Obrotomierz samochodowy z odczytem liniowym.pdf

(190 KB) Pobierz
Obrotomierz samochodowy z odczytem liniowym - NE-103
R A P O R T E P
W kolejnych numerach EP powiêcimy nieco wiêcej miejsca zestawom oferowanym przez
polskich producentów. Jest to zgodne z otwart¹ formu³¹ "Raportu EP".
Obrotomierz samochodowy z odczytem liniowym
kit NE-103
Tym razem przedstawiamy
Czytelnikom zestaw opracowany
przez firmê Nord Elektronik ze
S³upska. Jest to bardzo
u¿yteczne urz¹dzenie, które
mo¿e znaleæ zastosowanie
w ka¿dym wspó³czesnym
samochodzie z silnikiem
benzynowym.
Jak wynika z praktyki, poza
prêdkoci¹ samochodu,
temperatur¹ oraz poziomem
oleju, aktualne obroty silnika
s¹ jedn¹ z najwa¿niejszych
parametrów, który kierowca
dbaj¹cy o swoje auto powinien
kontrolowaæ.
Dziêki zachowaniu
optymalnych obrotów
oszczêdzamy nie tylko paliwo,
lecz tak¿e elementy
mechaniczne uk³adu
napêdowego silnika.
Opis uk³adu
Zakres wskazañ mieci siê
w granicach 500..7000 obr/min z
rozdzielczoci¹ 500 obr/min, co po-
krywa u¿yteczny zakres prêdkoci
obrotowej wiêkszoci silników ben-
zynowych. Dodatkowa funkcja au-
tomatycznego przyciemniania wy-
wietlaczy po zapadniêciu zmroku
zwiêksza komfort u¿ytkowania
wskanika. Schemat elektryczny
przedstawia rys.1 .
Impulsy wejciowe z cewki za-
p³onowej formowane s¹ w uk³adzie
z tranzystorem T1. Dioda D1 ogra-
nicza ich amplitudê do wartoci
bezpiecznej. Tak uformowany prze-
bieg jest doprowadzony do obwodu
ró¿niczkuj¹cego z kondensatorem
C3. Ka¿de ujemne zbocze sygna³u
na kolektorze T1, wywo³uje krótki
impuls pr¹du bazy tranzystora T2.
Wtedy to nastêpuje roz³adowanie
kondensatora C4, a co za tym idzie,
rozpoczyna siê generowanie impul-
su na wyjciu komparatora U5a,
który wraz z elementami R5, P1,
R7, R6 oraz C4 stanowi swego ro-
dzaju analogowy uniwibrator mo-
nostabilny. Po dodatnim zboczu na
kolektorze T1, kondensator C3
prze³adowuje siê dziêki diodzie D2
i cykl powtarza siê po kolejnym
zboczu opadaj¹cym sygna³u.
Stan wysoki na wyjciu kompa-
ratora U5a trwa do momentu, a¿
napiêcie na jego wejciu odwra-
caj¹cym nie spadnie do po³owy
napiêcia ³aduj¹cego kondensator
C4.
równy napiêciu wyjcia stabiliza-
tora US1, w roli którego u¿yto po-
pularnego uk³adu 7809.
Druga æwiartka wzmacniacza
US5b, wraz z elementami R11..R13
oraz C6..C8, pracuje w konfiguracji
aktywnego, 3-biegunowego filtru
dolnoprzepustowego. Na jego wyj-
ciu uzyskujemy napiêcie sta³e
z przedzia³u 3,3..9V, bêd¹ce dok³ad-
nym odzwierciedleniem mierzonej
prêdkoci obrotowej silnika.
Napiêcie to podane zostaje na-
stêpnie na wejcie przetwornika A/
C, który zbudowano w oparciu o 14
komparatorów US2..US4 oraz z po-
³owy wzmacniacza US5. Wyjcia
komparatorów steruj¹ bezporednio
za³¹czaniem podwójnych sekcji
diod wiec¹cych LED. Rezystory
R31..R44 ograniczaj¹ pr¹d p³yn¹cy
przed diody wiec¹ce. Drabinka
z³o¿ona z rezystorów R14..R27 wy-
znacza progi za³¹czania poszczegól-
nych sekcji przetwornika A/C.
Dziêki zastosowaniu rezystorów
o takiej samej wartoci (1k
) oraz
odpowiednim rozwi¹zaniu uk³ado-
wym stopnia wejciowego, uzyska-
no liniowe wskazania mierzonej
prêdkoci obrotowej.
Tranzystor T4 wraz z elementa-
mi R45, R29 oraz R30 steruje przy-
ciemnianiem diod LED przy
zmniejszonej jasnoci otoczenia.
W
Monta¿ i uruchomienie
Przed przyst¹pieniem do mon-
ta¿u, producent kitu zaleca ustale-
nie liczby impulsów zap³onowych
z przerywacza (lub elektronicznego
uk³adu zap³onowego) przypadaj¹-
cych na dwa pe³ne obroty wa³u
korbowego silnika. Dziêki temu
mo¿liwe bêdzie odpowiednie dob-
ranie wartoci kondensatora C4, od
którego zale¿y d³ugoæ generowa-
nego impulsu w opisywanym prze-
tworniku prêdkoæ/napiêcie. W in-
strukcji monta¿u kitu zawarto od-
powiednie tabele u³atwiaj¹ce dobór
C4 dla ró¿nych typów silników czy
uk³adów zap³onowych. Dziêki te-
mu nabywca kitu bez trudu bêdzie
móg³ wybraæ i zastosowaæ odpo-
Czas ten mo¿na okreliæ
w przybli¿eniu ze wzoru:
0,69*C4*(R5+P1).Dalejsygna³
z uniwibratora dostaje siê na
stopieñ z tranzystorem T3,
którego zadaniem jest
konwersja poziomów lo-
gicznych komparatora
US5a do napiêæ +3,3V
(dla stanu niskiego)
i +9V (dla wysokiego).
Dolny próg napiêcia wy-
znacza dioda Zenera D3
zasilana poprzez rezystor
R8, górny jest natomiast
Elektronika Praktyczna 5/97
83
30469953.013.png 30469953.014.png
R A P O R T E P
tów lutowniczych.
U¿ycie dobrej ja-
koci tinolu wielo-
rdzeniowego i lu-
townicy o mocy do
40W gwarantuje
du¿¹ pewnoæ po-
³¹czeñ.
Obie p³ytki
skrêca siê za po-
moc¹ 4 rub M3
oraz kilku nakrê-
tek, a po³¹czenia
miêdzy nimi mo¿-
na wykonaæ przy
pomocy pozosta-
³ych po monta¿u
koñcówek rezysto-
rów, srebrzank¹
lub miêkkim prze-
wodem w izolacji.
Ca³oæ po zmonto-
waniu ma wymia-
ry 70x60mm i g³ê-
bokoæ 34mm.
Producent nie
zaproponowa³ ¿ad-
nej obudowy. Pod-
czas testowania
obrotomierzadosz-
limy do wniosku,
¿e mo¿na go na
przyk³ad zamonto-
waæ w wolnym
miejscu w desce
rozdzielczej du-
¿ego Fiata czy
Poloneza (nie
wyposa¿onego w
fabryczny obroto-
mierz) lub dobraæ
jak¹ estetyczn¹ o-
budowê plasty-
kow¹ i zamonto-
waæ na desce roz-
wskazówkami w instrukcji monta-
¿u, umo¿liwia ustalenie wskazañ
na 3000 obr/min (50Hz*60 sek).
Trzecia metoda jest najprostsza
i polega na porównaniu wskazañ
naszego obrotomierza ze wskazania-
mi obrotomierza fabrycznego za-
montowanego w samochodzie o tej
samej liczbie impulsów przypada-
j¹cych na jeden obrót wa³u silnika.
Do³¹czenie obrotomierza do in-
stalacji samochodu jest doæ pros-
te. Do pod³¹czenia zasilania wyko-
rzystujemy dwa przewody, na plu-
sowym dodatkowo nale¿y zastoso-
waæ bezpiecznik (250mA..1A)
umieszczony w typowej samocho-
dowej oprawce lub do³¹czyæ kabel
do obwodu stacyjki zabezpieczonej
fabrycznym samochodowym bez-
piecznikiem. Przewód wejciowy
impulsów nale¿y do³¹czyæ do za-
cisku uzwojenia pierwotnego cew-
ki zap³onowej od strony przerywa-
cza lub w nowszych pojazdach od
strony elektronicznego modu³u za-
p³onowego.
S2
WYKAZ ELEMENTÓW
Rezystory
R1..R4: 4,7k
W
W
R6, R7, R9: 10k
W
R8, R14..R28: 1k
W
W
R11..R13: 680k
W
R29: 22k
W
W
R31..R44: 820
W
R45: fotorezystor RPP
P1: 22k
pot. monta¿owy
Kondensatory
C1: 100
F/16V
C2, C5: 47
m
Rys. 1. Schemat elektryczny obrotomierza.
m
F/10V
wiedni¹ wartoæ C4. Dla przyk³a-
du podamy ¿e w popularnym
maluchu C4 powinien mieæ war-
toæ 470nF, a du¿ym Fiacie oraz
Polonezie: 220nF. W ka¿dym przy-
padku nale¿y stosowaæ dobrej ja-
koci kondensatory typu MKT. Ze
wzglêdu na ró¿norodnoæ typów
pojazdów, producent kitu zdecydo-
wa³ siê na zawarcie w zestawie
dwóch dodatkowych kondensato-
rów o wartociach jak wspomnia-
no wy¿ej.
Monta¿ nie sprawi³ w naszym
laboratorium trudnoci, dziêki po-
kryciu strony cie¿ek dobrej jako-
ci mask¹ oraz ocynowaniu punk-
dzielczej.
Przed do³¹czeniem urz¹dzenia
do instalacji nale¿y skalibrowaæ
wskazania obrotomierza. Tutaj bra-
wa dla producenta, który w in-
strukcji doæ wyczerpuj¹co opisa³
trzy sposoby wykonania tej czyn-
noci. Pierwszy, doæ trudny dla ama-
tora (ze wzglêdu na dostêp do odpo-
wiedniego sprzêtu), polega na wyko-
rzystaniu przy kalibracji generatora
funkcyjnego z cyfrowym odczytem
czêstotliwoci.
Drugi sposób wykorzystuje prze-
bieg napiêcia sieciowego 50Hz.
W tym przypadku, u¿ycie dodatko-
wego transformatora, zgodnie ze
C3: 10nF
C4: 470nF/MKT i 220nF/MKT
C6: 220nF/MKT
C7: 470nF/MKT
C8: 22nF
Pó³przewodniki
D1, D3: C3V3 Zener
D2, D3: 1N4148
D5, D6, D25, D26: LED zó³te
D7..D24: LED zielone
D27..D32: LED czerwone
T1: BC328
T2, T3: BC308
T4: TIP127
US1: 78L09
US2..US4: LM324
US5: TL084
84
Elektronika Praktyczna 5/97
R5: 15k k
R10: 2,2k
R30: 30k
W
30469953.015.png 30469953.016.png 30469953.001.png 30469953.002.png 30469953.003.png 30469953.004.png 30469953.005.png 30469953.006.png 30469953.007.png 30469953.008.png 30469953.009.png 30469953.010.png 30469953.011.png 30469953.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin