AI7b.pdf
(
27 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - 07b-przyk-SE.doc
1 Przykłady zastosowa
ń
systemów ekspertowych
Jakiego rodzaju systemy eksperckie spotyka si
ę
obecnie? Do pocz
ą
tku lat 80-tych były to głównie
eksperymentalne systemy rozwijane w celach badawczych. Obecnie mówi si
ę
o technologii budowy takich
systemów. Mo
ż
na wyró
ż
ni
ć
wiele zastosowa
ń
SE.
Systemy kontrolne
pozwalaj
ą
ce na sterowanie skomplikowanymi systemami, takimi jak automatyczne zakłady
produkcyjne itp.
Systemy diagnostyczne
to jedno z najbardziej popularnych zastosowa
ń
SE, w zagadnieniach technicznych,
medycynie, analizie chemicznej i wielu innych problemach.
Systemy testuj
ą
ce
pomagaj
ą
przy znajdywaniu problemów i mog
ą
by
ć
cz
ęś
ci
ą
systemów kontrolnych lub
systemów diagnostycznych.
Systemy naprawcze
nie tylko prowadz
ą
testy ale i planuj
ą
działania korekcyjne. Mo
ż
na do nich zaliczy
ć
równie
ż
niektóre systemy medyczne, zalecaj
ą
ce leczenie.
Systemy projektuj
ą
ce
wspomagaj
ą
prace projektowe, takie jak projektowanie układów elektronicznych, CAD
czy CAM.
Systemy edukacyjne
czyli CAI, lub ICAI (Intelligent Computer Aided Instruction), a wi
ę
c inteligentne
wspomaganie nauczania, systemy algebry symbolicznej.
Systemy interpretuj
ą
ce
wspomagaj
ą
ce analiz
ę
i interpretacj
ę
informacji, wydobywanie informacji z baz
danych, interpretuj
ą
ce dane geologiczne.
Systemy planistyczne
wspomagaj
ą
ce strategiczne działanie i planowanie zada
ń
, np. planowanie syntezy
zwi
ą
zków chemicznych czy budowy systemów komputerowych.
Systemy prognostyczne
wspomagaj
ą
ce wyci
ą
ganie wniosków i przewidywanie tendencji.
Pojawiło si
ę
te
ż
sporo metasystemów, a wi
ę
c systemów do budowania systemów, akwizycji wiedzy. Stopie
ń
komplikacji systemu okre
ś
la si
ę
najcz
ęś
ciej podaj
ą
c liczb
ę
reguł. Systemy zawieraj
ą
ce około 500 reguł daj
ą
niezłe rezultaty, systemy powy
ż
ej 1000 reguł mog
ą
by
ć
powolne i mało stabilne.
1.1 Tworzenie baz wiedzy: system TEIRESIAS
System ten słu
ż
y do wspomagania tworzenia baz wiedzy. Powstał jako cz
ęść
projektu tworzenia SE o nazwie
MYCIN, dla potrzeb medycznych. Gromadzenie wiedzy wymaga by in
ż
ynier wiedzy sp
ę
dził du
ż
o czasu z
ekspertem, nauczył si
ę
jego j
ę
zyka i zadawał odpowiednie pytania - w pewnym sensie sam musi sta
ć
si
ę
ekspertem. Celem systemu TEIRESIAS jest zast
ą
pi
ć
specjalist
ę
od tworzenia baz wiedzy w po
ś
rednictwie z
ekspertem. System ten wspomaga dodawanie, modyfikowanie i usuwanie bł
ę
dów z bazy danych. Dzi
ę
ki temu
programowi ekspert mo
ż
e naucza
ć
baz
ę
wiedzy podobnie, jak nauczałby młodego adepta robi
ą
cego bł
ę
dy.
Ekspert nie zawsze wie, jak najlepiej sformułowa
ć
wiedz
ę
na dany temat, st
ą
d system sam podsuwa pewne
sugestie. System pozwala równie
ż
definiowa
ć
meta-reguły, zawieraj
ą
ce informacj
ę
o strategii rozwi
ą
zywania
problemu. Meta-wiedza to równie
ż
wiedza o sobie samym - o tym co program wie, jakie ma ograniczenia.
Podej
ś
cie systemu polega na prezentowaniu bł
ę
dnych wniosków i rozumowania zmuszaj
ą
c eksperta do
stwierdzenia, co takiego on wie, czego nie wie system. Ekspert znajduje bł
ą
d w wynikach działania systemu i
wywołuje TEIRESIAS by prze
ś
ledzi
ć
drog
ę
rozumowania lub ekspert stwierdza,
ż
e system zadaje niepotrzebnie
pytanie i stara si
ę
prze
ś
ledzi
ć
dlaczego. Pozwalaj
ą
na to dwa polecenia: HOW i WHY. HOW, czyli JAK,
oznacza „jak to okre
ś
li
ć
” i wymaga zacytowania odpowiedniej reguły pozwalaj
ą
cej na rozstrzygni
ę
cie jeszcze
nie wyja
ś
nionych kwestii (w
ę
zły poni
ż
ej tego, w którym system si
ę
w danym momencie znajduje). WHY, czyli
DLACZEGO, wymaga wyja
ś
nienia dlaczego zadane przez system pytanie jest wa
ż
ne, odwołania si
ę
do reguł,
2
Wst
ę
p do Metod Sztucznej Inteligencji
które nas do danego w
ę
zła doprowadziły. Zakłada si
ę
tu,
ż
e przedstawienie sposobu działania programu mo
ż
e
nast
ą
pi
ć
na poziomie szczegółów zrozumiałych i u
ż
ytecznych dla eksperta - nie wszystkie systemy na to
pozwalaj
ą
.
System TEIRESIAS stosowano pocz
ą
tkowo do systemu eksperckiego MYCIN, zajmuj
ą
cego si
ę
infekcjami
bakteryjnymi.
1.2 Zastosowania w medycynie
Jednym z pierwszych projektów zastosowania systemów eksperckich w medycynie był MYCIN, program do
diagnostyki i terapii chorób zaka
ź
nych. Prac
ę
nad tym systemem rozpocz
ę
to w Stanfordzie w 1972 roku a w
rozwini
ę
tej formie system dost
ę
pny był ju
ż
w 1976 roku. Program podejmował decyzje w czterech etapach:
okre
ś
laj
ą
c, czy pacjent ma powa
ż
n
ą
infekcj
ę
bakteryjn
ą
czy inny problem, okre
ś
laj
ą
c jakie bakterie mogły j
ą
wywoła
ć
; wybieraj
ą
c lekarstwa, które mo
ż
na w tym przypadku zastosowa
ć
; okre
ś
laj
ą
c terapi
ę
. Próbki pobrane z
miejsca infekcji przesyłane s
ą
do laboratorium celem wyhodowania z nich kultur bakteryjnych. Podstawowe
moduły tego programu to:
v
baza wiedzy
v
baza danych pacjenta (opis przypadku)
v
program konsultacyjny, zadaj
ą
cy pytania, wyci
ą
gaj
ą
cy wnioski i daj
ą
cy porady
v
program wyja
ś
niaj
ą
cy, uzasadniaj
ą
cy porady
v
program gromadzenia wiedzy, pozwalaj
ą
cy na modyfikacj
ę
i rozszerzania bazy wiedzy
Dwa ostanie moduły nale
żą
do systemu TEIRESIAS. Wiedza zapisana jest w postaci reguł produkcji, list (np.
listy znanych bakterii powoduj
ą
cych infekcje), tabel wła
ś
ciwo
ś
ci leków czy bakterii, systemu klasyfikacji
parametrów klinicznych, okre
ś
laj
ą
cego kontekst, w którym mo
ż
na je stosowa
ć
. Zbiór powi
ą
zanych ze sob
ą
reguł
reprezentowany jest w postaci drzewa zawieraj
ą
cego w
ę
zły typu AND i OR. Typowa reguła wygl
ą
da
nast
ę
puj
ą
co:
REGUŁA 095
IF Kultura bakteryjna rozwin
ę
ła si
ę
we krwi i odczyn jest gramopozytywny i bakterie
wnikn
ę
ły przez jelito i
ż
oł
ą
dek lub miednica s
ą
miejscem infekcji
THEN Istniej
ą
silne poszlaki,
ż
e klas
ą
bakterii, które s
ą
za to odpowiedzialne s
ą
Enterobacteriacae.
Przykładem metareguł w tym systemie (jest nast
ę
puj
ą
ca reguła:
META-REGUŁA 001
IF (1) infekcja ma charakter brzuszny i
(2) u
ż
yto reguł które wspominaj
ą
o Enterobacteriacae i
(3) u
ż
yto reguł wspominaj
ą
cych o pałeczkach grampozytywnych
THEN z poziomem ufno
ś
ci 0.4 mo
ż
na stwierdzi
ć
,
ż
e reguły dotycz
ą
ce
Enterobacteriacae powinny by
ć
u
ż
yte przed regułami dotycz
ą
cymi pałeczek.
Meta-reguła nie odwołuje si
ę
do
ż
adnych specyficznych reguł, okre
ś
la tylko kolejno
ść
stosowania grup reguł.
Procedura opisu lub wyja
ś
nienia cofa si
ę
po drzewie mo
ż
liwo
ś
ci od rezultatu do warunków reguły, których
spełnienie jest wynikiem innych reguł lub danych z testów diagnostycznych.
MYCIN podaje si
ę
dane bakteriologiczne, czasy pobierania próbek i inne wiadomo
ś
ci, których domaga si
ę
system. Na pocz
ą
tku padaj
ą
typowe pytania: nazwisko, płe
ć
, wiek.
4) Czy okre
ś
lono mikrobiologicznie rodzaj mo
ż
liwej infekcji?
Tak
5) Jakiego rodzaju jest to infekcja?
Primary-Bacteremia
Plik z chomika:
psychologia-audiobooki
Inne pliki z tego folderu:
AI5.pdf
(33 KB)
Wykład wstęp do Sztucznej Inteligencji.URL
(0 KB)
Wstęp do Metod Sztucznej Inteligencji [pdf].URL
(0 KB)
Wstęp do AI - 4.mp3
(12395 KB)
Wstęp do AI - 3.mp3
(7200 KB)
Inne foldery tego chomika:
artykuły
CZY JESTEŚMY AUTOMATAMI - MÓZGI, WOLNA WOLA I ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Czym jest kognitywistyka
Duch i dusza, czyli prehistoria kognitywistyki
Folklor umysłu
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin