KZ_pytaniaOpracowanie_1.2.pdf

(485 KB) Pobierz
KZ_pytaniaOpracowanie_1.1
Pytania na egzamin z „Koncepcji Zarządzania"
regulamin pracy i utworzono Ford Service Department, czyli wydział bezpieczeństwa
zakładu, zajmujący się inwigilacją pracowników i czuwaniem nad przestrzeganiem przez
nich nakazów i zakazów. 2
3. Zasady naukowego zarządzania wg H. Fayola
·
Wykład I
1. Związek ewolucji koncepcji zarządzania z czterema fazami rozwoju rynku (przedsiębiorstw)
wg A. Chandlera
· 4 fazy rozwoju przedsiębiorstwa (A. Chandler)
o mass production
o mass marketing
o dywersyfikacja
o przedsiębiorczość – sektor publiczny, społeczny
Przygotowanie rocznych i 10-cio letnich planów i działanie według nich
·
Przygotowanie schematów organizacyjnych
·
Rekrutacja i staranne szkolenie, zapewniające kwalifikacje
·
Przestrzeganie zasad hierarchii i drogi służbowej
·
Odbywanie spotkań z szefami wydziałów dla zapewnienia koordynacji
·
Pogrupowanie działań w organizacji o oparciu o sieci funkcji: techniczną, handlową,
finansową, ubezpieczeniową, rachunkową, administracyjną
·
Zasady naukowego zarządzania
o każdą czynność można badać naukowo i w ten sposób wyprowadzić metodę jej
wykonania – jeden najlepszy sposób pracy uwzględniający narzędzia i wielkość
produkcji, która może być zrealizowania przez wysokiej klasy robotnika
o następnie egzekwuje się od pozostałych wykonanie tej normy
Zasady zarządzania
o podział pracy
o autorytet (prawo do wydawania poleceń w zakresie odpowiedzialności kierownika)
o dyscyplina (pracownicy słuchają, ale menadżer ma zapewnić dobre przywództwo)
o jedność wydawania poleceń
o jednolitość kierowania
o podporządkowanie interesu osobistego interesowi ogółu
o wynagradzanie
o centralizację
o hierarchia
o ład i porządek
o sprawiedliwość
o stabilność personelu
o inicjatywa
o zgranie personelu
4. Czym jest harmonia w rozumieniu K. Adamieckiego. Trzy wymiary harmonii
·
Chandler zajmował się strategiami w kontekście związków, jakie zachodzą między
przedsiębiorstwem a jego otoczeniem. Hipoteza jaką postawił, da się sprowadzić do
stwierdzenia, iż otoczenie, zachowanie strategiczne i struktura wewnętrzna firmy są ze
sobą powiązane. Strategią nazwał Chandler „proces określenia podstawowych,
długoterminowych celów organizacji” oraz przyjęcie określonych kierunków działania, a
także alokację zasobów koniecznych do zrealizowania tych celów (Chandler, 1962).
Chandler reprezentuje pogląd, iż strategia organizacji jest wynikiem jej relacji z
otoczeniem. Zmiany w otoczeniu wymuszają na organizacji inne zachowanie, a więc
zmianę strategii działania. Analiza historyczna przeprowadzona przez Chandlera pokazuje,
że struktura firmy jest elementem wtórnym w stosunku do przyjętej strategii działania. 1
2. Rozwiązania organizacyjne w fabrykach H. Forda jakom przykład klasycznych rozwiązań w
zarządzaniu
·
Karol Adamiecki jako pierwszy zastosował metodę chronometrażu. W wyniku swoich
badań stwierdził, że głównym powodem strat czasu w procesie produkcji jest brak
uzgodnienia poszczególnych operacji, a także sformułował dwa główne zadania
organizatorskie:
W 1913 roku w nowych zakładach Ford Motor Company H. Ford wprowadził po raz
pierwszy kompletny montaż samochodów w ruchu od surowego podwozia począwszy a na
gotowym wozie kończąc. Dzięki temu skrócono czas montażu o połowę i zmniejszono do
minimum wszelkie przestoje. Niemal wszystkie mechaniczne operacje produkcyjne rozbito
na czynności proste, wykonywane w ściśle określony –jeden, jedyny, najlepszy – sposób i
w ściśle określonym momencie. Aby utrzymać w firmie porządek, wprowadzono surowy
1 źródło: http://www.anonimus.com.pl/index11.html
·
Harmonijny dobór poszczególnych elementów systemu wytwórczego, tak aby spośród
wielu możliwości wybrać elementy dotyczące zasobów o najdoskonalszej charakterystyce
2 źródło: http://www.sciaga.pl/tekst/47662-48-100_zagadnien_z_zarzadzania
- 1 -
autorskie opracowanie pytań z Koncepcji Zarządzania z prof. Krzysztofem Łobosem
opracowanie Olek
- 2 -
autorskie opracowanie pytań z Koncepcji Zarządzania z prof. Krzysztofem Łobosem
opracowanie Olek
·
·
230518506.007.png
 
ekonomicznej z punktu widzenia celu procesu produkcyjnego, a więc takich, które
pozwalają realizować produkcję wzorcową;
C oordinating [łączenie elementów pracy]
·
R eporting [przebieg informacji]
·
·
Sprowadzenie funkcjonowania systemu wytwórczego do zharmonizowania w czasie
działań wszystkich elementów systemu, aby wytwarzać przy jak najmniejszych stratach
czasu.
B udgeting [opracowanie budżetu] 6
7. Racjonalna biurokracja M. Webera
·
Z założenia przyjętego przez Maxa Webera żyjącego w okresie szczytowym pruskiego
totalitaryzmu, biurokracja miała być idealną i bezbłędną formą organizacji, jednakże wraz
z jej rozrostem staje się ona jako system organizacyjny coraz bardziej dysfunkcjonalna.
·
Konsekwencją obserwacji i wniosków były sformułowane prawa: 3
o prawo podziału pracy i wynikająca z tego prawa reguła specjalizacji;
o prawo koncentracji – istotą jest łączenie wysoce wyspecjalizowanych komórek w
celu wspólnego działania;
o prawo harmonii.
·
Typy prawomocnego panowania
o Trzy czyste typy prawomocnego panowania (legitymizacji władzy):
  racjonalnej (legalnej) - opartej na przekonaniu o "legalności" zasad i
normatywnych reguł sprawowania władzy oraz prawie tych, którzy
zgodnie z nimi sprawują władzę do wykonania poleceń.
  tradycjonalnej - związanej silnie z przekonaniem o świętości
nieprzemijającej tradycji i legitymizacji statusu tych, którzy sprawują
zgodnie z nią władzę.
  charyzmatycznej - opartej na pewnych specyficznych i wyjątkowych
cechach charakteru, heroizmie, świętości danej jednostki, a także na
normatywnych wzorach postępowania i wynikającego z nich ładu jaki ona
objawiła lub ustanowiła.
Funkcje kontroli w zarządzaniu określił następująco: powinna być ona dokładna,
wystarczająca, nieustanna, niezwłoczna i zrównoważona 4 .
5. Na czym polega „zasada funkcjonalna" wg H. Fayola
·
Zgodnie z tą zasadą każdy z pracowników podporządkowany jest poleceniom
jednego i tylko jednego bezpośredniego przełożonego, znajdującego się na
kolejnym wyższym szczeblu hierarchii. Zatem w kontaktach między szczeblami
organizacyjnymi obowiązuje droga służbowa. Zasada drogi służbowej utrudnia
nawiązywanie poziomych kontaktów między pracownikami znajdującymi się w
różnych pionach organizacyjnych. Poszczególne piony są koordynowane na
najwyższych szczeblach zarządzania. W miarę rozwoju organizacji niezbędne staje
się delegowanie części uprawnień decyzyjnych na niższe szczeble zarządzania. 5
6. Rozwiń skrót POSDOCORB stanowiący regułę zarządzania wg H. Fayola
·
Cechy urzędników w biurokracji - z władzą legalną w idealnej postaci mamy do czynienia
gdy zatrudnionych w administracji biurokratów cechuje następujące postępowanie:
o podlegają władzy jedynie w zakresie swoich oficjalnych obowiązków o
bezosobowym charakterze. Posiadają więc wolność osobistą.
o hierarchia urzędów w jakich działają jest jasno zdefiniowana.
o każdy urząd odznacza się jasno zdefiniowanym zakresem kompetencji.
o sprawowanie urzędu powiązane jest z dobrowolnie zawartą umową.
o bardzo istotną rolę przy wyborze kandydata odgrywają jego kwalifikacje
zawodowe.
o pobory biurokratów odznaczają się ustaloną wysokością, wypłacaną w gotówce,
pracownicy nabywają uprawnienia emerytalne. Jednak w niektórych przypadkach
organ ma prawo do odwołania mianowanego urzędnika, natomiast ten ma zawsze
prawo do rezygnacji.
o sprawowany urząd jest traktowany jako jedyne lub główne zatrudnienie danej
osoby.
6 www.ewa-wiecek-janka.pl/userfiles/main/file/Podstawy%20zarz.pdf
P lanning [planowanie]
·
O rganizing [budowanie struktury]
·
S taffing [zdobywane i szkolenie kadr]
·
D irecting [bieżące podejmowanie decyzji]
Prawo harmonii – wiąże się z ograniczeniem strat czasu pracy w toku produkcji poprzez uzgadniania –
składającego się z:
- harmonii doboru – czyli im dokładniej się dobrane współpracujące ze sobą organy, tym lepszy jest skutek
ekonomiczny
- harmonii działania – przy współpracy poszczególnych organów otrzymuje się większą sprawność, gdyż
czasy działania są ze sobą uzgodnione
- harmonii duchowej – łączenie emocjonalne jednostek ludzkich współpracujących w jednym, zdrowym
organizmie, jakim jest zakład wytwórczy
źródło: http://swspizwaw.ovh.org/ARCHIWUM/SEMESTR1/ZARZADZANIE/ZARZADZANIE_PODSTAWOWE_PO
JECIA_I_DEFINICJE.doc
4 źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Karol_Adamiecki
5 źródło: http://www.studenci.pl/my/pokaz_html.php?id=4525
- 3 -
autorskie opracowanie pytań z Koncepcji Zarządzania z prof. Krzysztofem Łobosem
opracowanie Olek
- 4 -
autorskie opracowanie pytań z Koncepcji Zarządzania z prof. Krzysztofem Łobosem
opracowanie Olek
·
·
·
3
230518506.008.png 230518506.009.png
o zwierzchnicy mogą urzędnikowi przyznać awans uwarunkowany stażem pracy,
osiągnięciami.
o urzędnik pracuje w całkowitym oderwaniu od własności środków administrowania
i nie ma prawa do "zawłaszczenia" swojego stanowiska.
o jest on poddany ścisłej, systematycznej dyscyplinie i kontroli.
9. Elementy podejścia klasycznego posiadające znaczenie we współczesnym zarządzaniu 9
Biurokracja jako typ idealny - według Webera biurokracja jako typ idealny powinna
charakteryzować się przede wszystkim:
o precyzją działania
o szybkością
o elastycznością
o jednoznacznością
o efektywnością
o ciągłością pracy
o dyskrecją
o subordynacją
o bezosobowością
o przepisorządnością
o racjonalnością
o zmniejszeniem do minimum tarć
o oszczędnością na kosztach
o dostosowaniem do potrzeb
o przewidywalnością zachowań 7
8. Co oznacza tzw. paradygmat racjonalności strukturalnej
W paradygmacie racjonalności strukturalnej, odnoszącym się do wielu nurtów w nauce o
zarządzaniu, podkreśla się znaczenie reguł formalnych i norm jako nadrzędnych wobec
człowieka i dzieli się ludzi na tych co myślą, i na tych, którzy wykonują polecenia. Ogólny
warunek sprawnego zarządzania dotyczy kadry kierowniczej, szczególnie właścicieli, od
których oczekuje się zachowań przedsiębiorczych, wyrażających się w nowatorskim podejściu,
inicjatywie i gotowości do ryzyka. Od wykonawców zaś oczekuje się ścisłego wykonywania
czynności wynikających z podziału pracy i specjalizacji. 8
7 źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Biurokracja
8 źródło: www.lucjankowalczyk.com/.../warunki_sprawnego_zarzadzania_organizacja_publiczna.pdf
9 odpowiedź w formie obrazkowej. Można w tym miejscu uwzględnić kilka różnych rozwiązań klasycznych
koncepcji zarządzania, jak choćby „zasadę funkcjonalną H. Faloy’a równie dobrze sprawdzającą się dziś jak i
wtedy.
źródło: www.zabkowice.ae.wroc.pl/~mowoc/pliki/wykladSN.pdf
- 5 -
autorskie opracowanie pytań z Koncepcji Zarządzania z prof. Krzysztofem Łobosem
opracowanie Olek
- 6 -
autorskie opracowanie pytań z Koncepcji Zarządzania z prof. Krzysztofem Łobosem
opracowanie Olek
·
230518506.001.png 230518506.002.png 230518506.003.png
 
pracownikom. Doszedł do wniosku, że pracownicy będą usilniej pracować, jeśli uznają, że
kierownictwo troszczy się o ich dobrobyt i jeśli nadzór będzie im poświęcać szczególną
uwagę. Stwierdził również, że ludzi cenią sobie przynależność do grup nieformalnych
tworzących się w organizacjach na zasadzie przyjaźni, współpracy. Dobrze byłoby, aby owe
grupy nieformalne przekształcić w grupy formalne. Zjawisko to z czasem zostało nazwane
efektem Hawthorne. We wszystkich badaniach jakie przeprowadził Mayo podczas całej
swojej kariery, szczególną rolę odegrała metoda wywiadu z wykonawcami. Oto zestaw
zasad, jakimi powinny się posługiwać osoby przeprowadzające wywiady podczas badania
organizacji:
Poświęć całą uwagę osobie, z którą prowadzisz wywiad, i daj jej to wyraźnie odczuć.
·
Nie mów, lecz słuchaj.
·
Nigdy nie dyskutuj i nie dawaj rad.
·
Zwróć uwagę na to:
o co dana osoba chce powiedzieć,
o czego nie chce powiedzieć,
o czego nie może powiedzieć.
Wykład ll
1. Wyniki i interpretacja eksperymentów E. Mayo w Hawthorne (proszę uwzględnić dwie fazy
eksperymentu)
·
·
W czasie słuchania spróbuj naszkicować w wyobraźni wstępną charakterystykę rozmówcy,
korygując ją w toku rozmowy. Sprawdzając tę charakterystykę, podsumuj od czasu do
czasu to co zostało powiedziane, umożliwiając w ten sposób sprecyzowanie poglądów. Rób
to zawsze z największą rozwagą, to znaczy wyjaśniaj, ale niczego nie dawaj ani nie
przekręcaj. 11
Efekt Hawthorne 10 . W 1927 r. profesor Elton Mayo i jego współpracownicy zostali
zaproszeni przez inżynierów Western Electric do wzięcia udziału w pracach nad badaniem
wydajności robotników w jednym z zakładów. Podczas eksperymentów w zakładach w
Hawthorne Mayo stwierdził, iż zachęty materialne nie były przyczyną wzrostu wydajności
pracy, ale że wzrost ten wywołany został poprzez wyróżnienie i poświęcenie uwagi
·
E. Mayo twierdził, że formalny charakter ścisłych reguł i procedur rodzi nieformalne postawy i
łączy grupy na zasadzie emocji, problemów i wzajemnych oddziaływań (lepiej więc nie
zostawiać na nie miejsca grupom nieformalnym)
·
10 Efekt Hawthorne to zjawisko będące źródłem błędów podczas prowadzenia badań na grupie ludzi,
wynikające z tego, że wiedzą oni o tym, że uczestniczą w eksperymencie.
Zjawisko to odkryte zostało przez Eltona Mayo podczas badań nad wydajnością pracy wśród pracowników
Western Electric Company w USA, gdy badacze próbowali mierzyć w jakich warunkach oświetleniowych
wydajność pracy będzie wzrastać. Okazało się że wydajność pracy wzrastała zarówno w grupach
eksperymentalnych jak i kontrolnych, czego przyczyną było, jak wnioskowali badacze, zaangażowanie się
naukowców w proces badawczy i ich ciągła obecność, dzięki czemu osoby badane starały się pracować coraz
bardziej wydajnie w trakcie trwania eksperymentu.
Sam eksperyment polegał na tym, że po podzieleniu badanych na grupę eksperymentalną i kontrolną w
pierwszej zmieniano jakiś czynnik badając jego wpływ na wydajność, a w drugiej nie zmieniano nic.
Zauważono, że gdy polepszono np. oświetlenie, wydajność w pierwszej jak i w drugiej grupie wzrosły. Gdy
pogorszono ten czynnik wydajność znów nieznacznie wzrosła w obu grupach. Gdy wprowadzono przerwy na
posiłki znów produkcja wzrosła w obu grupach.
Gdy potem powrócono do „zwyczajnych” warunków okazało się, że produkcja dzienna i tygodniowa wzrosła
jak nigdy wcześniej. Ten wzrost wydajności pracy wytłumaczono tym, że pracownicy poczuli, że mają własną
wartość, że mogą na coś wpływać, wytworzyło się poczucie sterowania własnym losem, a pracownicy
poczuli się „dowartościowani” i byli bardziej zadowoleni, a przez to pracowali wydajniej.
źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_Hawthorne
Menadżer powinien dbać o równowagę pomiędzy technicznymi i ludzkimi aspektami
organizacji (siatka kierownicza)
·
Menadżer powinien rozwijać w sobie umiejętności załatwiania spraw dotyczących
stosunków międzyludzkich: rozumienia ludzkich zachowań, umiejętności doradzania,
motywowania, przywództwa i komunikowania się
·
Następuje swoiste zdyskredytowanie koncepcji „motłochu” reagującego wyłącznie na
zmienne ekonomiczne i mechanistyczne
·
Ważnym sposobem zaspokajania ekonomicznych potrzeb organizacja są nie tylko
bodźce pieniężne i zadania docelowe ale także utrzymanie właściwych stosunków
11 źródło: http://mfiles.pl/pl/index.php/Elton_Mayo
- 7 -
autorskie opracowanie pytań z Koncepcji Zarządzania z prof. Krzysztofem Łobosem
opracowanie Olek
- 8 -
autorskie opracowanie pytań z Koncepcji Zarządzania z prof. Krzysztofem Łobosem
opracowanie Olek
·
230518506.004.png 230518506.005.png
 
międzyludzkich; najlepiej jeśli pracę realizują zwarte grupy pod rozumiejącym i
inteligentnym przewodnictwem kadry kierowniczej a nie „samozwańców”
2. Interpretacja koncepcji XY D. Mc Gregora
·
organizacji jako całości, grupy społecznej, której jest członkiem, roli
organizacyjnej, jaką pełni itp.) oraz im bardziej jest on zadowolony ze swej
sytuacji w pracy, a zadowolenie to wynika z zaspokojenia potrzeb społecznych
Teoria X
o przeciętny człowiek ma wrodzoną niechęć do pracy
o w celu skłonienia do wysiłku trzeba więc obiecywać nagrodę, sterować, grozić
karą
o zazwyczaj ludzie wolą być kierowani, unikają odpowiedzialności, mają małe
ambicje, pragną bezpieczeństwa
Wysokie morale i wysoki poziom zadowolenia pracowników można osiągnąć
przez stosowanie określonych technik zarządzania, których wspólną cechą jest
okazywanie życzliwego zainteresowania sprawami podwładnych 12
4. Opisz koncepcję „człowieka administracyjnego" H. Simona
·
Intencjonalny charakter racjonalności
· Nie istnieją żadne uniwersalne zasady zarządzania organizacjami
·
·
Teoria Y
o wysiłek fizyczny i umysłowy jest czymś normalnym
o praca może, w zależności od warunków być źródłem satysfakcji bądź karą
o jeśli ludzie uznają cele za własne, mogą sami kierować sobą i kontrolować
efekty
o obok celów ekonomicznych równie istotne jest ego i samorealizacja
o wyobraźnia, talent i kreatywność są powszechne
Koncepcja „homo economicus” F.W Taylora jest uznawana przez H. Simona za
błędną, należy raczej wprowadzić koncepcję „człowiek administracyjnego”
który także dąży do realizacji własnych interesów, lecz nie wie do końca na
czym one polegają, zna kilka ewentualności i dąży do wyboru rozwiązań
zadowalających a nie optymalnych
· Procesy administrowania utożsamia z procesami podejmowania decyzji
·
·
Konsekwencją przyjęcia teorii X jest styl ścisłego i bezpośredniego nadzoru połączony z
wyraźnie określonymi celami oraz nagrodami i karami za niewykonanie
Przesłanki decyzji mają charakter faktualny lub związany z wartościami, przy
czym faktualny na szczeblach niższych, zaś związany z wartościami na wyższych
5. Charakterystyka i główne tezy nurtu socjologicznego
·
·
Konsekwencją przyjęcia teorii Y jest bardziej kooperatywny styl kierowania (relacji
przełożony-podwładny), z miejscem na kształtowanie takiego środowiska pracy, w
którym cele zatrudnionych są zbieżne z celami przedsiębiorstwa
Nurt socjologiczny opiera się na następujących stwierdzeniach
o człowiek jest istotą społeczną i tylko włączając się w grupę osiąga całkowitą
wolność
o zasadniczymi kategoriami koncepcji w ramach nurtu są potrzeby i motywy
ludzki
o zachowanie się człowieka w organizacji ma charakter polimotywacyjny
(wynika z potrzeb ekonomicznych, społecznych, psychicznych), potrzeby maja
charakter powszechny
o głównymi składnikami organizacji sa w tym nurcie ludzie i relacje między nimi
·
De facto teorie X i Y to dwie przeciwstawne działające siły, z którymi kierownik musi
się uporać
W Procter&Gamble w Georgii D. McGregor dzięki wprowadzeniu w życie teorii Y w
postaci samokierujących się zespołów roboczych (self-directed teams) osiąga zysk
wyższy o 1/3 od jakichkolwiek innych zakładów koncernu
3. Główne tezy nurtu administracyjnego w ramach human relations
·
Źródłem podstawowych pobudek organizacyjnego zachowania się pracownika
są jego potrzeby społeczne, a szczególnie potrzeby przynależności i uznania
·
Strukturę rozpatruje się z punktu widzenia jej cech takich jak specjalizacja, hierarchia,
centralizacja, formalizacji
·
Wynikające z nowej technologii rozdrobnienie pracy zmniejszyło możliwości
zaspokojenia potrzeb społecznych pracownika w wykonywaniu zawodu, toteż
poszukuje on satysfakcji w ramach stosunków nieformalnych
·
Uczestnictwo człowieka w instytucji jest tym bardziej niezawodne i wydajne, im
wyższe jest jego morale (czyli im bardziej pozytywny jest jego stosunek do
12 nie jestem do końca pewny, czy o to chodzi w pytaniu: szerzej na ten temat w materiale źródłowym
źródło: http://www.sciaga.pl/tekst/17888-18-stosunki_miedzyludzkie_human_relations
- 9 -
autorskie opracowanie pytań z Koncepcji Zarządzania z prof. Krzysztofem Łobosem
opracowanie Olek
- 10 -
autorskie opracowanie pytań z Koncepcji Zarządzania z prof. Krzysztofem Łobosem
opracowanie Olek
·
·
230518506.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin