iluzje.pdf

(296 KB) Pobierz
354499079 UNPDF
Zgnieciona puszka (Healed & Sealed)
Iluzjonista prezentuje widowni, trzymaną w dłoni, wyraźnie zgniecioną puszkę po
napoju. Następnie trzymając puszkę jedną ręką, drugą wykonuje energiczne gesty (zbliża
i oddala dłoń od puszki) powodujące cudowną naprawę puszki. Naprawioną puszkę otwiera,
wylewa jej zawartość do szklanki, a pustą już puszkę zgniata i podaje publiczności, by mogła
stwierdzić, że nie było w tym żadnego oszustwa i że jest to zwykła puszka.
Wykonanie
Trik jest dość prosty. Puszka tak na prawdę jest zamknięta i pełna. Zgniecenie bocznej
ścianki pełnej puszki z jednej strony nie nastręcza problemów i to zgniecenie iluzjonista
prezentuje. Żeby to miejsce odzyskało swój poprzedni kształt iluzjonista zgniata puszkę
z innej strony – niewidocznej dla publiczności. W tym celu iluzjonista łapie puszkę na
przykład prawą dłonią tak, że kciuk ma od strony swojej klatki piersiowej, a pozostałe cztery
palce widzi publiczność. Kiedy ściśnie puszkę, to kciuk wgniecie boczną ściankę, w miejscu
niewidocznym dla widzów. Iluzjonista musi uważać żeby publiczność nie zorientowała się, że
puszka jest zamknięta oraz, że zgniótł puszkę od strony dla niej niewidocznej. W celu
odwrócenia uwagi w trakcie zgniatania wykonuje energiczne gesty drugą dłonią.
Przejście przez brzuch (Interlude)
Trik iluzjonistyczny, po raz pierwszy zaprezentowany przez grupę Pendragons.
Autorem iluzji jest Jim Steinmeyer. David Copperfield również zaprezentował ten trik
podczas jednego ze swoich pokazów.
Iluzjonista wchodzi do specjalnej konstrukcji, w miejscu gdzie jest widoczny brzuch
iluzjonisty wkładana jest zasłona z wyciętą szczeliną. Asystent iluzjonisty przechodzi za
iluzjonistę i po chwili wychodzi "przez" niego w miejscu gdzie znajduje się zasłona ze
szczeliną.
Wykonanie
Iluzjonista w momencie zasłonięcia jego brzucha, ustawia się bokiem do widzów.
W tym czasie nie obraca głowy ani rąk i trzyma je w poprzedniej pozycji. Dzięki temu, że stoi
w specjalnej konstrukcji, może się obracać i nie zmieniać ułożenia swoich rąk i głowy.
Możliwe jest również wykonanie iluzji stosując specjalną konstrukcję, która jest ukryta pod
ubraniem.
Dzięki temu, że iluzjonista jest obrócony, asystent z łatwością może przejść obok jego
ciała, widzowie natomiast odnoszą wrażenie, że asystent "przeszedł" przez iluzjonistę.
Jasnowidz
Iluzjonista rozkłada karty na stole grzbietami do góry. Następnie poleca jednemu
z widzów, aby podał mu asa kier. Kiedy otrzymuje kartę mówi – teraz poproszę damę pik.
A teraz wezmę waleta karo. Następnie pokazuje widzom karty, które trzyma w dłoni i to są
dokładnie te które wymieniał.
Wykonanie
Przed pokazem iluzjonista musi znać jedną z kart leżącą na stole. W przykładzie
powyżej był to as kier. I to o nią iluzjonista prosi jako pierwszą. Oczywiście otrzyma inną
1
 
kartę. Kiedy iluzjonista otrzymuje kartę damę pik, jako pierwszą mówi – proszę podać mi
damę pik. Tak postępuje dalej – zawsze wymienia kartę, którą właśnie otrzymał. Na końcu
bierze kartę, którą wymieniał jako pierwszą. Jeśli widz poda mu tę kartę, którą iluzjonista zna
– nie musi już sam dobierać karty, tylko kończy trik wykładając karty, które trzyma w ręku.
Lewitacja Balducci
Efekt iluzjonistyczny po raz pierwszy pokazany przez Eda Balducciego. Efekt został
spopularyzowany przez takich iluzjonistów jak David Roth, Paul Harris oraz David Blaine.
Iluzja może być wykonywana w każdym miejscu i nie są potrzebne linki do
wykonania niej. Metoda wykonania zmieniała się w czasie. Istnieją 4 warianty wykonania tej
iluzji, ale w każdej z nich iluzjonista lewituje na wysokości ok 20 cm.
Wykonanie
1. Iluzjonista ustawia się plecami do widzów i staje do nich w odległości ok. 1,5 m.
Ważne jest, aby widzowie stali dokładnie za iluzjonistą, a nie np. po jego bokach.
Podczas wykonywania iluzji, iluzjonista ustawia swoje stopy w lewą stronę, jednocześnie
będąc cały czas ustawionym plecami do widzów, należy przekręcić stopy o ok 10°-15°
w lewo. Następnie należy podnieść się na palcach prawej stopy na wys. ok 5-10 cm
jednocześnie unosząc lewą stopę do góry prostopadle do ziemi (czyli dokładnie pionowo
w górę), jednak nie wyżej niż jest uniesiona pięta prawej stopy. Pięty obu stóp muszą się
znajdować na jednej wysokości i muszą być unoszone
równocześnie, aby dokonać wiarygodnego pokazu triku.
Prawa stopa nie może być zbyt wysoko uniesiona, ponieważ stanie
się widoczna dla widza. Przy odpowiednim zgraniu podnoszenia
lewej stopy i unoszenia prawej stopy na palcach widz odniesie
wrażenie, że iluzjonista lewituje w powietrzu.
2. W tej wersji lewitacji iluzjonista ustawia się bokiem do widzów, następnie zasłania
nogi np. kurtką. Po odsłonięciu nóg zaczyna się unosić na wysokość kilku centymetrów.
Iluzja została wymyślona przez Coreya Kinga.
W momencie, gdy iluzjonista zakrywa nogi kurtką wystawia jedną stopę z buta
i kładzie ją koło niego (gdy widzowie widzą lewą nogę iluzjonisty wyciąga on prawą nogę
i na odwrót), łączy on oba buty i odsłania nogi. Następnie staje on na
palcach tej stopy, którą wystawił z buta i lekko unosi nogę, do której
przyczepione są oba buty. Widzowie odnoszą wrażenie lewitacji,
ponieważ widzą oba buty w powietrzu nie zdając sobie sprawy z tego,
że iluzjonista tak naprawdę podnosi jedną nogę z przyłączonymi do niej
oboma butami. Przy odpowiednim ustawieniu do widzów nie zobaczą
oni nogi wystawionej z buta, ponieważ będzie ona zasłonięta przez
drugą nogę.
3. Inne nazwa tej iluzji to wild levitation (dzika lewitacja). W tej wersji lewitacji
iluzjonista staje przodem do widzów i zakrywa sobie nogi np. kurtką w taki sposób żeby było
mu widać buty. Po chwili unosi się na wysokość kilku centymetrów kołysząc się na boki.
Trik został wymyślony przez Paula Harrisa.
Gdy iluzjonista zakryje nogi kurtką jedną nogę wyciąga
z buta. Następnie musi połączyć oba buty. Dzięki temu, podnosząc
jedną nogę, uniesie oba buty. Stopa, która znajduje się poza butem
2
 
354499079.009.png 354499079.010.png 354499079.001.png
musi być ustawiona w takiej odległości, że po podniesieniu obu butów nie będzie ona
widoczna. Iluzjonista podnosząc nogę, powinien stanąć na palcach drugiej stopy, dzięki temu
"uniesie" się na wyższą wysokość. Ważny jest sam element połączenia butów.
Iluzjonista powinien to zrobić wtedy, gdy zakrywa nogi kurtką, następnie jedną ręką powinien
połączyć buty, a drugą np. poprawiać kurtę, przez co nie wzbudzi podejrzeń podczas łączenia
butów.
Latające pudełko Fearsona
Do wykonania iluzji nie są potrzebne liny unoszące iluzjonistę nad ziemią.
Przed widzami leży plastikowe pudełko o takiej konstrukcji, dzięki której widać co w nim się
znajduje, patrząc od boku, i jest możliwe stanięcie w nim stopami, wchodząc od góry.
Gdy iluzjonista stoi w pudełku, pomiędzy swoimi stopami ma poprzeczkę, która jest
jednocześnie przekątną pudełka. Do pudełka jest również przyczepiony sznurek łączący jeden
bok bryły z drugim.
Pudełko stoi bokiem do widzów. Iluzjonista wchodzi do pudełka. Po chwili zaczyna
się wewnątrz niego unosić – widać dwie stopy iluzjonisty unoszące się nad ziemią.
Iluzjonista zakłada sobie na szyję sznurek i unosi się w powietrze z tą różnicą, że całe pudełko
unosi się nad ziemią, a nie tylko stopy iluzjonisty wewnątrz pudełka.
Wykonanie
Wewnątrz pudełka znajduje się lustro (jest ustawione w poprzek). Widzowie widzą
tylko jedną stopę, a druga stopa jest tak naprawdę lustrzanym odbiciem tej pierwszej.
Gdy iluzjonista podnosi jedną stopę, widzowie odnoszą wrażenie lewitacji, ponieważ widzą
dwie stopy w powietrzu, nie zdając sobie z tego sprawy, że druga stopa jest w rzeczywistości
odbiciem pierwszej, która jest uniesiona. Gdy iluzjonista zakłada sobie na szyję sznurek,
opiera cały swój ciężar na stopie, która jest zasłonięta przez lustro. Może podnieść pudełko
nad ziemię, ponieważ w spodzie pudełka znajduje się dziura, dzięki której iluzjonista
wchodząc do bryły zasłoniętą stopą cały czas dotyka podłogi.
Lustro
Lustro jest ustawione w poziomie w ramie do mocowania obrazów i jest postawione
na nogach. Lustro jest umieszczone po obu stronach ramy (z przodu i z tyłu).
Iluzjonista pokazuje dwie czarne zasłony. Ustawione są z przodu i z tyłu lustra tak, aby po ich
bokach było widać niezasłonięte części lustra. W środku zasłon jest wycięta szczelina, przez
którą iluzjonista może przejść. Iluzjonista przechodzi za lustro i wychodzi z przodu lustra
przez szczelinę w zasłonie.
Wykonanie
Rama lustra z tyłu jest otwierana, dzięki czemu iluzjonista przechodzi przez samą
ramę (a dokładniej zasłonę w ramie) a nie przez lustro. Chociaż z ramy lustro jest usunięte,
jest ono widoczne dla widzów, ponieważ w zasłonie są ukryte dwa lustra. Gdy zasłona
przednia (z ukrytymi lustrami) jest mocowana z przodu lustra, lustro zostaje obrócone
i widzom pokazany jest jego tył, w tym momencie asystenci iluzjonisty z przedniej ramy
wysuwają na boki dwa lustra, dzięki czemu, po usunięciu dużego lustra, po bokach zasłony
będzie widoczne lustro, które w rzeczywistości będzie dwoma lustrami wystającymi
3
 
z zasłony. Iluzjonista przechodzi na tył lustra i przechodzi przez szczelinę w przedniej
zasłonie.
Odłączany kciuk
Trik polega na zakryciu palcami jednej ręki dolnej części kciuka drugiej ręki oraz
przesunięcie tego kciuka w górę nie przesuwając przy tym ręki, której kciuk jest odłączany.
Wykonanie
Iluzja polega na tym, że w rzeczywistości kciukiem,
który jest „odłączany”, jest kciuk ręki zakrywającej drugą
dłoń: dłoń prawa zakrywa dłoń lewą; następuje
przesunięcie kciuka dłoni LEWEJ (w rzeczywistości
PRAWEJ)
Nie jest znany autor tej iluzji, panuje jednak
przekonanie, iż jest to najstarszy trik świata.
Ołówek przez banknot
1. Wersja triku wg Davida Copperfielda.
Iluzjonista bierze do ręki ołówek oraz banknot. Zgina banknot wzdłuż jego długości
i przebija go ołówkiem. Iluzjonista otwiera pieniądz i pokazuje widzom, że ołówek go
przebił. Potem iluzjonista rozrywa ołówkiem banknot wzdłuż jego linii zgięcia.
Następnie otwiera banknot, który jest w całości.
2. Inna wersja i wykonanie triku.
Banknot jest zginany w pół wzdłuż jego szerokości w taki sposób, żeby z banknotu
powstał kwadrat. Do jednego z rogów banknotu przykładana jest mała kartka, w taki sposób,
że jeden z rogów jest niewidoczny. Od dołu banknotu wkłada się ołówek i przebija kartkę
wraz z pieniądzem. Dodatkowo rozrywa się kartkę, przesuwając ołówek w dół. Banknot jest
cały, mimo że kartka została rozerwana.
Wykonanie
Ad. 1. Do wykonania iluzji użyto ołówka specjalnej konstrukcji. W ołówku znajduje się
szczelina, w którą wkłada się banknot i w rzeczywistości banknot znajduje się w środku
ołówka.
Konstrukcja ołówka:
Ad. 2. W miejscu gdzie znajduje się kartka zasłaniająca jeden z rogów banknotu, róg ten jest
zgięty w trójkąt, dzięki czemu, ołówek przebija kartkę, ale omija banknot.
4
 
354499079.002.png 354499079.003.png 354499079.004.png 354499079.005.png 354499079.006.png
Opis rysunku: górny rysunek przedstawia to, co widzą widzowie; dolny
rysunek przedstawia rzeczywisty przebieg ołówka.
Przenikająca moneta
Iluzjonista stawia na stoliku szklany kufel dnem do dołu, kładzie na nim podstawkę,
a na tej podstawce następny kufel. Kiedy do górnego kufla iluzjonista wrzuca monety, jedna
z monet przenika przez dno kufla i podstawkę i wpada do dolnego kufla.
Wykonanie
Ustawiając konstrukcję iluzjonista pomiędzy podkładkę, a brzeg dolnego kufla wkłada
monetę. Wrzucając monety nieznacznie trąca podkładkę i moneta wpada do dolnego kufla.
Podkładkę należy położyć spodem do góry, a monetę umieścić od strony narożnika
podkładki.
Przepiłowanie kobiety na pół
To jeden z klasycznych trików iluzjonistycznych, który posiada wiele różnych
wariantów wykonania. Głównym celem jest wyeliminowanie wszelkich zasłon, w celu
wywołania u widza wrażenia, że w rzeczywistości następuje przecięcie człowieka.
Jako pierwszy tę iluzję wykonał P.T Selbit w 1921 roku. W najpopularniejszej wersji iluzji,
asystent (najczęściej kobieta) zostaje zamknięty w prostopadłościennym pudle, w ten sposób,
że widać jego głowę i nogi. Iluzjonista, przecina na pół pudło i rozsuwa je. Mimo że asystent
został "rozcięty", może swobodnie poruszać głową i nogami.
Wykonanie
Do wykonania pokazu iluzjonista potrzebuje dwóch asystentów. Asystent, którego
głowa jest widoczna, swoje nogi chowa w pierwszej części pudła (układa je nad sobą).
Asystent, którego nogi są widoczne, schowany jest w specjalnym stole, na którym znajduje
się pudło do wykonania pokazu.
Istnieje wiele innych odmian przepiłowywania
kobiety na pół, opartych o inne sekrety (na przykład
numer wykonywany przez Szwajcara – Petera
Marveya, w którym kobieta nie wchodzi do skrzyni,
lecz jest przecinana piłą leżąc na stole o grubości kilku
centymetrów).
Pudełko zapałek
Iluzjonista pokazuje pudełko zapałek. Otwiera szufladkę i pokazuje widzom, że
w środku są zapałki. Zamyka szufladkę, ponownie ją otwiera i pokazuje, że zapałki zniknęły.
Szybkim ruchem zamyka i ponownie otwiera szufladkę – zapałki ponownie się pojawiły.
5
 
354499079.007.png 354499079.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin