carrefour ZZL.pdf

(125 KB) Pobierz
Microsoft Word - Polityka HR Carrefour.doc
Polityka zarządzania HR
w Carrefour Polska
Spis treści
1. Carrefour Polska
2
2. Zasoby ludzkie
2
3. Szkolenia i rozwój
2
4. Staże
4
5. Przepisy BHP
5
6. Projekt Merkury
5
7. Pakiet socjalny dla pracowników
6
8. Związki zawodowe
7
9. Badanie opinii pracowników
7
53913411.002.png
CARREFOUR POLSKA
Grupa Carrefour jest obecna na polskim rynku od 1997 roku. Pierwszy sklep otwarty
został w listopadzie 1997 r. w Łodzi. W roku 2000 do grupy Carrefour w Polsce
dołączyły supermarkety Champion i Globi. W 2004 roku firma przejęła sieć sklepów
Hypernova, dzięki czemu została drugim operatorem hipermarketów w Polsce.
Aktualnie sieć Carrefour Polska liczy 101 sklepów - 31 hipermarketów Carrefour oraz
70 supermarketów Champion i Globi.
Carrefour Polska znalazła się na prestiżowych listach 500 największych firm w Polsce
- 28 miejsce według Polityki, 36 miejsce według rankingu Rzeczpospolitej oraz
na 16 miejscu 500 firm handlowo-usługowych miesięcznika Home&Market. Grupa
Carrefour znalazła się natomiast na 67 miejscu na liście 100 największych państw
i korporacji świata według tygodnika Wprost oraz na 17 miejscu największych
inwestorów zagranicznych w Polsce (według PAIiIZ)
ZASOBY LUDZKIE
Carrefour Polska zatrudnia 15 322 pracowników, w tym 10 953 kobiet (dane z końca
kwietnia 2005 roku). Po przejęciu 12 hipermarketów Hypernova od sieci Ahold
zatrudnienie wzrosło o około 3 000 osób. Prawie 9% załogi stanowi kadra
kierownicza, z tego ponad 4,5% to kobiety.
Pion zasobów ludzkich działa w strukturze Centrali Carrefour Polska jako serwis
wspierający działania działów operacyjnych i realizuje wypracowaną przez Grupę
Carrefour oraz Dyrekcję Wykonawczą Carrefour Polska politykę „handlu
odpowiedzialnego”.
SZKOLENIA I ROZWÓJ
Carrefour Polska swoim pracownikom chce dawać możliwość rozwoju,
w motywującym i dobrze opłacanym środowisku pracy. W obszarze rozwoju
zawodowego pracowników celem firmy jest doskonalenie ich umiejętności oraz
podnoszenie ich kompetencji poprzez system szkoleń, poprzedzających objęcie
stanowiska lub funkcji, a nowo przyjętym pracownikom firma oferuje staże
i szkolenia zawodowe.
2
53913411.003.png
Szkolenia w Carrefour Polska realizowane są poprzez sformalizowane programy
szkoleniowe takie jak:
Obligatoryjne - szkolenia wymagane uwarunkowaniami prawnymi,
przygotowujące do zawodu,
Integracyjne - szkolenia wprowadzające w środowisko, kulturę firmy i normy
zachowań,
Zawodowe - szkolenia branżowe z zagadnień o tematyce fachowej,
produktach i usługach,
Funkcyjne - szkolenia wymagające dodatkowej wiedzy z racji pełnionej funkcji.
Szczególnie ważną dla Carrefour grupą zawodową, do której kieruje szkolenia
są menedżerowie. Firma stawia na dobrze wyszkoloną kadrę kierowniczą
z odpowiednimi umiejętnościami i wiedzą, która potrafi pokonywać i rozwiązywać
w sposób kreatywny problemy w codziennej pracy.
W Carrefour Polska duże znaczenie w rozwoju zawodowym pracowników odgrywa
„promocja wewnętrzna” – aż 60% kadry zarządzającej hipermarketów
i supermarketów wywodzi się spośród pracowników niższego szczebla.
Kandydaci na dyrektorów hipermarketów w Carrefour Polska przechodzą bardzo
dokładnie zaplanowany staż, dopasowany do posiadanego doświadczenia oraz
uwzględniający ich aktualny poziom rozwoju zawodowego. Zapewnia on zapoznanie
się przyszłego dyrektora ze wszystkimi obszarami funkcjonowania hipermarketu. Staż
oparty jest na tzw. „standardzie zawodu” dyrektora i wynika z opisu procesu Boucle
Complete funkcjonującego w hipermarketach Carrefour Polska.
W 2004 firma przeszkoliła ponad 300 osób na stanowiskach kierowniczych
w hipermarketach w obszarze zaledwie jednego programu szkoleniowego
z zarządzania. Ostatnio przeprowadzane szkolenia zewnętrzne to: negocjacje,
zarządzanie, komunikacja z elementami integracji zespołu, budowanie zespołu. Plany
szkoleniowe dla menadżerów przygotowywane są na rok kalendarzowy
dla wszystkich jednostek biznesowych i zatwierdzane przez dyrektora personalnego.
Zwykle obejmują grupę średnio 500 osób.
Dla Carrefour Polska istotne także są szkolenia wewnętrzne, które realizowane
są przez ponad 200 trenerów wewnętrznych we wszystkich placówkach handlowych.
3
53913411.004.png
Trenerzy docierają do pracowników produkcyjnych, czyli pracowników sklepów.
Carrefour Polska swoim instruktorom wewnętrznym oferuje szkolenia z zakresu
metodologii pracy z grupą, psychologii i autoprezentacji. Głównym tematem szkoleń
dla pracowników produkcyjnych jest profesjonalna obsługa klienta, szkolenia
produktowe oraz szkolenia związane bezpośrednio z wykonywanym zawodem.
Ostatnio przeprowadzone zostały następujące szkolenia wewnętrzne:
„Profesjonalna obsługa klienta dla działów kas i ochrony”,
„Kasjer – ambasadorem Carrefour”,
„Super obsługa w supermarketach”,
„Polityki i wartości Carrefour”,
„Okiem Klienta”,
„Zarządzanie dla kierowników średniego szczebla w hiper i supermarketach”
oraz szkolenia IT i językowe.
W czerwcu 2005r. grupa ponad 80 najlepszych handlowców Carrefour Polska
pojedzie na wyjazd szkoleniowo-integracyjny na Cypr.
Różnorodność tematyki szkoleń skierowanych do pracowników pozwala na ich rozwój
w ramach organizacji, przyczyniając się do realizacji celów ekonomicznych firmy,
rozwoju osobistego, zdobycia wiedzy merytorycznej oraz rozwoju umiejętności
interpersonalnych.
Dzięki szkoleniom Carrefour Polska może obserwować ewolucję pracowników
i planować kolejne etapy procesu szkolenia. Nowoczesne metody i narzędzia
pozwalają w sposób obiektywny ocenić efektywność realizowanych szkoleń.
STAŻE
Bardzo ważną grupę dla Carrefour Polska wśród pracowników stanowią studenci oraz
uczniowie szkół handlowych. W obszarze działań pionu zasobów ludzkich Carrefour
znajduje się organizacja odpowiedzialna za nadzór nad prawidłowym przebiegiem
staży studenckich zarówno krajowych jak i zagranicznych.
Carrefour w ramach projektu „500 staży w Europie” uczestniczy w projekcie
wymiany studentów z całej Europy. Firma proponuje polskim studentom staże
poza granicami kraju. Średnio przyjmuje dwóch stażystów w roku z krajów
europejskich oraz wysyła odpowiednio dwóch na wymianę do krajów
4
53913411.005.png
europejskich, w których funkcjonuje Grupa Carrefour. Osoby biorące udział
w ostatnim projekcie znalazły zatrudnienie w Carrefour Polska.
Od 3 lat Carrefour Polska uczestniczy również w konkursie organizowanym
przez PWC „Grasz o staż” proponując 4 miejsca stażowe w swoich
placówkach. Do tej pory ponad połowa uczestników konkursu została
zatrudniona na stałe w Carrefour Polska. Osoby te zasiliły grono ekip:
informatyki, logistyki i marketingu.
W zależności od potrzeb, Carrefour Polska proponuje również staże dla studentów
polskich jak i zagranicznych, którzy indywidualnie składają swoje kandydatury.
PRZEPISY BHP
W ramach realizowania zobowiązań „handlu odpowiedzialnego” Carrefour Polska dba
o przestrzeganie zasad BHP i regularnie analizuje ich stan w poszczególnych
jednostkach handlowych. W całym kraju na potrzeby hiper- i supermarketów działa
26 menedżerów BHP, którymi kieruje 3 koordynatorów w regionach oraz
1 koordynator na szczeblu krajowym. Dbają oni o odpowiedni poziom
bezpieczeństwa i higieny pracy.
18 listopada 2004 roku Carrefour Gdańsk otrzymał nominację do prestiżowej nagrody
„Pracodawca – Organizator Pracy Bezpiecznej”. Celem konkursu jest promowanie
najlepszych praktyk w zakresie bezpieczeństwa i ochrony pracy oraz inspirowanie
pracodawców do tworzenia bezpiecznych i ergonomicznych miejsc pracy. Nominacja
do nagrody przyznana została dla Carrefour Gdańsk min. za: przestrzeganie
przepisów prawa dotyczącego pracy, regulaminów wynagradzania, za fundusz
świadczeń socjalnych, przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny
pracy, za działalność systemową na rzecz ochrony pracy a także za popularyzację
wiedzy o ochronie pracy oraz ekonomiczne aspekty bezpieczeństwa pracy
w zakładzie i poniesione nakłady inwestycyjne.
PROJEKT MERKURY
Carrefour Polska inwestuje w nowe narzędzia pracy, między innymi w tzw. „stoły
do towarowania” regałów w produkty ciężkie, zwłaszcza w dziale spożywczym. Celem
projektu jest usprawnienie organizacji pracy szczególnie w zakresie zatowarowania.
5
53913411.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin