Wypadki badanie przyczyn TOL.doc

(40 KB) Pobierz

SKUTECZNE ZAPOBIEGANIE WYPADKOM ZALEŻY OD

ZAPOBIEGANIA WSZYSTKIM ZDARZENIOM POTENCJALNIE WYPADKOWYM I URAZOM ORAZ

WSZYSTKIM WYPADKOM PRZEZ LIKWIDACJĘ

PRZYCZYN ZAGROŻEŃ WYPADKOWYCH, A TAKŻE

PRZYCZYN ICH AKTYWIZACJI.

Pamiętajmy!

       bez wystąpienia bezpośredniego zagrożenia
wypadkowego nie ma wypadku,

       bezpośrednie zagrożenie wypadkowe jest zawsze
spowodowane pośrednimi okolicznościami i
przyczynami

       skuteczne zapobieganie wypadkom zależy od
eliminacji okoliczności i przyczyn: wykrytych
zagrożeń wypadkowych, zdarzeń potencjalnie
wypadkowych i wszystkich wypadków urazowych,
niezależnie od ich ciężkości,

       działania na podstawie teorii wypadku, wzbogaconej
systematyką gałęzi TOL, gdy bada się siły przyrody (T),
organizację(O) i zachowanie ludzi (L) stanowią klucz"
do określania okoliczności i przyczyn wypadku oraz
jego aktywizacji

       ta przyczyna zagrożenia wypadkowego jest
najważniejsza, której usunięcie najbardziej zmniejszy
dane zagrożenie

       ryzyko zaistnienia wypadku jest wprost proporcjonalne
do prawdopodobieństwa aktywizacji bezpośredniego
zagrożenia wypadkowego,

       tolerowane ryzyko wypadkowe winno podlegać stałej
kontroli.

4


Zagrożenia związane z konstrukcją urządzeń technicznych, maszyn,

ręcznych narzędzi, technologii, materiałów lub substancji, stosowanej energii, stanu urządzeń zabezpieczających itp. (T)

        stosowanie ruchomych maszyn i ich części oraz pojazdów, w tym
transportu wewnątrzzakładowego, drogowego, urządzeń dźwig­-
nicowych, drabin, śliskich posadzek,

        brak bezpiecznych rozwiązań technicznych, który prowadzi do
nieprawidłowego zachowania się człowieka, powodując koniecz­
ność przebywania w strefie bezpośredniego zagrożenia,

        wadliwe projektowanie i eksploatacja dróg publicznych i transpor­-
towych, zła nawierzchnia dróg, brak właściwego oznakowania,
zaniechanie stosowania automatycznych rozwiązań ostrzegaw-­
czych,

        zła konstrukcja środków technicznych małej mechanizacji do
podnoszenia i przemieszczania ciężarów, na przykład przy ręcznym
podnoszeniu ciężarów,

        zagrożenia urazowe krawędziami, ostrymi elementami tnącymi,
szkłem (np. w narzędziach i maszynach do obróbki metalu),

        zły stan urządzeń technicznych (np. niedrożność zaworów bez­-
pieczeństwa, korozja ścian zbiornika lub przewodu pod dużym
ciśnieniem, zużycie lin nośnych, dźwigni),

        ryzyko porażenia prądem elektrycznym, pożaru i wybuchu pyłu,
gazu lub substancji, napromieniowania jonizującego, uduszenia,
ostrego zatrucia, chemicznego oparzenia itp.,

        zagrożenie zbyt dużą lub zbyt niską temperaturą substancji lub
przedmiotów,

        brak automatycznych rozwiązań w dziedzinie techniki ubezpieczeń-­
stwa wypadkowego (brak sprzężenia ruchu maszyny z działaniem
urządzenia ochronnego, np. szlifierka, niesprawność urządzeń
metanometrii, pras do słomy w rolnictwie, brak ogranicznika
udźwigu w suwnicy lub dźwigu, brak sygnalizatora przy zbliżaniu
się do pola elektromagnetycznego linii elektrycznej pod na
pięciem w wysięgniku żurawia),

        brak automatyki zamkniętych procesów chemicznych od strony
bezpieczeństwa wybuchowego,

        brak lub zły stan techniczny urządzeń do hermetyzacji lub usuwania
czynników niebezpiecznych i szkodliwych materialnego środowiska
pracy - palnych, wybuchowych, silnie toksycznych itp.

4


Zagrożenia wynikające z organizacji pracy (O) Niewłaściwa ogólna organizacja pracy

        nieprawidłowy podział pracy lub rozplanowanie zadań,

        niewłaściwe polecenia przełożonych,

        brak nadzoru,

        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin