IPN-Nie chcemy Boga!.pdf

(5430 KB) Pobierz
492880417 UNPDF
Przez Morze Czerwone
partia wobec kościoła
nie chcemy Boga!
492880417.004.png 492880417.005.png 492880417.006.png
porusza kwestię polityki partii komunistycznej
(PPR/PZPR) wobec Kościoła katolickiego w Polsce. To
władze partyjne programowały, inspirowały i nadzo-
rowały zwalczanie wroga, za jakiego uznano wów-
czas Kościół. Przez kilka powojennych lat komuniści
taktycznie nie wypisywali walki z Kościołem na swo-
ich sztandarach. Już jednak od 1947 r., aż do końca
Polski Ludowej, z różnym natężeniem podejmowali
z nim walkę, opierając się na UB/SB oraz administra-
cji do spraw wyznań. Władze partyjno-państwowe
postrzegały konfrontację z Kościołem w kategoriach
walki o „rząd dusz”. Paradoksem jest, że partia
chciała rządzić narodem w całości niemal katolickim,
z zawołaniem ideologicznym: „Nie chcemy Boga!”.
Walkę z Kościołem komuniści przegrali, a porażka
była tym bardziej dotkliwa, że poniesiona także na
własnym podwórku – świadczą o tym dobitnie prze-
jawy religijności wśród samych członków partii.
A dAM d ziurok
Partia wobec
Kościoła
skich na ziemiach zachodnich i północ-
nych w 1950 r. oraz usunięcie biskupów
katowickich z diecezji i narzucenie wika-
riuszy kapitulnych w 1952 r.; 6. likwida-
cja zorganizowanej akcji
dobroczynnej, prowa-
dzonej przez Kościół
w ramach Związku Ca-
ritas w końcu stycznia
1950 r.; 7. próba prze-
jęcia całkowitej kontro-
li nad Kościołem za po-
mocą dekretu o obsa-
dzeniu stanowisk koś-
cielnych z lutego 1953 r.;
8. próba podporządko-
wania Konferencji Episko-
patu przez aresztowanie
kard. Wyszyńskiego we
wrześniu 1953 roku. Mo-
mentem przełomowym w
tym procesie stał się me-
moriał, podpisany 8 maja
1953 roku przez wszyst-
kich biskupów polskich, pt. „Non
possumus” – będący publicznym
wyznaniem wiary i wyrazem go-
towości poniesienia wszelkich
konsekwencji.
Partia za pomocą swoich spe-
cjalnych agend posługiwała się wszystki-
mi organami państwa w walce z reli-
gią. Nie ulega wątpliwości, że wszelkie
istotne decyzje w sprawach kościelnych
były konsultowane przez przedstawicieli
władz komunistycznych w Polsce z wła-
dzami w Moskwie (np. artykuły konsty-
tucji lipcowej z 1952 r., dotyczące spraw
wyznaniowych, własnoręcznie redagował
sam Stalin). Komuniści polscy osobiście
w Moskwie starali się o aprobatę areszto-
wania kard. Wyszyńskiego, a akt oskarże-
nia przedstawiony bp. Czesławowi Kacz-
markowi był konsultowany w Moskwie
przez „doradcę” sowieckiego przy rzą-
dzie polskim.
Rok 1956, czyli tzw. odwilż paździer-
nikowa, tylko na chwilę dał wytchnie-
nie Kościołowi. W 1961 r. wyszła ustawa
usuwająca definitywnie naukę religii ze
szkół, w praktyce ateizująca proces na-
uczania – czyli nic się nie zmieniło…
ks . J erzy M yszor
W chwili zakończenia działań wojennych
komuniści posiadali faktyczną władzę
i nie mieli zamiaru dzielić się nią z nikim.
słowy, do wyrugowa-
nia religii z przestrzeni
życia publicznego i za-
mknięcie wszelkich jej
przejawów do prze-
strzeni prywatnej.
Niewierzący otrzy-
mali możliwość ak-
tywnego lansowania
ateizmu jako jedy-
nego „naukowego”
światopoglądu, wy-
śmiewania i kryty-
kowania ludzi wierzących, na-
tomiast wierzących pozbawiono
szans na publiczną obronę swych
poglądów za pomocą bezwzględ-
nie działającej cenzury, która wy-
cinała z publikacji kościelnych
wszelkie polemiki, pod preteks-
tem, że burzyły one jedność w narodzie
i powodowały niepożądane „jątrzenie”
społeczeństwa. Końcowym etapem tego
procesu miało być stworzenie społeczeń-
stwa bezklasowego, żyjącego w idealnej
formacji – nazywanej komunistyczną.
Realizacja tej doktryny w warunkach
polskich, z uwagi na bardzo silną pozycję
Kościoła katolickiego w życiu społecz-
nym, przybrała w praktyce partii komuni-
stycznej charakter długofalowy.
Etapy tego procesu, realizowanego aż
do chwili upadku komunizmu w Polsce, z
perspektywy czasu są bardzo widoczne:
1. wrzesień 1945 – zerwanie konkorda-
tu; 2. utworzenie ruchu księży patriotów
na przełomie 1949 i 1950 roku, mającego
na celu rozbicie duchowieństwa; 3. syste-
matyczne usuwanie nauki religii ze szkół,
prowadzone od początku rządów komu-
nistycznych; 4. usuwanie symboli religij-
nych; 5. próba rozbicia hierarchii Kościoła
przez usunięcie administratorów apostol-
w 1946 roku oraz wybory w styczniu
1947 roku są tego dobitnym świa-
dectwem. Do chwili rozprawienia się z
legalną opozycją polityczną i podziemiem
niepodległościowym do Kościoła podcho-
dzili bardzo pragmatycznie, obiecywali
swobody oparte na konstytucji marcowej
z 1921 roku. Zerwanie konkordatu we
wrześniu 1945 roku było jednak znakiem,
że w relacjach Kościół–państwo wchodzi
nowy model, przejęty ze wzorów sowie-
ckich. Kościół w Polsce potraktowano jako
feudalny przeżytek, czyli wroga klasowe-
go, którego należy zniszczyć wszystkimi
możliwymi środkami. Kościół był równo-
cześnie wrogiem ideologicznym, zgodnie
z nauką Karola Marksa, który głosił, że
religia jest „opium dla ludu”. Nikt nie miał
złudzeń w Polsce, zwłaszcza ci, którzy
zdobyli osobiste doświadczenia z władza-
mi sowieckimi w okresie okupacji ziem
polskich przez Sowietów we wrześniu
1939 roku, że na ludzi wierzących w
Polsce przychodzi czas próby.
Doktryna partii komunistycznej w Pol-
sce opierała się na wzorach sowieckich,
a te lansowały tzw. rozdział Kościoła od
państwa, wywodzący się jeszcze z rewolu-
cji francuskiej, a bezpośrednio z dekretu
Komuny Paryskiej z 1871 roku „o oddzie-
leniu Kościoła od państwa”. Zgodnie z tą
doktryną, całkowite oddzielenie Kościoła
od państwa ma prowadzić do pełnej seku-
laryzacji życia, to jest do usunięcia wszel-
kich symboli religijnych z obszaru publicz-
nego, zniesienia przysięgi religijnej, kon-
fiskaty całego majątku Kościoła – innymi
Jeden z wielu
materiałów
szkoleniowych
dla członków
PZPR
3
Wstęp
D ruga cześć dodatku IPN do „Gościa Niedzielnego”
S fałszowane czerwcowe referendum
492880417.007.png
polityka wyznaniowa partii
Dziel i rządź
Niezależnie od kryzysów
wewnątrzpartyjnych, każda nowa
ekipa PZPR posiłkowała się narzędziami
antykościelnymi, wypracowanymi
jeszcze w Rosji Sowieckiej.
religii, Kościoła i ludzi wierzą-
cych w obecnych warunkach,
w stosowaniu kryteriów światopoglą-
dowych wewnątrz partii i wytaczaniu
generalnych kierunków polityki wyzna-
niowej, nie jest potrzebne formułowa-
nie zasad nowych, lecz jedynie mocne
potwierdzenie zasad leninowskich,
które najpierw PPR, a następnie PZPR
niezmiennie traktowały jako własne
– tłumaczył członkom partii,
na posiedzeniu zamkniętym, Stanisław
Markiewicz w 1983 r.
Sowieckie wzorce
Celem tej polityki, szczególnie w la-
tach 1947–1956, była próba wyelimino-
wania Kościoła katolickiego i katolicyzmu
z przestrzeni publicznej, a równocześ-
nie od 1949 r. wprowadzenie na wyższe
stanowiska w Kościele ludzi powolnych
komunistom. Wzorem pomyślnego roz-
wiązania „kwestii religijnej” był Związek
Sowiecki, gdzie w latach 30. ub. wie-
ku zlikwidowano praktycznie wszystkie
świątynie, a kapłanów (jeśli nie zamor-
dowano) wysłano na krańce Rosji. W pol-
skich warunkach społecznych, gdzie po
II wojnie światowej ponad 90 proc. oby-
wateli deklarowało wiarę w Chrystusa,
sowiecki model zarządzania Kościołami i
związkami wyznaniowymi nie był jednak
możliwy do bezrefleksyjnego powielenia.
Komuniści przekonali się o tym w latach
stalinowskich. Stosowane w tym okresie
represje miały nie tylko skutkować elimi-
nacją katolicyzmu z przestrzeni publicz-
nej, ale także powstaniem formacji księży
zaangażowanych w „budownictwo socja-
lizmu”. Ich istnienie legitymizowało an-
tykościelne posunięcia władz i stanowiło
dowód wykorzystywany w propagandzie,
iż władze nie walczą z Kościołem, a je-
dynie z rozpolitykowaną częścią kleru.
Głównym strategiem polityki wyznanio-
wej pozostawał w tym czasie Bolesław
Bierut i jego najbliżsi współpracownicy
z BP KC PZPR, w tym odpowiedzialni za
pracę aparatu bezpieczeństwa. Zdoby-
cze z okresu bierutowskiego, z punktu
widzenia komunistów, zostały roztrwo-
nione w latach krótkotrwałej „odwilży”
i pozornej normalizacji: uwolnio-
no prymasa, biskupów i siostry
zakonne, w 1954 r. zamknięte w
obozach, religia wróciła do szkół,
w miejscach publicznych poja-
wił się krzyż: „W okresie trud-
ności, które przeżywaliśmy w la-
tach 1956–1957 apetyty hierar-
chii kościelnej niebywale wzro-
sły” – podsumowywano w mate-
riałach partyjnych ten okres „błę-
dów i wypaczeń” w doktrynie
komunistycznej.
Partyjny zespół
Szybko jednak komuniści
wrócili do polityki wyznaniowej op-
artej na fundamentach wypracowanych
przez system w latach stalinowskich.
W tym celu, począwszy od końca 1956
r., zaczął działać przy Wydziale Admi-
nistracyjnym KC PZPR specjalny zespół
do spraw kleru (w okresie Gomułki na
jego czele stał Kliszko, w dekadzie
Gierka – Kania), który wyznaczał pod-
stawowe kierunki działań i uderzeń. W
skład zespołu poza czołówką partyjną
wchodzili szefowie Urzędu do Spraw
Wyznań oraz dyrektorzy odpowied-
niego departamentu MSW (od 1962 r.
Departamentu IV), zajmującego się in-
wigilacją ludzi i instytucji Kościoła
katolickiego. W zależności od tema-
tyki spotkań dopraszano kolejne oso-
by, przykładowo w sprawie poboru do
wojska kleryków głos zabierał przed-
stawiciel MON-u, w kwestii nałożenia
na duchowieństwo podatku dochodo-
wego – przedstawiciel ministerstwa fi-
nansów.
Jakub Berman
wraz
z Zenonem
Kliszko
(po prawej)
w Sejmie.
Odpowiadali
za sprawy
ideologiczne
w PZPR
– Berman
w latach 40.
i 50., Kliszko
w latach 60.
ostatnia ofensywa
W latach 60., a szczególnie
w latach 70. (do czasu wybo-
ru Jana Pawła II), nowym ele-
mentem polityki wyznaniowej
państwa komunistycznego był
dialog prowadzony przez jego
funkcjonariuszy z kolejnymi wy-
słannikami Stolicy Apostolskiej.
Faktycznym powodem podjęcia
rozmów ze stroną watykańską
była chęć propagandowego wy-
korzystania Stolicy Apostolskiej
do wewnętrznej rozgrywki wy-
mierzonej przeciwko Prymasowi
Tysiąclecia. W latach 80. – po wprowa-
dzeniu stanu wojennego – odżyły w tym
środowisku nadzieje na kolejne podjęcie
ofensywy antykościelnej, czego efektem
stał się m.in. dokument opracowany we
wrześniu 1984 r. – „Założenia polityki
wyznaniowej państwa”. Odwoływano się
w nim m.in. do dorobku czasów Bieruta.
W ślad za nim, jeszcze w 1986 r., przesy-
łano do instancji partyjnych instrukcje, w
których z komunistyczną troską pochyla-
no się nad losem „klerykalizowanej” mło-
dzieży: „Przeciwdziałać próbom episko-
patu polskiego, duszpasterzy młodzie-
żowych, zmierzających poprzez ośrodki
duszpasterstwa, tzw. ruch oazowy, Soda-
licje Mariańskie i inne formy pracy z mło-
dzieżą, do nasilenia procesu klerykaliza-
cji młodzieży”. Bardziej wyrobieni poli-
tycznie komuniści zdawali sobie jednak
sprawę, że 16 października 1978 r. jest
początkiem ich klęski. Przygotowywali
się powoli do wejścia w czasy III RP.
J An Ż Aryn
4
W określeniu stosunku PZPR do
492880417.001.png
struktury partyjno-państwowe do walki z Kościołem
Układ
Od początku nowego systemu władzy
w powojennej Polsce partia
komunistyczna nie miała prawnych
podstaw do podporządkowania sobie
aparatu państwowego i skierowania go
do zwalczania Kościoła.
ska zajmowali oddelegowani z MSW funk-
cjonariusze SB lub ich współpracownicy.
Bardzo ważną funkcję w partyjnym ste-
rowaniu działaniami antykościelnymi pełni-
ły „zespoły do spraw kleru” lub „zespoły do
spraw wyznaniowych”, zwane też kolekty-
wami. Zazwyczaj były one trzyosobowe (re-
prezentanci trzech wspomnianych pionów).
Powoływano je na poziomie centralnym,
wojewódzkim i powiatowym, aby decydo-
wały lub częściej opiniowały najistotniejsze
sprawy (np. usunięcie katechety ze
szkoły, obsada stanowiska kościel-
nego, budowa kościoła). W UdSW
formalnie sygnowano ostateczne
werdykty w konkretnych sprawach
i narzucano ich wykonanie w ra-
mach instytucji podległych innym
ministerstwom (np. oświaty, kultu-
ry i sztuki, budownictwa).
Struktury do walki z Kościo-
łem rozbudowywano zwłaszcza w
czasie przeprowadzanych reform
administracyjnych kraju. W 1950 r. powo-
łano w każdym powiecie i mieście Refera-
ty do Spraw Wyznań, które przetrwały cały
stalinizm. Z kolei w 1975 r. dotychczasowe
wsparty na trzech filarach: partia,
policja polityczna i administracja
do spraw wyznań. Wzorce działalności czer-
pano ze Związku Sowieckiego, a machina
biurokratyczna była przez lata modyfikowa-
na. Aparatczyków i funkcjonariuszy rekruto-
wano na podstawie kryteriów poprawności
ideologicznej. Ludzie, sprawdzeni na róż-
nych „odcinkach”, obejmowali stanowiska
dzięki nomenklaturze. Funkcjonariusze
UB, a później SB, skierowani do walki z
Kościołem, mieli stanowić „elitę intelektu-
alną” tych służb. Z kolei pracownicy pionu
wyznaniowego („wyznaniówki”) legitymo-
wali się często ubecką przeszłością. W
Urzędzie do Spraw Wyznań, posiadającym
rangę ministerstwa, najistotniejsze stanowi-
Stanisław Kania
w latach 70.
w kierownictwie
PZPR
odpowiadał
za nadzór
nad Kościołem
i organami
bezpieczeństwa
siedemnaście wojewódzkich wy-
działów do spraw wyznań uzupeł-
niono o dalsze trzydzieści dwa w
nowych województwach. Wytwo-
rzone przez aparat PRL dokumen-
ty antykościelnej i przestępczej
działalności częściowo zniszczo-
no. Z katolickim w ponad 90 proc.
społeczeństwem walczyło wiele
tysięcy osób – etatowych aparat-
czyków, biurokratów i esbeków. W
ten sposób zmarnotrawiono miliardy zło-
tych z budżetu państwa, a ogólne koszty
ateizacji są niepoliczalne.
r yszArd G ryz
Struktury komunistyczne do walki z Kościołem (1945–1989)
PARTIA
BEZPIEKA ADMINISTRACJA
Polska Partia Robotnicza (do 1948 r.)
POLSKA ZJEDNOCZONA PARTIA ROBOTNICZA (1948–1990)
MINISTERSTWO BEZPIECZEŃSTWA PUBLICZNEGO (do 1954 r.) KOMITET CENTRALNY PZPR MINISTERSTWO ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Departament V (XI) I sekretarz Departament Wyznaniowy
Biuro Polityczne
Wojewódzki Urząd Bezpieczeństwa Publicznego Referat do Spraw Kleru (od 1950 r.) Wydział Społeczno-Polityczny w urzędach wojewódzkich
Wydział V (XI) Wydział Organizacji Masowych (1953–1955)
Wydział Administracyjny (od 1959 r) i inne wydziały
Powiatowy (Miejski) Urząd Bezpieczeństwa Publicznego Komisja ds. Kleru (Zespół ds. Polityki Wyznaniowej)
Sekcja V (XI) URZĄD DO SPRAW WYZNAŃ
(od kwietnia 1950 r. do listopada 1989 r.)
KOMITET DO SPRAW
BEZPIECZEŃSTWA PUBLICZNEGO (1954–1956) KOMITET WOJEWÓDZKI PZPR Wydział do Spraw Wyznań w Prezydiach Wojewódzkich
Departament VI I sekretarz Rad Narodowych (od 1973 r. w urzędach wojewódzkich)
Kancelaria I sekretarza
Wojewódzki Urząd ds. Bezpieczeństwa Publicznego
Wydział VI Referat Organizacji Masowych Inne wydziały (np. oświaty, budownictwa, kultury, finansów)
Wojewódzki Zespół Organizacji Masowych
Powiatowy Urząd ds. Bezpieczeństwa Publicznego
Sekcja VI Wydział Administracyjny
Wojewódzki Zespół ds. Kleru
MINISTERSTWO SPRAW WEWNĘTRZNYCH Inne wydziały (organizacyjny, propagandy, oświaty) Referat do Spraw Wyznań
Wydział V Departamentu III (od 1956 r.) przy Prezydium Powiatowej (Miejskiej) Rady Narodowej
Departament IV (od 1962 r.) w latach 1950–1957
Samodzielna Grupa „D” (1973–1977) KOMITET POWIATOWY (MIEJSKI) PZPR
– Wydział VI (od 1977 r.) I sekretarz Wydział Spraw Wewnętrznych (od 1957 r.)
przy Prezydium Powiatowej Rady Narodowej
Komenda Wojewódzka Milicji Obywatelskiej Referat Administracyjny i inne
Grupa V Wydziału III „kolektyw powiatowy”; „kolektyw miejski” Inne referaty PPRN
Wydział IV
Komenda Powiatowa (Miejska) Milicji Obywatelskiej KOMITET GMINNY PZPR
Wojewódzki Urząd Spraw Wewnętrznych (od 1983 r.) I sekretarz
Wydział IV
Rejonowy (Miejski, Dzielnicowy)
Urząd Spraw Wewnętrznych (od 1983 r.)
5
W brew temu zbudowano układ
492880417.002.png
PzPr wobec metropolity krakowskiego
Pod nadzorem
Działania partii wobec Kościoła
katolickiego w Polsce dobrze obrazują
niektóre poczynania wobec kard.
Karola Wojtyły.
KC PZPR negatywnie zaopinio-
wał kandydaturę bp. Karola
Wojtyły na stanowisko ordynariusza archi-
diecezji krakowskiej. Rok później sporzą-
dził „krytyczną” informację o duszpaster-
stwie w tejże archidiecezji, zakończoną
poleceniem opracowania długofalowych
planów pracy przeciwdziałania duszpa-
sterstwu specjalistycznemu, realizowane-
mu przez ordynariusza. W 1964 r. do KC
PZPR trafiły pierwsze informacje o żąda-
niach abp. Wojtyły wybudowania kościo-
ła w Bieńczycach. W 1966 r. Komisja do
Spraw Kleru zajmowała się krakowskimi
obchodami milenijnymi; gromadzono nie
tylko informacje o uroczystościach, ale
zmieniono w ostatniej chwili trasę prze-
jazdu kopii wizerunku jasnogórskiego.
Skrupulatnie analizowano protesty pisa-
ne do Urzędu do Spraw Wyznań przez
arcybiskupa i przesyłano je do KC PZPR.
W tym samym roku zakazano urządzać
procesje Bożego Ciała z Wawelu na kra-
kowski rynek. Mimo licznych pisemnych
protestów metropolity, które Wydział
Administracyjny KW PZPR w Krakowie
kierował do KC PZPR, nie pozwolono
na przejście tradycyjną drogą. Wszystkie
te poczynania, utrudniające działalność
metropolity i praktyki religijne krako-
wian, były inspirowane przez funkcjona-
riuszy partyjnych.
Partia kontratakuje
Na różne sposoby utrudniano metropo-
licie krakowskiemu organizowanie i pro-
wadzenie uroczystości religijnych, zwłasz-
cza w Kalwarii Zebrzydowskiej. Wobec
pielgrzymów, duszpasterzy i samych orga-
nizatorów uroczystości stosowano liczne
utrudnienia, dezorganizację i kompromi-
tację. Z polecenia czynników partyjnych
prowadzono skrupulatną kontrolę pojaz-
dów, za drobne uchybienia w przepisach
drogowych i stanie technicznym samo-
chodów nakładano mandaty. Zespoły kon-
trolne składające się z zaufanych osób pod
przewodnictwem członków partii spraw-
dzały przestrzeganie przepisów meldun-
kowych wśród pielgrzymów, stan sanitar-
ny i przeciwpożarowy w domach, w któ-
rych goszczono pielgrzymów, kontrolo-
wano stoiska przygodnych sprzedawców
pamiątek i żywności. Posuwano
się nawet do kontroli w okolicz-
nych zakładach pracy, wyszukując
osoby, które na dni uroczystości
odpustowych korzystały z urlopu
lub zwolnienia lekarskiego.
Czynniki partyjne, aż do
członków KC PZPR włącznie, in-
teresowały się wspomnianym
metropolitą po ogłoszeniu jego
nominacji kardynalskiej w 1967 r.
Od funkcjonariuszy SB i pracow-
ników Wydziału do Spraw Wy-
znań żądano opinii i wyjaśnień.
Funkcjonariusze partyjni śledzili
także zabiegi o uzyskanie pasz-
portu przez K. Wojtyłę celem wyjazdu na
konsystorz.
wspólne linie
W późniejszych latach Wydział Ad-
ministracyjny KC PZPR żywo interesował
się wszelkimi działaniami kard. K. Wojty-
ły. Drobiazgowo analizowano przesyłane
z terenu Krakowa informacje o uroczy-
stościach peregrynacyjnych kopii jasno-
górskiego wizerunku, corocznych uroczy-
stościach ku czci św. Stanisława i procesji
z Wawelu na Skałkę, komunikaty o współ-
pracy metropolity z inteligencją krakow-
ską, wyjazdach wakacyjnych z młodzieżą i
spotkaniach z obcokrajowcami.
Jak wynika z zachowanej dokumenta-
cji, w okresie poprzedzającym znaczne
uroczystości religijne, w Krakowie powo-
ływano w środowisku partyjnym
Kolektyw do Spraw Kleru, który
oceniał przygotowania kleru i
kurii do uroczystości religijnych
oraz opiniował podania krakow-
skiego metropolity kierowane do
władz państwowych, takiej jak
prośba o celebrację nabożeństw
przed kościołem św. Barbary, na-
głośnienie placów przykościel-
nych, procesje – zwłaszcza Boże-
go Ciała, budowę nowych świą-
tyń. W rzeczywistości opinie ko-
lektywu zmierzały do ogranicza-
nia uroczystości do terenu świą-
tyń i poufnie wskazywały czynni-
kom państwowym możliwości przekro-
czenia przez kardynała prawa.
Okazjonalnie w Komitecie Wojewódz-
kim PZPR w Krakowie organizowano spot-
kania I sekretarza KW PZPR w Krakowie z
uczestnikami egzekutywy PZPR, sekreta-
rzami powiatowymi, miejskimi i dzielni-
cowymi partii, przedstawicielami prezy-
diów Rad Narodowych, zarządów woje-
wódzkich ZMS, ZMW, ZHP oraz przedsta-
wicielami prasy. Zapraszano na spotkania
także „działaczy katolickich”, reprezen-
tujących „Tygodnik Powszechny”, Znak,
KIK. Podczas narad ustalano wspólną li-
nię postępowania wobec działań duszpa-
sterskich i zamierzeń metropolity.
To tylko niektóre z licznych działań
PZPR wobec kard. K. Wojtyły.
ks . J ózef M Arecki
6
W 1963 r. Wydział Administracyjny
Kard. Karol
Wojtyła w czasie
uroczystości
religijnych
w Krakowie.
Poniżej,
po prawej
stronie, stoi
ówczesny
sekretarz
metropolity
krakowskiego
ks. Stanisław
Dziwisz
492880417.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin