Hunter Miller, op. cit., vol. II, s. 3-6; R. Stannard Baker, op. cit., vol. III, s. 67-87;
T. Komarnicki, op. cit., s. 101.
1
2 [R. Cecil], A Great Experiment An Autobiography by Viscount Cecil, London 1941, s. 68;
1
2
8 D. Hunter Miller, op. cit., vol. I, s. 10; F.P. Walters, op. cit., s. 22, 28; S. Sierpowski, Naro­
R. Stannard Baker, op. cit., vol. I, s. 218.
2
3 D. Hunter Miller, op. cit., vol. II, s. 10 (16 VII 1918 r.); FRUS. PPC 1919, vol. I, s. 500
dziny Ligi Narodów Powstanie, organizacja i zasady działania, Poznań 1984, s. 61-64.
1
9 Autor posłużył się projektem zatwierdzonym przez Francuską Komisję Misterialną do
(16 VII 1918 r.); R. Stannard Baker, op. cit., vol. III, s. 83; T. Komarnicki, op. cit., s. 101.
2
4 D. Hunter Miller, op. cit., vol. I, s. 7-11; R. Stannard Baker, op. cit., voI. III, s. 81-87;
Spraw Ligi Narodów, opublikowanym pod datą 3 lutego 1919 r. przez D. Huntera Millera (vol. II,
op. cif., s. 396,403-411).
W. Schllcking und H. Wehberg, Die Satzung des Vólkerbundes, Berlin 1924, s. 10-11; FRUS. PPC
1919, voI. I, s. 497-501.
860907532.004.png
48
Bezpieczeństwo i rozbrojenie w projektach paktu Ligi Narodów
49
Henryk Korczyk
m.in. odbywanie zgromadzeń przedstawicieli państw członkowskich, utworzenia
sekretariatu, redukcję uzbrojenia do minimalnego poziomu zapewniającego
bezpieczeństwo wewnętrzne i wykonanie zobowiązań międzynarodowych,
arbitraż 25 .
Poglądów prezydenta Wilsona na stosowanie sankcji wojskowych nie podzielał
jego sekretarz stanu, Robert Lansing. Odróżniał on „gwarancje pozytywne",
zobowiązujące strony do użycia przymusu zbrojnego lub ekonomicznego
przeciwko państwu gwałcącemu pakt oraz „gwarancje negatywne", dopuszcza­
jące jedynie do zerwania z nim stosunków. Według Lansinga można było zapobiec
agresji i wojnie w dwojaki sposób:
a) przez wspólną gwarancję (a joint guaranty) sygnatariuszy, zapewniającą
integralność terytorialną i niezależność polityczną każdej ze stron,
b) przez oddzielny pakt (a covenant, several rather than joint in naturę),
zawierający zobowiązanie do nienaruszania integralności terytorialnej i niezależ­
ności politycznej którejkolwiek ze stron.
Pierwszy sposób zobowiązywał jakąś stronę do uczynienia czegoś, drugi - do
nieczynienia niczego. W ramach gwarancji pozytywnej strony były zobowiązane
zastosować przymus wojskowy lub handlowy; w ramach gwarancji negatywnej
pogwałcenie zobowiązania przez którąś ze stron miało stanowić akt nieprzyja­
cielski przeciwko wszystkim stronom. Mogło to pociągnąć za sobą unieważnie­
nie traktatów i zerwanie stosunków dyplomatycznych i konsularnych z agresorem.
Natomiast konieczność pozytywnego działania dla przywrócenia pogwałconych
praw miała zależeć od uznania stron będących uczestnikami paktu i mogła
polegać na użyciu sił zbrojnych. Ponadto w USA istniała szeroko rozpowszech­
niona niechęć i opozycja przeciw gwarancjom pozytywnym. Przeciwnicy Ligi
Narodów w USA argumentowali, że zawierane traktaty nie mogłyby odebrać
Kongresowi USA prawa wypowiadania wojny i prawa regulowania stosunków
handlowych, które zostały mu nadane przez konstytucję. Ponadto zgoda na sto­
sowanie przymusu przeciwko jakiejś republice amerykańskiej pozwoliłoby
państwom europejskim na mieszanie się w sprawy amerykańskie, co byłoby
sprzeczne z doktryną Monroego i ideąpanamerykanizmu. Również zobowiązanie
USA do stosowania środków przymusu nie byłoby zgodne z tradycyjną polityką
USA powstrzymywania się od zawierania wywołujących powikłania przymierzy
(entangling alliances). Gwarancja negatywna, wydająca się skuteczna w osiąganiu
założonego celu, miała ten plus, że żadne mocarstwo nie mogło w sposób prze­
konywujący uchylić się od jej zastosowania. Z amerykańskiego punktu widzenia
gwarancja negatywna uchylała zarzuty: niezgodności z konstytucją, naruszenia
doktryny Monroego i panamerykanizmu oraz poniechania polityki powstrzymy­
wania się od zawierania wywołujących powikłania przymierzy 26 .
Wywody Lansinga o pozytywnej i negatywnej gwarancji pokrywały się
z doktrynalnymi założeniami w sprawie definicji pojęcia gwarancji. Pierwsza
ewentualność mówiącą że gwarancja polegała na zobowiązaniu do przestrzega­
nia jakiegoś stanu rzeczy (respecter), byłaby gwarancją negatywną a druga
ewentualność przewidująca egzekwowanie realizacji tego zobowiązania (faire
respecter), byłaby gwarancją pozytywną 27 .
Z doktryną o gwarancjach negatywnych, których istotą było zobowiązanie do
nieczynienia niczego nawet w sprawach zapobiegania agresjom i międzynarodo­
wym wojnom, mają swoje ideowe pokrewieństwo pakty nieagresji. Ponieważ
gwarancję zaliczano do paktów zapewniających bezpieczeństwo, przeto uznano,
że to zaszeregowanie dotyczy zarówno gwarancji pozytywnych, jak i negatyw­
nych. Tym sposobem pakty nieagresji uznano również za pakty zapewniające
bezpieczeństwo, co było błędnym ich zaszeregowaniem, gdyż nie zapewniały
one bezpieczeństwa 28 .
Należy także wspomnieć o tym, że w materiałach przygotowywanych w USA
na konferencję pokojową znalazł się również projekt traktatu pokojowego opra­
cowany przez doradców specjalistycznych Komisji do Negocjowania Pokoju,
Davida Huntera Millera 2 9 i Jamesa Browna Scotta 3 0 z 9 stycznia 1919 r.
W projekcie tym był zawarty projekt umowy w sprawie Ligi Narodów, w której
punkcie 13 sygnatariusze zobowiązywali się, że nie pogwałcą terytorialnej inte­
gralności i politycznej niezależności żadnego z członków 31 .
Drugi projekt paktu LN opracowany przez prezydenta Wilsona i opublikowa­
ny 10 stycznia 1919 r. został wręczony członkom konferencji pokojowej. Zawierał
on oprócz samych artykułów również komentarze i sugestie do nich. Gwarancja
politycznej niezależności i terytorialnej integralności (artykuł III) została bez
zmian przyjęta z jego projektu pierwszego, artykuł IV stanowiący o redukcji
uzbrojenia został poszerzony o postanowienia mówiące m.in., o zniesieniu służby
wojskowej i wprowadzeniu służb milicyjnych i zaciągu dobrowolnego, a posta-
6 FRUS. PPC 1919, vol. I, s. 526-527 (61 1919 r.); D. Hunter Miller, op. cit., vol. I, s. 29-30;
2
[R. Lansing], op. cit., s. 103-104; F. Bleiber, op. cit., s. 97-98; E. Bendiner, op. cit., s. 155.
2
7 Zob. s. 44.
8 Documents diplomatiąues francais 1932-1939 (dalej - DDF), lre serie, t. 8, Paris 1979,
2
s. 705 (15 1 1935 r.).
2
9 David Hunter Miller byl poza tym asystentem w Departamencie Stanu USA, a później radcą
prawnym amerykańskiej delegacji na konferencję pokojową w Paryżu.
3
0 James Brown Scott był członkiem zarządu Fundacji Carnegiego dla popierania pokoju mię­
5 D. Hunter Miller, op. cit., vol. I, s. 15-17; vol. II, s. 12-15; R. Stannard Baker, op. cit., vol.
III, s. 88-93; T. Komarnicki, op. cit., s. 103; FRUS. PPC 1919, vol. I, s. 501-505; W. Schilcking und
H. Wehberg, op. cit., s. 11.
dzynarodowego, m.in. dyrektorem sekcji prawa międzynarodowego, specjalnym doradcą Departa­
mentu Stanu, delegatem-rzeczoznawcąna konferencję pokojową w Paryżu.
3
1 FRUS. PPC 1919, vol. I, s. 317-324.
860907532.005.png
51
50
p.-^/eńsrwo i rozbrojenie w projektach paktu Ligi Narodów
Henryk Korczyk
paktu prezydenta Wilsona z 20 stycznia 1919 r. 39 ,4) projekt brytyjski z 20 stycznia
1919 r. 40 ,5) sugestie lorda Eustachego Percy'ego 4 1 w sprawie połączenia trzeciego
projektu prezydenta Wilsona i projektu brytyjskiego 42 , 6) projekt lorda Cecila
nowienia o „stałym" sekretariacie i jego organizacyjnych zrębach zostały nie­
znacznie zmienione 32 .
Nie jest wykluczone, że do zmienienia artykułu o sekretariacie LN mogła
skłonić prezydenta Wilsona lektura projektu gen. Jana Christiana Smutsa 33 , który
w swej broszurze pt. Liga Narodów Praktyczne propozycje (The League of
Nations. A Practical Suggestion (przedstawił wiele nowych idei, takich jak
utworzenie w ramach Ligi: 1) konferencji ogólnej, 2) rady, 3) stałego sekretaria­
tu utrzymującego ścisłe więzi z państwami członkowskimi; ponadto proponował:
4) przeprowadzenie ogólnego rozbrojenia, 5) podjęcie zobowiązania nieuciekania
się do wojny z uwzględnieniem trzech wyjątków 34 , 6) wyciąganie sankcji
w stosunku do członka Ligi, który złamie porozumienie, w postaci ekonomicz­
nego i finansowego bojkom oraz zerwania z nim wszelkich handlowych i finan­
sowych stosunków, a przede wszystkim: 7) wysunięcia idei przekształcenia
kolonii państw nieprzyjacielskich w terytoria powiernicza 35 .
i D. Huntera Millera z 27 stycznia 1919 r. 43 , 7) poprawki Cecila J.B. Hursta 4 4 ze
stycznia 1919 r. 45 , 8) czwarty projekt paktu prezydenta Wilsona z 2 lutego
1919 r. 4 ć
25 stycznia 1919 r. odbyło się zebranie Rady Najwyższej, na którym uchwalono
rezolucję ustanawiającą Komisję do Spraw Ligi Narodów 47 . Pierwsze zebranie
tej Komisji, pod przewodnictwem prezydenta Wilsona odbyło się 3 lutego 1919 r.
Na zebranie to D. Hunter Miller i C.J.B. Hurst przygotowali projekt paktu LN,
który miał służyć za podstawę prac Komisji. Projekt ten był kompilacją trzeciego
projektu prezydenta Wilsona z lordem Cecilem i poprawki Hurtsa 48 . Projekty
paktu LN przedłożyli także Francuzi i Włosi 49 , ale nie sprzeciwili się w sposób
zdecydowany sugestii prezydenta Wilsona, aby tekst angielski był podstawą
dyskusji nad projektem paktu LN 50 . Również Niemcy przedłożyli projekt paktu
LN, lecz miało to miejsce 9 maja 1919 r., gdy taki projekt był już opracowany
przez mocarstwa sprzymierzone i stowarzyszone 51 .
Projekt Hursta i Millera przedłożony pod obrady Komisji do Spraw Ligi
Narodów 3 lutego 1919 r. składał się z 22 artykułów 52 , a gwarancją terytorialnej
integralności i politycznej niezależności została sprecyzowana w artykule 7.
Prezydent Wilson już na posiedzeniu Komisji do Spraw Ligi Narodów 6 lutego
1919 r. uzupełnił artykuł 7 dodatkowym tekstem przewidującym, że w wypadku
agresji Rada LN 5 3 zaproponuje plan i środki, które pozwolą na wykonanie zobo-
Rokowania w Paryżu
Istniejące projekty były przedmiotem narad przybyłych do Paryża delegacji.
Największy wpływ na sformułowanie projektu paktu LN miały konsultacje
prowadzone przez delegacje amerykańską i brytyjską. W tym okresie Ameryka­
nie i Brytyjczycy opracowali wiele nowych dokumentów dotyczących utworze­
nia Ligi Narodów, wśród których wymienić należy: 1) plan LN opracowany przez
członka delegacji brytyjskiej na konferencję pokojową lorda Roberta Cecila
z 14 stycznia 1919 r. 36 , 2) sugestie gen. Howarda Tasker Blissa 3 7 z 14 stycznia
1919 r. do pierwszego projektu paktu LN prezydenta Wilsona 38 , 3) trzeci projekt
9 D. Hunter Miller, op. cit, vol. I, s. 48; vol. II, s. 98-105; R. Stannard Baker, op. cit, vol. III,
3
s. 117-129.
4
0 D. Hunter Miller, op. cit, vol. II, s. 106-116; R. Stannard Baker, op. cit, vol. IIL s. 130-143.
1 Lord Eustace Percy, pracownik Foreign Office, asystent lorda Cecila na konferencji pokojo­
2 D. Hunter Miller, op. cit, vol. I, s. 44; vol. II, s. 65-93; R. Stannard Baker, op. cit, vol. III,
4
3
s. 100-101 (projekt ten byl bez komentarzy i sugestii).
3
wej w Paryżu.
4
2 D. Hunter Miller, op. cit, vol. I, s. 55; vol. II, s. 117-130.
3 Jan Christian Smuts byl w latach 1910-1920 ministrem obrony Południowej Afryki, a w la­
tach 1917-198 - członkiem brytyjskiego gabinetu wojennego.
3
3 D. Hunter Miller, op. cit, vol. I, s. 56; vol. II, s. 131-141.
4
4 Członkowie LN zobowiązali się nie uciekać do wojny: a) bez uprzedniego przedłożenia
4 Cecil J.B. Hurst był radcą prawnym w brytyjskim Foreign Office.
4
5 D. Hunter Miller, op. cit, vol. I, s. 68; vol. II, s. 142-144.
sporu pod arbitraż lub Radzie Ligi dla przeprowadzenia badania, b) aż do czasu wyroku lub roz­
strzygnięcia przez Radę Ligi, c) przeciwko członkowi, który zastosuje się do wyroku lub zalecenia
Rady Ligi (D. Hunter Miller, op. cit, vol. II, s. 54).
3
4
6 D. Hunter Miller, op. cit, vol. II, s. 145-154.
4
7 R. Cecil, op.cit, s. 66-67; E. Bendiner, op. cit, s. 133,161.
4
5 D. Hunter Miller, op. cit, vol. I, s. 40, 105-109, 112; vol. II, s. 23-60; R. Stannard Baker,
8 D. Hunter Miller, op. cit, vol. I, s. 67-^8; vol. IL s. 231-237, 397-403; R. Stannard Baker,
4
op. cit, vol. III, s. 94-99 (broszura Smutsa streszczona przez prezydenta Wilsona w 21 punktach);
F.P. Walters, op. cit, s. 28-29; T. Komarnicki, op. cit, s. 65; W. Schucking und H. Wehberg, op. cit,
s. 11; E. Bendiner, op. cit, s. 134.
3
op. cit, vol. III, s. 144-151; F.P. Walters, op. cit, s. 32.
4
9 D. Hunter Miller, op. cit, vol. II, s. 231, 238-255, 396, 403^t22, 539-547; R. Stannard
6 D. Hunter Miller, op. cit, voI. I, s. 51-54; vol. II, s. 61-64.
Baker, op. cit, vol. III, s. 152-162; zob. s. 46-47.
5
0 D. Hunter Miller, op. cit, vol. I, s. 122; F.P. Walters, op. cit, s. 33.
7 Howard Tasker Bliss, generał, był członkiem Najwyższej Rady Wojennej USA, a następnie
1 D. Hunter Miller, op. cit, vol. I, s. 538; vol. II, s. 744-761; FRUS. PPC 1919, vol. VI, Was­
3
5
członkiem amerykańskiej delegacji na konferencję pokojową w Paryżu.
3
hington 1946, s. 765-774; F. Bleiber, op. cit, s. 32-34.
5
8 D. Hunter Miller, op. cit, vol. I, s. 48; vol. II, s. 94-97; R. Stannard Baker, op. cit, vol. IIL,
s. 111-116.
2 D. Hunter Miller, op. cit, vol. II, s. 231-237, 397-403.
3 W projektach paktu LN do 26 marca 1919 r. używano terminu The Executive Council
5
860907532.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin