GRUPA WIEKOWA: dzieci 3-letnie
Misie - Dzień Mamy i Taty
W leśnej scenerii na polanie siedzą misie. Tło stanowią prześcieradła, na których farbami do tkanin są namalowane drzewa i krzewy. Na scenie drzewa wykonane z tektury. Polana - zielony materiał. Szablony choinek wytyczają drogę.NARRATOR ISiedzą misie na polanie, są bardzo zmęczone.Spoglądają niespokojniew leśnej drogi stronę.Misie spoglądają w stronę drogiNIEDŹWIADKI RAZEMDzisiaj wielkie święto,święto taty, mamy.NARRATOR IIMartwią się niedźwiadki.MIŚ I Prezentów nie mamy.MIŚ IINie mamy pieniędzy,nikt z nas nie pracuje.Co rodzicom dzisiajkażdy podaruje?Na scenie pojawiają sie dwie sowyNARRATOR IIIUsiadły na drzewiemądre panie sowy.SOWY RAZEMMy się tym zajmiemy,już nasze w tym głowy.SOWA IKażdy samodzielnie zrobić prezent musi,żeby sprawić radośćkochanej mamusi.SOWA IITakże o tatusiupomyśleć wypada.To moi kochanibardzo ważna sprawa.NARRATOR IVMisie się zarazdo pracy zabrały.Dla mamusi ramkę piękną wykonały.NARRATOR VSuchymi kwiatamije ozdobiły,na końcu zdjęciado niej włożyły.MIŚ IIITeraz tatusiowizrobimy laurkę.MIŚ IVNa niej słoneczko,kwiaty i chmurkę.MIŚ VGoście, goście idą, pora ich powitać:pięknie się pokłonić,o zdrowie zapytać.MIŚ VINasze małe sercasą pełne miłości,dobroci, spokojui wielkiej radości.MIŚ VIIMamusiu, tatusiu - bardzo was kochamy.Posłuchajcie dzisiaj jak wam zaśpiewamy.
Sto lat mamusiu,sto lat tatusiużyczenia dzisiaj wszystkim składamy.Tak dziś radośnie klaszczemy w dłonie,razem z ptakami głośno śpiewamy.
Na podwórku
GRUPA WIEKOWA: dzieci 4-letnie
Osoby: Narrator, Gospodarz, Kaczka, Kura, Indyk, Kogut, Gęś, Perliczka, Koń, Kozy, Owce, Kwoka, Kurczątka.Na środek wychodzi Narrator. Z boku sceny stoją Zwierzęta (dzieci mają zawieszone na szyjach wycięte sylwety zwierząt). Na scenie wiejska zagroda - namalowany dom, płot. Z karbowanej bibuły trawa, krzewy.NARRATORNa podwórku mieszka kaczka,bardzo głodna nieboraczka.Na scenie pojawia się KaczkaKACZKAKwa, kwa, kwa.NARRATORKrzyczą kury i indyczki,kogut, gęsi i perliczki.KURAKo, ko, ko, ko.INDYKGul, gul, gul.KOGUTKukuryku! Kukuryku!GĘŚGę, gę, gę.PERLICZKAPiu, piu, piu.WSZYSTKIE ZWIERZĘTAGdzie się podział pan gospodarz?Kiedy nam śniadanie poda?Na scenę wchodzi Gospodarz z koszem. Naśladuje sypanie ziarna ptactu, w wyznaczonym miejscu kładzie siano.NARRATORWtem gospodarz się pojawia daje karmę, sypie ziarna,do poideł wodę wlewa.GOSPODARZCzego jeszcze wam potrzeba?Na scenie pojawia się Koń.NARRATORKonik z worka skubie siano.KOŃI-cha, i-cha....Na scenie pojawiają się Kozy, Owce. NARRATORPani koza z koźlątkami,oraz owca z jagniętami.KOZYBe, be, be.OWCEMe, me, me.Na scenie pojawiają się Kwoka i Kurczątka.NARRATORBrzuszki wszyscy napełnili,jedząc trochę się zmęczyli.Kwoka z dziećmi odpoczywaw chłodnym miejscu się ukrywa.KWOKAKo, ko, ko.KURCZĄTKAPi, pi, pi.Na zakończenie dzieci wspólnie wykonują piosenkę B. Forma Na podwórku.
Autor: Bożena Forma
1. Na podwórku mieszka kaczkabardzo głodna nieboraczka.Krzyczą kury i indyczki,kogut, gęsi i perliczki.2. Wszyscy pusto w brzuchach mają,gospodarza wciąż wzywają.Gdzie się podział pan gospodarz?Kiedy nam śniadanie poda.Ref: Wtem gospodarz się pojawia,daje karmę sypie ziarna.Do poideł wodę wlewa.Czy wam jeszcze czegoś trzeba?3. Konik z worka skubie siano.Trawę woli cielak z mamą,pani koza z koźlątkamioraz owca z jagniętami.4. Brzuszki wszyscy napełnili,jedząc trochę się zmęczyli.Kwoka z dziećmi odpoczywaw chłodnym miejscu się ukrywa.Ref: Wtem gospodarz...
Dzień Babci i Dziadka
GRUPA WIEKOWA: dzieci 5-6 letnie
Osoby:Dzieci, Miesiąc Styczeń, Pani Zima, Zajączki, Narrator, Grupa Dzieci Śpiewających.Na scenie znajduje się dekoracja przedstawiająca zimę. Z boku dzieci śpiewające piosenki. Na środku pojawia się Narrator.NARRATORSerdecznie dzisiaj wszystkich witamyi do zabawy was zapraszamy.DZIECKO IGłosy dzwonków słychać wszędzie,zaraz styczeń tu przybędzie.Styczeń wjeżdża na scenę saniami, które tworzą dzieci. Dzieci śpiewają piosenkę. Styczeń rytmicznie podskakuje i w "saniach" przemieszcza się po scenie.Piosenka B. Forma: Jedzie styczeń.STYCZEŃDalej konie, żwawo dalej,do przedszkola ciągnąć sanie.Tam już goście bardzo milipewnie wszyscy się zjawili.Styczeń wychodzi na środek sceny i zwraca się do gości. Zaprzęg zajmuje miejsce
z boku sceny.Jestem styczeń zimny mroźny,lecz nie taki znowu groźny.Kiedy rankiem tu przybyłem,dużo śniegu rozrzuciłem.NARRATORDzieci śnieg wnet zobaczyłyi bałwanki ulepiły.Później w sali przez dzień całycoś tam pięknie malowały.Co takiego - zobaczycie,myślę, że się ucieszycie.Nagle na scenie pojawia się Zima.DZIECIPatrzcie, patrzcie, jest też zima,może u nas się zatrzyma?Zima ma ze sobą kosz, w którym znajdują się papierowe gwiazdki. Są to prezenty wykonane przez dzieci.ZIMAPiękne gwiazdki mam dla gości,bardzo różnej są wielkości.Gdy do domu je weźmiecie,jasne światło mieć będziecie.Zima rozdaje babciom gwiazdki z koszyka. Na scenie pojawiają się Zajączki.NARRATORO! Zajączki idą jeszcze,dobrze, że dotarły wreszcie.ZAJĄCZKIMy zwierzęta leśneżyczenia składamy.Jak tylko umiemy,pięknie się kłaniamy.Niechaj wszystkie wnuki,zawsze was kochają.Każdą wolną chwilęz wami niech spędzają.Na scenie pojawia się Grupa Dzieci.DZIECI RAZEMBabuniu, dziadziuniu,w dniu Waszego święta,życzenia składają Wamwszystkie wnuczęta.DZIECKO IWy zawsze wszystkonajlepiej wiecie.DZIECKO IISmutno by byłobez Was na świecie.DZIECKO IIIUczycie kochać,DZIECKO IVbyć dobrym,DZIECKO Vuczciwym,DZIECKO Iżyczliwym,DZIECKO IIuczynnym, DZIECKO IIIciepłym,DZIECKO IVwrażliwym.DZIECI RAZEMBardzo, ach bardzoWas za to kochamyi piękną piosenkęteraz śpiewamy.Wszyscy aktorzy oraz Grupa Dzieci Śpiewających tworzą półkole i śpiewają piosenkę B. Forma: Dla Babci i Dziadka.
1. Czy wy wiecie moi mili, czy wy wiecie,ile babć i dziadków jest na całym świecie.Właśnie wielkie święto dzisiaj swoje mają,więc wnuczęta im piosenkę śpiewać chcą.Ref: Kochamy was, kochamy całym sercemi radości chcemy dać wam jak najwięcej.Nasze buzie uśmiechnięte, niech życzenia ślą przepiękne -żyj babuniu żyj dziadziuniu latek sto.2. Babcia bardzo często mamę zastępuje,zamiast taty dziadek wnukiem się zajmuje.Bo rodzice cały dzień spędzają w pracybabcia, dziadek za to zawsze mają czas.Ref: Kochamy was...3. Babcia z dziadkiem czas nam ciągle umilają,zawsze dla nas niespodzianek wiele mają.Dziś w piosence miłość wielką wyrażamy,głośno teraz podziękować chcemy im.Ref: Kochamy was...
Jak Pani Zima Bałwanka w lesie zostawiła
Osoby:Narrator, Pani Zima, Bałwanek, Zajączek, Wiewiórka, Sarenki, Sroka.Na scenie znajdują się wycięte z brystolu drzewa w zimowej "szacie" oraz choinki (można wykorzystać sztuczne choinki znajdujące się w przedszkolu). Z tyłu sceny widać igloo (może być namalowane lub wykonane z materiału i naszyte na prześcieradle). Jedno z drzew ma wyciętą dziuplę dla Wiewiórki. Kiedy Narrator rozpoczyna recytację, na scenę wjeżdża zaprzęg, utworzony przez dzieci (z przodu i z tyłu po dwoje trzymają w rękach kolorową szarfę, w której znajdują się Pani Zima i Bałwanek).Na scenie pojawia się Narrator.NARRATORDo lasu nocą zima przybyła.Puszystym śniegiem wszystko okryła.Las w świat bajkowy zaczarowała,drzewa w śniegowe futra ubrała.Bałwanek Tolek przyjechał z zimą.Zima zwraca się do Bałwanka.ZIMAZamieszkasz tutaj aż chłody miną.Drogi kuzynie w lesie zostaniesz,aż ja zakończę swe panowanie.Tymczasem żegnaj! Miłej zabawy!Zobaczysz jaki świat jest ciekawy.Pani Zima odjeżdża. Bałwanek pozostaje sam między drzewami. Narrator wskazuje na Bałwanka.NARRATORMiędzy drzewami stoi bałwanek.BAŁWANEKkiwa głową rozgląda się. Oj długo, długo tu pozostanę.Szkoda, że nie ma ze mną nikogo,z kim mogłbym chociaż zamienić słowo.NARRATORNagle sarenki się pojawiły.Zza drzew wychodzą sarenki.SARENKI RAZEMSkąd się tu wziąłeś bałwanku miły?SARENKA ICzemu samotnie stoisz tu w lesie?SARENKA IISmutno samemu tkwić tutaj przecież.NARRATORPrzykicał także zajączek mały.ZAJĄCZEKŚnieg do zabawy puszysty, biały.Zima nim cały świat przysypała.Śnieżna zabawa będzie wspaniała.W dziupli pojawia się głowa Wiewiórki. Przeciera oczy, jest zaspana i niezadowolona, że ktoś przerywa jej drzemkę.NARRATORWiewiórka z dziupli swojej wyjrzała.WIEWIÓRKAChętnie bym sobie jeszcze pospała.A tu pod drzewem jakieś zebranie, głośne rozmowy, nawoływanie.NARRATORNagle bałwanka z góry ujrzała.Zobaczyć z bliska bardzo go chciała.Szybko na ziemię fik - mig skoczyła.WIEWIÓRKAJuż nie żałuję, że się zjawiłam.Zwraca się do Bałwanka.Nie martw się miły bałwanku, proszę.Chętnie cię do mnie zaraz zaproszę.NARRATORTolka zwierzęta wnet polubiły.Zwierzęta otaczają kołem Bałwanka.SARENKA IIJaki on grzeczny. Jaki on miły.Zawsze wesoły, w dobrym humorze,kiedy ktoś prosi, chętnie pomoże....
flek