WIEDZA O KULTURZE – PYTANIA EGZAMINACYJNE
I. TEORIA
1. Ewolucjonizm – sposób rozumienia kultury i postulaty dotyczące metody badawczej.
2. Dyfuzjonizm – jw.
3. Francuska szkoła socjologiczna – jw.
4. Franz Boaz i Ruth Benedict – jw.
5. Funkcjonalizm (B. Malinowski) – jw.
6. Strukturalizm (C. Levi – Straus) – jw.
7. Wybrane narzędzie humanistyki (np. typ idealny, wzór kultury, współczynnik humanistyczny).
8. Cele i motywy badawcze antropologa w perspektywie C. Levi – Strausa.
II. ZAGADNIENIA
1. Związki międzyludzkie : wspólnota i stowarzyszenie.
Rodzaje wspólnot.
Typy kultury i sytuacje społeczne nobilitujące wspólnotę.
2. Transmisje kultury (przekaz wzorców) w kulturze ludowej, feudalnej, mieszczańskiej i masowej.
3. Techniki ciała – ciało jako narzędzie.
4. Osobowości wg Freuda.
5. Mechanizmy obronne.
6. Dlaczego dla Freuda kultura jest źródłem cierpień?
7. Charakter społeczny według E. Fromma. Preferowany charakter społeczny w kulturze ludowej, feudalnej, mieszczańskiej i masowej.
8. Czas średniowiecza a czas kultury miejskiej.
9. Przykłady przestrzeni trwałej.
10.Dlaczego niektóre miejsca są dospołeczne, a inne odspołeczne? Podaj przykłady.
11.Koncepcja ,,dystansów”. Przykłady.
12.Religijne pojmowanie czasu i przestrzeni.
13.Reaktualizacja mitów i jej znaczenie.
14.Czas święty a czas święta (homo religiosus a homo ludens).
15.Rodzina : między tym, co subiektywne, a tym, co społeczne.
Co decyduje o ,,rozdwojeniu” tej instytucji?
16.Dlaczego osoby niezamężne/nieżonate mają większy prestiż społeczny?
17.Funkcje rodziny w ujęciu Malinowskiego.
18.Instytucjonalizacja życia seksualnego.
19.Zakaz kazirodztwa jako podstawowa norma kulturowa.
20.Co to jest partycypacja mistyczna?
Jak w świetle tekstu Levy’ego – Bruhla można rozumieć pojęcie wyobrażeń zbiorowych?
21.Warunki istnienia kultury tradycyjnej.
22.W jakich formach życia zbiorowego możemy mieć dziś do czynienia ze wspólnotą?
23.Jakie przemiany społeczne zdecydowały o przejściu od kultury średniowiecznej do kultury mieszczańskiej?
24.Homo oeconomicus, człowiek wewnątrzsterowny, przedstawiciel klasy średniej, self-made-man – odwołując się do tych określeń, scharakteryzuj typ osobowości dominującej w kulturze mieszczańskiej.
25.Porównaj B. Franklina z przedstawicielem ,,klasy próżniaczej” (hierarchia wartości, cele, pochodzenie norm, sankcje moralne, typy zachowań).
26.Od produkcji do konsumpcji. Co zdecydowało o przejściu od kultury mieszczańskiej do kultury masowej?
27.Kultura ludowa, masowa, popularna – pojęcia.
28.Prawa i życie człowieka zewnątrzsterownego.
29.Czas wolny w kulturze masowej.
30.Miejsce sztuki w kulturze masowej.
Sztuka jako towar (przedmiot konsumpcji).
31.Rodzaje homogenizacji – przykłady.
32.Rola środków przekazu w kulturze masowej.
33.Teatr jako terapia.
34.Sztuka jako terapia.
35.Koncepcje powrotu do natury.
cirelly