Wstępny (czerwiec) 2008.pdf
(
1323 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - biologia_wst_PR
ARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE DO MOMENTU
ROZPOCZĘCIA EGZAMINU!
Wypełnia kandydat przed rozpoczęciem pracy
PESEL KANDYDATA
KOD KANDYDATA
EGZAMIN WSTĘPNY
Z BIOLOGII
MBI-R1_1P-083
POZIOM ROZSZERZONY
ROK 2008
Czas pracy 150 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 20 stron (zadania
1 – 37). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy
każdym zadaniu.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
6. Podczas egzaminu możesz korzystać z linijki.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
60 punktów
Życzymy powodzenia!
2
Egzamin wstępny z biologii
Zadanie 1.
(1 pkt)
Uporządkuj przedstawione poniżej od A do E etapy trawienia i wchłaniania tłuszczów,
zgodnie z kolejnością zachodzenia w jelicie cienkim człowieka, wpisując ich oznaczenia
literowe.
A.
Synteza kompleksów białkowo – tłuszczowych (chylomikronów) w kosmkach jelitowych.
B.
Wchłanianie chylomikronów do naczyń limfatycznych kosmków jelitowych.
C.
Rozkład przez lipazę cząsteczek tłuszczów do kwasów tłuszczowych i glicerolu w świetle
jelita.
D.
Resynteza cząsteczek tłuszczów z glicerolu i kwasów tłuszczowych w kosmkach
jelitowych.
E.
Wchłanianie cząsteczek glicerolu i kwasów tłuszczowych do komórek nabłonkowych
kosmków jelitowych.
..............................................................
Zadanie 2.
(1 pkt)
W źle przechowywanych produktach spożywczych może rozwinąć się wiele gatunków
grzybów, których nitkowata grzybnia częściowo wrasta w podłoże, a częściowo rozwija się
nad nim, tworząc widoczną warstwę, potocznie zwaną pleśnią. Grzyby te czerpią potrzebne
do życia substancje z podłoża, a wśród produktów ich metabolizmu występują rakotwórcze
toksyny.
Oceń, czy produkty żywnościowe po usunięciu widocznej warstwy pleśni nadają się do
spożycia. Uzasadnij ocenę.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 3.
(2 pkt)
Na schemacie przedstawiono trawienie białek w układzie pokarmowym człowieka.
A
.............................................
B
................................................
Wpisz w miejsca A i B na rysunku po jednym przykładzie enzymu odpowiedniego
dla wskazanego etapu trawienia białek.
Poziom rozszerzony
Egzamin wstępny z biologii
3
Zadanie 4.
(1 pkt)
Na schemacie przedstawiono w uproszczony sposób przemiany metaboliczne
węglowodanów, białek i tłuszczów.
Na podstawie analizy schematu uzasadnij, że spożywanie
nadmiernej
ilości
węglowodanów może być przyczyną odkładania się tłuszczu w organizmie.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 5.
(1 pkt)
Na schemacie przedstawiono unaczynienie wątroby.
Zaznacz na schemacie kierunek przepływu krwi w trzech opisanych naczyniach
krwionośnych, rysując wzdłuż każdego z tych naczyń odpowiednią strzałkę.
Poziom rozszerzony
4
Egzamin wstępny z biologii
Zadanie 6.
(1 pkt)
W tabeli przedstawiono połączenia hemoglobiny z różnymi gazami.
Związki hemoglobiny
Gaz połączony z hemoglobiną Rodzaj połączenia
Oksyhemoglobina
Tlen
Nietrwałe
Karbaminohemoglobina
Dwutlenek węgla
Nietrwałe
Karboksyhemoglobina
Tlenek węgla
Trwałe
Na podstawie analizy informacji zawartych w tabeli
wyjaśnij
, dlaczego tlenek węgla
w powietrzu może stanowić zagrożenie dla życia człowieka.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 7.
(2 pkt)
Plemniki to komórki posiadające szereg cech adaptacyjnych. W procesie spermiogenezy
większość struktur komórkowych ulega modyfikacji lub redukcji, pozostaje m.in. jądro,
mitochondria (we wstawce) oraz aparat Golgiego przekształcony w akrosom. Plemnik wnika
do komórki jajowej dzięki wydzielanej przez siebie substancji – hialuronidazie.
Określ, na czym polega znaczenie w funkcjonowaniu plemnika:
a) akrosomu
.................................................................................................................................................
b) mitochondrium
.................................................................................................................................................
Zadanie 8.
(1 pkt)
Na rysunku przedstawiono niektóre elementy budowy układu wydalniczego człowieka.
Poziom rozszerzony
Egzamin wstępny z biologii
5
Zestawy wybranych składników krwi lub moczu zdrowego człowieka:
A.
– woda, mocznik, sole mineralne.
B.
– woda, glukoza, białka, sole mineralne.
C.
– woda, glukoza, mocznik, białka, sole mineralne.
Podaj dla każdej z wymienionych poniżej struktur, charakterystyczny dla niej zestaw
składników spośród A, B lub C.
żyła nerkowa: .......
tętnica nerkowa: .......
moczowody: ........
Zadanie 9.
(2 pkt)
Przyporządkuj strukturom komórkowym (od A do D) po jednej pełnionej przez nie
funkcji spośród 1-5.
A.
Lizosom.
B.
Aparat Golgiego.
C.
Błona komórkowa.
D.
Siateczka śródplazmatyczna.
1.
Umożliwia wewnątrzkomórkowe trawienie
makrocząsteczek.
2.
Zachodzi tam proces oddychania
wewnątrzkomórkowego.
3.
Dzieli cytoplazmę na obszary, w których zachodzą
procesy metaboliczne.
4.
Uczestniczy w transporcie między komórką
a środowiskiem zewnętrznym.
5.
Odpowiada za modyfikowanie, sortowanie,
pakowanie i wydzielanie związków organicznych.
A.
................... ,
B.
................... ,
C.
.................... ,
D.
...................
Zadanie 10.
(2 pkt)
Przygotowano zestaw badawczy w celu sprawdzenia wpływu różnych stężeń cukru
na zjawiska osmotyczne w komórkach ziemniaka. Wycięto cztery jednakowe walce z bulwy
ziemniaka, które umieszczono po jednym w każdej z czterech probówek (od I do IV) z taką
samą ilością wody o różnej zawartości cukru: I – 0 g, II – 5 g, III – 10 g, IV – 20 g. Po kilku
godzinach wyjęto każdy z walców i stwierdzono, że różnią się one objętością. W probówce I
objętość walca wyraźnie zwiększyła się, a w probówce IV wyraźnie się zmniejszyła.
Wyjaśnij, uwzględniając mechanizm osmozy, dlaczego w probówce I i IV objętości
walców z ziemniaka uległy opisanym zmianom.
I.
...................................................................…............................................................................
...................................................................…................................................................................
IV.
...................................................................….........................................................................
...................................................................…................................................................................
Poziom rozszerzony
Plik z chomika:
free15
Inne pliki z tego folderu:
Materiał ćwiczeniowy Styczeń 2014 OKE POZNAŃ.pdf
(1396 KB)
Materiał ćwiczeniowy Styczeń 2013 OKE POZNAŃ klucz.pdf
(8745 KB)
Wstępny (czerwiec) 2013.pdf
(1671 KB)
Wstępny (czerwiec) 2013 klucz.pdf
(281 KB)
Maj 2013 klucz.pdf
(608 KB)
Inne foldery tego chomika:
!Wszystkie zadania maturalne razem! Wersja powiększona
#BIOLOGIA
¡Uno, dos, tres...ya! 1_cd
¡Uno, dos, tres...ya! 2_cd
A2_Las claves del nuevo DELE_cd
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin