Silnik repulsyjny.pdf

(207 KB) Pobierz
Silnik repulsyjny
Silnik repulsyjny
Schemat połączeń silnika repulsyjnego
Silnik tego typu budowany jest na małe moce i używany niekiedy tam, gdzie zachodzi
potrzeba regulacji prędkości. Układ połączeń silnika repulsyjnego jest bardzo prosty.
W stojanie znajduje się uzwojenie wzbudzenia zasilane z sieci 50 Hz. Szczotki
ustawione na komutatorze wirnika są zwarte i mogą być ustawiane przy dowolnym
kącie 0°- 90°. W takim układzie w zwartym wirniku indukują się napięcia, na skutek
działania uzwojenia wzbudzenia, zależne od kąta położenia szczotek, w
szczególności od tego kąta zależy moment silnika i w związku z tym prędkość. Przez
przesuwanie szczotek uzyskuje się wiec łatwy sposób regulacji prędkości
Charakterystyka rozruchowa silnika repulsyjnego
28306659.005.png 28306659.006.png
Charakterystyka mechaniczna silnika repulsyjnego dla różnych kątów ustawienia
szczotek
Kierunki działania strumieni w maszynie z wykorzystaniem pola poprzecznego
28306659.007.png 28306659.008.png
Schemat połączeń metatyny
Schemat połączeń amplidyny
28306659.001.png 28306659.002.png
Metadyna : maszyna pracująca jak źródło prądu. Prąd sterujący wytwarza strumień w
osi d. W osi q indukuje się s.em. i przy zwartych szczotkach płynie duży prąd I q
wytwarzając s.em. w osi d. Do którego przyłączony jest odbiornik. Prąd płynąc w tym
obwodzie wytwarza strumień przeciwnie skierowany do strumienia sterującego.
Dzięki temu poprzez zmianę prądy sterującego odpowiednio możemy przesuwać
charakterystykę zewnętrzną (1).
Amplidyna : w osi podłużnej umieszczono uzwojenie kompensacyjne połączone
szeregowo z obwodem twornika w osi podłużnej, dzięki czemu następuje
kompensacja podłużnego przepływu twornika. Współczynnik wzmocnienia mocy 500-
1000. Amplidyna nazywana często wzmacniaczem dwustopniowym
Charakterystyki zewnętrzne metadyny i amplidyny
28306659.003.png
Schemat połączeń rototrola
28306659.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin