WIEDZA O KULTURZE.doc

(25 KB) Pobierz
WIEDZA O KULTURZE – PYTANIA EGZAMINACYJNE

WIEDZA O KULTURZE – PYTANIA EGZAMINACYJNE

 

I.                  TEORIA

1.    Ewolucjonizm – sposób rozumienia kultury i postulaty dotyczące metody badawczej.

2.    Dyfuzjonizm – jw.

3.    Francuska szkoła socjologiczna – jw.

4.    Franz Boaz i Ruth Benedict – jw.

5.    Funkcjonalizm (B. Malinowski) – jw.

6.    Strukturalizm (C. Levi – Straus) – jw.

7.    Wybrane narzędzie humanistyki (np. typ idealny, wzór kultury, współczynnik humanistyczny).

8.    Cele i motywy badawcze antropologa w perspektywie C. Levi – Strausa.

 

II.               ZAGADNIENIA

1.    Związki międzyludzkie : wspólnota i stowarzyszenie.

     Rodzaje wspólnot.

     Typy kultury i sytuacje społeczne nobilitujące wspólnotę.

2.    Transmisje kultury (przekaz wzorców) w kulturze ludowej, feudalnej, mieszczańskiej i masowej.

3.    Techniki ciała – ciało jako narzędzie.

4.    Osobowości wg Freuda.

5.    Mechanizmy obronne.

6.    Dlaczego dla Freuda kultura jest źródłem cierpień?

7.    Charakter społeczny według E. Fromma. Preferowany charakter społeczny w kulturze ludowej,    feudalnej,                mieszczańskiej i masowej.

8.    Czas średniowiecza a czas kultury miejskiej.

9.    Przykłady przestrzeni trwałej.

10.Dlaczego niektóre miejsca są dospołeczne, a inne   odspołeczne? Podaj przykłady.

11.Koncepcja ,,dystansów”. Przykłady.

12.Religijne pojmowanie czasu i przestrzeni.

13.Reaktualizacja mitów i jej znaczenie.

14.Czas święty a czas święta (homo religiosus a homo ludens).

15.Rodzina : między tym, co subiektywne, a tym, co   społeczne.

Co decyduje o ,,rozdwojeniu” tej instytucji?

16.Dlaczego osoby niezamężne/nieżonate mają większy prestiż społeczny?

17.Funkcje rodziny w ujęciu Malinowskiego.

18.Instytucjonalizacja życia seksualnego.

19.Zakaz kazirodztwa jako podstawowa norma kulturowa.

20.Co to jest partycypacja mistyczna?

     Jak w świetle tekstu Levy’ego – Bruhla można rozumieć pojęcie wyobrażeń zbiorowych?

21.Warunki istnienia kultury tradycyjnej.

22.W jakich formach życia zbiorowego możemy mieć dziś do czynienia ze wspólnotą?

23.Jakie przemiany społeczne zdecydowały o przejściu od kultury średniowiecznej do kultury mieszczańskiej?

24.Homo oeconomicus, człowiek wewnątrzsterowny, przedstawiciel klasy średniej, self-made-man – odwołując się do tych określeń, scharakteryzuj typ osobowości dominującej w kulturze mieszczańskiej.

25.Porównaj B. Franklina z przedstawicielem ,,klasy próżniaczej” (hierarchia wartości, cele, pochodzenie norm, sankcje moralne, typy zachowań).

26.Od produkcji do konsumpcji. Co zdecydowało o przejściu od kultury mieszczańskiej do kultury masowej?

27.Kultura ludowa, masowa, popularna – pojęcia.

28.Prawa i życie człowieka zewnątrzsterownego.

29.Czas wolny w kulturze masowej.

30.Miejsce sztuki w kulturze masowej.

     Sztuka jako towar (przedmiot konsumpcji).

31.Rodzaje homogenizacji – przykłady.

32.Rola środków przekazu w kulturze masowej.

33.Teatr jako terapia.

34.Sztuka jako terapia.

35.Koncepcje powrotu do natury.                                                                                          

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin