1-2006.pdf

(2517 KB) Pobierz
SZKOLA-1-06.QXD
Nr 1 (233) 2006
Tom LXVII
STYCZEÑ
LUTY
SZKO£A
SPECJALNA
DWUMIESIÊCZNIK AKADEMII PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
im. Marii Grzegorzewskiej
SPIS TREŒCI
3 – Jacek Maciej Kwapisz
Aspekty prawne i organizacyjne kszta³cenia uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi
OPRACOWANIA NAUKOWE
15 – Ma³gorzata Papliñska
Sposoby nauczania brajla w Polsce i wybranych krajach œwiata
23 – Ewa Wapiennik
Zatrudnianie osób z niepe³nosprawnoœci¹ intelektualn¹ w Polsce w œwietle rozwi¹zañ
unijnych
35 – Dorota Œwi¹tek
Stymulacja aktywnoœci prozatrudnieniowej m³odzie¿y niepe³nosprawnej
40 – Renata Biernat
Percepcja postaw rodzicielskich przez m³odzie¿ upoœledzon¹ w stopniu lekkim
i m³odzie¿ pe³nosprawn¹
Z PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ
54 – Hanna Fuerst, Dorota Mazurek-Osmañska
Mo¿liwoœci wykorzystania technologii informacyjnych w szkole dla dzieci
niepe³nosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym
62 – Karolina Przybylska
Nowoczesne technologie i Internet w komunikacji osób z uszkodzonym narz¹dem
s³uchu
46179935.003.png
Z KRAJU I ZE ŒWIATA
67 – Ma³gorzata Kupisiewicz
Józefa Joteyko – w 140 rocznicê urodzin
69 – Magdalena Wa³achowska
Gestem, obrazem, s³owem – III Krajowa Konferencja AAC 2005
72 – Kamila Miler
Metoda Tomatisa stymulacja audio-psycho-lingwistyczna
SPRAWOZDANIA I OCENY
74 – Danuta Gorajewska
Anna Lechowicz: Komputerowe wspomaganie komunikacji niewerbalnej dzieci
z wielorak¹ niepe³nosprawnoœci¹. WSiP, Warszawa 2005
75 – Kornelia Czerwiñska
Renata Fils: Praca w klasie integracyjnej. Materia³y pomocnicze dla nauczycieli klas
I-III szko³y podstawowej. Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2005
77 – Paulina Szyd³owska
A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzica (red.): Edukacja – Socjalizacja – Autonomia
w ¿yciu osoby niepe³nosprawnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2005
Recenzowali: prof. dr hab. Jerzy Stochmia³ek
dr hab. Bogdan Szczepankowski
Wydanie czasopisma dofinansowane przez Ministerstwo Nauki i Informatyzacji
Komitet Redakcyjny:
prof. Halina Borzyszkowska, prof. W³adys³aw Dykcik, prof. Tadeusz Ga³kowski,
prof. Aniela Korzon, prof. Czes³aw Kosakowski, Jacek Kwapisz (MEiN), prof. Aleksandra
Maciarz, prof. Irena Obuchowska, dr Adam Szecówka
Redakcja :
prof. Jadwiga Kuczyñska-Kwapisz (redaktor naczelna), dr Danuta Gorajewska (z-ca redak-
tor naczelnej), Renata Malecka (sekretarz)
Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
Redaktor naczelna – dr Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Adres Redakcji: Wydawnictwo APS, 02-353 Warszawa
ul. Szczêœliwicka 40, tel. 0-22-589-36-50, fax 0-22-658-11-18
e-mail: szkolaspecjalna@aps.edu.pl
nak³ad 1300 egz.
46179935.004.png
JACEK MACIEJ KWAPISZ
MEiN
ASPEKTY PRAWNE I ORGANIZACYJNE KSZTA£CENIA
UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
1. Podstawy prawne kszta³cenia uczniów niepe³nosprawnych. System kszta³ce-
nie uczniów niepe³nosprawnych jest integraln¹ czêœci¹ systemu oœwiaty. Najwa¿-
niejsze zasady dotycz¹ce kszta³cenia w Polsce, w tym kszta³cenia osób niepe³no-
sprawnych, reguluje ustawa z 7 wrzeœnia 1991 r. o systemie oœwiaty . Czêœæ zasad
dotyczy wszystkich uczniów, w tym równie¿ niepe³nosprawnych, a niektóre z nich
dotycz¹ jedynie osób niepe³nosprawnych.
Podstawowe zasady mówi¹ o tym, ¿e system oœwiaty powinien zapewniaæ:
z ka¿demu uczniowi warunki niezbêdne do jego rozwoju;
z realizacjê prawa obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kszta³cenia siê oraz
prawa dzieci i m³odzie¿y do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku
i osi¹gniêtego rozwoju;
z dostosowanie treœci, metod i organizacji nauczania do mo¿liwoœci psychofizycz-
nych uczniów, a tak¿e mo¿liwoœæ korzystania z pomocy psychologiczno-pedago-
gicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
z mo¿liwoœæ pobierania nauki we wszystkich typach szkó³ przez dzieci i m³odzie¿
niepe³nosprawn¹ oraz niedostosowan¹ spo³ecznie, zgodnie z indywidualnymi
potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;
z opiekê nad uczniami ze znacznymi lub sprzê¿onymi dysfunkcjami poprzez
umo¿liwienie realizowania zindywidualizowanego procesu kszta³cenia, form
i programów nauczania oraz zajêæ rewalidacyjnych;
z opiekê uczniom pozostaj¹cym w trudnej sytuacji materialnej i ¿yciowej;
z utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania
i opieki w szko³ach i placówkach.
Kolejne nowelizacje tej ustawy wprowadza³y zapisy definiuj¹ce i porz¹dkuj¹ce
organizacjê kszta³cenia uczniów niepe³nosprawnych. Nowy ustrój szkolny, dotycz¹-
cy równie¿ kszta³cenia specjalnego, zosta³ wprowadzony ustaw¹ z 8 stycznia 1999 r.
przepisy wprowadzaj¹ce reformê ustroju szkolnego (z póŸniejszymi zmianami).
Wykaz rozporz¹dzeñ, których podstawê prawn¹ stanowi ustawa o systemie
oœwiaty:
z zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i orzekania o potrzebie kszta³cenia specjal-
nego:
rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 7 stycznia 2003 r. w spra-
wie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w pu-
blicznych przedszkolach, szko³ach i placówkach (Dz. U. Nr 11, poz. 114);
rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 11 grudnia 2002 r. w spra-
wie szczegó³owych zasad dzia³ania publicznych poradni psychologiczno-pedago-
gicznych w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. Nr 5, poz. 46);
SZKO£A SPECJALNA 1/2006
3
46179935.005.png
JACEK MACIEJ KWAPISZ
rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 11 grudnia 2002r. w spra-
wie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym
publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. Nr 223, poz. 1869);
rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2001 r. w sprawie orze-
kania o potrzebie kszta³cenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci
i m³odzie¿y oraz szczegó³owych zasad kierowania do kszta³cenia specjalnego lub
indywidualnego nauczania (Dz. U. Nr 13, poz. 114 ze zmianami);
z w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci:
rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 4 kwietnia 2005 r.
w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. Nr 68,
poz. 587);
z w zakresie dokumentacji szkolnej, przyjmowania do szkó³, planów nauczania, ramowych
statutów przedszkola i szkó³:
rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 19 lutego 2002 r. w spra-
wie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szko³y i placówki doku-
mentacji przebiegu nauczania, dzia³alnoœci wychowawczej i opiekuñczej oraz ro-
dzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225 ze zmianami);
rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 20 lutego 2004r. w spra-
wie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkó³ publicznych oraz prze-
chodzenia z jednych typów szkó³ do innych (Dz. U. Nr 26, poz. 232);
rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 12 lutego 2002 r. w spra-
wie ramowych planów nauczania w szko³ach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142
z póŸn. zm.);
rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ra-
mowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkó³ (Dz. U. Nr 61,
poz. 624 z póŸn. zm.);
z w zakresie kszta³cenia w szko³ach ogólnodostêpnych i integracyjnych:
rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 18 stycznia 2005 r. w spra-
wie warunków organizowania kszta³cenia, wychowania i opieki dla dzieci i m³odzie-
¿y niepe³nosprawnych oraz niedostosowanych spo³ecznie w przedszkolach, szko-
³ach i oddzia³ach ogólnodostêpnych lub integracyjnych (Dz. U. r. Nr 19, poz. 167);
z w zakresie kszta³cenia w specjalnych przedszkolach, szko³ach i oœrodkach:
rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 18 stycznia 2005 r. w spra-
wie warunków organizowania kszta³cenia, wychowania i opieki dla dzieci i m³o-
dzie¿y niepe³nosprawnych oraz niedostosowanych spo³ecznie w specjalnych
przedszkolach, szko³ach i oddzia³ach oraz oœrodkach (Dz. U. Nr 19, poz. 166);
z w zakresie indywidualnego nauczania:
rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 29 stycznia 2003 r. w spra-
wie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i m³odzie-
¿y (Dz. U. Nr 23, poz. 193);
z w zakresie pracy szkó³ specjalnych zorganizowanych w zak³adach opieki zdrowotnej i jed-
nostkach pomocy spo³ecznej:
rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 27 lutego 2003 r.
w sprawie organizacji kszta³cenia oraz warunków i form realizowania specjal-
nych dzia³añ opiekuñczo-wychowawczych w szko³ach specjalnych zorganizo-
4
SZKO£A SPECJALNA 1/2006
46179935.006.png 46179935.001.png
ASPEKTY PRAWNE I ORGANIZACYJNE KSZTA£CENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI...
wanych w zak³adach opieki zdrowotnej i jednostkach pomocy spo³ecznej
(Dz. U. Nr 51, poz. 446);
z w zakresie pracy placówek kszta³cenia specjalnego:
rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 7 marca 2005 r. w spra-
wie rodzajów i szczegó³owych zasad dzia³ania placówek publicznych, warunków
pobytu dzieci i m³odzie¿y w tych placówkach oraz wysokoœci i zasad odp³atnoœci
wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. Nr 52,
poz. 467 z póŸn. zm.);
rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 7 marca 2005 r. w sprawie
ramowych statutów placówek publicznych (Dz. U. Nr 52, poz. 466);
Ustawa i rozporz¹dzenie dotycz¹ce rewalidacji dzieci i m³odzie¿y z upoœledze-
niem umys³owym w stopniu g³êbokim:
Ustawa z 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz.
535 z póŸn. zm.) – na mocy której Minister Edukacji Narodowej zosta³ zobowi¹za-
ny do objêcia rewalidacj¹ i wychowaniem dzieci i m³odzie¿y upoœledzonych umy-
s³owo w stopniu g³êbokim;
rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia 1997 r. w sprawie za-
sad organizowania zajêæ rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i m³odzie¿y
z upoœledzeniem umys³owym w stopniu g³êbokim (Dz. U. Nr 14, poz. 76).
1.2. Organizacja kszta³cenia specjalnego. Kszta³ceniem specjalnym obejmuje siê
dzieci i m³odzie¿ niepe³nosprawn¹ oraz niedostosowan¹ spo³ecznie, wymagaj¹ce
stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kszta³cenie to mo¿e byæ pro-
wadzone w formie nauki w szko³ach ogólnodostêpnych, szko³ach lub oddzia³ach in-
tegracyjnych, szko³ach lub oddzia³ach specjalnych.
Kszta³ceniem specjalnym obejmuje siê nastêpuj¹ce grupy dzieci i m³odzie¿y nie-
pe³nosprawnej:
1) z upoœledzeniem umys³owym w stopniu lekkim,
2) z upoœledzeniem umys³owym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
3) z upoœledzeniem umys³owym w stopniu g³êbokim,
3) nies³ysz¹cych,
4) s³abo s³ysz¹cych,
5) niewidomych,
6) s³abo widz¹cych,
7) z niepe³nosprawnoœci¹ ruchow¹,
8) z przewlek³¹ chorob¹,
9) z zaburzeniami psychicznymi,
10) z niepe³nosprawnoœci¹ sprzê¿on¹,
11) z autyzmem,
12) z niedostosowaniem spo³ecznym, zagro¿onych uzale¿nieniem,
13) z zaburzonym zachowaniem.
1.3. Szkolnictwo specjalne. Szko³a specjalna lub oddzia³ specjalny to odpowiednio
szko³a lub oddzia³ dla uczniów posiadaj¹cych orzeczenie o potrzebie kszta³cenia spe-
cjalnego lub zorganizowane w zak³adzie opieki zdrowotnej, zak³adzie lecznictwa
uzdrowiskowego.
SZKO£A SPECJALNA 1/2006
5
46179935.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin