Profilaktyka logopedyczna w systemie edukacji.doc

(42 KB) Pobierz

 

Konferencja Instytutu Języka Polskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

dla nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjalnych i przedszkoli:

Profilaktyka logopedyczna w systemie edukacji

 

Termin i miejsce konferencji:

·         26 listopada 2010 r., piątek.

·         część I wykładowa (przed południem): Urząd Wojewódzki, Sala Sejmu Śląskiego

·         część II warsztatowa (popołudniowa) na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego, Pl. Sejmu Śl. 1, Katowice.

 

Współorganizatorzy konferencji:

·         Polskie Towarzystwo Logopedyczne, Oddział Śląski

·         Kolegium Nauczycielskie w Bielsku Białej

 

Szacowana liczba uczestników:

·         200-250 osób nauczyciele (szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz przedszkoli), studenci i pracownicy naukowi Uniwersytetu Śląskiego i Kolegium Nauczycielskiego w Bielsku-Białej.

 

Organizacja konferencji:

·         cz. I - wykłady 20-30 minutowe (15-30 min. przerwa na kawę),

·         dłuższa przerwa (przerwa np.30 – 45 min. – przejście na wydział),

·         cz. II - warsztaty 45-60 min.

 

Proponowany harmonogram konferencji:

Wykłady cz. I:

1.       Otwarcie konferencji - dziekan Wydziału Filologicznego i Dyrektor Instytutu Języka Polskiego Uniwersytetu Śląskiego.

2.       Profilaktyka logopedyczna w ujęciu systemowym, dr Katarzyna Węsierska, Wydział Filologiczny Uniwersytet Śląski.

3.       Jak wspierać dziecko jąkające się w środowisku szkoły i przedszkola, dr Mieczysław Chęciek, Wyższa Szkoła Ekonomii, Turystyki i Nauk Społecznych w Kielcach; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Raciborzu.

4.       Założenia współpracy nauczyciela i logopedy, dr Olga Przybyla, kierownik Podyplomowych Studiów Logopedycznych, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

5.       Uczeń z wadą wymowy w klasie szkolnej, dr Iwona Michalak-Widera, Polskie Towarzystwo Logopedyczne, Oddział Śląski.

6.       Przerwa na kawę

7.       Dziecko z zaburzeniami słuchu w systemie edukacji, dr Iwona Sosnowska-Wieczorek, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet Śląski.

8.       Fonetyka konfrontatywna - pomoc w osiąganiu bilingwalności u dzieci, prof. UŚ dr hab. Jolanta Tambor, Uniwersytet Śląski, Wydział Filologiczny.

9.       Dziecko z opóźnionym rozwojem mowy w przedszkolu i w szkole, dr Danuta Pluta-Wojciechowska, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.

10.   Mowa jest złotem. Rodzice wobec zakłóconego rozwoju mowy dziecka, dr Iwona Gralewicz-Wolny, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Filologiczny.

Warsztaty cz. II:

1.       Podstawy emisji głosu w pracy nauczyciela, dr Agnieszka Płusajska-Otto, Uniwersytet Łódzki.

2.       Wczesna nauka czytania w systemie profilaktyki logopedycznej, mgr Łucja Skrzypiec, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Katowicach;

3.       Promowanie zasad dobrej komunikacji w grupie przedszkolnej i w klasie szkolnej, mgr D. Naziemiec, psycholog Gimnazjum nr 9 w Katowicach, mgr Bogumiła Wilk, logopeda, Szkoła Podstawowa nr 15 w Chorzowie, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Katowicach;

4.       Wstępna identyfikacja zaburzeń mowy - przesiewy logopedyczne w praktyce nauczyciela, dr Katarzyna Węsierska, Wydział Filologiczny Uniwersytet Śląski - z udziałem studentów filologii Uniwersytetu Śląskiego.

 

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin