Kor_Nauczyciel przedszkola.doc

(52 KB) Pobierz
Dokumentacja oceny ryzyka zawodowego na stanowisku

1

 

Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku

 

NAUCZYCIEL PRZEDSZKOLA, EDUKACJI ELEMENTARNEJ, ŚWIETLICY, BIBLIOTEKI

 

 

CHARAKTERYSTYKA STANOWISKA PRACY – SAL LEKCYJNYCH:

1. Wielkość sal lekcyjnych               sala nr ......                                          ................ m 2

                                                                      sala nr ......                                          ................ m 2

                                                                      sala nr ......                                          ................ m 2             

 

2. Wielkość okien                                          sala nr ...                                          ................ m 2

                                                                      sala nr ...                                          ................ m 2

                                                                      sala nr ...                                          ................ m 2

                                                                     

 

3. Ilość i moc punktów świetlnych                                          .................................

4. Ilość miejsc uczniowskich                                                        ................................

5. Wyposażenie w środki audiowizualne

......................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................

6.Wentylacja ( naturalna, wymuszona – szczegółowo opisać m.in. ilość i wielkość kratek wyciągowych)

......................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................

7. Jakość podłogi i progi w drzwiach :

......................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................... 8.Inne uwagi o wyposażeniu sal, mające wpływ na warunki bhp:

......................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................

 

Zagrożenie wg PN-80/ Z-08052

Przyczyny zagrożenia

Skutki (opisowo)

Ciężkość następstw

Prawdo-podobieństwo

Ryzyko

Działanie korygujące lub zapobiegawcze

Ryzyko po redukcji

Obciążenie narządu mowy

Brak umiejętności operowania głosem, jako narzędziem pracy

Przeciążenie strun głosowych

Wysuszenie błon śluzowych

Podrażnienie górnych dróg oddechowych kurzem i pyłem kredowym

Choroba zawodowa i parazawodowe. Przewlekłe choroby narządu głosu związane z nadmiernym wysiłkiem głosowym (guzki śpiewacze, niedowłady strun głosowych, zmiany przerostowe)

Choroby dróg oddechowych (astma, zapalenie oskrzeli)

d

p

2

Nieprzekrzykiwanie uczniów

Częste picie letniej wody mineralnej, herbaty ziołowej w trakcie zajęć

Stosowanie aktywizujących metod nauczania-uczenia się, umiejętne planowanie toku lekcji lub zajęć

dop

Obciążenie narządu wzroku

Niewłaściwe oświetlenie sztuczne pomieszczeń, brzęczenie i migotanie świetlówek

Sprawdzenie prac pisemnych, opracowywanie materiałów dydaktycznych

Wzmożona koncentracja uwagi (obserwowanie zachowania uczniów). Obsługiwanie urządzeń audiowizualnych.

Pogorszenie ostrości widzenia, zmęczenie, rozdrażnienie psychiczne, ból głowy, mikroolśnienie spojówek

ś

p

2

Dostosowanie oświetlenia sztucznego do wymogów normy PN-84/E-02033 Sale lekcyjne– 300 lx.

Pomieszczenia komputerów – 500 lx

Utrzymywanie w czystości szyb okiennych, opraw oświetleniowych oraz niezasłanianie okien firanami

W razie nasłonecznienia stosowanie żaluzji przeciwonecznych

Przestrzeganie zasad bezpiecznej pracy z urządzeniami audiowizualnymi

Przestrzeganie podziału uczniów na grupy podczas zajęć o podwyższonym ryzyku, (wych. fiz., ćwiczeń, wycieczek przedmiotowych itp.)

dop

Obciążenie nerwowo psychiczne

Agresja, nieakceptowane postawy uczniów, brak dyscypliny, konflikty w relacjach przełożony -podwładny, uczeń-nauczyciel, nauczyciel-rodzice, odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów

Depresje, dyskomfort psychiczny, choroby układu wegetatywnego,

nerwice, stres, pobicie

d

wp

3

Ćwiczenie relaksujące dla nauczycieli, pogadanki pedagogizujące dla rodziców, uczniów i nauczycieli na temat uzależnień, przestępczości nieletnich itp.

Urlopy zdrowotne, sanatoria dla nauczycieli, warsztaty terapeutyczne

 

Zagrożenia biologiczne

Nieodpowiedni stan urządzeń sanitario-higienicznych, brak środków higieny (płynne mydło, papier toaletowy, płyny odkażające itp.). Kontakt z uczniami chorymi na choroby wirusowe, bakteryjne i grzybiczne

Stałe narażenie na choroby zakaźne, w tym:

·         wirus zapalenia wątroby typu B (HDV)

·         wirus ospy i półpaśca

·         wirus grypy

·         wirus zapalenia przyusznic

·         wirus różyczki

·         pałeczka czerwonki

·         gronkowiec złocisty

·         paciorkowiec ropotwórczy

ś

p

2

Utrzymywanie należytego stanu sani...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin