1. Pojęcie administracji gospodarczej i jej główne obszary.
Administracja gospodarcza jest pojęciem węższym w stosunku do administracji publicznej. Administracja gospodarcza to ta część administracji, która dotyczy przedsiębiorców i prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Administracja gospodarcza regulowana jest prawem administracyjnym gospodarczym.
Organy administracji gospodarczej:
naczelni ministrowie
terenowe organy administracji ogólnej
wojewodowie
jednostki samorządu terytorialnego
jednostki administracji nie zespolonej (np. urzędów miar)
Funkcje administracji gospodarczej:
policja administracyjna
ochrona życia i zdrowia ludzkiego oraz środowiska naturalnego
zapewnienie spokoju, porządku i bezpieczeństwa publicznego
reglamentacja ochrona rynku wewnętrznego
przeciwdziałanie praktykom monopolistycznym i nieuczciwej konkurencji
stabilizacja rynku
zapewnienie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego
piecza administracyjna
zapewnienie ludności odpowiednich świadczeń materialnych i niematerialnych
zarząd mieniem publicznym
opieka nad majątkiem powszechnego użytku (np. drogi publiczne)
opieka nad mieniem podmiotów użyteczności publicznej (np. szkoły, szpitale)
zarząd publicznym majątkiem produkcyjnym (np. przedsiębiorstwa państwowe)
prowadzenie działalności gospodarczej
utrzymywanie przedsiębiorstw o niskiej rentowności, ale niezbędnych ze względu na interesy zbiorowe interwencjonizm państwowy
roboty publiczne
prowadzenie działalności gospodarczej w celu zwiększenia dochodów budżetowych
Najważniejszymi instrumentami osiągania celów administracji gospodarczej są:
wydawanie aktów administracyjnych
pomoc finansowa (dotacje, subwencje, ulgi, itp.)
pomoc niematerialna (np. w zakresie doradztwa i szkoleń, promocja eksportu)
interwencja na rynku (np. zakupy interwencyjne w razie załamania cen na rynku)
2. Pojęcie i podział administracyjnego prawa gospodarczego i jego główne obszary.
Prawo administracyjne gospodarcze to zespół norm regulujących pozycję organów administracji publicznej (organów wykonywania funkcji administracji publicznej ) oraz ich sytuację ustaloną w celu określenia statutu podmiotów działalności gospodarczej w formach władczych lub przy stosowaniu innych publicznoprawnych form działania tej administracji (porozumienie administracyjne, związek komunalny).Administracyjne prawo gospodarcze jest prawem gospodarczym publicznym. Prawo administracyjne gospodarcze jest gałęziom nieskodyfikowaną.
Normy administracyjnego prawa gospodarczego można podzielić na:
ustrojowe - regulują organizację i zasady funkcjonowania aparatu administracyjnego powołanego do czuwania nad podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej
materialne – reguluje ustrój organów administracji gospodarczej, wyznacza ich kompetencje i uprawnienia lub obowiązki w sferze normatywnie określonej ingerencji w gospodarkę.
procesowe (formalne) - regulują tok czynności podejmowanych przez organy administracji i przedsiębiorców w celu realizacji norm prawa materialnego.
Główne obszary administracyjnego prawa gospodarczego:
reglamentacja - ochrona interesów zbiorowych przed konkurencją zewnętrzną oraz przed wewnętrznymi praktykami nieuczciwej konkurencji
policja - nadzór nad różnymi obszarami działalności gospodarczej sprawowany ze względu na bezpieczeństwo i ochronę życia, ładu publicznego, ochronę środowiska naturalnego oraz porządek i spokój publiczny
piecza administracyjna - organizowanie dostępu do świadczeń ze strony państwa np. za pośrednictwem przedsiębiorstw użyteczności publicznej, gromadzenie środków i zarząd własnością publiczną
3. Prawo publiczne a prawo prywatne w sferze gospodarczej.
W prawie gospodarczym wyróżniamy podział na prawo publiczne i prawo prywatne. Publiczny charakter maja normy prawa gospodarczego, które obejmują swoim zakresem regulacji stosunki między organami wykonującymi funkcje administracji publicznej oraz między nimi i podmiotami działalności gospodarczej. Szersze ujęcie prawa publicznego gospodarczego pozwala zaliczyć do niego również zagadnienia ustroju administracji gospodarczej oraz problematykę mienia pod zarządem publicznym.
Prawo gospodarcze prywatne natomiast tworzą normy zaliczane tradycyjnie do sfery regulacji stosunków poziomych (prawo cywilne, prawo handlowe). Pewną specyfiką tych stosunków jest ich przedmiot (czyli sprawy gospodarcze) Przedmiot stosunków poziomych prawa gospodarczego oraz treść odnoszących się do nich regulacji prawnych skupia się na działalności gospodarczej stron tych stosunków.
5. Pojęcie prawa gospodarczego.
Prawo gospodarcze to prawo przedsiębiorcy - odnoszące się do działalności podmiotu gospodarczego. Prawo gospodarcze jest kompleksowym działem prawa na pograniczu prawa publicznego i prywatnego. Przepisy prawa gospodarczego można odnaleźć w ramach prawa:
· Konstytucyjnego (np. gwarancje dotyczące wolności gospodarczej)
· Międzynarodowego (umowy międzynarodowe dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej - np. liberalizacji handlu)
· administracyjnego (liczne regulacje dotyczące zasad podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz władczej ingerencji administracji w tę działalność),
· karnego (zwłaszcza prawo karne skarbowe)
· pracy
· finansowego
· cywilnego
· handlowego
Władztwo publiczne to atrybut organu władzy publicznej polegający na możliwości jednostronnego określenia praw i obowiązków innego podmiotu jako uczestnika stosunku publicznoprawnego. W prawie administracyjnym gospodarczym stosunki między przedsiębiorcą a organem administracji kształtowane są w sposób władczy, charakterystyczny jest on dla nierównorzędności stron. Stąd też relacje zachodzą pomiędzy przeciwstawnymi sobie typami podmiotów :podmiotami dysponującymi władczymi środkami działania oraz podmiotami pozbawionymi takich środków. Przejawem nierówności jest także to, iż tylko władza publiczna może posługiwać się środkami władczymi, druga zaś kategoria podmiotów jest tych środków pozbawiona. Te ostatnie podmioty mają wynikające z prawa przedmiotowego prawa podmiotowe. To właśnie prawa podmiotowe przedsiębiorców są przedmiotem władczej ingerencji organów administracji publicznej, która wszakże dokonana być powinna za pomocą środków przez prawo przewidzianych.
8. Ustawy i rozporządzenia jako źródło administracyjnego prawa gospodarczego.Ustawy i rozporządzenia są powszechnie obowiązującymi źródłami prawa. Zawierają regulacje dotyczące praw i obowiązków obywateli oraz innych przedsiębiorstw, a także normują zakres kompetencji i organów administracji publicznej. Ustawy uchwalane są przez Sejm i Senat w drodze procedury ustawodawczej, a następnie podpisywane przez Prezydenta RP. Podlegają kontroli Trybunału Konstytucyjnego w zakresie zgodności z Konstytucją. Materia przewidziana w Konstytucji do uregulowania w drodze ustawy nie może być normowana aktem niższej rangi. W czasie stanu wojennego zamiast ustaw Prezydent RP może na wniosek Rady Ministrów wydawać rozporządzenia z mocy ustawy. Rozporządzenia są aktami wykonawczymi do ustaw. Mogą być wydawane jedynie na podstawie wyraźnego upoważnienia ustawy i w celu jej wykonania
Rozporządzenia mogą być wydawane przez:
· Prezydenta RP
· Radę Ministrów
· Prezesa Rady Ministrów
· Ministrów kierujacych działem administracji
· Prezesów komitetów wchodzacych w skład Rady Ministrów
· Krajowa Radę Radiofonii i Telewizji
Upoważnienie do wydania rozpożadzenia nie może być przekazane na rzecz innego organu. Upoważnienie ustawowe do wydania rozporządzenia powinno zawierać:
· Wskazanie organu upoważnionego do wydania rozporządzenia
· Wskazanie, czy upoważnienie ma charakter obligatoryjny, czy fakultatywny
· Zakres spraw przekazanych do uregulowania
· Wytyczne dotyczące treści rozporządzenia
Przepisy ustaw oraz aktów wykonawczych (rozporządzeń) to przepisy ustawowe.
9.Umowy międzynarodowe jako źródło administracyjnego prawa gospodarczego.
Umowy międzynarodowe dzielą się na:
ratyfikowane (stanowiące powszechnie obowiązujące źródło prawa)
nieratyfikowane (wiążące jedynie organy państwowe)
Ratyfikowane umowy międzynarodowe dzielą się na ratyfikowane za zgodą wyrażoną w ustawie i zgody tej nie wymagające. Zgody na ratyfikację wyrażonej w ustawie wymagają umowy dotyczące: pokoju, sojuszy, układów politycznych i wojskowych, wolności, praw i obowiązków obywateli, członkostwa Rzeczpospolitej Polskiej w organizacjach międzynarodowych, znacznego obciążenia państwa pod względem finansowym, innych spraw uregulowanych w ustawie, lub w których Konstytucja ustawy wymaga
Ratyfikowane umowy międzynarodowe mogą dotyczyć:
Zasad traktowania przedsiębiorców państw obcych
Unikania podwójnego opodatkowania
Tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi międzynarodowej współpracy gospodarczej
Integracji gospodarczej i liberalizacji obrotu gospodarczego
Ratyfikacji umów międzynarodowych dokonuje Prezydent RP. Umowa międzynarodowa ratyfikowana za zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo w razie kolizji z ustawą. Przeważającą część porozumień dotyczących wykonywania zdań z zakresu administracji gospodarczej stanowią umowy nieratyfikowane, zawierane na szczeblu rządowym, ministerialnym, ambasadorów, a niekiedy nawet przez upoważnione terenowe organy administracji rządowej. Nie są one źródłami prawa w rozumieniu Konstytucji, a zawierają postanowienia wiążące państwa - strony. Za ich wykonanie odpowiadają odpowiednie organy administracji publicznej. Nieratyfikowane umowy miedzynarodowe mogą regulować np. sprawy:
Tworzenia wspólnych przedsiębiorstw państwowych
Wspólnych inwestycji gospodarczych
Przebiegu gazociagów, ropociagów, linii energetycznych i komunikacyjnych
Kontroli
celnej
przejść granicznych
łączności
poczty
telekomunikacji
transportu
tranzytu
ochrony środowiska
współpracy gospodarczej regionów przygranicznych
10. Akty prawa miejscowego jako źródło administracyjnego prawa gospodarczego.
Katalog źródeł prawa administracyjnego gospodarczego jest zbudowany na klasyfikacji, którą Konstytucja RP odnosi do całego polskiego systemu prawa: konstytucja, ratyfikowane umowy międzynarodowe, ustawy, rozporządzenia , prawo miejscowe.
Pod pojęciem prawa miejscowego kryją się akty terenowych organów administracji rządowej oraz akty jednostek samorządu terytorialnego, przyjmowane przez ich odpowiednie organy. Konstytucja charakteryzuje ich związek formalny i materialnymi z aktami ustawowymi (wydawane są na podstawie i w granicach uprawnień zawartych w ustawie)
Akty prawa miejscowego zaliczamy zarazem do źródeł prawa administracyjnego gospodarczego, co pozostaje w związku z przedmiotem ich regulacji. W aktach tych przesądzono o granicach wolności gospodarczej w pewnych ustawowo wskazanych rodzajach działalności gospodarczej. Charakterystyczne dla tych aktów jest ich obowiązywanie miejscowe, ograniczone do terytorium wyznaczonego obszarem działania danego organu. Ustawodawca dopuścił tym samym różnicowanie sytuacji podmiotów działalności gospodarczej w zależności od określonego terytorium. Zróżnicowanie to ma uzasadnienie w ustawowej determinacji działalności administracji publicznej-w tym jednak samorządu terytorialnego, które działają w zakresie wykonywania funkcji administracji publicznej.
12. Organy administracji gospodarczej
Organami administracji gospodarczej są te organy administracji publicznej, których władcze działania odnoszą się do przedsiębiorców w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą oraz organy upoważnione do dysponowania majątkiem publicznym.
W szczególności organami administracji gospodarczej są:
Ministrowie:
Minister Gospodarki
Minister Skarbu Państwa
Minister finansów
Minister Transportu i Gospodarki Wodnej
Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej
Inni ministrowie - w zakresie wpływu wykonywania przez nich ich obowiązków na gospodarkę
Organy administracji niezespolonej
13. Minister Skarbu Państwa jako organ administracji gospodarczej.
Minister Skarbu Państwa jest naczelnym organem administracji państwowej oraz członkiem organu kolegialnego Rady Ministrów. Jest reprezentantem Skarbu Państwa jako osoby prawnej w rozumieniu prawa cywilnego we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych dla innych organów. Ponadto jest on odpowiedzialny za: Gospodarowanie mieniem państwowym, Wykonywanie uprawnień wynikających z praw majątkowych Skarbu Państwa, Składanie w imieniu Skarbu Państwa oświadczeń woli związanych z dokonywaniem czynności o charakterze cywilnoprawnym, Przygotowanie programów prywatyzacji mienia państwowego, Komercjalizację i prywatyzację przedsiębiorstw państwowych, Prywatyzację Narodowych Funduszy Inwestycyjnych, Prowadzenie ewidencji majątku Skarbu Państwa, Powoływanie i odwoływanie organów państwowych osób prawnych, Tworzenie, likwidację, łączenie, dzielenie i przekształcanie państwowych osób prawnych, Ochronę interesów Skarbu Państwa, Przygotowanie corocznych sprawozdań o stanie mienia Skarbu Państwa oraz o skutkach prywatyzacji, Wyrażanie zgody na dokonanie czynności prawnej przez państwową osobę prawna, jeżeli wartość przedmiotu tej czynności przekracza kwotę 50000 EURO
Sprawowanie kontroli nad dokonywaniem przez państwowe osoby prawne czynności prawnych w zakresie rozporządzania ich majątkiem trwałym lub oddanie tego majątku do nieodpłatnego korzystania,
Sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uprawnień wynikających z praw majątkowych Skarbu Państwa oraz czynności związanych z przekształceniami własnościowymi przez:
Organy administracji państwowej
Państwowe osoby prawne
Inne państwowe jednostki organizacyjne
Sprawowanie nadzoru nad:
Agencją Prywatyzacji
Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa
Agencją Mienia Wojskowego
Wojskową Agencją Mieszkaniową
Minister Skarbu Państwa może również inicjować politykę przekształceń mienia komunalnego.
14. Minister Gospodarki jako organ administracji gospodarczej
Minister Gospodarki jest naczelnym organem administracji państwowej oraz czlonkiem organu kolegialnego Rady Ministrów, Odpowiada za wszystkie sprawy związane z gospodarką, a nie zastrzeżone do kompetencji innych organów. Minister Gospodarki jest w szczególności odpowiedzialny za sprawy:
Współpracy gospodarczej z zagranicą
Kontroli obrotu z zagranicą towarami i technologiami
Ustalenia:
Taryf celnych
Kontyngentów
Zakazów przywozu lub wywozu towarów lub technologii
Energetyki
Wykorzystania energii jądrowej
Certyfikacji
własności przemysłowej
działalności gospodarczej
współpracy z organizacjami samorządu gospodarczego
Minister Gospodarki sprawuje nadzór nad:
Urzędem Dozoru Technicznego
Państwową Agencją Atomistyki
Urzędem Regulacji Energetyki
Urzędem Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej
Ministrowi Gospodarki podlegają:
Polskie Centrum Badań i Certyfikacji
Agencja Rezerw Materiałowych
Agencja Techniki i Technologii
15. Podmioty administracyjnego prawa gospodarczego.
Podmioty administracyjnego prawa gospodarczego podzielić można na:
Podmioty administracyjne:
-Organy administracji:
x Państwowej:
· Centralne
· Terenowe
Samorządu terytorialnego
Inne podmioty administrujące
Podmioty administrowane (przedsiębiorców): Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (również w formie spółki cywilnej
Spółki prawa handlowego: Osobowe: Jawna, Partnerska, Komandytowa, Kapitałowe: Komandytowo- akcyjna, Z ograniczona odpowiedzialnością, Akcyjna
Przedsiebiorstwa państwowe
Towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych
Spółdzielnie
Jednostki badawczo rozwojowe
Stowarzyszenia
Fundacje
Partie polityczne
Przedsiębiorcy zagraniczni
Oddziały przedsiębiorstw zagranicznych
Inne osoby prawne, jeżeli prowadzą działalność gospodarczą
16. Zadania i kompetencje organów samorządu terytorialnego w sferze działalności gospodarczej. (mam nadzieje że to jest to)
Jednostki samorządu terytorialnego są podmiotami prawa publicznego oraz posiadają osobowość prawną w rozumieniu prawa cywilnego. Działają we własnym imieniu i na własny rachunek. Za zobowiązania odpowiadają własnym majątkiem. Są reprezentowane przez własne organy. Ich dochody i wydatki podlegają szczególnym regulacjom ze strony prawa publicznego. Podmioty te prowadzą działalność jako gospodarkę komunalną. Mogą część tych obowiązków powierzyć podmiotom zewnętrznym mówi u tym art. 3 ustawy o gospodarce komunalnej. Pozostałą część jednostki samorządu terytorialnego wykonują same. Wśród tej wyróżniamy sferę użyteczności publicznej, w której to gmina, powiat, województwo prowadzą działalność gospodarczą w zakresie użyteczności publicznej działalność ta może być prowadzona za pomocą zakładu budżetowego lub spółki prawa handlowego. Jest działaln...
Smeerfetka