business coaching3.pdf

(556 KB) Pobierz
189144595 UNPDF
KOMPETENCJE EFEKTYWNEGO MENEDŻERA
MODELE KOMPETENCJI
MODA CZY WYMÓG BIZNESOWY
Aneta Kopera
Jeszcze dekadę temu, oceniając kandydatów i pracowników,
zwracano uwagę na doświadczenie i wiedzę. Rozwój rynków
i rosnąca konkurencja spowodowały wzrost złożoności pracy
na niemal wszystkich stanowiskach. By być skutecznym,
niezbędne są umiejętności praktycznego i elastycznego
stosowania wiedzy oraz motywacja do ich ujawnienia
– czyli KOMPETENCJE.
równo wiedza, jak i umiejętno-
ści oraz proi l osobowościowy
i temperamentalny (patrz diagram poni-
żej). Warunkiem niezbędnym i koniecz-
nym diagnozy kompetencji jest możli-
wość ich obserwacji podczas realizacji
codziennych obowiązków. Nie możemy
wnioskować o poziomie kompetencji, je-
śli ich nie widać w zachowaniach.
Firmy – liderzy zarządzania zasobami
ludzkimi – postawiły na systemy oparte
właśnie na kompetencjach. Model kom-
petencji jest wtedy podstawą wszyst-
kich systemów i gwarantem ich spójno-
ści. Praktyka rynkowa pokazuje, że mene-
dżerowie najczęściej wykorzystują mode-
le kompetencji do oceny okresowej pod-
władnych oraz w kolejnym etapie na po-
trzeby planowania ich rozwoju zawodo-
wego. Również w przypadku prowadze-
nia rekrutacji do swoich zespołów sięga-
ją do proi lu kompetencji konkretnego
stanowiska.
Jednocześnie wraz ze wzrostem świa-
domości kompetencji w organizacji, po-
szerza się wachlarz możliwości ich prak-
tycznego stosowania, np. do kształtowa-
nia kultury i rmy w oparciu o kluczowe
kompetencje wynikające z wyznawanych
wartości czy też z wyzwań rynkowych.
Na podstawie modelu kompetencji two-
rzone są proi le kompetencyjne dla sta-
nowisk lub też grup stanowisk. W proi lu
określone jest, które kompetencje z mo-
delu odnoszą się do danego stanowiska,
a także na którym poziomie spełnienia.
Niektóre organizacje wykorzystują
uproszczoną formę i tworzą proi le kom-
petencyjne dla wszystkich stanowisk dy-
rektorskich, kierowniczych, specjalistycz-
nych i wreszcie dla stanowisk wsparcia.
Ich mankamentem bywa zbytnia gene-
ralizacja.
W podejściu opartym na CAREER
MAPTM, autorskim narzędziu i rmy To-
wers Perrin, zestawy kompetencji opraco-
wywane są odrębnie dla drabinek karie-
ry, a także dla poszczególnych szczebli.
Ten syntetyczny sposób zyskuje na po-
pularności na rynku polskim, łączy w so-
bie bowiem prostotę formy z bogactwem
treści, a przy tym łatwo integruje kwestie
związane z wartościowaniem stanowisk,
siatkami płac, systemami premiowymi,
a także ścieżkami kariery i rozwoju zawo-
dowego.
K���������� – �����
��� �������
Nierzadko zdarza się, że terminy te stoso-
wane są zamiennie a przecież oznaczają
zupełnie co innego. Model kompetencji
to struktura dla całej organizacji. W klasycz-
nym modelu kompetencji znajdą się:
• kompetencje kluczowe, czyli odnoszą-
ce się do wszystkich jej pracowników,
wynikające z misji firmy, jej kultury
i wartości,
• kompetencje hierarchiczne (czasami
nazywane menedżerskimi), charakte-
ryzujące wymagania poszczególnych
szczebli zarządzania,
• kompetencje funkcyjne, czyli odzwier-
ciedlające specyi kę wszystkich obsza-
rów funkcjonalnych (np. produkcja,
sprzedaż, marketing, IT, logistyka, itd.)
14
BUSINESS COACHING 1/2009
N a kompetencję składają się za-
189144595.080.png 189144595.091.png 189144595.102.png 189144595.113.png 189144595.001.png 189144595.012.png 189144595.023.png 189144595.033.png 189144595.034.png 189144595.035.png 189144595.036.png 189144595.037.png 189144595.038.png 189144595.039.png 189144595.040.png 189144595.041.png 189144595.042.png 189144595.043.png 189144595.044.png 189144595.045.png 189144595.046.png 189144595.047.png 189144595.048.png
>>>
MODELE KOMPETENCJI
K���������� – �����
�������� � �����
���������
Odniesienie do teraźniejszości czy wy-
bieganie w przyszłość to jedna z waż-
niejszych decyzji podczas budowy mo-
delu kompetencji. Z jednej strony opisy-
wać możemy stan faktyczny kompeten-
cji pracowników w organizacji wraz z ich
mocnymi stronami ale jednocześnie rów-
nież z ich ograniczeniami.
Przykłady
Wśród kadry zarządzającej brakuje umie-
jętności strategicznego myślenia bizneso-
wego, tak więc przy odnoszeniu się do sta-
nu obecnego pominiemy tę ważną kompe-
tencję w modelu kompetencji. Tym samym
menedżerowie mogą pozostawać w nie-
świadomości, że jest to kompetencja pożą-
dana, nie będzie ona oceniana, ani też roz-
wijana w sposób systemowy.
Rysunek 1. Składowe kompetencji
ną wagę przywiązuje do systematyczne-
go wprowadzania usprawnień w procesie
produkcyjnym. W modelu powinna zna-
leźć się kompetencje takie jak: Inicjatywa
i proaktywność – poszukiwanie nowych
rozwiązań i zaangażowanie w proces ich
wdrażania, wprowadzanie usprawnień
i innowacji, gotowość do podejmowania
wyzwań; Elastyczność – umiejętność ak-
tywnego dostosowywania się do zmienia-
jącej się sytuacji (priorytetów i kierunków
działania); Otwartość na zmiany – goto-
wość do uczenia się i wprowadzania no-
wych metod i sposobów działania.
W czasie spowolnienia gospodarczego
wszelkie inicjatywy ograniczania kosztów są
na wagę złota. Model kompetencji powinien
więc zostać zaktualizowany o kompetencję
Świadomość kosztowa, w której znajdą się
takie pożądane zachowania jak: Oszczęd-
nie „gospodaruje” środkami niezbędnymi
do realizacji zadań oraz wspólnym mieniem;
Przewiduje i komunikuje potencjalne skutki
kosztowe podejmowanych działań; Moni-
toruje rynek w celu pozyskania optymal-
nych zasobów lub usług; Wprowadza rozwią-
zania i promuje postawy sprzyjające ograni-
czeniu kosztów wśród pracowników i rmy.
Budowanie modelu kompetencji to
trudna i co tu kryć – żmudna praca anality-
czna, stąd pojawiają się pokusy wykorzy-
stania gotowych bibliotek kompetencji
Właśnie z tego względu warto zadać so-
bie pytanie, jakie cele i wyzwania stawia-
ne są przed organizacją i jej poszczegól-
nymi obszarami w perspektywie kilku naj-
bliższych lat, a następnie włączenie ich do
modelu kompetencji.
Firma produkcyjna nawiązała współ-
pracę z nowym klientem, który szczegól-
5 GŁÓWNYCH MYŚLI
1 . Model kompetencji powinien zostać „uszyty na miarę” dla konkretnej firmy.
2 . Zaangażowanie menedżerów firmy w proces tworzenia modelu (najlepiej w formie
spotkań warsztatowych) to warunek jego adekwatności i skuteczności.
3 . Sama definicja nie wystarczy - opis kompetencji musi zawierać zestawy zachowań,
które można zaobserwować podczas realizacji codziennych obowiązków.
4 . Warto wzbogacać model o kompetencje niezbędne do realizacji wyzwań,
z którymi firma będzie musiała się zmierzyć w perspektywie najbliższych lat.
5 . Skuteczną metodą wdrożenia modelu kompetencji jest powiązanie go z systemem ocen
okresowych i planowaniem rozwoju pracowników.
BUSINESS COACHING 1/2009
15
189144595.049.png 189144595.050.png 189144595.051.png 189144595.052.png 189144595.053.png 189144595.054.png 189144595.055.png 189144595.056.png 189144595.057.png 189144595.058.png 189144595.059.png 189144595.060.png 189144595.061.png 189144595.062.png 189144595.063.png 189144595.064.png 189144595.065.png 189144595.066.png 189144595.067.png 189144595.068.png 189144595.069.png 189144595.070.png 189144595.071.png 189144595.072.png 189144595.073.png 189144595.074.png 189144595.075.png 189144595.076.png 189144595.077.png 189144595.078.png 189144595.079.png 189144595.081.png 189144595.082.png 189144595.083.png 189144595.084.png 189144595.085.png 189144595.086.png 189144595.087.png 189144595.088.png 189144595.089.png 189144595.090.png 189144595.092.png 189144595.093.png 189144595.094.png 189144595.095.png 189144595.096.png 189144595.097.png 189144595.098.png 189144595.099.png 189144595.100.png
KOMPETENCJE EFEKTYWNEGO MENEDŻERA
Rysunek 2. Obszary wykorzystywania Modelu Kompetencji
menedżera od tego, który sobie nie radzi.
Na hasło „skuteczny menedżer” każdemu
z nas pojawi się przed oczami mentor,
którego spotkaliśmy na swojej zawodo-
wej drodze i którego chcemy naśladować.
Postaraj się opisać jego styl zarządzania,
sposób osiągania celów, rozwiązywania
problemów i współpracy z innymi. Zasta-
nów się, w jaki sposób zbudował autorytet,
którym się cieszy wśród swoich pracowni-
ków. Otrzymasz w ten sposób gotowe sfor-
mułowania, które umieścić można w mo-
delu kompetencji.
I odwrotnie, możemy przywołać w pa-
mięci przykład wyjątkowo nieskuteczne-
go menedżera – prawdopodobnie już nie
pracuje z nami. W czym tkwi przyczyna je-
go niepowodzeń? Odpowiedz na to pyta-
nie i opisz pozytywne przejawy kompe-
tencji, których temu konkretnemu mene-
dżerowi zabrakło.
Pomocna będzie również analiza za-
dań w danym obszarze . Nikt lepiej niż
menedżerowie nie odpowie na pytania
dotyczące specyfiki pracy, najważniej-
szych i najtrudniejszych zadań realizowa-
nych codziennie. Działając zgodnie z po-
niżej przedstawionym schematem, łatwo
wyodrębnisz kompetencje funkcyjne.
albo czerpania z doświadczeń innych i rm.
„Lepszy rydz niż nic”, ale tylko model
szyty na miarę w pełni odpowiadać
będzie potrzebom pracowników. Po
stworzeniu oryginalnego modelu moż-
na zapoznać się z zestawem kompeten-
cji z biblioteki, by zweryi kować, czy żadna
z ważnych kwestii nie została pominięta.
Nawet wcześniejsza lektura może spowo-
dować, że menedżerowie sugerować się
będą gotowymi rozwiązaniami, zamiast
wnikliwie przeanalizować kompetencje
specyi czne dla własnej i rmy.
ników organizacji, warto zadać pytanie, co
stanowi przewagą konkurencyjną i rmy,
co odróżnia ją od innych i rm danej branży.
Te unikalne elementy powinny znaleźć się
w modelu kompetencji, bo dzięki nim pra-
cownicy „kupią” model i traktować go będą
jako własny. Jeśli w organizacji w komuni-
kacji funkcjonuje żargon lub specyficzne
słownictwo, powinny one znaleźć swoje
odzwierciedlenie w opisach zachowań.
Kolejny etap to opisanie kryteriów,
dzięki którym odróżnimy efektywnego
M���� �����������
– ����� ���� ���������
Najbardziej efektywne modele kompe-
tencji to takie, które zostały wypracowane
w trakcie warsztatów z kadrą menedżer-
ską oraz przedstawicielami reprezenta-
tywnych grup pracowników. Istnieją na-
rzędzia i techniki, które sprowokują kadrę
menedżerską do podzielenia się swoimi
doświadczeniami, a także przemyśleniami
na temat i rmy, jej kultury i wartości, pro-
i lu idealnego menedżera a także specyi -
ki reprezentowanego przez siebie działu.
J�� �� �������
Dla zidentyi kowania kompetencji kluczo-
wych, wspólnych dla wszystkich pracow-
Rysunek 3. Narzędzie CAREER MAP – zestawy kompetencji opracowywane odrębnie dla drabinek karie-
ty, a także dla poszczególnych szczebli
16
BUSINESS COACHING 1/2009
189144595.101.png 189144595.103.png 189144595.104.png 189144595.105.png 189144595.106.png 189144595.107.png 189144595.108.png 189144595.109.png 189144595.110.png 189144595.111.png 189144595.112.png 189144595.114.png 189144595.115.png 189144595.116.png 189144595.117.png 189144595.118.png
>>> MODELE KOMPETENCJI
NA CZASIE
padku pojedynczego pracownika to 10,
optymalna 7-8;
• Nie twórz wymagań, których nie spełni
żaden z Twoich pracowników. Pomyśl
o rzeczywistych zadaniach z codziennej
pracy i zastanów się, jakie umiejętności
warunkują ich skuteczne wykonanie;
• Częstym błędem jest przywiązanie auto-
rów modelu do użytych w nim dei nicji
i sformułowań. Zrób pilotaż – poproś kil-
ka osób, które wcześniej nie miały do czy-
nienia z modelami kompetencji o lektu-
rę i podzielenie się swoimi uwagami: czy
wszystko jest na pewno zrozumiałe?
• Nie zakładaj, że model raz stworzony
jest na wieki. Po pierwszej ocenie kom-
petencji zbierz uwagi swoich podwład-
nych i zastanów się, czy nie będzie ko-
nieczna modyi kacja modelu – dopre-
cyzowanie wątpliwych określeń lub też
usunięcie niektórych sformułowań.
Dekoniunktura i groźba kryzysu prowokuje do redukcji etatów, a z tymi nieuchronnie wiąże się utra-
ta kompetencji ważnych z punktu widzenia organizacji. Jednym z pierwszych zadań menedżera
staje się więc inwentaryzacja kompetencji podległych pracowników (często tych dotychczas nie-
wykorzystywanych) i opisanie tych, które są niezbędne do uzyskania ciągłości pracy działu. W tym
zadaniu pomocny będzie kompleksowy model kompetencji.
W obecnych czasach wartością jest szybkość i elastyczność działania – menedżerowie w oparciu
o analizę modelu kompetencji zyskują wiedzę niezbędną do szybkiego formowania zespołów
zadaniowych i powierzania pracownikom ról adekwatnych do ich poziomu kompetencji.
Do stworzenia efektywnego modelu
posłużyć może również metoda zwana
analizą incydentów krytycznych, które to
określenie odnosi się do sytuacji nietypo-
wych, trudnych ale jednocześnie ważnych
z punktu widzenia realizacji kluczowych
celów danego obszaru funkcjonalnego.
Metoda ta pozwoli Ci określić ekstremal-
ne wymagania stanowiska lub grupy sta-
nowisk.
ziom powinien być opisany poprzez ze-
staw zachowań, po których poznasz, że
pracownik posiada daną kompetencję;
• Zachowania powinieneś łatwo zaob-
serwować w codziennej pracy zawo-
dowej – zachowania w rodzaju: „wie”,
„rozumie”, „zna”, „ma świadomość” za-
stąp przez takie jak: „prezentuje”, „two-
rzy”, „przekazuje” czy „stosuje”;
• W opisach unikaj przymiotników – pod-
legają one interpretacji, a więc istnieje
realne ryzyko, że trzech różnych mene-
dżerów rozumieć będzie dane zacho-
wanie na trzy sposoby;
• Nie stosuj wyszukanego słownictwa,
prostota określeń pozwoli unikać nie-
porozumień przy ocenie okresowej;
• Tworząc proi l kompetencyjny dla pod-
ległych sobie stanowisk nie opiszesz
całej rzeczywistości zawodowej. Skon-
centruj się na najważniejszych kompe-
tencjach – maksymalna liczba kom-
petencji podlegająca ocenie w przy-
Przykłady:
W i rmie produkcyjnej taka sytuacja to na-
gła utrata pracowników – cała zmiana emi-
gruje do pracy zagranicą.
W Dziale IT incydentem krytycznym będzie
zalanie serwerowni – nie ma zapasowego
centrum danych, nie działa żaden serwer.
Trener/Szkoleniowiec spotkać się może z sy-
tuacją, kiedy na spotkaniu z dużym audy-
torium nie działa projektor multimedialny
i nie ma możliwości wyświetlenia prezenta-
cji oraz instrukcji do ćwiczeń.
Zadaj sobie pytanie, jakie umiejętno-
ści, cechy charakteru, jaki sposób pra-
cy pomocne będą w rozwiązaniu tego
rodzaju problemów.
A�� ���� ��� ����
� ��������
Stworzenie modelu kompetencji wymaga
sporego zaangażowania, warto więc wyko-
rzystać go w maksymalnym możliwym za-
kresie. Triumfalne ogłoszenie modelu, czy
też opracowanie narzędzi na jego podsta-
wie (np. arkuszy oceny kompetencji) nie
gwarantuje, że stanie się on powszechnie
znany i stosowany.
U�� ��� �� �������
�������
Jakich błędów możesz uniknąć w proce-
sie tworzenia modelu kompetencji i dei -
niowania proi li kompetencyjnych?
• Nie ograniczaj opisu kompetencji do
dei nicji – poszczególne poziomy kom-
petencji powinny posiadać własne de-
i nicje, z których jasno wynikać będzie
czym różnią się one od siebie; każdy po-
Rysunek 4. Kolejność działania
BUSINESS COACHING 1/2009
17
189144595.119.png 189144595.120.png 189144595.121.png 189144595.122.png 189144595.123.png 189144595.002.png 189144595.003.png 189144595.004.png 189144595.005.png 189144595.006.png 189144595.007.png 189144595.008.png 189144595.009.png 189144595.010.png 189144595.011.png 189144595.013.png
KOMPETENCJE EFEKTYWNEGO MENEDŻERA
Od menedżerów w głównej mierze
zależy, jakie będzie wykorzystanie mode-
lu w praktyce. Każdy może z jednej strony
samodzielnie budować swoją ścieżkę
kariery, a z drugiej rozwijać kompetencje
swoich podwładnych.
Sprawdź w jaki sposób możesz to uczy-
nić (patrz Plan działania ).
M��� ��� �����
����������
Model kompetencji zapewnia niezwykle
istotną efektywną komunikację. Dzięki
jednolitemu językowi dei niowania wy-
magań, wszyscy pracownicy mają poczu-
cie sprawiedliwego traktowania i równych
szans. Tego aspektu motywacyjnego nie
sposób przecenić.
Nie ulega też wątpliwości, że odpo-
wiednio sformułowany model kompe-
tencji wspiera pro-kliencką kulturę orga-
nizacyjną poprzez promowanie nie tylko
wyników, ale przede wszystkim właści-
wych zachowań, norm i postaw wobec
klienta zarówno zewnętrznego, jak i we-
wnętrznego.
Spójny system oceny kompetencji
i ich doskonalenia buduje kulturę orga-
nizacji zorientowanej na ciągły rozwój.
Identyi kowane są kompetencje dei cy-
towe, skutkiem czego pozyskiwani są
i utrzymywani pracownicy o pożądanych
kluczowych kompetencjach, a jednocze-
śnie wypełniane są luki kompetencyjne
poprzez właściwie dobrane metody do-
skonalenia. Model kompetencji umoż-
liwia również zarządzanie wiedzą, m.in.
poprzez rozwój kompetencji związanych
z transferem wiedzy.
W zależności od tego, które kompe-
tencje znajdą się w modelu i które zosta-
ną zdei niowane jako kluczowe, organi-
zacja ma szansę zidentyi kować i nagra-
dzać pracowników o pożądanych kom-
petencjach.
Sfera kompetencyjna traktowana zwy-
kle jako „miękka” wspiera realizację twar-
dych, mierzalnych celów strategicznych.
Rysunek 5. Badanie kompetencji menedżerskich
O AUTORZE
Aneta Kopera – Menedżer Zespołu Zarządzania Talentami
w HRM partners (dawniej HRK PARTNERS), i rmie doradczej spe-
cjalizującej się w doradztwie organizacyjnymi płacowym, w za-
rządzaniu talentami i zmianą, oferującej badania dla i rm i rapor-
ty rynkowe.
Ukończyłam Psychologię Organizacji i Pracy, a teorię od 12 lat
staram się testować w praktyce. Zajmuję się zagadnieniami zwią-
zanymi z kompetencjami oraz wszelkimi systemami zarządzania
na nich opartymi (m.in. systemy oceny, rozwoju zawodowego,
zarządzania talentami, ścieżek kariery, systemy rekrutacji). Pro-
wadzę projekty doradcze i szkolę menedżerów dla klientów
takich jak: ArcelorMittal, Bayer, Grupa ITI, TVN, Heel, Storck, Orlen,
Wincanton. Lubię poszerzać swoją wiedzę, czytać dobre krymi-
nały i poznawać kulturę Chin i Japonii.
Kontakt
Tel. 606 604 001
Mail: aneta.kopera@hrmpartners.pl
18
BUSINESS COACHING 1/2009
189144595.014.png 189144595.015.png 189144595.016.png 189144595.017.png 189144595.018.png 189144595.019.png 189144595.020.png 189144595.021.png 189144595.022.png 189144595.024.png 189144595.025.png 189144595.026.png 189144595.027.png 189144595.028.png 189144595.029.png 189144595.030.png 189144595.031.png 189144595.032.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin