TEMAT: Dzieci lubią bajki najbardziej na świecie!
Cel ogólny:
v Wspomaganie rozwoju mowy dziecka.
Cele operacyjne:
Dziecko:
· bogaci słownik poprzez zapoznanie się ze znaczeniem słowa „rekwizyt”,
· kształtuje umiejętności wypowiadania się na dany temat (treść bajki),
· wyzwala twórczą aktywność poprzez tworzenie nowego zakończenia znanej bajki,
· doskonali analizę myślową w trakcie rozwiązywania zagadek,
· układa historyjkę obrazkową dostosowaną do swoich możliwości.
Metody:
- czynna – zadań stawianych do wykonania,
- słowna,
- percepcyjna.
Formy:
- grupowa,
- zespołowa,
- indywidualna.
Pomoce: maskotka, płyta cd, papierowe walizki z imionami dzieci, teksty zagadek, ciastka (pierniki), worek, pantofelek, wędka, kaseta z nagraniami, sylweta wróżki, papierowe okulary, siedem sylwet krasnali, puzzle, historyjka obrazkowa „Królewna Śnieżka”.
PRZEBIEG:
1. Zabawa wprowadzająca – rundka po kole „Kiedy się nudzę to ...” – dzieci kończą zdanie, wymieniając różne sposoby spędzania wolnego czasu.
2. Wyprawa do Bajkolandii przy muzyce „Witajcie w naszej bajce”:
a) Odnalezienie walizek z własnym imieniem.
b) „Zagadkowo” – rozwiązywanie zagadek dotyczących wybranych bajek:
-
zagadka słowna
- „Alladyn”
- „Calineczka”
„Czarodziejski worek” – rekwizyty: pantofelek, wędka
- „Kopciuszek”
- „Złota rybka”
- „Jaś i Małgosia” – zagadka smakowa – piernik
zagadka słuchowa (fragmenty bajki)
- „Czerwony Kapturek”
- „Kot w butach”
c) „Wróżkowo”
- prezentacja sylwety wróżki,
- wręczenie „magicznych okularów”,
- ćwiczenie twórcze – wymyślanie innego zakończenia bajki pt „Czerwony Kapturek”, do której wkroczyła magiczna moc, czarodziejskie wróżki np. wilk był dobry, zachorował itp.
d) „Krasnoludkowo”
- odszukanie w sali krasnali (określenie położenia względem innych przedmiotów z użyciem określeń: nad, obok, pod, między itp.)
- przeliczanie krasnali i określenie z jakiej pochodzą bajki,
- układanie w grupach puzzli prezentujących rekwizyty z bajki „Królewna Śnieżka” np. jabłko, lustro, chatka, las
- zabawa ze śpiewem :Krasnoludek”,
e) „Pracusiowo”
- praca indywidualna – układanie historyjki obrazkowej „Królewna Śnieżka” ukrytej w walizkach:
4latki – 3 elementy;
5latki – 4 elementy;
6latki – 5 elementów.
Gdy potarł lampę zakurzoną,
Od razu miał rzecz wymarzoną.
Z płatka róży kołderka, a kołyska z orzeszka.
Taka mała drobinka, tyle przygód ją czeka.
renata.misia