PINOP 1 -2.doc

(26 KB) Pobierz

1.      Neutralny a stymulacyjny system podatkowy

 

W teorii wyróżniamy dwa podstawowe systemy podatkowe: neutralny i stymulacyjny.

Neutralny system podatkowy wywodzi się z liberalnego podejścia do gospodarki, i jest to taki system, który nie ingeruje, nie zniekształca gospodarki, którą rządzą zasady wolnego rynku. Neutralny podatek nie zmienia relacji cen rynkowych. Jednocześnie podatki neutralne cechuje minimalizacja strat związanych z dostosowaniem konsumentów i producentów z tytułu zmian relacji cen w wyniku opodatkowania. Wszyscy podatnicy są równi wobec prawa podatkowego. Przy zastosowaniu neutralnego systemu podatkowego funkcje podatków należałoby ograniczyć głównie do funkcji fiskalnej i funkcji redystrybucyjnej w niewielkim zakresie.

System stymulacyjny wywodzi się z interwencjonizmu państwowego. Cechuje go duży fiskalizm. W państwie występuje wiele obciążeń, ale dla ich złagodzenia jest wiele ulg, z których aby skorzystać trzeba spełniać poszczególne warunki. Podatki tutaj są instrumentami zakłócającymi mechanizm rynkowy , generującymi straty w dobrobycie.

 

 

2.      Przesłanki ucieczki od podatków

 

Przesłanki o charakterze moralnym

 

- dwoistość postępowania obywateli pod względem norm moralnych

- brak poczucia więzi z państwem i nieutożsamianie się z nim

- panująca doktryna polityczna

- brak zaufania obywateli do władzy publicznej

 

Przesłanki o charakterze politycznym

 

- inne preferencje polityczne podatnika

- inne preferencje wykorzystania funduszów publicznych

- brak powszechnej akceptacji podatków

- forma protestu wobec błędnej polityki fiskalnej państwa

 

Przesłanki o charakterze ekonomicznym

 

- podatnikowi bardziej opłaca się nie płacenie podatków , bo ewentualne kary są niższe niż należne obciążenia

- koniunktura w gospodarce i niedopasowany do niej system podatkowy

- wysokie para-podatki

- inflacja jako ukryty podatek

- nadmierny fiskalizm

- istnienie szarej strefy

 

Przesłanki o charakterze technicznym

 

- skomplikowana i niejasna konstrukcja podatków

- niekompetentna kontrola podatkowa

- relacje między podatnikami a urzędami skarbowymi

- niskie kary za przestępstwa podatkowe

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin