1
Temat: Cywilizacja i kultura Mezopotamii
1. Cele dydaktyczno-wychowawcze.
Po lekcji uczniowie:
· rozumieją i właściwie posługuje się pojęciami: Mezopotamia, Sumerowie, miasto-państwo, rządy teokratyczne, kodeks, pismo klinowe
· znają w omawianym zakresie działalność Hammurabiego
· rozumieją przekaz tekstu źródłowego
· przedstawiają dorobek cywilizacyjny Sumerów
· zaznaczają na taśmie chronologicznej poznaną datę
· charakteryzują warunki naturalne Mezopotamii
· współpracują z innymi w grupie
· zna datę: XVIII w. p.n.e.
· rozumieją znaczenie osiągnięć cywilizacji Międzyrzecza
· lokalizują miejscowości na mapie
· prezentują dorobek grupy
2. Metody:
· rozmowa nauczająca,
· praca z tekstem,
· źródłami ikonograficznymi,
· praca w grupach,
· ćwiczenia z wykorzystaniem taśmy chronologicznej
3. Środki dydaktyczne:
· podręcznik,
· skoroszyt gimnazjalisty,
· taśma chronologiczna,
· mapa („Bliski Wschód w starożytności”),
· mapa fizyczna regionu
4. Tok lekcji:
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
Uwagi
2
3
I. Czynności organizacyjno – porządkowe.
· sprawdzenie listy obecności
· zapisanie tematu lekcji do dziennika
II. Rekapitulacja wtórna:
· Dlaczego w historii czas odgrywa najważniejszą rolę?
· Co oznacza słowo chronologia?
· W jaki sposób starożytne cywilizacje sporządzały kalendarz?
· Kto w Imperium Rzymskim przeprowadził reformę kalendarza?
· Dlaczego papież Grzegorz XIII dokonał reformy kalendarza?
· Jak została przeprowadzona reforma kalendarza w 1582 r?
· Od którego momentu liczymy czas w historii?
· Czy wszystkie kultury przyjęły taki sam sposób odmierzania czasu w historii?
· Dlaczego historycy dokonują podziału dziejów na epoki?
· Co może świadczyć o tym, że żyjemy w całkiem odmiennych epokach historycznych?
· Czy ludzkość zawsze przechodziła z jednej epoki w drugą?
· Czy wszystkie państwa czy kultury przechodziły z danej epoki w drugą
· Jak są dzielone epoki?
Odpowiadają wyznaczeni uczniowie
III. Realizacja nowych treści:
I. Mezopotamia
1. Warunki naturalne Mezopotamii
· Co oznacza słowo Mezopotamia?
· Gdzie znajduje się Mezopotamia?
· Jakie warunki naturalne występują w Mezopotamii?
2. Sumerowie
· Czy Sumerowie stworzyli jednolite państwo na obszarze Bliskiego Wschodu?
· Jaka panowała forma rządów wśród Sumerów?
3. Osiągnięcia Sumerów
· Jakie budowle wznosili Sumerowie?
· Jakie osiągnięcia mieli Sumerowie?
II. Babilon
· Co to był Kodeks Hammurabiego?
· Jakie przestępstwa były kary w Babilonie?
· Jakie informacje są zawarte w Kodeksie Hammurabiego?
· Od czego zależała kara w Babilonie?
2. Religia Babilończyków
· Jaki charakter miała religia Mezopotamii?
3. Osiągnięcia Babilończyków
· Kto w Babilonie zajmował się nauką?
· Jakie osiągnięcia naukowe mieli Babilończycy?
Uczniowie zapisują temat do zeszytu.
Uczniowie czytają tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia..., Poznań 2002, s. 30.
Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:
· miasta-państwa
· rządy teokratyczne
Uczniowie czytają tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia..., Poznań 2002, s. 31.
· zigguraty
· koło garncarskie i koło do wozu
· rzemiosło artystyczne
· złotnictwo
· pismo klinowe
Uczniowie czytają tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia..., Poznań 2002, s. 32.
1. Kodeks Hammurabiego
a) kary w kodeksie – „oko za oko, ząb za ząb”
b) podział społeczeństwa
· monarcha
· pełnoprawni obywatele
· muszkeni – zależni od władcy
· niewolnicy
Uczniowie czytają tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia..., Poznań 2002, s. 33.
· politeizm
· religia oparta na siłach nadprzyrodzonych
· bogowie mieli cechy zwierzęce i ludzkie
· mity (np. Potop)
· wierzenia oparte o wróżby i obserwacje astronomiczne
· astronomia (przewidzenie zaćmienia słońca i księżyca)
· kalendarz i odmierzanie czasu (podział na 12 miesięcy, podział tygodnia na dni, wynalezienie doby, godzina 60 minut)
· matematyka i geometria
· architektura i inżynieria
· medycyna
Co oznacza słowo Mezopotamia?
Co oznacza słowo irygacja?
Zwrócić uwagę na pojęcie miasto-państwo
Co oznacza słowo teokracja?
...
maro2030