MATERIAŁY DLA UCZNIA -woda i sól- pracownia.doc

(50 KB) Pobierz
MATERIAŁY DLA UCZNIA

          MATERIAŁY   DLA   UCZNIA

 

1.      Problem badawczy:        Co dzieje się z temperaturą wody podczas

                                                   rozpuszczania soli?

 

2.      Hipoteza:

·         Temperatura wody nie zmieni się.

·         Temperatura wody zmaleje.

·         Temperatura wody wzrośnie.

     3. Zadanie:   Rozpuść sól w wodzie i zmierz przy tym temperaturę.

 

    4. Materiały:   2 gwintowane probówki, 1 pojemnik 100ml, 1 lejek,

                              termometr, łyżeczka z łopatką, sól, woda.

    5. Wykonanie:

·         Napełnij gwintowaną probówkę do połowy wodą.

·         Zmierz za pomocą termometru temperaturę wody i zanotuj wynik.

·         Wsyp łyżeczkę soli do probówki za pomocą lejka i przykryj ją zakrętką.

·         Zakręć probówkę i wstrząsaj mocno, aż sól się rozpuści.

·         Zanotuj co się dzieje.

·         Przytrzymując probówkę za górną krawędź, zmierz jeszcze raz temperaturę wody z solą. Zanotuj wynik.

·         Porównaj otrzymane wyniki.

6. Obserwacje:

       Co wyczuwasz podczas wstrząsania?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Temperatura wody bez soli:

………………………………………………………………………………

Temperatura wody z solą:

………………………………………………………………………………

7. Co możesz wnioskować ze swoich obserwacji. Oceń prawdziwość hipotez.

……………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………

8. Dlaczego tak się dzieje?

 

………………………………………………………………………………

 

………………………………………………………………………………

 

………………………………………………………………………………

 

1.      Problem badawczy:  Jak można pokonać lód

 

2. Zadanie:  Zmierz temperaturę podczas topnienia kostek lodu.

                     Z wykorzystaniem soli i lodu przygotuj mieszaninę chłodzącą.

 

3.Hipoteza:

·         Temperatura mieszaniny nie zmieni się

·         Temperatura mieszaniny obniży się

·         Temperatura mieszaniny wzrośnie.

·          

        4. Materiały:   2 pojemniki 100ml, 1 pojemnik 250ml, 2 termometry, 

                                łyżeczka z łopatką, sól, kostki lodu, rozbity lód.

        5. Wykonanie:

·         Do dwóch pojemników dajemy po 3 kostki lodu, umieszczamy w nich termometry i odczytujemy temperaturę. Zapisujemy ją.

·         Następnie dodajemy po równo do każdego pojemnika pokruszony lód. Ponownie odczytujemy temperaturę.

·         Do jednego z pojemników dodajemy 5 łyżek soli. Mieszamy.

·         Mierzymy temperaturę w pojemniku lodu z solą. Zapisujemy wynik

6. Obserwacje:

 

Co obserwujemy podczas topnienia lodu w obu pojemnikach:

…………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………

Temperatura w pojemniku bez soli:

……………………………………………………………………………

Temperatura w pojemniku z solą :

……………………………………………………………………………

 

7. Wnioski:

 

a) Co powoduje mieszanina lodu i soli?

 

……………………………………………………………………………

 

……………………………………………………………………………

b) Dlaczego służby drogowe używają soli?

 

…………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………

1.      Problem badawczy:  Jak można zmierzyć twardość wody?

 

2.      Zadanie:  Określ twardość różnych próbek wody: destylowanej, wodociągowej, źródlanej, mineralnej.

 

3.      Materiały: probówki z zakrętkami, menzurka, różne próbki wody, pasek wskaźnikowy, pisak.

 

4.      Wykonanie:

 

·         Do probówek nalej po 20 ml wody z różnych próbek

·         Zanurz w probówkach na 1 sekundę paski wskaźnikowe, po wyjęciu z wody strząśnij z nich nadmiar wody.

·         Opisz paski z każdej próbki

·         Porównaj paski testowe z tabelą barwną od nauczyciela

·         Nanieś obserwacje do tabeli.

 

5.      Obserwacje:

 

Próbka wody

Kolor paska wskaźnikowego

Twardość wody

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.      Wnioski:

 

a)      Wypisz próbki wody w kolejności wg twardości.

 

…………………………………………………………………………………

 

…………………………………………………………………………………

b)     Gdzie woda twarda może wyrządzać szkody?

 

………………………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………………………

c)      Czy woda twarda jest pożyteczna?

…………………………………………………………………………………

 

…………………………………………………………………………………

 

  1.Problem badawczy :

                                        Jak pokrytą powierzchnię wody doprowadzić do

                                         „rozerwania”?

 

2.      Zadanie:      Zbadaj, jak płyn do mycia naczyń działa na pokrytą pyłem

                                powierzchnię wody.

 

3.      Materiały:       1 pojemnik 250ml, zakręcana probówka z pyłem

                                korkowym, zakraplacz, płyn do mycia naczyń.

 

4.      Wykonanie:

 

·         Napełnij pojemnik do oznaczania 250ml wodą

·         Ostrożnie posyp powierzchnię wody cienką warstwą pyłu korkowego

·         Umieść kroplę środka myjącego pośrodku pojemnika

·         Obserwuj i opisz, co się dzieje.

 

5.      Obserwacje:

 

a)      Co dzieje się z warstwą korkowego pyłu:

 

……………………………………………………………………………

 

……………………………………………………………………………

 

6.      Wnioski:

 

a)      Co powoduje środek myjący na powierzchni wody?

 

     ……………………………………………………………………………….

 

   ………………………………………………………………………………..

 

 

4

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin