Cyliwizacje starożytne (5).pdf

(258 KB) Pobierz
538010572 UNPDF
CHINY
SZANG
Epoka dynastii Szang-In (od ok. XVII w. p.n.e. do 1027 r. p.n.e.)
Według Księgi dokumentów (Szu-king) pierwszym królem z dynastii Szang był
T'ang, szlachcic pełen cnoty,
którego Niebiosa wezwały do obalenia zdemoralizowanej dynastii Hia.
Władca ten obdarzony został "rozwagą i
walecznością, aby służyć niezliczonym ziemiom jako symbol i drogowskaz i
kontynuować stare obyczaje Ju". Powiada
się, że panowanie swe rozpoczął T'ang w 1766 r. p.n.e.
Nie dysponujemy żadnymi świadectwami archeologicznymi, które można by z
całą pewnością odnieść do
epoki Hia. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku epoki Szang, aczkolwiek
nasza wiedza o tych czasach opierała się do
niedawna niemal wyłącznie na znaleziskach z okolic Anjangu (pn. część
prowincji Honan). Po roku 1950 działalność
wykopaliskowa w Honanie znacznie się nasiliła, co pozwoliło jak można
sądzić na odkrycie dwóch innych stolic
Szangów: Po (Erlit'ou) oraz Ao (koło Czengczou). Przyjmuje się, że w
trakcie swego panowania Szangowie (zwani też
Inami) zajmowali kolejno dziewięć stolic.
Jeżeli uznamy za wieloma archeologami chińskimi że osiedle Szangów na
terenie Erlit'ou było rzeczywiście
starożytnym Po, to zlokalizujemy siedzibę T'anga. Zbudowane nad dopływem
Żółtej Rzeki, dawne Erlit'ou szczyciło się
pałacem wzniesionym na platformie z ubitej ziemi, domami, podziemnymi
składami, studniami i piecami
ceramicznymi. Nie brakowało także cmentarza. Wśród znalezionych w osiedlu
przedmiotów są też ceremonialne
naczynia brązowe prototypy pojemników używanych przez całą starożytność
chińską do obrzędów związanych z
kultem przodków. Sądząc z aktualnych znalezisk można powiedzieć, że
Erlit'ou reprezentowaio pośrednie stadium
pomiędzy neolityczną kulturą Lungszan i bardziej rozwiniętą cywilizacją
Szangów z późniejszych stanowisk.
Niewątpliwym spadkiem po kulturze Lungszan była praktyka wróżenia z kości
zwierzęcych, a dokładniej z kształtu i
rodzaju pęknięć, jakie podczas przypiekania pojawiały się na łopatkach
wołu lub owcy. Kości wróżebne pokrywano
inskrypcjami, ale w Erlit'ou takich egzemplarzy nie odnaleziono.
Czengczou i Anjang
O ile wykopaliska z Erlit'ou świadczą o przełamaniu neolitycznych
tradycji w nowych warunkach,
wyznaczanych przez życie miejskie i znajomość metalurgii brązu, to
fortyfikacje z Czengczou (datowane na ok. 1650 r.
p.n.e.) są niepodważalnym dowodem wyłonienia się za Szangów chińskiej
cywilizacji. Długie na 1,6 km i mające u
podstawy ponad 23 m grubości mury miejskie zamykały obszar o powierzchni
ok. 243 hektarów. Na wszechobecność
murów obronnych zwracało uwagę wielu autorów piszących o dawnych Chinach.
Znamienne, że Chińczycy używają
jednego stowa (cz'eng) na określenie miasta i muru miejskiego.
Projektowanie miasta rozpoczynano zawsze od
zewnętrznych fortyfikacji. Badania pozostałości z epoki Szang,
zachowanych w Czengczou, trwają; wydaje się jednak,
że ogólny schemat kulturowego rozwoju owego ośrodka zgodny jest z tym, co
zaobserwowano w Erlit'ou z wyjątkiem
ostatniej fazy, która w Czengczou objawiła się w okazalszej formie.
Wewnątrz murów usytuowane były budynki administracyjne i ceremonialne.
Odkryto pozostałości budowli o
pałacowych proporcjach, a także zarys ołtarza z ubitej ziemi. Pod podłogą
jednego z budynków odnaleziono w 1974 r.
kanał mieszczący około stu ludzkich czaszek, w większości przepiłowanych
wzdłuż części brwiowych i usznych.
Znalezisko to można by przyrównać do pochówków ofiar pozbawionych głów
lub kończyn, jakie odkryto w Erlit'ou.
Oba znaleziska wskazują na istnienie już wówczas silnie rozwarstwionego
społeczeństwa, w którym niewolnicy czy
jeńcy wojenni (a możliwe że jedni i drudzy) mogli służyć jako ofiary
podczas obrzędów religijnych, a może nawet jako
"surowiec" do produkcji przedmiotów z kości. Zapewne jedynie członkowie
rodziny królewskiej oraz szlachty mogli
wraz ze swymi domownikami mieszkać w obrębie murów. Poza obwałowanym
miastem znajdowały się warsztaty i
domy rzemieślników oraz zagrody rolników. Odkopane dotąd dwie odlewnie
brązu świadczą o dość wysokiej pozycji
społecznej ówczesnych chińskich metalurgów. Ich warsztaty i mieszkania
były przestronniejsze od tych, jakie
zajmowali przedstawiciele innych grup gminu.
W Czengczou odnaleziono co prawda trzy opatrzone inskrypcjami kości
wróżebne, ale przyjmuje się, że
pochodzą one z ostatniej stolicy Szangów Anjangu. Było to najważniejsze
centrum cywilizacji epoki Szang. Prace
wykopaliskowe prowadzono w nim od 1928 r. do 1937 r. , a następnie po
roku 1950. Na szczególną uwagę zasługują
dwa rodzaje znalezisk: grobowce królewskie w pobliskim Wukuants'unie oraz
skład pokrytych inskrypcjami kości
wróżebnych. W końcu XIX w. kości takie trafiły jako cudowny środek
medyczny do chińskich aptek i na bazary, gdzie
przyciągnęły uwagę uczonych. Tak zaczęło się zainteresowanie Anjangiem.
"Smocze kości" jak je wówczas nazywano
dostarczyły bezcennych informacji o życiu i kulturze epoki Szang.
Świadczą o nastaniu ery piśmienności. Pierwszymi
piktogramami chińskimi, z których rozwinęły się późniejsze znaki
pisarskie, mogły być emblematy właścicieli bądź
wytwórców, umieszczane na neolitycznej ceramice. Inskrypcje na kościach
lub skorupach żółwi zawierają zwykle
pytania i odpowiedzi. W duchach przodków widziano potężnych opiekunów;
żyjący zabiegali gorliwie o ich
przychylność, składając ofiary m.in. żywność gotowaną w brązowych
naczyniach i prosząc o rady. Odpowiedzi
przodków ukazywały się, jak wierzono, na zwierzęcych topatkach i
skorupach. Niezwykle charakterystyczną cechą
chińskiej epoki brązu była "pogrzebowa megalomania" królów z dynastii
Szang. Dziesięć czy jedenaście grobów
królewskich z Wukuants'unu wykonano z rozmachem i bogato wyposażono.
Zorientowane były według linii pótnoc-
południe, a do komór grobowych prowadziły z dwóch lub czterech stron
długie rampy. Jeden z tych grobów ma formę
dołu grzebalnego głębokiego na 14-18 m. Na dno dołu schodzą cztery rampy,
z których jedna, południowa, ma ponad
32 m długości. Drewniana komnata grobowa, zbudowana w dole, mieściła
zwłoki władcy, natomiast na sąsiednich
stopniach i rampach spoczywały ciata złożonych w ofierze ludzi i
zwierząt. W sumie było ich 131, z czego większość
(79) stanowiły ofiary ludzkie.
Gospodarka i społeczeństwo
Za tymi krwawymi daninami krył się kompleks idei religijnych i praktyk
kultowych, przekształconych później
przez Konfucjusza (551-479 p.n.e.) i jego następców w państwową religię
Chin. Ofiary ludzkie zniknęty raptownie z
końcem panowania dynastii Szang. Wyrazem kontynuacji najstarszych
tradycji cywilizacji chińskiej stały się obrzędy
kultu przodków, wykonywane przez kapłana-króla. Szlachta Szangów była
ściśle powiązaną grupą krewniaczą, której
najważniejszy członek, król, wywodził się od najwyższego boga, zwanego
Szang-ti przodka-założyciela ludu Szang i
władcy świata naturalnego. Wyobrażano sobie, że Szang-ti panuje na
wysokościach, a jego władanie przekroczyło
granice świata przodków, by objąć wielkie fenomeny przyrody, takie jak
słońce, księżyc, deszcz, wiatr i grom. Król po
śmierci udawał się do niebios, by połączyć się z Szang-ti, przekazując
najstarszemu synowi funkcję głównego
przedstawiciela kultu przodków. Od łaskawości boga i czcigodnych zmarłych
zależało wszystko: otrzymywali więc
ofiary o każdej porze roku i z okazji ważniejszych wydarzeń; udzielali
również wskazówek w rządzeniu państwem. Król
byt Synem Niebios i jego doczesny autorytet wiązał się nierozerwalnie z
boskim poparciem. Stąd uzurpacja T'anga
uzasadniona była pojawieniem się nadprzyrodzonych znaków zaćmień ciał
niebieskich i powodzi.
Sprawy państwa leżaty w rękach króla. On decydował o polityce, ustalał
daniny, dowodził armią wyposażoną
w rydwany i łuki oraz doglądał prac melioracyjnych. Kontrolowanie żywiotu
wodnego było zawsze podstawowym
problemem cywilizacji chińskiej. Niewykluczone, że realizacja
najwcześniejszych przedsięwzięć tego typu w dolinie
Rzeki Żółtej miata wpływ na wykształcenie się pierwszych struktur
społecznych. Legendarny Ju do przykładu którego
nawiązywał T'ang obejmując tron opanował wody Wielkiego Potopu
pogłębiając kanały i kierując rzeki ku morzu.
Zasłużył tym sobie na przywilej założenia pierwszej chińskiej dynastii
Hia. Mobilizacja siły roboczej (w postaci pracy
przymusowej) nie tylko umożliwiła zwiększenie skali prac irygacyjnych i
przeciwpowodziowych, ale nade wszystko
umocniła pozycję władcy na szczycie feudalnej drabiny społecznej.
Uregulowane wody byty dobrodziejstwem dla rolników. Uprawiali oni takie
zboża, jak proso, pszenica i ryż,
oraz hodowali wiele zwierząt: woły, owce, konie, kozy, psy, kury i
świnie. Pokarmu bogatego w proteiny dostarczały
również myślistwo i rybołówstwo. Nadwyżki żywnościowe otrzymywane dzięki
irygacji i ciężkiej pracy rolników szły
na utrzymanie szlachty i jej służby, a także rzemieślników, tworzących,
być może, grupę dziedziczną. Ówczesne
rękodzieło obejmowało wyroby z gliny, brązu, kości, skóry, kamienia,
drewna, nefrytu, jedwabiu i welny. Szczególnie
piękne są brązy i nefrytowe rzeźby z tej epoki.
Architektura
Głównym materiałem, z którego wznoszono mury, była ubita ziemia.
Sporządzano drewniany szalunek i
ubijano w nim suchą ziemię. Potem szalunek rozbierano, ustawiano na
uzyskanej platformie i ubijano następną
warstwę. Pomiędzy kolejnymi warstwami kładziono czasem bambus lub inny
materiał drewniany wchłaniający wilgoć.
Stosowanie murów z ubitej ziemi narzucito chińskiej architekturze dwie
charakterystyczne cechy: pierwsza to
niewykorzystywanie ścian jako elementów nośnych, a druga to opatrywanie
budynków dużymi, wystającymi okapami.
W Anjangu odkryto ślady kilku budowli pałacowych wzniesionych na
platformach z ubitej ziemi. Grubość
jednej z takich platform przekracza metr. Kamienne bazy kolumn spoczywały
na ziemnej podstawie. Wnosząc ze
śladów popiołu sądzić można, że kolumny, belki poprzeczne i ślemiona były
drewniane. Typowy budynek o 31
kolumnach składał się z dwóch części. Każda z nich miała hol, przez który
wchodziło się do pokojów odpowiednio
czterech i siedmiu. Całości dopełniały starannie otynkowane ziemne ściany
oraz dach wykonany z tyczek
bambusowych, trawy i sitowia. Jest całkiem prawdopodobne, że niektóre
pałace w Anjangu były piętrowe. Ziemne
podstawy kryty szczątki rytualnie pomordowanych ludzi i zwierząt. Udało
się również zrekonstruować dwa inne typy
budynków. Pierwszy służył za mieszkanie ludziom z gminu. Była to
półziemianka o gtębokości do 2,7 m. Rozwiązanie
takie można by uznać za próbę schronienia się przed przenikliwym,
niosącym tumany pyłu wiatrem wiejącym od
pustyni Gobi. Średnica wspomnianych ziemianek wynosiła zwykle ok. 4,3 m.
Posiadały one również zewnętrzne,
wystające ponad poziom gruntu ściany ziemne oraz centralnie usytuowane
kolumny z kamiennymi bazami. Dodatkowe
słupki podtrzymywały szeroko rozpostarty dach kryty strzechą. Ziemne
schody wiodące zarówno do ubogich
ziemianek jak i domów szlacheckich rzutowały jak się zdaje na codzienne
obyczaje związane z poruszaniem się i
składaniem wizyt. Chińczycy epoki Szang nie mówili "przyjść" i "wyjść",
lecz "wstąpić" i "zstąpić". Drugi typ budynku
to również ziemianka, ale służąca do celów gospodarczych. Konstrukcje
tego rodzaju wykorzystywano jako małe
warsztaty lub składy. Jeśli chodzi o Anjang, to możemy z całą pewnością
stwierdzić, iż głębokie doły służyły jako
spichlerze z jednym wyjątkiem, gdzie tysiące zapisanych kości i setki
skorup żółwich zdradzają archiwum.
Zasięg kultury Szang
W początkach II tysiąclecia p.n.e. północnochińskie kultury typu Lungszan
osiągały już próg cywilizacji. Jej
pierwsza znana nam faza wyłoniła się za Szangów na terenie Honanu. Gdy
król P'an-keng obierał w 1384 r. p.n.e. na
swą stolicę miejscowość In (Anjang), cywilizacja chińska miała już
dojrzałą postać, znamionowaną przez życie
miejskie, pismo, metalurgię i wspaniałą sztukę. Choć władza królów z
Anjangu obejmowata przede wszystkim dolinę
Rzeki Żółtej tradycyjny obszar ich panowania to nie jest wykluczone, że
państwo Szangów pełniło rolę suzerena wobec
mniej zaawansowanych w rozwoju społeczności z doliny rzeki Huai,
północnych brzegów Jangtsy i półwyspu
Szantung. Ostatnie wykopaliska świadczą o znacznym zasięgu wpływów
kultury Szangów. Upadek dynastii Szang
wiązał się ze wzmocnieniem pozycji jednego z lennych terytoriów doliny
rzeki Wei, leżącej na zachód od Anjangu.
Zamieszkały tam lud Czou powstał orężnie przeciwko ostatniemu królowi
Szangów, tyranowi Czou-sinowi. Fakt, iż
nowa dynastia, Czou, przejęła ogólnie rzecz biorąc aparat państwowy po
swej poprzedniczce, świadczy o twórczej roli
dynastii Szang w ustanowieniu cywilizacji chińskiej.
CZOU
Zarys historii
Obalenie ostatniego króla z dynastii Szang prżez Wu-wanga z rodu Czou
oceniane było przez późniejszych
Chińczyków jako usprawiedliwiona rebelia. Dla starożytnych historyków
chińskich wydarzenia uktadały się w cykle, z
których każdy rozpoczynał się od obalenia wyzbytego cnoty tyrana ze
starej dynastii przez bohatera-mędrca,
założyciela nowego domu królewskiego. Rozważając okoliczności upadku
Czou-sina filozof Mencjusz (Meng-tsy, ok.
390-305 p.n.e.) stworzył teorię usprawiedliwionego buntu przeciw
niegodziwemu wtadcy.
Historyczne uwarunkowania upadku dynastii Szang są bardziej złożone i
niejasne. Wygląda na to, że władcy ci
osłabili się sami, prowadząc wciąż kampanie wojenne w dolinie rzeki Huai.
Panowanie Szangów musiało być coraz
uciążliwsze dla ich lenników, zwłaszcza gdy królowie domagali się
dostarczania ludzi na ofiary. Zaniedbując zachodnie
rubieże swego państwa, mogli się sami przyczynić do wzrostu siły ludu
Czou, który jeszcze na jedno pokolenie przed
Wu-wangiem pędził żywot na poły koczowniczy. Cz'ang, poprzednik Wu-wanga,
obrał na pierwszą stolicę Czou
miejscowość Hao w dolinie rzeki Wei. Data zdobycia Anjangu jest niepewna,
ale atak wojsk Wu-wanga mógł nastąpić
w latach 1122-1027 p.n.e. Wynik walk o ustanowienie władzy Czou
pozostawał przez jakiś czas niewiadomą. Rządy
nowej dynastii ugruntował ostatecznie dopiero czwarty syn Cz'anga, Tan,
książę Czou, sprawujący funkcję regenta przy
małoletnim królu Cz'engu. Ten starszy, doświadczony mąż stanu uważany był
przez chińskich polityków za wielkiego
mędrca. Z perspektywy ostatniego, pełnego zamętu okresu epoki Czou wielu
uczonych z Konfucjuszem (K'ung fu-tsy,
551-479 p.n.e.) na czele uważało regencję Tana za utracony "złoty wiek".
Książę Czou wykazał należyty szacunek dla
obalonego domu królewskiego: jednemu z pozostałych przy życiu książąt
Szang przydzielił niewielkie lenno, krainę
Sung, aby ofiary ku czci przodków pokonanej dynastii mogły być
kontynuowane. O pokojowym nastawieniu Tana
świadczy również jego stosunek do urzędników państwowych służących
dawniej Szangom. Znaleźli oni zatrudnienie w
administracji Czou. Niewykluczone, że wspomniane tendencje asymilacyjne
wynikały z pewnego zacofania ludu Czou.
Na przykład naczynia brązowe wczesnego okresu Czou ustępowały odlewom
wykonywanym w późnym okresie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin