teoria_zegl.pdf
(
1879 KB
)
Pobierz
Teoria ¿eglowania 2007
Teoria ¿eglowania
Opracowa³: Adam Dyniewski
wiatr
Pojêcia podstawowe
ostry
k¹t martwy
pole martwe
o
ostry
BAJDEWIND
30 - 60
BAJDEWIND
pe³ny
pe³ny
PÓ£WIATR
PÓ£WIATR
ostry
ostry
BAKSZTAG
BAKSZTAG
pe³ny
FORDEWIND
pe³ny
Kursy wzglêdem wiatru
—
Bajdewind -
kurs, podczas którego wiatr wieje z kierunków pomiêdzy granic¹ pola k¹ta martwego a trawersem.
—
Pó³wiatr -
kurs, podczas którego wiatr wieje prostopadle do osi jachtu.
—
Baksztag -
kurs, podczas którego wiatr wieje od rufy z kierunków pomiêdzy trawersem a lini¹ równoleg³¹ do osi
jachtu.
—
Fordewind -
kurs, podczas którego wiatr wieje dok³adnie z rufy.
—
K¹t martwy -
jest to zbiór kierunków dla których ¿egluga jest niemo¿liwa, gdzie wybrane ¿agle "nie chc¹"
pracowaæ.
wiatr
ostrzenie
odpadanie
Kurs
- kierunek ruchu jachtu wzglêdem
dowolnie przyjêtego uk³adu odniesienia.
Ostrzenie
jest to skrêcanie do linii wiatru lub inaczej zmiana
kursu z pe³niejszego na ostrzejszy.
Odpadanie
jest to skrêcanie od linii wiatru lub zmiana kursu z
ostrzejszego na pe³niejszy.
wiatr
90
o
Trawers
jest to linia prostopad³a do
diametralnej (osi) jachtu.
PRAWY
HALS
FORDEWIND
LEWY
HALS
wiatr
Rozró¿nianie halsu na kursie fordewind.
PRAWY
HALS
LEWY
HALS
Stronê, z której wieje wiatr okreœlamy pojêciem
halsu
.
Jacht p³yn¹cy lewym halsem ma wiatr z lewej burty, a jacht
p³yn¹cy prawym halsem ma wiatr z prawej burty.
Hals
Na kursie fordewind o tym jakim
halsem
p³ynie jacht
decyduje po³o¿enie
g³ównego ¿agla
czyli w naszym przypadku
grota. Jacht p³yn¹cy lewym halsem ma grota na prawej burcie, a
jacht p³yn¹cy prawym halsem na lewej burcie.
www.dyniewski.pl
1
Teoria ¿eglowania
Opracowa³: Adam Dyniewski
Wiatr rzeczywisty, w³asny i pozorny
Wiatr rzeczywisty WR
- ruch powietrza wywo³any warunkami meteorologicznymi, ukszta³towaniem terenu itp.
Wiatr w³asny (wiatr ruchu w³asnego) WW
- "ruch powietrza" wynikaj¹cy z poruszania siê jachtu lub inaczej opór jaki
stawia powietrze poruszaj¹cej siê ³odzi. Wielkoœæ
wiatru w³asnego
zale¿y od prêdkoœci jachtu, a jego kierunek jest
przeciwny do kierunku ruchu.
Wiatr pozorny
jest to wypadkowa wiatru rzeczywistego -
WR
i wiatru w³asnego -
WW
. Jest to wiatr bezpoœrednio
dzia³aj¹cy na ¿agle i takielunek podczas ruchu jachtu. Jego si³a i kierunek zale¿y od si³y i kierunku wiatru
rzeczywistego oraz od prêdkoœci jachtu.
wiatr w³asny
wiatr w³asny
dalba
wiatr pozorny
wiatr rzeczywisty
jacht na silniku
w bezwietrzny
dzieñ
wiatr rzeczywisty
nabrze¿e
WR
WR
WR
WR
A
B
C
D
WW
WW
WW
WP
WR
WW
WR
WP
WP
WP
WR
WR
Zmiany wiatru pozornego przy ró¿nych kursach wzglêdem wiatru.
A - bajdewind, B - pó³wiatr, C - baksztag,
D - fordewind,
WR
- wiatr rzeczywisty,
WW
- wiatr w³asny,
WP
- wiatr pozorny.
— Wiatr pozorny wieje zawsze "ostrzej" ni¿ wiatr rzeczywisty, wyj¹tkiem jest tutaj kurs fordewind.
— Dla kursów ostrych, do ostrego baksztagu w³¹cznie, prêdkoœæ wiatru pozornego jest wiêksza od prêdkoœæ
wiatru rzeczywistego.
— Na kursach pe³nych (wolnych) prêdkoœæ wiatru pozornego jest mniejsza od prêdkoœci wiatru rzeczywistego.
— Na kursie fordewind wiatr rzeczywisty i pozorny dzia³aj¹ wzd³u¿ jednej linii w przeciwnych kierunkach, st¹d
odczuwalny jest na tym kursie wyraŸny spadek si³y wiatru pozornego.
WR
WR
WR
WR
WW
WW
WW
WW
WR
WP
WR
WR
WR
WP
WP
WP
Zmiana wiatru pozornego przy zwiêkszeniu si³y
wiatru rzeczywistego.
Zmiana wiatru pozornego przy zwiêkszeniu
prêdkoœæ jachtu.
2
www.dyniewski.pl
Teoria ¿eglowania
Opracowa³: Adam Dyniewski
Aerodynamika ¿agla
strona zawietrzna
V
Vz
WP
P-
V
Vn
WP
SO - œrodek
o¿aglowania
-
-
-
-
-
+
+
+
+
+
+
SO
-
strona nawietrzna
-
-
P+
-
+
+
+
SA
prostopad³a
do ciêciwy
SC
SP
P-
WP
WP
SO - œrodek
o¿aglowania
- k¹t natarcia ¿agla
P+
Si³a aerodynamiczna SA
powstaje w wyniku oddzia³ywania wiatru na ¿agiel. Strugi powietrza napotykaj¹c
"przeszkodê" rozdzielaj¹ siê na dwie czêœci: nawietrzn¹ i zawietrzn¹. Prêdkoœæ cz¹steczek powietrza po stronie
nawietrznej wyraŸnie maleje przy jednoczesnym wzroœcie prêdkoœci przep³ywu cz¹steczek po stronie zawietrznej.
Na skutek tego po stronie nawietrznej ¿agla powstaje lokalne nadciœnienie statyczne
P+
, a po stronie zawietrznej
podciœnienie
P-
. Ró¿nica ciœnieñ powoduje powstanie si³y aerodynamicznej skierowanej w przybli¿eniu
prostopadle do ciêciwy ¿agla, w kierunku z obszaru nadciœnienia od obszaru podciœnienia.
Si³ê aerodynamiczn¹ mo¿emy roz³o¿yæ na dwie sk³adowe: pierwsz¹ równoleg³¹ do diametralnej (osi) jachtu, któr¹
nazywamy
si³¹ ci¹gu
-
SC
i drug¹ prostopad³¹ do niej, któr¹ nazywamy
si³¹ przechylaj¹c¹
-
SP
.
wiatr
wiatr
wiatr
wiatr
SC
SA
SC
SO
SP
SP
SC = SA
SC
SA
SP
SA
Zmiany si³y aerodynamicznej przy ró¿nych kursach wzglêdem wiatru:
a - bajdewind, b - pó³wiatr, c - baksztag,
d - fordewind,
SA
- si³a aerodynamiczna,
SC
- si³a ci¹gu,
SP
- si³a przechylaj¹ca,
SO
- œrodek o¿aglowania.
SC
SA
SC
SA
SC
SA
SC
SA
45
o
20
o
20
o
20
o
SP
SP
SP
SP
wiatr
wiatr
Zale¿noœæ si³y aerodynamicznej od k¹ta natarcia:
SA
- si³a aerodynamiczna,
SC
- si³a ci¹gu,
SP
-
si³a
przechylaj¹ca.
Zale¿noœæ si³y aerodynamicznej od wybrzuszenia
¿agla:
a - ¿agiel p³aski, b - ¿agiel g³êboki,
SA
- si³a aero-
dynamiczna,
SC
- si³a ci¹gu,
SP -
si³a przechylaj¹ca.
www.dyniewski.pl
3
Teoria ¿eglowania
Opracowa³: Adam Dyniewski
¯agle
SA
P-
L
¯agiel p³aski
1
G1= / L
20
P+
SA
¯agiel g³êboki
1
G2= / L
10
P-
L - d³ugoœæ
L
P+
Wybrzuszenie i smuk³oœæ ¿agla:
L
- d³ugoœæ,
B
- g³êbokoœæ,
H
- wysokoϾ.
Wielkoœæ si³y aerodynamicznej zale¿y od: wielkoœci ¿agla, jego profilu czyli g³êbokoœci, wybrzuszenia i
smuk³oœci, oraz od tkaniny, z której jest wykonany ¿agiel jej sztywnoœci, przepuszczalnoœci oraz g³adkoœci.
SA = SA
H2 < H1
SOG
SA
2
SA
1
SO
SOF
Geometryczny œrodek o¿aglowania ¿agli
trójk¹tnych, SOF
- œrodek o¿aglowania foka,
SOG
- œrodek o¿aglowania grota,
SO
- wypadkowy
Geometryczny œrodek o¿aglowania jachtu typu
ket i slup - wp³yw rodzaju takielunku na
po³o¿enie œrodka o¿aglowania.:
H1
- wysokoϾ
œrodka o¿aglowania jachtu typu ket,
H2
- wysokoϾ
œrodka o¿aglowania jachtu typu slup.
SA < SA
2
1
H2 < H1
a
c
SA
2
SA
1
b
Ustawienie prowadnicy szotów foka :
a - rów-
nomierne naprê¿enie liku dolnego i wolnego, b -
prowadnica szotów foka w przodzie efektem jest
wiêksze wybrzuszenie foka, c - prowadnica szotów
foka z ty³u, wyp³aszczenie dolnej czêœci przy
jednoczesnym zwiêkszeniu skrêtu górnej czêœci
Geometryczny œrodek o¿aglowania jachtu typu
ket - obni¿enie œrodka o¿aglowania poprzez
zarefowanie grota:
H1
- wysokoœæ œrodka
o¿aglowania przed zarefowaniem,
H2
- wysokoϾ
œrodka o¿aglowania po zarefowaniu.
4
www.dyniewski.pl
Teoria ¿eglowania
Opracowa³: Adam Dyniewski
Si³a hydrodynamiczna - odpowiedz kad³uba na si³ê aerodynamiczn¹
RB
SA
RB
RW
RW
SH
Ma³y opór
Du¿y opór
DRYF
Si³a hydrodynamiczna SH -
powstaje w wyniku op³ywania pod pewnym
k¹tem p³etwy mieczowej lub balastowej przez cz¹steczki wody. Strugi
wody napotykaj¹c "przeszkodê" rozdzielaj¹ siê, tak jak to ma miejsce na
¿aglu, na dwie czêœci. Prêdkoœæ cz¹steczek wody po jednej stronie
wyraŸnie maleje przy jednoczesnym wzroœcie prêdkoœci przep³ywu
cz¹steczek po drugiej stronie. W skutek tego po jednej stronie powstaje
lokalne nadciœnienie statyczne
P+
, a po drugiej podciœnienie
P-
. Ró¿nica
ciœnieñ powoduje powstanie si³y hydrodynamicznej skierowanej
przeciwnie do kierunku dzia³ania si³y aerodynamicznej na ¿aglu.
SA
WP
Si³ê hydrodynamiczn¹ mo¿emy roz³o¿yæ na dwie sk³adowe: pierwsz¹
równoleg³¹ do osi jachtu, któr¹ nazywamy oporem wzd³u¿nym -
RW
i
drug¹ prostopad³¹ do niej, któr¹ nazywamy oporem poprzecznym -
RP
.
M-
M+
WP
WP
WP
SC
SA
SC
SA
SC
SA
S
O
SP
S
BO
S
O
SP
SP
RB
S
O
RB
S
BO
RB
S
BO
SH
RW
SH
RW
SH
RW
Jacht nawietrzny
Jacht zawietrzny
WP
WP
WP
SA
SA
SA
S
O
S
BO
S
O
S
O
S
BO
S
BO
SH
SH
SH
Wp³yw si³y hydrodynamicznej SH i aerodynamicznej SA na statecznoœæ kursow¹ jachtu.
www.dyniewski.pl
5
Plik z chomika:
marwiac2
Inne pliki z tego folderu:
metodyka nauczania.pdf
(29973 KB)
teoria_zegl.pdf
(1879 KB)
Vademecum_MPZZM_2.pdf
(1133 KB)
zeglarz.pdf
(1733 KB)
Inne foldery tego chomika:
(1997) Cudownie jest
1970-79
1977
1978
1980
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin