Dydaktyka - sciaga!.doc

(60 KB) Pobierz
Dydaktyka – didacticos=> pouczający

Dydaktyka – didacticos=> pouczający

                       didasco => uczę

Termin wprowadził czeski pedagog Jan Amos Komeński – autor „Wielkiej Dydaktyki”

Co jest sensem dydaktyki? – nauczanie

Kształcić by wykształcić można drogą samodzielną (Faradaj)

Dydaktyka – obejmuje wszystkie działania ludzkie w celu zdobywania wykształcenia. Podstawę kształcenia stanowi nauczanie i samokształcenie.

* kształcenie instytucjonalne

* k. za pośrednictwem masmediów.

Edukacja paralelna (równoległa)

Treść kształcenia węższa od treści wychowania.

* Kształcenie – świad. oddziaływanie na jednostkę, ukształtowanie poglądu naukowego na świat, rozwijanie zdolności i zainter. poznawczych.

* Nauczanie – droga kształcenia, zorganizowana praca n-la z uczniami w szkole (pozaszkolne wycieczki)

* Uczenie – związane ściśle z nauczaniem, proces, w którym uczenie następuje na podstawie pracy, działań poznawczych, doświadczeń, ćwiczeń – zdobywanie doświadczeń w toku własnej aktywności poznawczej i toku pewnych dośw. zach. w życiu społecznym.

Metodyka Nauczania3 aspekty rozpatrywania.

1. Met. praktycystyczna – suma dośw. praktycznych, podaje wskazówki realizacji programów, pisanie konsp., przygotowania n-li, inf. niezbędne do pracy dyd.

2. D. lit. i j.p. – Zorganizowane działanie oparte na zapleczu teoretycznym innych nauk- literaturoznawstwo, lingwistyka, teoria kultury, nacisk nauczyciela na rozumienie własnych działań dyd.

- myśli konwergencyjne – związane z wyk. Oper. Ścisłych, precyzyjnych, związane z zasobami pamięci, typ dla wzorowych uczniów.

Nauczyciel twórczy myślący uczy uczniów tego myślenia.

3. Dyd. jako dyscyplina stawiająca sobie zadania poznawcze – próba odkrycia prawidłowości kształcenia procesu literackiego literackiego nauk – kult. poprzez wypracowanie metod badania na gruncie teoretycznym.

 

Podstawy programowe - autorzy dostosowują się do nich

Zadania szkoły ogólne – n-le powinni dążyć do wszechstronnego rozwoju ucznia, chodzi o realizację harmonijną zadań wpisaną w program zadań. W zakresie naucznia nk. powinna zapewniać – naukę poprawnego, swobodnego wyp. pisania i czytania ze zrozumieniem – poznawanie wybranych pojęć – opanowywanie przekazyw. wiadom.

ze zrozum. – rozwijanie zdolności myślenia syntetycznego i analitycznego – poznawanie zasad rozwoju osobowego czł. i życia w społeczeństwie – poznawanie dziedzictwa kultury narodowej.

Uczniowie (umiejętności)

1. planowanie, organ. i analiza własnego uczenia się. 2. skutecznego porozum. w różnych syt. komunikacyjnych 3. efektywnego współdziałania w pracy grupowej 4. rozwiązanie problemów problemów w sposób twórczy 5. poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania różnych źródeł 6. wykorzystywanie zdobytej wiedzy w praktyce.

Plan wychowawczy – n-l powinien zmierzać do tego, aby uczniowie:

1. mogli znaleźć środ. Wszechstronnego rozwoju osobościowego 2. rozwijali dociekliwość poznawczą 3. mieli świad. iż wiedza zdobyta w szkole znajduje życiową użyteczność 4. poszukiwali, odkrywali własne cele życiowe, aby uczyli się szacunku dla dobra wspólnego 5. rozpoznawali różne kategorie wartości 6. kształtowali postawę dialogu z innymi ludźmi.

Ścieżki edukacyjne o char. wych. – dyd.

- edukacja prozdrowotna , ed. ekologiczna, ed. czytelnicza i medialna, ed. wychowania do życia w społeczeństwie (rodzinie).

Polak zdobywa wiedzę przez to, że potrafi posługiwać się językiem.

Podstawy programowe (cele ogólne przedmiotowe) 1. wyrabianie umiej. porozumiew. się i wprowadzanie w świat kultury. Cele szczegółowe –

1. kształt. spr. mówienia, słuchania, czytania i pisania 2. rozbudzanie motywacji czytania i odbioru dzieł liter. i innych dzieł kultury poprzez wprowadzanie kult. narodowej i europejskiej 4. uczenie istnienia w kulturze.  Zadania szkoły -

1. wychowanie językowe i rozbudzenie wrażl. estetycznej 2. motywowanie do poznawania literatury i kultury 3. doskonalenie komun. kompetencji  4. pobudzanie podstaw kreatywnych ucznia 5. integrowanie doświadczeń kulturowych.

Treści nauczania –

1. Pojęcie nadawca – odbiorca 2. właściwości form wypowiedzi 3. wypowiedzenia ozn., pyt., rozkazujące 4. związki wyrazów w zdaniu 5. związki znaczeniowe między wyrazami 6. budowa słowotwórcza wyrazów, rodzaje głosek, akcent i intonacja 7. pojęcia; fikcja liter. , świat przedstawiony, podmiot mówiący, narracja 8. terminy: bohater, wątek, akcja, autor, narrator, epitet, porównanie… 9. różnice między j. potocznym , a j. literatury, a j. regionu. Osiągnięcia ucznia ( zakres mówienia ) – płynne z popr. wyraźną artykulacją, dykcją i akcentowaniem – nauka recytacji – słuchanie – uważne i ze zrozumieniem  Zakres czytania- głośne i wyraziste z uwzgl. kultury żywego słowa – ciche ze zrozumieniem – pisanie – tekstów ukier. do różnych adresatów, w różnych celach – w związku z potrzebami codziennego porozumiewania się – odbiór tekstów kultury.

Podstawy programowe nie podają obowiązkowej i nadobowiązkowej literatury (od gimnazjum już tak)

1. utwory zaproponowane przez uczniów i nauczyciela 2. baśnie, legendy, opowiadania, utwory poetyckie i młodzieżowe 3. tematy użytkowe, publicystyczne

Cele – porządane stany rzeczy, które chcemy osiągnąć poprzez realizację określ. czynności dydaktycznych

Ogólne cele kształcenia:

1. wyposażenie uczniów w zasób wiedzy, umiejętności, nawyków.

Wiadomość – doza informacji o świecie

Umiejętność – sprawne działanie polegające na efektywnym posługiwaniu się wiadomościami przy wykonywaniu konkretnych działań.

 

Nawyk – wykonywanie czynności z minimum świadomości.

Permanentna edukacja – ciągła

Paralelna edukacja – równoległa z masmediami.

2. wyrabianie naukowego poglądu na świat

3. rozwijanie zdolności poznawczych

4. rozwijanie uczuć poznawczych

Ogólne cele:

* wdrażanie do samoedukacji uczniów – należy opanować techniki samokształcenia

* cele przedmiotowe

1. w perspektywie wiedzy (wiad.), umiej., wychowawczy – są wyznaczone przez podstawy programowe i programy nauczania.

Jeśli uświadomimy cele uczniom, to będą motywowani do pracy

* cele operacyjne – cele konkretne, które należy zrealizować na danej jednostce lekcyjnej, sprawdzać je należy w fazie końcowej lekcji.

operacjonalizacja celów” – przekładanie celu ogólnego na cele operacyjne

1. sprecyzować cel ogólny

2. uszczegółowić

3. dokładnie określić sytuacje w którym wyst. działania uczniów uczniów określić stan końcowy

4. uczeń – podmiot osiągający końcowy cel szczegółowy

Zasady nauczania: ogólne normy postępowania dydaktycznego, które wskazują jak realizować cele kształcenia. Pozwalają wyznaczyć kierunek pracy dyd. na lecki. (Okoń)

1. zasada systemowości, poglądowości, samodzielności, związku teorii z praktyką, stopniowania trudności, związku indywidualizacji i uspolecznienia

2. polega na tym, żeby poznać świat za pomocą zmysłów, obserwować świat, organizować go, dochodzić do ustaleń.

3. podmiotowe kształcenie- to wykorzystywać tę zasadę w pełni.

4. staramy się sprawdzać w jakim stopniu zrealizowano cele kształcenia, zasadę tą można oceniać w odpowiedni sposób ewaluacja – proces diagnostyczno-oceniający=> pomiar osąd decyzja

ew. formatywna – zbieranie inf. w czasie wdrażania nowych rozwiązań

ew. sumatywna – dokonuje się po zakończeniu procesu wdrażania

5. przystępności – zgodnie z nią dobieramy metody kształcenia

 

METODY NAUCZANIA  - to sposób postępowania nauczyciela z uczniami, w celu osiągnięcia zamierzonego celu.

Kryteria wyznaczania metod:

1. jakie środki i materiały dydaktyczne wykorzystamy w toku osiąganych celów

2. modele analizy dzieła literackiego

3. interakcje pozalekcyjne

4. strategia dydaktyczna Lope

5. antropocentryczna koncepcja celów i treści.

Metody:

Kształcenie sprawności językowej

1. metoda podająca- bardzo ograniczona, tylko elementy, pogadanka podająca (referat od gimnazjum)

2. metody poszukujące: m. problemowa (zmusza do dłuższych wypowiedzi)

3. metody działaniowe: analizy i twórczego wykorzystania wzoru, samodzielnego dochodzenia do wzoru; metoda przekładu intersemiotycznego, m. okazjonalnych ćwiczeń sprawnościowych, m. praktyki pisarskiej

4. metody oglądowe: pokaz, pokazy tablic, ortogramów

Kształcenie kulturowo-literackie

1. met. podająca: pogadanka podająca elementy wykładu

2. met. poszukujące: heureza, met. problemowa

3. metody działaniowe: analizy wykonawczej, przekładu intersemiotycznego, impresyjno- eksponująca

4. metoda oglądowa: demonstracja materiałów, obserwacja zjawisk

* pogadanka podająca -> pytania odpowiedzi, zmierza do podania nowych informacji, wypowiedzi są uzupełniane przez nauczyciela.

* dyskusja – wymiana poglądów bez konfliktów, kierowana przez nauczyciela

Metoda analizy i twórczego naśladowania wzoru  ( 3 podstawowe ogniwa )

1. analizująca część ( np. wzór opowiadania, przeczytać, analiza

2. cz. transformacyjna (przekształcająca), nie naśladuje wzoru biernie

cz. twórcza  - indywidualne pisanie, podanie tematu, praca ucznia, lepiej w szkole na zajęciach niż w domu, wtedy mamy przekonanie, ze to praca ucznia, nie na ocenę.

Metoda norm i instrukcji -  aby sprawdzić posługiwanie się danym językiem potrzebna jest znajomość zasady dział. dydakt. rozp. się od wyposażenia uczniów w teorię, podanie instrukcji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANALIZA METOD NAUCZANIA

Metody oparte na słowie :

Opowiadanie – polega na zaznajomieniu uczniów z jakimiś rzeczami, zjawiskami w formie  ich słownego opisu.

Wykład – służy przekazaniu jakiś informacji z zakresu różnych dziedzin naukowych

Pogadanka – rozmowa kierowana przez nauczyciela z uczniami. Nauczyciel stawia uczniom pytania , na które oni udzielają odpowiedzi

Dyskusja –wymiana poglądów na określony temat, wymaga specjalnego przygotowania uczestników

Praca z książką- uczenie, sporządzanie notatek, lektura uzupełniająca

Metody oglądowe- oparte na obserwacji:

Pokaz –demonstrowanie uczniom czegoś

Metody oparte na działalności praktycznej:

Metoda laboratoryjna- uczeń samodzielnie przeprowadza eksperyment

Metoda zajęć praktycznych – stosowana na zajęciach praktycznych, uczniowie wykonują czynności związane z zawodem

ŚRODKI KSZTAŁCENIA inaczej środki dydaktyczne  (Kupisiewicz)

To przedmioty materialne, które dostarczają uczniom określonych bodźców wzrokowych, słuchowych, dotykowych i innych

Funkcje środków kształcenia(Okoń)

Funkcje poznawcze - służą bezpośredniemu poznaniu przez uczniów określonych fragmentów rzeczywistości

Funkcje kształcące - są narzędziem rozwijania zdolności poznawczych oraz uczuć i woli dzieci i młodzieży

Funkcje dydaktyczne – stanowią źródło zdobywanych przez uczniów wiadomości, umiejętności; ułatwiają utrwalenie przerobionego materiału

Klasyfikacja środków dydaktycznych (Okoń)

Dwie grupy środków: proste – słowne i wzrokowe

złożone – mechaniczne: wzrokowe, słuchowe i słuchowo-wzrokowe

 

 

METODY KSZTAŁCENIA (Okoń) – jest to wypróbowany i systematycznie stosowany układ czynności nauczycieli i uczniów realizowanych świadomie w celu spowodowania założonych zmian osobowości uczniów.

I.metody asymilacji wiedzy, zwane podającymi, słownymi – oparte głównie na aktywności poznawczej o charakterze reproduktywnym:

a) pogadanka – rozmowa nauczyciela z uczniem, gdzie nauczyciel zna odpowiedź, ma potrójne zastosowanie: wstępna, przedstawiająca nowe wiadomości, utrwalająca

b) dyskusja – wymiana zdań między nauczycielem i uczniami lub tylko uczniami, odbicie poglądów własnych lub odwołanie się do poglądów innych osób

c) wykład – bezpośrednie lub pośrednie przekazywanie wiadomości

d) opis – wydarzenia historyczne, urządzenia techniczne, opis krajobrazu, gdy opisowi towarzyszy pokazywanie przedmiotu lub rysunku

e) opowiadanie – przedstawienie akcji przebiegającej w określonym czasie, przedstawienie biografii

f) praca z książką – opanowanie sposobów posługiwania się książką oraz wykorzystywania środków masowych

II. metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, zwane problemowymi, oparte na twórczej aktywności poznawczej, polegającej na rozwiązywaniu problemów.

Poziomy poznania: konkretów, modeli i teorii.

a) klasyczna metoda problemowa – dominacja uczenia się nad nauczaniem

b) metoda przypadków – polega na rozpatrzeniu przez grupę opisu jakiegoś przypadku

c) metoda sytuacyjna – wprowadzenie uczniów w jakąś złożoną sytuację

d) giełda pomysłów – zespołowe wytwarzanie pomysłów rozwiązania jakiegoś zadania

e) mikronauczanie – uczenie się złożonych czynności praktycznych

f) gry dydaktyczne – wspólna cecha: pierwiastek zabawy

III. waloryzacyjne zwane eksponującymi o dominacji aktywności emocjonalno-artystycznej

a) impresyjne- kształcenie odbywa się poprzez uczestnictwo w odbiorze dzieła

b) ekspresyjne - sami uczestniczymy w wytwarzaniu

IV. metody praktyczne – przewaga aktywności praktyczno-technicznej

a) metody ćwiczebne – usprawnienie do zadań wytwórczych

b) metody realizacji zadań wytwórczych – bezpośrednia realizacja

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin