MATERIAŁY DLA UCZNIA
1. Problem badawczy: Co dzieje się z temperaturą wody podczas
rozpuszczania soli?
2. Hipoteza:
· Temperatura wody nie zmieni się.
· Temperatura wody zmaleje.
· Temperatura wody wzrośnie.
3. Zadanie: Rozpuść sól w wodzie i zmierz przy tym temperaturę.
4. Materiały: 2 gwintowane probówki, 1 pojemnik 100ml, 1 lejek,
termometr, łyżeczka z łopatką, sól, woda.
5. Wykonanie:
· Napełnij gwintowaną probówkę do połowy wodą.
· Zmierz za pomocą termometru temperaturę wody i zanotuj wynik.
· Wsyp łyżeczkę soli do probówki za pomocą lejka i przykryj ją zakrętką.
· Zakręć probówkę i wstrząsaj mocno, aż sól się rozpuści.
· Zanotuj co się dzieje.
· Przytrzymując probówkę za górną krawędź, zmierz jeszcze raz temperaturę wody z solą. Zanotuj wynik.
· Porównaj otrzymane wyniki.
6. Obserwacje:
Co wyczuwasz podczas wstrząsania?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Temperatura wody bez soli:
………………………………………………………………………………
Temperatura wody z solą:
7. Co możesz wnioskować ze swoich obserwacji. Oceń prawdziwość hipotez.
……………………………………………………………………………
8. Dlaczego tak się dzieje?
1. Problem badawczy: Jak można pokonać lód
2. Zadanie: Zmierz temperaturę podczas topnienia kostek lodu.
Z wykorzystaniem soli i lodu przygotuj mieszaninę chłodzącą.
3.Hipoteza:
· Temperatura mieszaniny nie zmieni się
· Temperatura mieszaniny obniży się
· Temperatura mieszaniny wzrośnie.
·
4. Materiały: 2 pojemniki 100ml, 1 pojemnik 250ml, 2 termometry,
łyżeczka z łopatką, sól, kostki lodu, rozbity lód.
· Do dwóch pojemników dajemy po 3 kostki lodu, umieszczamy w nich termometry i odczytujemy temperaturę. Zapisujemy ją.
· Następnie dodajemy po równo do każdego pojemnika pokruszony lód. Ponownie odczytujemy temperaturę.
· Do jednego z pojemników dodajemy 5 łyżek soli. Mieszamy.
· Mierzymy temperaturę w pojemniku lodu z solą. Zapisujemy wynik
Co obserwujemy podczas topnienia lodu w obu pojemnikach:
…………………………………………………………………………….
Temperatura w pojemniku bez soli:
Temperatura w pojemniku z solą :
7. Wnioski:
a) Co powoduje mieszanina lodu i soli?
b) Dlaczego służby drogowe używają soli?
1. Problem badawczy: Jak można zmierzyć twardość wody?
2. Zadanie: Określ twardość różnych próbek wody: destylowanej, wodociągowej, źródlanej, mineralnej.
3. Materiały: probówki z zakrętkami, menzurka, różne próbki wody, pasek wskaźnikowy, pisak.
4. Wykonanie:
· Do probówek nalej po 20 ml wody z różnych próbek
· Zanurz w probówkach na 1 sekundę paski wskaźnikowe, po wyjęciu z wody strząśnij z nich nadmiar wody.
· Opisz paski z każdej próbki
· Porównaj paski testowe z tabelą barwną od nauczyciela
· Nanieś obserwacje do tabeli.
5. Obserwacje:
Próbka wody
Kolor paska wskaźnikowego
Twardość wody
6. Wnioski:
a) Wypisz próbki wody w kolejności wg twardości.
…………………………………………………………………………………
b) Gdzie woda twarda może wyrządzać szkody?
………………………………………………………………………………..
c) Czy woda twarda jest pożyteczna?
1.Problem badawczy :
Jak pokrytą powierzchnię wody doprowadzić do
„rozerwania”?
2. Zadanie: Zbadaj, jak płyn do mycia naczyń działa na pokrytą pyłem
powierzchnię wody.
3. Materiały: 1 pojemnik 250ml, zakręcana probówka z pyłem
korkowym, zakraplacz, płyn do mycia naczyń.
· Napełnij pojemnik do oznaczania 250ml wodą
· Ostrożnie posyp powierzchnię wody cienką warstwą pyłu korkowego
· Umieść kroplę środka myjącego pośrodku pojemnika
· Obserwuj i opisz, co się dzieje.
a) Co dzieje się z warstwą korkowego pyłu:
a) Co powoduje środek myjący na powierzchni wody?
……………………………………………………………………………….
4
jaaania