Wilkołak.pdf

(118 KB) Pobierz
Wilkołak
Wilkołak
Aibhill Dreamstoher : Matki straszą nim dzieci od tysięcy lat… Straszliwe, groźne istoty,
połwilki-półludzie, atakują w nocy, kiedy księżyc jest w pełni. Wierzyli w nie zarówno
starożytni Grecy jak i nasi słowiańscy przodkowie…
Według opowieści z całego świata, wilkołak (werewolf) jest człowiekiem, który umie
przeobrazić się w wilka. Działa wyłącznie w nocy, zwykle – choć nie zawsze – podczas
pełni księżyca. Przemiana w wilkołaka często wywoływana była przez księżyc – część
ludzi zmieniała się w potwory w trakcie pełni księżyca, część podczas nowiu.
W wilkołactwo, nazywane też lykantropią, wierzono od bardzo dawna. Legendy i podania
o ludziach-wilkach znano w Skandynawii, Francji, Niemczech, na Sycylii, w Europie
Środkowej i Wschodniej, na Bałkanach i w Grecji. Również w Ameryce, na długo przed
wyprawą Kolumba, Indianie żyli w strachu przed dziwnymi potworami, podobnymi do
wilków. Opowieści o wilkołakach pojawiły się już w starożytności. Grecka mitologia mówi
o spragnionym krwi tyranie Likaonie, który złożył Zeusowi ofiarę z żywego dziecka, czym
bardzo rozgniewał boga. Ten za karę przemienił Likaona w wilka, choć nie pozbawił go
wszystkich ludzkich cech. W tej historii ma swoje źródło angielskie słowo lycanthrope ,
synonim wilka. I gdy Grecy z czwartego stulecia przed naszą erą pisywali o wilkołakach,
w pierwszym wieku naszej ery znany nam już rzymski przyrodnik Pliniusz uznawał
istnienie wilkołaków za fakt. Pierwszy historyk, Herodot, opisał lud Neurów (uznawanych
przez niektórych naukowców za praprzodków Słowian), którego członkowie zmieniali się
w wilki. Ze średniowiecznej Irlandii pochodzi opowieść o wilkołaczej rodzinie z krainy
Ossory, napadającej nocami na ludzkie domostwa i rabującej bydło. Wikingowie wierzyli,
iż wojownik ubierający się w skórę dzikiego zwierzęcia, w czasie walki nie czuje
otrzymywanych ran i upodabnia się do istoty, której futro nosi na sobie. Trzebieńców tych
nazywano berserkerami – gdy nosili skórę niedźwiedzia lub ulfhedhnar, kiedy mieli na
sobie skórę wilka.
Przed nadejściem średniowiecza wiara w wilkołaki była już w Europie powszechna. Co
dziwne, wizerunek wilkołaka w owym okresie nie był taki zły. Choć w niektórych
podaniach złe macochy albo łotrzy okazywali się wilkołakami, w innych wilkołak potrafił
być bohaterem, świętym albo jakąś komiczną postacią. W pewnej osławionej francuskiej
historyjce mowa jest o tym, jak to szlachcic przyznaje się swej małżonce, że jest
wilkołakiem. Wówczas ona i jej kochanek wykorzystują pierwszą nadarzającą się okazję i
kiedy mężczyzna przebiera się w wilka, kradną jego ubrania. Niezdolny powrócić do
ludzkiej postaci bez szat, szlachcic-wilk wpada w sidła i trafia na królewski dwór jako
maskotka. Wreszcie cała prawda wychodzi na jaw – szlachcic otrzymuje z powrotem
swój strój, zła żona i jej kochanek zostają wygnani, a szlachetny wilkołak tryumfuje. Inna
legenda opowiada o zdumnieniu mieszkańców małej wioski, jakim napawa ich widok
1
gnającego główną ulicą miasta wilka, który rzuca się na suszący się kawałek mięsa.
Niestety, zamiast w mięso zwierz trafia do studni. I kiedy podchodzą do niej i zerkają do
środka, zamiast wilka widzą zakłopotaną nagą
kobietę.
W XVI wieku wilkołactwo uznano za ciężki grzech, a
lykantropom przypisywano towarzystwo wiedźm i
diabłów. Wcześniej przemian w zwierzęta nie
uważano za coś złego (kolejna opowieść mówi o
wilkołaku strzegącym ciała świętego męczennika), ale
jak wiadomo od szesnastego stulecia zaczęły się
prześladowania czarownic. We Francji, Niemczech,
Szwajcarii i Włoszech aresztowano dziesiątki ludzi,
którym wytyczono proces o bycie wilkołakiem i
tracono ich. Tępiciele wiedźm twierdzili, że wilkołaki tak naprawdę są czarownicami bądź
czarodziejami, którzy paktują z szatanem, by móc przybierać postać wilków. Podczas
nieludzkich tortur wielu oskarżonych o zbiorowe rzezie i kanibalizm przyznawało się do
winy. W tradycji chrześcijańskiej wilk jest symbolem Szatana. Wycie wilka uważane było
za złowieszcze. Wilk jako krwawy drapieżca stał się symbolem strachu, okrucieństwa,
chciwości oraz niegodziwości, nic więc dziwnego, że tępiono zarówno „wilkołaki” jak i
niewinne zwierzęta.
W tymże okresie opublikowano kilkanaście prac na temat wilkołaków. Wiele z nich
rozpisywało się o tym, jak czarownik przygotuje się do przeobrażenia w to budzące grozę
zwierzę, jak zrzuca ubranie i naciera ciało czarodziejską maścią przygotowaną z
korzenia belladony, wilczej jagody, krwi nietoperza, srebrnika, lulka czarnego, sadzy i
jeszcze kilku innych równie nieprzyjemnych składników. Następnie wyżej wymieniony
czarownik wdziewał skórę wilka albo czarodziejski pas i wypowiadał skierowaną do
diabła zaklęcie, który to obdarzał go nadzwyczajną siłą i prędkością, dzięki którym mógł
(czarodziej, nie diabeł) on zaspokoić swój apetyt na ludzkie mięso i krew. Niejaki Peter
Stump z Bedeburga zeznał w 1589 roku, że przemianę kształtu umożliwił mu specjalny
pas od diabelnej żony.
Za najpewniejszą broń przeciw wilkołakom uważano srebrne przedmioty, gdyż potwory te
nie cierpiały tego metalu. Moc odpędzania wilkołaków miały też niektóre rośliny, na
przykład tojad (nie zrywajcie go, bo jest trujący). W ostateczności należało poprosić o
pomoc świętego… Mikołaja (zdziwieni? ;)). Ten sympatyczny staruszek nie tylko roznosi
prezenty, ale także odpędza wilki od ludzkiech siedzib.
Bestię przebywającą w ludzkiej postaci poznawano po krótkiej kicie wyrastającej w
okolicy krzyża. Na jej ciele znajdowały się też wszystkie rany, które otrzymywała jako
wilk. W legendach niektórych ludów słowiańskich wilkołaki po śmierci zamieniały się w
2
6151281.001.png
Nie jest bynajmniej zbiegiem okoliczności, że procesy wilkołaków odbywały się w
miejscach, gdzie istniał poważny problem z prawdziwymi wilkami. Populacje wilków na
kontynencie europejskim znacznie wzrosły po tym, jak wielka epidemia w czternastym
stuleciu doprowadziła do wyludnienia rolniczych dotychczas ziem. Choć wilki o wiele
częściej atakowały zwierzęta niż ludzi, od czasu do czasu ich ofiarą padał człowiek i
takie właśnie nieszczęścia przypisywano wilkołakom. W Anglii, w której wilki wyginęły
przed nadejściem XVI wieku, opowieści o ludziach-wilkach należały do rzadkości.
Wilkołak pożera wszystko i wszystkich bez wyjątku – mężczyzn, kobiety, dzieci,
zwierzęta rozszarpując im gardło pazurami i kłami (jeśli komu niedobrze, to proszę dalej
nie czytać ;)).
Powszechnie wierzono, iż skóra człowieka-wilka od wewnątrz porośnięta jest futrem –
kilku nieszczęśników zabito w okrutny sposób, chcąc sprawdzić, czy rzeczywiście
ukrywają w sobie sierść. Naturalnie okazali się niewinni. Podczas przemiany wilcze
kształty najpierw przybierała głowa, potem potwór chwytał się czegoś zębami i wywracał
na drugą stronę.
W niektórych podaniach mężczyzna staje się wilkołakiem wskutek zranienia przez
innego wilkołaka (podobnie jak profesor Remus Lupin; po łacinie lupus to wilk) lub klątwy.
Zwykle dziewczęta przemieniały w zwierzęta niewinnych
narzeczonych (widzisz Val, co Cię może czekać? =P). Zaklęty
nieszczęśnik pozostawał w wilczej postaci przez siedem lat lub do
chwili zjedzenia pokarmu spożywanego przez ludzi, na przykład
chleba. Wyzwolić go mogło też ucięcie łapy lub ogona.
Wilkołak nienawidzi krzywd, które wyrządza, ale nie jest zdolny
kontrolować swoich czynów. Wilkołakami są najczęściej
3
6151281.002.png 6151281.003.png
mężczyźni, jednak istnieją również historie o żeńskich i dziecięcych wilkołakach.
W XIX białoruscy chłopi bajali, iż człowiekiem-wilkiem stać się można po przeskoczeniu
pięciu kołków wbitych w ziemię, co odpowiadało czterem łapom i ogonowi. Wystarczyło
zabrać jeden z patyków, a potwór powróciwszy do ludzkiej postaci zachowywał jakąś
zwierzęcą część ciała.
Wedle większości legend, przed przybraniem wilczej postaci należało zdjąć ubranie.
***
Powszechnie uważa się, że opowieści o „pół człowieku, pół wilku” pochodzą jeszcze z
czasów prehistorycznych, kiedy myśliwi odziewali się w wilcze skóry, wierząc że dzięki
temu zyskają moc i odwagę groźnego drapieżnika. Archeolodzy i antropolodzy są dziś
przekonani, że nasza wiedza o istotach będących w połowie człowiekiem, a w połowie
zwierzęciem wywodzi się z czasów pojawienia się pierwszych współczesnych ludzi,
około 50 tysięcy lat temu w Afryce. Przyjmując nastawienie naszych praprzodków, którzy
żyli w bezpośrednim kontakcie ze zwierzętami i byli od nich uzależnieni, można
zrozumieć pochodzenie takich wierzeń. Chimery podkreślają nasze ścisłe związki ze
światem zwierząt, z którymi wspólnie ewoluowaliśmy. Hybrydy wyrażają nasze
pragnienia, by latać jak ptak, pływać jak ryba, galopować tak szybko jak koń czy -
niestety zabijać jak wilk. Przede wszystkim jednak hybrydy ilustrowały przejście od
rzeczywistości do innego świata. Podkreślały, że życie nie ogranicza się do fizycznego
istnienia. Wiele jest innych światów, takich jak niebiosa i podziemia, zamieszkanych
przez bogów, duchy i inne potężne, niebezpieczne postacie… Zapewne są to te same
alternatywne wymiary, do których ludzie docierają za pomocą narkotyków, rytuałów lub
wprawiając się w trans.
Inni naukowcy twierdzą, iż pierwowzorem tych potworów było „dzikie wojsko”: młodzi
wojownicy, którzy na pewien czas opuszczali rodzinne strony, by upodobniwszy się do
dzikich zwierząt, nękać wrogów niespodziewanymi i wściekłymi napadami. Dowodzili tak
swego męstwa i zdobywali doświadczenie potrzebne do bycia dorosłym mężczyzną
(szkoła przetrwania =P). Rabowali w nocy, porze tradycyjnie przynależnej złym siłom.
Ofiary takich strasznych wojowników nie mogły uwierzyć, że napadali na nie ludzie i
tworzyły przerażające opowieści o bandach potworów.
Dlaczego tylu ludzi było przekonanych, że mężczyźni naprawdę potrafią się przeobrażać
w wilki? Badania medyczne wskazują, że przynajmniej niektórym domniemanym
wilkołakom wytyczano proces, ponieważ rzeczywiście wyglądały jak wilkołaki – na skutek
rzadkiej mutacji genetycznej zwanej hipertrychozą. Ofiary tej choroby mają gęsty zarost
na twarzy pokrywający policzki, czoło, nos i powieki. W niektórych przypadkach
porośnięte są wszystkie części ciała poza dłońmi i stopami. Gen odpowiedzialny za tę
4
chorobę został nazwany przez lekarzy „genem wilkołaka”.
Równie rzadka genetyczna choroba zwana porfirią może wyjaśnić inne wilkołacze cechy.
Dolegliwość ta objawia się nadzwyczajną wrażliwością na światło, skutkiem czego
cierpiący na nią żyją wyłącznie nocą. Wraz z postępem choroby na skórze pojawiają się
rany i znamiona. Łatwo je wziąć za skaleczenia, których wilkołak mógł się dorobić
polując na swe ofiary. Porfiria może też powodować czerwone przebarwienia zębów i
paznokci oraz opadanie dziąseł, przez co twarz nabiera dzikiego, wilczego wyglądu.
Przypuszcza się, że czasem wilkołactwo wynikało z choroby umysłowej. Niektórzy
szaleńcy wyobrażali sobie, że są dzikimi zwierzętami i napadali na ludzi oraz bydło.
Za wilkołaki mogli też uchodzić ludzie wychowywani przez dzikie zwierzęta.
Jedną z najsłynniejszych opowieści o zmiennokształtnych jest „Rodzina wilkołaka”
Aleksego Tołstoja. Przedstawione w niej bałkańskie potwory nie tylko przybierają wilczą
postać, ale także piją ludzką krew. Jest to wynik pomieszania wierzeń w wilkołaki i
wampiry. Jednym z pierwszych filmów o ludziach-bestiach był z 1935 r. Do najlepszych
zaś należy „Wilkołak” z 1941 r., w reżyserii George’a Wagnera. Pierwszy raz w historii
kina wilkołak został tam pokazany jako osoba zmieniająca się w bestię wbrew własnej
woli, z powodu nieuleczalnej choroby.
Kino i książki stworzyły swój własny obraz wilkołactwa. Ich bohaterowie stawali się
zwykle potworami wskutek klątwy lub ukąszenia przez innego wilkołaka. Podczas pełni
księżyca zmieniali się w bestie i wyruszali na krwawe łowy. Następnego ranka niczego
nie pamiętali. W wilczej postaci zranić ich można było tylko srebrną kulą.
Na szczęście współcześnie wilkołaki straszą już tylko w filmach grozy…
Powyższy artykuł powstał głównie na podstawie:
„Księga wiedzy czarodziejskiej. Przewodnik po zaczarowanym świecie Harry’ego
Pottera”, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2003
oraz artykułów prasowych i informacji znalezionych w Internecie
3.10.2004, 10:21
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin