LOGO-przykladowe_aplikacje_02.2008.pdf

(9826 KB) Pobierz
14956557 UNPDF
14956557.044.png
Aplikacje LOGO!
Szanowni Czytelnicy
Oddajemy Państwu do rąk podręcznik będący zbiorem praktycznych przykładów
aplikacji modułu logicznego LOGO!. Przedstawione opisy są niewielką częścią
projektów, których opisy przesłali do nas ich twórcy. Mamy nadzieję, że spektrum
przedstawionych zastosowań wyrobi Państwu pogląd na możliwości techniczne
tych małych, a jednocześnie wydajnych modułów sterownikowych. Składamy
serdeczne podziękowania autorom poszczególnych rozwiązań. Jednocześnie
pragniemy podkreślić, że przedstawione przykłady są opublikowane za zgodą ich
twórców, a firma Siemens nie ponosi żadnej odpowiedzialności z tytułu skutków
wynikłych z ich praktycznego zastosowania.
Życzymy przyjemnej lektury i satysfakcji z aplikacji zrealizowanych na bazie
LOGO!.
Siemens Sp. z o.o.
14956557.045.png
Aplikacje LOGO!
Spis treści
Przykład 1
Transporter
( oprac. Artur Zyskowski )
4
Przykład 2
Automatyczne zasilanie produktem maszyn pakujących
( oprac. Bogdan Radziszewski )
6
Przykład 3
Układ spłukiwania taśm tuneli chłodniczych
( oprac. Bogdan Radziszewski )
8
Przykład 4
Sterowanie stacjonarną zszywarką do worków
( oprac. Cezary Parniewicz )
10
Przykład 5
Sterowanie kotłem gazowym
( oprac.Edward Budzyński )
12
Przykład 6
Sygnalizacja na placu zabaw
( oprac. Jacek Janiak )
16
Przykład 7
Centralka alarmowa
( oprac. Jarosław Tarnawa )
18
Przykład 8
Sterowanie zespołem maszyn przetwórczych
( oprac. Jerzy Syrek )
20
Przykład 9
Układ rozdzielacza butelek na linii produkcyjnej
w rozlewniach napojów
(oprac. Krzysztof Aleksanderek ) 22
Przykład 10
Układ sterowania wykrojnika
( oprac. Krzysztof Kulig )
24
Przykład 11
Układ sterowania silnika indukcyjnego pierścieniowego
( oprac. Krzysztof Szewczyk )
26
Przykład 12
Sterowanie maszyną do załadunku skrzynek
( oprac. Marcin Wyrwa )
28
Przykład 13
Sterowanie układem transportowym
( oprac. Marcin Wyrwa )
30
Przykład 14
Sterowanie układem wentylacyjnym dla budownictwa miesz-
kaniowego
( oprac. Marek Rzerzut )
32
Przykład 15
Samoczynne Ponowne Załączenie (SPZ) na linii 110KV
( oprac. Michał Cuprych)
34
Przykład 16
Automatyczny garaż
( oprac. Remigiusz Kozak )
36
Przykład 17
Automatyzacja szklarni
( oprac. Tomasz Kisielewski )
38
Przykład 18
Automatyzacja samochodu
( oprac. Wojciech Kucharski )
42
Przykład 19
Sterowanie ramieniem robota za pomocą LOGO!
( oprac. Wojciech Nowakowski ) 46
14956557.046.png
Przykład 1
Zastosowanie LOGO!
Transporter
Koncepcja wykorzystania LOGO!
Zaprojektowany układ to ciąg transportowy składający się z
trzech taśmociągów. Ma on za zadanie przetransportować to-
war (np. skrzynki, palety, pudełka) umieszczony na początku
taśmociągu nr 1 na koniec taśmociągu nr 3. W projekcie zało-
żono, że każdy z taśmociągów jest napędzany jednym silnikiem
indukcyjnym trójfazowym.
Funkcje wyprowadzeń:
I1 – wejście dla pierwszego taśmociągu
I2 – wejście dla drugiego taśmociągu
I3 – wejście dla trzeciego taśmociągu
I4 – wejście wyłączające trzeci taśmociąg
I5 – wejście ponownie włączające trzeci taśmociąg
Q1 – wyjście pierwszego taśmociągu
Q2 – wyjście drugiego taśmociągu
Q3 – wyjście pierwszego taśmociągu
Opis:
1) Towar jest umieszczany (np. przez człowieka, robota, inny
taśmociąg) na początku taśmociągu
1. Umieszczony towar jest wykrywany przez fotokomórkę B1,
która podaje sygnał “1” na wejście I1 sterownika LOGO!. Pro-
gram sterownika sprawdza , czy taśmociąg nr 1 nie jest zajęty
przez wcześniej umieszczony towar (czy fotokomórka B2 znaj-
dująca się na końcu taśmociągu nr 1 nie jest “przysłonięta” ) i
uruchamiany jest silnik M1 napędzający taśmociąg nr 1.
2) Przemieszczany towar po dotarciu do końca taśmociągu nr 1
zostaje wykryty przez fotokomórkę B2, która wystawia sygnał
na wejście I2. Następuje sprawdzenie, czy taśmociąg nr 2 nie
jest zajęty. Jeśli nie ma tam towaru, wówczas uruchamiany jest
silnik M2 napędzający taśmociąg nr 2 i towar przemieszcza się z
taśmociągu nr 1 na taśmociąg nr 2. Tak samo wygląda przejście
towaru z taśmociągu nr 2 na taśmociąg nr 3.
3) Towar po dotarciu do końca transportera nr 3 zostaje wykry-
ty przez fotokomórkę B4 (podanie sygnału “1” na wejście I4 ),
co powoduje zatrzymanie silnika M3 napędzającego ten trans-
porter. Ładunek może zostać zdjęty z transportera nr 3 ręcznie
przez człowieka lub poprzez podanie sygnału “1” na wejście I5
np. z przycisku. Jeśli któryś z transporterów jest zajęty przez
towar, program to wykrywa i nie dopuszcza do kolizji – ładunek
jest odpowiednio kolejkowany. Transportery są uruchamiane
i zatrzymywane sygnałami z fotokomórek, dodatkowo w pro-
gram wbudowany został mechanizm zatrzymywania taśmocią-
gów po określonym , zależnym od długości taśmociągu,czasie.
Ten mechanizm czasowego zatrzymywania ruchu transportera
jest przydatny w momencie, gdy jeden z taśmociągów zostanie
uruchomiony przypadkowo, np. jedna z fotokomórek zostanie
na moment przysłonięta przez przechodzącego człowieka, ści-
nek papieru, itp.
Korzyści wynikające z zastosowaniaLOGO!
Możliwość rozbudowy układu o kolejne taśmociągi. Wiele moż-
liwości zastosowań taśmociągu automatyzujących pracę.
Autor:
Artur Zyskowski
14956557.047.png
Przykład 1
Zastosowanie LOGO!
Transporter
Autor:
Artur Zyskowski
14956557.001.png 14956557.002.png 14956557.003.png 14956557.004.png 14956557.005.png 14956557.006.png 14956557.007.png 14956557.008.png 14956557.009.png 14956557.010.png 14956557.011.png 14956557.012.png 14956557.013.png 14956557.014.png 14956557.015.png 14956557.016.png 14956557.017.png 14956557.018.png 14956557.019.png 14956557.020.png 14956557.021.png 14956557.022.png 14956557.023.png 14956557.024.png 14956557.025.png 14956557.026.png 14956557.027.png 14956557.028.png 14956557.029.png 14956557.030.png 14956557.031.png 14956557.032.png 14956557.033.png 14956557.034.png 14956557.035.png 14956557.036.png 14956557.037.png 14956557.038.png 14956557.039.png 14956557.040.png 14956557.041.png 14956557.042.png 14956557.043.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin