SŁOWNIK MUZYCZNY.pdf

(155 KB) Pobierz
252445044 UNPDF
SŁOWNIK MUZYCZNY
"A"
a battuta (wł., dosł., wg pałeczki dyrygenta; zob. batuta ) - określenie
stosowane w partyturze, nakazuje dyrygentowi ścisłe zachowanie rytnu i
oznaczonego tempa (zob. a tempo ); występuje zwykle jako unieważnienie
określeń zazwalających na swobodne odchylenia od wyznaczonego rytmu
i tempa. absolutna muzyka (z łąc. absolutus = niezależny) - określenie
muzyki pozbawionej treści pozamuzycznej, w przyciwieństwie do muzyki
programowej , wyrażającej idee lub treści literackie albo obrazowe, co
zwykle uwidocznione jest w tytule utworu. a cappella (wł.; dosł.:jak w
kaplicy, w dalszym znaczeniu - w stylu kościelnym) - 1. określenie stylu
polifonicznej muzyki wokalnej bez współudziału instrumentalnego, opartej
na zasadach ścisłego kontrapunktu; styl a cappella , którego rozkwit
przypada na wiek XVI, powstał na gruncie muzyki kościelnej, stąd jego
nazwa. 2. określenie muzyki przeznaczonej na chór bez towarzyszenia
instrumentalnego. 3. określenie wykonawczej techniki chórowej bez
towarzyszenia instrumentalnego. adagio (wł.) - oznacza powoli. 1. Jest
to jedno z określeń tempa powolnego; adagio molto - bardzo powoli;
adagio sostenuto - powoli, powściągliwie; adagietto - nieco szybciej niż
adagio; adagissimo - bardzo powoli. 2. Termin ten oznacza również tytuł
utworu lub jego części utrzymanej w powolnym tempie, przeważnie
o charakterze poważnym i nastrojowym. agogika (z gr. agoge =
prowadzenie, ruch) - jest to termin oznaczający tempo i to, co jest
w utworze z tempem związane; został wprowadzony do muzyki przez
niemieckiego teoretyka, H. Riemanna w 1884 roku. akustyka (z gr.
akustikos , dosł.: dotyczący słuchu) - nauka o zjawiskach dźwiękowych,
część fizyki; akustyka muzyczna zajmuje się nie tylko zagadnieniami
zakresu fizyki (drgania, fale, zjawiska głosowe i ich cechy), ale również
fizjologii (słuch, cehcy subiektywne zjawisk głosowych), psychologii
słyszenia oraz zagadnieniami z zakresu akustyki systemów muzycznych i
instrumentów muzycznych; elektroakustyka wyodrębniona została jako
nauka oddzielna. allegro (wł.) - oznacza wesoło, ruchliwie. 1. Jest
to określenie szybkiego tempa. 2. określenie tytułowe samodzielnego
utworu instrumentalnego, np. pierwszej części sonaty (tzw. allegro
sonatowe), symfonii, kwartetu, koncertu itp., utrzymywanej w tempie
allegro. alt ( wł. alto , z łac. altus = wysoki, głęboki) - 1. Jest to niski głos
żeński lub chłopięcy o przybliżonej skali f- d 2 . 2. W czterogłosowym
chórze mieszanym jest to nazwa drugiego po najwyższym głosu. andante
(wł. idąc)- 1. Pojęcie to jest określeniem tempa umiarkowanego; andente
cantabile - w tempie umiarkowanym i śpiewnie; andante con molto -
w tempie umiarkowanym, z ożywieniem, tj. nieco szybciej niż andante.
2. Jest to również tytuł utworu lub jego części utrzymanej w tempie
umiarkowanym. artykulacja (z łac. articulatio = rozczłonkowanie) - jest
to sposób wykonania kolejnych dźwięków. Najważniejsze rodzaje
artykulacji: staccato , portato , legato . a tempo (wł.) - we właściwym
tempie; oznacza powrót do poprzednio oznaczonego w utworze tempa, po
jego chwilowej zmianie; oznaczenie często stosowane w częściach
repryzowych.
"B"
barbaro (wł.) - dziko, w sposób nieokiełznany; określenie wykonawcze;
Allegro barbaro - tytuł popularnej miniatury B. Bartoka. bariolage (fr.,
dosł.: pstrokacizna) - efekt techniczno-wykonawczy w grze na
instrumentach smyczkowych, polegający na wykonywaniu figury o
charakterze tremolanda na dwóch sąsiednich strunach, z których jedna jest
pusta. baryton (wł. baritono , z gr. barytonos = o niskim głosie) - 1. głos
męski o średniej skali pomiędzy tenorem a basem, w przybliżeniu A-a 1 ; w
znaczeniu potocznym - śpiewak o głosie barytonowym. 2. trzeci po
najwyższym głos w czterogłosowym chórze męskim, zwany również
basem I (pierwszym). 3. skrótowa nazwa odmiany niektórych
instrumentów, budowanych w różnych wielkościach, o skali zbliżonej do
głosu barytonowego. bas (wł. basso , z łac. śred. bassus = niski, głęboki) -
1. Jest to najniższy głos męski o skali w przybliżeniu E-f 1 . W potocznym
języku oznacza również śpiewaka o basowej skali głosu.
2. W czterogłosowym chórze męskim lub mieszanym jest to najniższy
głos, w chórze męskim nazywany jest również drugim basem (bas
pierwszy to baryton). 3. Bas, basy - są to również najniższe dźwięki
w instrumentach muzycznych, a także nazwa partii dla lewej ręki
w instrumentach klawiszowych oraz nazwa pojedynczych dźwięków
i akordów granych lewą ręką na akordeonie. batuta (z wł. battuta =
uderzenie, takt; zob. a battuta ) - pałeczka dyrygencka; pod batutą - pod
kierownictwem danego dyrygenta. bourree (fr.) - jest to ludowy taniec
starofrancuski, który jest w dość szybkim tempie, w takcie parzystym,
zwykle z odbitką ćwierćnutową.
"C"
cadenza (wł.; skr. cad.) - kadencja calando (wł.) - zwalniając, ściszając;
określenie wykonawcze, dotyczące jednocześnie tempa i dynamiki. cały
ton - jednostka odległości dwóch dźwięków różnej wysokości, składająca
się z dwóch półtonów , równa interwałowi sekundy wielkiej . cantabile
(wł.) - śpiewnie; określenie wykonawcze; andante cantabile - w tempie
umiarkowanym i śpiewnie; cantabile espressivo - śpiewnie, z wyrazem.
canto (wł.) - spiew; w dalszym znaczeniu - melodia, a także głos
wykonujący melodię (np. sopran). cantus (łac. skr. C.) - śpiew, termin
używany w średniowieczu i w okresie odrodzenia na oznaczenie melodii
umieszczonej w sopranie. cappella (wł. kaplica) - a capella chromatyka
(z gr. chroma = barwa, kolor) - jest to zasada doboru dźwięków, w której
obok dźwięków właściwych tonacji diatonicznej stosuje się również ich
podwyższenia i obniżenia. corda (wł.) - struna; una corda - jedna struna;
w nutach utworów fortepianowych oznacza użycie lewego pedału celem
uzyskania delikatniejszego, stłumionego dźwięku; powrót do normalnej
gry oznacza się określeniem tutte le corde - wszystkie struny lub tre corde
- trzy struny; corda vuota (skr. c.v.) - pusta struna, jt. nie przyciśnięta
palcem na instrumentach smyczkowych.
"D"
da, dal (wł. da+il ) - od, do, z; przyimek stosowany w określeniach
złożonych. deciso (wł.) - zdecydowanie, z energią; określenie
wykonawcze. decyma (z łac. decimus = dziesiąty) - odległość, czyli
interwał, między dwoma dźwiękami różnej wysokości, z których wyższy
jest notowany na dziesiątym miejscu w układzie pięcioliniowym (licząc
kolejno pola i linie) w stosunku do niższego, np. c-e 1 ; decyma jest sumą
interwałów oktawy i tercji. delicato, delicatamente (wł.) - delikatnie,
subtelnie; określenie wykonawcze. detache (fr. oderwany, rozłączny) -
rodzaj techniki wydobywania dźwięków z instrumentów smyczkowych,
polegającej na wykonywaniu każdego dźwięku oddzielnym ruchem
smycznka. detonowanie - w odniesieniu do śpiewu: nieczyste pod
względem wysokości wykonywanie dźwięków, powodujące często
wykraczanie (zwykle opadanie) z tonacji. ditonus (łac. średn.; z gr.
ditonos = o podwójnym tonie) - nazwa interwału tercji wielkiej w muzyce
średniowiecznej. dolce (wł.) - słodko, łagodnie; określenie wykonawcze;
dolce cissimo - bardzo słodko, bardzo łagodnie. doloroso lub con dolore
albo dolente (wł.) - boleśnie; określenie wykonawcze. doppio (wł.) -
podwójny; doppio bemolle - podwójny bemol; doppio diesis - podwójny
krzyżyk; doppio coanone - podwójny kanon; doppio movimento = doppio
tempo - dwukrotnie szybsze tempo; doppio pedale - podwójny pedał.
dynamika (z gr. dynamikos = posiadający siłę) - jest to termin określający
głośność dźwięków, a także jej zmianę w utworze.
"E"
echo (z gr.) - 1. zjawisko odbicia się fali głosowej od jakiejś przeszkody
lub od szeregu kolejnych przeszkód (echo wielokrotne), powodujące
powtórne lub kilkakrotne słyszenie zjawiska głosowego (np. dźwięku);
jeżeli źródło dźwięku znajduje się w pobliżu obserwatora, warunkiem
słyszalności echa, częstego zjawiska w górach, jest co najmniej 17-
metrowa odległość obserwatora od przeszkody, co wynika z prędkości fali
głosowej i ze zdolności ucha do odróżniania powtarzających się z pewną
częstotliwością odgłosów. 2. głos stosowany w dawnych organach (XVIII
w.). efy - popularna nazwa dwóch otworów rezonansowych w wierzchniej
płycie skrzypiec i instrumentów pokrewnych, w kształcie litery f . eguale
(wł.) - równo, jednakowo, podobnie; określenie wykonawcze; voci eguali -
głosy równe. elektroakustyka (z gr. elektron = bursztyn, oraz akustyka ) -
dział akustyki zajmujący się drganiami elektromagnetycznymi i
związanymi z nimi zjawiskami; elektroakustyka muzyczna ogranicza się
do zjawisk związanych z drganiami elektromagnetycznymi występującymi
w muzyce. elizja (z łac. elisio = wypychanie) - w przebiegu formalnym
utworu - wypadnięcie części lub całego taktu należąaacego do kończącej
się jednostki formotwórczej (zdania, frazy, okresu) na skutek
wcześniejszego rozpoczęcia się następnej jednostki. embouchure (fr.) - 1.
ustnik w instrumentach dętych przykładany do warg, a nie wkładany do
ust, a więc w instrumentach blaszanych i flecie. 2. właściwe ustawienie
warg, języka i oddechu w technice zadęcia na wyżej wymienionych
instrumentach. emisja głosu (z łac. emisso = wypuszczanie) - 1.
wydobywanie głosu przez śpiewającego. 2. nauka kształtowania głosu
uwzględniająca wszystkie elementy fizjologiczne, akustyczne i
artystyczne. en dehors (fr. na zewnątrz) - wskazówka w partyturze i
głosach instrumentalnych nakazująca wyraziste wydobywanie dźwięków z
instrumentów dętych; instrumentalista często wówczas wstaje, a zawsze
podnosi wylot instrumentu w górę. energico (wł.) - energicznie; określenie
wykonawcze. enharmonia (z gr. enharmonis = zgodny, enharmoniczny) -
w muzyce tradycyjnej właściwość równomiernie temperowanego systemu
dźwiękowego polegająca na niezmienności wysokości brzmienia
dźwięków przy zamianie ich nazwy i pisowni (tzw. dźwięki
enharmoniczne ) enharmoniczne dźwięki - w systemie równomiernie
temperowanym dźwięki posiadające tę samą wysokość brzmienia przy
zastosowaniu różnej nazwy i pisowni, np. c = his = deses, dis = es =
feses, gis = as ; zob. enharmonia . eroico (wł.) - bohaersko, triumfalnie;
określenie wykonawcze. espressivo lub con espressivo (wł.) - z wyrazem;
określenie wykonawcze. estetyka muzyczna (z gr. aisthetikos = zdolny do
odczuć) - nauka o funkcji muzyki, kierunkach i prawach rozwojowych, o
kryteriach oceny dzieła muzycznego jako dzieła sztuki i o historycznym
rozwoju tych kryteriów; wspólczesne, postępowe poglądy estetyczne
opierają się na filozofii marksistowskiej. etiuda (z fr. etude , dosł. studium,
nauka) - jest to krótki utwór na instrument solo, który w swoich
założeniach przeznaczony jest dla celów ćwiczeniowo-technicznych.
Etiudy szkolne skupiają się zwykle na jednym wybranym problemie
technicznym. Etiudy koncertowe charakteryzują się tym, że obok walorów
dydaktycznych mają również wartość artystyczną.
"F"
faktura (z łac. factura = wykonanie czegoś, obróbka, budowa) - rodzaj
użytych przez kompozytora środków technicznych i sposób ich
realizowania w kompozycji; najczęściej mówi się o fakturze z punktu
widzenia techniki użycia współbrzmień i prowadzenia głosów, odróżniając
fakturę polifoniczną od homofonicznej; faktura oznacza również rodzaj
użytych przez kompozytora środków właściwych danej technice
instrumentalnej lub wokalnej, np. fortepianowa, chóralna, smyczkowa.
falset (wł. falsetto ) - rodzaj głosu sztucznie wydobywanego wskutek
naprężenia pewnych mięśni w krtani, co powoduje dwukrotnie większą
częstotliwość drgań strun głosowych, a więc brzmienie o oktawę wyższe
od normalnej skali śpiewającego; technika śpiewania falsetem, popularna
Zgłoś jeśli naruszono regulamin